×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

علت خالی شدن گاز یخچال؛ راهنما شارژ گاز انواع یخچال

خالی شدن گاز یخچال

گاز یخچال یکی از موارد ضروری برای عملکرد صحیح یخچال است. همانطور که می‌دانید با کم شدن گاز سرمازای یخچال، عمل خنک کنندگی یخچال، به خوبی انجام نمی‌شود. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث خالی شدن گاز سرمازای یخچال می‌شوند. در این مقاله از آچارباز، علت خالی شدن گاز یخچال و نحوه‌ی شارژ دوباره‌ی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

گاز یخچال چیست؟

گاز یخچال یا مبرد، تامین کننده سرمای مورد نیاز یخچال، برای خنک کردن یخچال و مواد داخل آن است. ابتدا با حالت گازی، وارد یخچال و کمپرسور می‌شود، سپس بر اثر فشرده سازی که کمپرسور انجام می‌دهد، تغییر ماهیت داده و به مایع تبدیل می‌شود. گاز مبرد در حالت مایع، به راحتی در لوله‌های یخچال جاری می‌شود و با وارد شدن به قسمت‌های مشخصی از یخچال، گرمای آن قسمت را می‌گیرد و سپس دوباره به حالت گازی در می‌آید. با بازگشت دوباره‌ی گاز سرمازا به کمپرسور، دوباره گاز مبرد، فشرده شده و این رویه به صورت پیوسته انجام می‌شود.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر
گاز سرمازای یخچال
خنک کردن یخچال و مواد غذایی داخل آن به وسیله گردش گاز سرمازا داخل لوله‌های مخصوص انجام می‌شود.

بوی گاز یخچال و سمی بودن آن

گاز سرمازایی که در حال حاضر برای یخچال‌ها استفاده می‌شود، در واقع از نوع گازهای فریون است. گازهای فریون در حالت عادی رنگ و بویی از خود ندارند، اما زمانی که از لوله‎های یخچال به بیرون نشت پیدا کنند، بوی بدی از خود تولید می‌کنند. همچنین این گازها می‌توانند مسموم کننده نیز باشند. پس سعی کنید در معرض گاز سرمازای یخچال، قرار نگیرید. همچنین گازهای فریون از گازهای تاثیر گذار بر لایه اوزون هستند و می‌توانند موجب آسیب دیدن آن شوند. قبل از گازهای فریون، استفاده از گاز آمونیاک برای گاز سرد کننده، رواج داشت، اما به دلیل اینکه قابل انفجار و سمی بود، کنار گذاشته شد.

اگر نشانه‌هایی مانند، گرم بودن یخچال، عملکرد بی وقفه و زیاد یخچال و … را مشاهده کردید، به احتمال زیاد گاز یخچال دچار نشتی و خالی شده است.

نشانه‌های نشت گاز یخچال چیست؟

برای اینکه بتوانید علت خالی شدن گاز یخچال را پیدا کنید، ابتدا باید بدانید که گاز یخچال خالی شده است یا نه؟ چند نشانه وجود دارد که با توجه به آنها، می‌توانید متوجه خالی شدن گاز یخچال، شوید:

  • ممکن است مواد غذایی داخل یخچال، دیگر مانند قبل، خنک نبوده و گرم شده باشند.
  • یخ بستن روی قسمت‌هایی از لوله‌های اواپراتور
  • کارکردن غیرطبیعی و بیش از حد یخچال
  • کمپرسور یخچال بیش از حد و با صدای متفاوت از حالت معمولی کار کند.
  • لوله‌های برگشت یخچال، بر اثر حرکت گاز مبرد خنک می‌شوند، گرم بودن این لوله‌ها، می‌تواند نشان دهنده نشتی گاز سرمازای یخچال، باشد.
  • با وجود اینکه موتور یخچال کار می‌کند، یخچال به اندازه کافی خنک نمی‌شود.
  • به مشام رسیدن بوی بد از یخچال

چرا گاز یخچال خالی می‌شود یا نشت می‌کند؟

از جمله دلایلی که باعث نشت و خالی شدن گاز مبرد می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همانطور که اشاره کردیم، گاز مبرد برای رسیدن به قسمت‌های مختلف، باید از لوله‎هایی عبور کند، اگر این لوله‌ها به هر دلیلی از جمله ضربه دیدن یا پوسیده شدن، سوراخ شوند، گاز مبرد هنگام عبور از آن، به بیرون نشت پیدا می‌کند.
  • پوسیدگی لوله‌های یخچال، که بیشتر در لوله‌های آهنی دیده می‌شود نیز، از دلایل نشت گاز است. به همین دلیل، استفاده از فلزهای مستحکم یا مسی برای لوله‌های یخچال مناسب‌تر است.
  • دیگر علت خالی شدن گاز یخچال، می‌تواند، در آمدن لوله‌ها از جای خود باشد.
  • همچنین محل وصل شدن لوله‌های یخچال به یکدیگر، اگر به درستی محکم نشده باشد، گاز سرمازا، می‌تواند از آن نشت پیدا کند.
  • لوله مویی که در یخچال برای انتقال گاز سرمازا استفاده شده است، اگر ضخامت و قطر مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند به خوبی گاز را انتقال دهد و باعث نشتی گاز می‌شود.
  • خرابی شیر سوزنی یا وصل شدن نامناسب آن نیز، باعث نشتی گاز مبرد می‌شود.
علت خالی شدن گاز یخچال
آسیب دیدن و ایجاد شکاف روی لوله‎های یخچال، باعث می‌شود، گاز یخچال نشتی پیدا کند.

محل قرار گیری گاز یخچال

برای اینکه با محل قرار گیری گاز یخچال آشنا شوید، باید به قسمت پشتی یخچال، رجوع کنید. در این قسمت چندین لوله که بیشتر به صورت مارپیچی و پشت سر هم قرار گرفته‌اند، مشاهده خواهید کرد. این لوله‌ها به قسمت‌های مهمی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و … متصل هستند. گازی که درون کمپرسور طی مراحل فشرده و به حالت مایع در می‌آید، درون این لوله‌ها جریان پیدا می‌کند.

چه زمانی باید گاز یخچال را شارژ کنیم؟

اگر بخش نشانه‌های نشتی گاز یخچال و علت خالی شدن گاز یخچال را مطالعه کنید؛ با توجه به مطالب گفته شده، متوجه خواهید شد، که چه زمانی باید گاز یخچال را شارژ کنید. اگر نشانه‌هایی مانند، گرم بودن یخچال، عملکرد بی وقفه و زیاد یخچال و … را مشاهده کردید، به احتمال زیاد گاز یخچال دچار نشتی و خالی شده است، در این صورت، نیاز به شارژ دوباره گاز یخچال، دارید.

قبل از شارژ یخچال به دنبال محل نشت باشید

همانطور که در قسمت علت خالی شدن گاز یخچال، اشاره کردیم، سوراخ شدن یا ایراد پیدا کردن لوله‌های یخچال، می‌تواند باعث نشتی گاز یخچال شود. حال اگر شما بدون رفع مشکل ایجاد شده، اقدام به شارژ گاز یخچال کنید، گاز دوباره خالی می‌شود. پس بهتر است قبل از شارژ گاز یخچال، جاهایی که گاز، نشتی دارد، را پیدا کنید.

  • برای انجام عمل نشتی گیری، لوