×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

علت سرد نکردن یخچال چیست؛ آشنایی با علت خنک نشدن یخچال فریزر

خنک نشدن و سرد نکردن یخچال

احتمال دارد هنگام استفاده از یخچال متوجه شوید که یخچال و مواد داخل آن خنک نشده‌اند. خنک نشدن یخچال به دلایل مختلفی بستگی دارد. گاهی اوقات بروز یک مشکل ساده می‌تواند منجر به این اتفاق شود و در مقابل گاهی هم ممکن است مشکل بسیار پیچیده و فنی باشد.

اگر شما هم با مشکل سرد نبودن یخچال روبرو شده‌اید و در پی یافتن پاسخ سوال علت سرما نداشتن یخچال چیست هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از آچارباز با ما همراه باشید.

علت سرد نکردن یخچال

مشکلات مربوط به سرد نبودن یخچال به دو صورت مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • مشکلات فنی
  • مشکلات غیرفنی

پس اگر با سرد نبودن یخچال مواجه شدید ابتدا باید مشکل را از لحاظ فنی یا غیرفنی بودن آن مورد بررسی قرار دهید. زیرا در صورتی‌که مشکل غیر فنی باشد، برطرف کردن آن ساده‌تر است. اما اگر مشکل فنی باشد لازم است تعمیر یخچال خود را به دست یک تعمیرکار مجرب بسپارید تا مشکل آن را پیدا کرده با تعمیر یا جایگزین کردن قطعه‌ی خراب اشکال را برطرف کند.

برای اینکه بیشتر با این دو نوع مشکل یخچال آشنا شوید در ادامه به بررسی علت فنی و غیرفنی سرد نکردن یخچال فریزر و ساید بای ساید خواهیم پرداخت.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

دلایل غیرفنی سرد نشدن یخچال کدام‌اند؟

دلایل غیر فنی به طور معمول مربوط به آسیب دیدگی یک بخش یا قطعه نیستند؛ بلکه مربوط به مسائلی مانند قرار گیری در وضعیت نامناسب و مواردی از این قبیل هستند. از جمله دلایل غیرفنی خنک نبودن یخچال عبارتند از:

تنظیم نادرست دمای یخچال

قرار دادن دمای یخچال در وضعیت مناسب برای خنک شدن آن الزامی است. توجه داشته باشید که دمای یخچال را متناسب با روزهای گرم و سرد سال تغییر دهید و متناسب با آنها دمای یخچال را تنظیم کنید. به طور مثال برای روزهای گرم دمای 1 یا 2 درجه گزینه‌ خوبی است ولی برای روزهای سرد سال می‌توانید دما را به 3 یا 4 درجه برسانید.

اگر دمای داخلی یخچال را مرتب چک نکنید و به عنوان مثال دما روی 7 قرار داشته باشد، طبیعی است که با مشکل خنک نشدن یخچال روبرو می‌شوید. بهتر است به تنظیم بودن دمای یخچال توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قرار دادن حجم بالایی از مواد غذایی درون یخچال

اگر داخل یخچال یا فریزر را با حجم بالایی از مواد غذایی پر کنید، کیفیت کارکرد دستگاه پایین می‌آید. همچنین به علت بسته بودن مسیر تولید هوا و تولید سرما به وسیله مواد غذایی، دمای داخل یخچال بالا می‌رود و دیگر خنک نمی‌شود.

مسدود بودن راه های گردش هوای یخچال

همیشه توصیه شده که یخچال را با فاصله از دیوار قرار دهید؛ این مورد به این خاطر است که فن یخچال به درستی عمل کند و دمای موتور را کاهش دهد. در صورتی که هوا به مقدار کافی در پشت یخچال گردش پیدا نکند، عمل خنک کنندگی هم به خوبی انجام نمی‌شود و موتور گرم می‌شود.

دلایل غیرفنی سرد نکردن یخچال
از جمله دلایل غیر فنی سرد نکردن یخچال می‌توان به پر بودن زیاد یخچال از مواد غذایی، نامناسب بودن تنظیمات دما، آسیب دیدگی درب و … اشاره کرد.

دلایل فنی سرد نشدن یخچال و فریزر

دلایل فنی سرد نکردن یخچال مربوط به خرابی قطعه یا قسمتی از یخچال است. کل اجزا و قطعات یخچال در راستای خنک کردن مواد غذایی و فضای داخلی یخچال کار می‌کنند. زمانی که یکی از این قسمت‌ها و قطعات دچار آسیب و خرابی شود، عملکرد کل دستگاه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از جمله مشکلات فنی که منجر به خنک نبودن یخچال می‌شوند، عبارتند از:

خرابی فن و سرما نداشتن یخچال

وظیفه‌ی فن در یخچال متعادل کردن دما و خنک کردن موتور است. اگر موتور یخچال به خوبی کار کند و دمای آن از حد معمول بالاتر نرود، محیط داخلی یخچال هم خنک می‌شود. اما اگر موتور گرم شود و داغ کند، نباید انتظار داشته باشید که محیط داخلی یخچال، خنک باشد. به همین خاطر است که درست کار کردن فن اهمیت پیدا می‌کند.

کل اجزا و قطعات یخچال در راستای خنک کردن مواد غذایی و فضای داخلی یخچال کار می‌کنند. زمانی که یکی از این قسمت‌ها و قطعات دچار آسیب و خرابی شود، عملکرد کل دستگاه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

خرابی ترموستات و سرد نکردن یخچال و فریزر

می‌توان گفت ترموستات قطعه یا سنسوری است که در جهت تعدیل دمای داخلی یخچال کار می‌کند. زمانی که شما دمای یخچال را تنظیم می‌کنید، این ترموستات است که به موتور فرمان می‌دهد تا رسیدن یخچال به آن دمای مورد نظر کار کند. در صورتی‌که دما، از حدی که شما تنظیم کرده بودید پایین‌تر رفت، ترموستات فرمان توقف برای موتور صادر می‌کند.

چنانچه ترموستات آسیب ببیند، موتور فرمانی برای آغاز کار خود دریافت نمی‌کند و یخچال هم خنک نمی‌شود. همچنین گاهی هم موتور بدون دریافت پیام توقف، بی‌وقفه کار می‌کند. این مسئله هم برای موتور خطرناک است و هم باعث خنک نشدن یخچال می‎‌شود.

خرابی برد الکتریکی و خنک نشدن یخچال

برد الکتریکی در واقع رساننده‌ی پیام به موتور یخچال است. به عنوان مثال اگر ترموستات فرمانی مبنی بر شروع کار برای موتور ارسال می‌کند، این پیام توسط برد الکتریکی به موتور تحویل داده می‌شود. پس اگر برد آسیب دیده باشد یا عملکرد آن مختل شده باشد، کارکرد موتور و خنک سازی یخچال هم با مشکل روبرو خواهد شد.

دلایل فنی خنک نشدن یخچال
خرابی قطعاتی مانند ترموستات، رله، برد و … باعث علت خنک نشدن یخچال می‌شود.

تنظیمات نادرست درجه یخچال و خنک نشدن آن

اگر شما درجه یخچال را بدرستی تنظیم نکنید، دمای یخچال هم مطلوب نخواهد بود. با استفاده از ولومی که در قسمت داخلی یخچال تعبیه شده می‌توانید دما را به درجه دلخواه خود تغییر دهید. بعد از تنظیم دما بهتر است مدتی منتظر بمانید و بعد ببینید که آیا یخچال به دمایی که شما تنظیم کرده‌اید رسیده است یا نه؟

اگر بعد از گذشت مدتی حدود 5 ساعت یا بیشتر دما تغییری نکرد و به میزان دلخواه شما نرسید، دوباره این کار انجام دهید. سعی کنید ولوم را براساس درجه‌ای که دارد در وسط تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر درجه آن تا عدد 4 است، دما را روی 2 قرار دهید.

اشکالاتی مانند خراب شدن دمپر هوا، آسیب دیدن فن اواپراتور، عدم عملکرد صحیح لوله‌های کندانسور، بروز مشکل برای لاستیک درب و کم شدن گاز یخچال هم از دیگر دلایل سرد نکردن یخچال محسوب می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه

بررسی دلایل سرما نداشتن انواع یخچال و فریزر

با توجه به مطالب اعلام شده عوامل مختلفی می‌تواند سرما نداشتن یخچال را تحت تاثیر قرار ‌دهند. از مواردی مانند تنظیم نامناسب دما گرفته تا خرابی ترموستات جزو عوامل موثر در سرد نبودن یخچال هستند. در این بخش علت‎‌های خنک نبودن انواع مختلف یخچال و فریزر را بیان خواهیم کرد:

علت سرد نکردن یخچال سامسونگ

اگر در استفاده از یخچال سامسونگ با مشکل خنک نکردن و سرما نداشتن آن روبرو شدید، می‌توانید علت را در یکی از موارد زیر جستجو کنید:

  • کم شدن گاز سرمازا
  • آسیب دیدن رله کمپرسور یا کمپرسور
  • آسیب دیدن درب یا لاستیک اطراف آن
  • قرار دادن مواد غذایی با حجم بسیار بالا
  • بسته شدن مسیر به جریان درآمدن هوا
  • تنظیم نبودن دمای یخچال
  • آسیب دیدن فن اواپراتور یا فن کندانسور
  • آسیب دیدن دمپر هوا
علت سرد نکردن یخچال سامسونگ
علت خنک نکردن یخچال سامسونگ را می‌توان به مواردی مانند خرابی ترموستات، برد، نامناسب بودن تنظیمات دما و… مرتبط دانست.

علت سرد نکردن یخچال دوو

برخی مواقع پیش می‌آید که محیط داخلی یخچال دوو شما به میزان مناسبی سرد نمی‌شود. اگر یخچال فریزر دوو شما با مشکل خنک نشدن روبه‌رو شد، بهتر است اول مسائل ساده‌ای مانند تنظیم بودن دما یا پر بودن بیش از اندازه یخچال را چک کنید. همچنین به لاستیکی که دور تا دور درب یخچال را پوشانده است توجه کنید که دچار ساییدگی یا بریدگی نشده باشد.

اگر هیچ کدام از موارد ذکر شده دلیل سرما نداشتن یخچال دوو شما نبودن، وقت آن است که به بررسی برخی قطعات آن مانند، ترموستات، فن، برد الکتریکی و مواردی از این قبیل بپردازید. البته فراموش نکنید که بررسی تخصصی و همچنین تعمیر یخچال توسط تکنسین‌های مربوطه انجام شود.

علت سرد نکردن یخچال دوو
تنظیم درجه یخچال برای سرد شدن باید مطابق با یک سری اصول باشد.

علت سرما نداشتن یخچال ال جی

ال جی برند معتبر و شناخته شده‌ای است. یخچال ال جی هم کیفیت بسیار بالایی دارد. با این حال ممکن است گاهی مشکلاتی مانند سرما نداشتن یخچال اتفاق بیفتد. سرد نبودن یخچال ال جی مربوط به معیوب شدن ترموستات، ایراد پیدا کردن رله و برد الکتریکی، مختل شدن عملکرد موتور، معیوب شدن فن، تنظیم نامناسب دمای یخچال، مشکل پیدا کردن درب و لاستیک دور درب یخچال، پر کردن یخچال از مواد غذایی زیاد و موارد دیگری از این قبیل است. برای اینکه به دلیل اصلی خنک نکردن یخچال پی ببرید، باید یخچال را بررسی و عیب یابی کنید.

علت سرد نکردن یخچال ال جی
علت خنک نشدن یخچال ال جی را می‌توان در خرابی برخی قطعات آن یا رعایت نکردن مواردی مانند، انباشته کردن آن از مواد غذایی و تنظیمات دمای نادرست آن جستجو کرد.

علت سرد نکردن یخچال اسنوا

هنگامی که پی بردید یخچال اسنوای شما سرمای کافی را ندارد، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. درجه و دمایی که روی آن قرار گرفته است را بررسی کنید.
  2. سپس به داخل یخچال نگاه کنید که مواد غذایی داخل آن بیشتر از حد مجاز نباشد.
  3. بعد به سالم بودن درب و لاستیک دور آن توجه کنید.
  4. توجه داشته باشید که مواد داخل یخچال جلوی سرمازایی یخچال را نگرفته باشد.

اگر موارد ذکر شده را بررسی کردید و هیچ مشکلی نبود، باید مشکل را در قطعات یخچال مانند، فن، کمپرسور، ترموستات، رله، برد الکتریکی جستجو کنید. بهتر است انجام این کار را بر عهده‌ی متخصصین این حوزه قرار دهید.

علت سرد نکردن یخچال اسنوا
کثیفی سیم پیچی یخچال، خازن و… علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال اسنوا هستند.

علت سرما نداشتن یخچال الکترواستیل

همانطور که قبل‌تر هم توضیح دادیم، مشکل سرد نبودن یخچال مربوط به دو دلیل فنی و غیر فنی است. در صورت فنی بودن مشکل برخی از قطعات یخچال مانند، برد الکتریکی، فن، ترموستات و… دچار عیب و ایراد می‌شوند. در چنین شرایطی برای رفع مشکل باید قسمت‌های آسیب دیده تعمیر شوند یا اینکه با قطعه‌های سالم جایگزین شوند.

در صورت غیر فنی بودن مشکل با تغییر دادن تنظیمات دما، خالی کردن فضای داخلی یخچال از مواد اضافی، برطرف کردن عیوب درب یخچال و لاستیک اطراف آن و همچنین متناسب کردن فاصله یخچال از دیوار مشکل سرد نشدن یخچال حل خواهد شد.

سرد نکردن یخچال الکترو استیل
کاهش یافتن گاز سرمازا، رعایت نکردن فاصله از دیوار و خرابی قطعه‌های مختلف علت سرد نکردن یخچال الکترواستیل محسوب می‌شوند.

علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال اسنوا

دلایلی که می‌توانند منجر به سرد نشدن قسمت بالای یخچال اسنوا شوند، عبارتند از: ایراد پیدا کردن فن‌های یخچال، کثیف یا معیوب شدن سیم‌هایی که سرما را از موتور دریافت و به داخل یخچال هدایت می‌کنند. همچنین اگر خازن بسوزد یا اواپراتور دچار یخ زدگی شود هم ممکن است این اتفاق بیفتد.

علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال امرسان

مشکل خنک نشدن یخچال امرسان به ویژه در قسمت بالایی آن، مربوط به مواردی مانند، اختلال در مسیر انتقال سرما از موتور، سوختگی خازن، معیوب شدن فن‌های کندانسور و اواپراتور و موارد دیگری از این قبیل است.

علت سرد نشدن قسمت بالای یخچال هیمالیا

اگر مسیر و سیم‌هایی که برای انتقال سرما از کمپرسور طراحی شده‌اند، دچار کثیفی و آلودگی شوند یا اینکه فن‌های یخچال اختلال پیدا کنند، مشکل سرد نشدن قسمت بالای یخچال هیمالیا ایجاد خواهد شد. همچنین یخ بستن اواپراتور یا خراب شدن خازن هم می‌توانند دلیلی بر بروز این مشکل باشند.

یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است
زمانی که یخچال سرد نمی‌کند ولی فریزر سرد است به احتمال زیاد قطعاتی مانند سنسور، اواپراتور، برد کنترل دما و … دچار خرابی شده‌اند.

مدت زمان سرد شدن یخچال

هنگامی که یخچال شما نو و جدید باشد، یک شبانه روز یا 24 ساعت زمان لازم است تا یخچال به دمای مطلوبی برسد. در صورتی که یخچال شما نو نیست اما می‌خواهید دمای آن را تغییر دهید، باید بعد 5 یا 6 ساعت چک کنید که به دمای مورد نظر شما رسیده باشد. البته برای اینکه یخچال به طور کامل طبق تغییرات جدید شروع به کار کند، به 24 ساعت زمان نیاز است.

علت سرد نشدن بالای یخچال

علاوه بر خنک نشدن یخچال برخی اوقات پیش می‌آید که فقط بخش بالایی یخچال سرما نداشته باشد. دلیل آن می‌تواند مربوط به نکات زیر باشد:

  • سیم پیچی که برای انتقال سرما از موتور به محیط داخلی یخچال تعبیه شده، کثیف و آلوده شده باشد.
  • عملکرد فن کندانسور یا فن اواپراتور دچار اختلال شده باشد.
  • خازنی که در نزدیکی سیم پیچی قرار گرفته، دچار خرابی شود.
  • اواپراتور یخ ببندد.
  • زمانی که برد کنترل دما دچار آسیب دیدگی شود.

البته مواردی مانند نشت پیدا کردن گاز سرمازا، دمای نامناسب، ایراد پیدا کردن لاستیک درب و موارد دیگری از این قبیل هم می‌توانند دلیل بروز این مشکل باشند.

درجه یخچال برای سرد شدن

تنظیم کردن دمای یخچال به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال سرد یا گرم بودن هوا در فصل‌های مختلف را در نظر داشته باشید. علاوه بر آن به محتویات داخلی یخچال هم باید توجه کنید.

در حالت کلی زمانی که دمای یخچال در حد متعادل باشد، عملکرد یخچال بهتر خواهد بود. البته در فصل‌های گرم سال می‌توانید دما را طوری تغییردهید که سرمای بیشتری تولید شود. همچنین در زمستان که نیازی به سرمای زیاد نیست، می‌توانید تغییرات دما را طوری اعمال کنید که سرما در حد تعادل باشد. تنظیمات دمای یخچال‎‌های مختلف با هم فرق دارد و شما می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنما یا مشاوره گرفتن از کارشناسان متخصص این حوزه، اطلاعات جامع‌تری به دست بیاورید. اگر برای تنظیم درجه یا تعمیر یخچال خود نیاز به کمک دارید می‌توانید درخواست خود را در آچارباز ثبت کنید و کار را به تعمیرکار ما بسپارید.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا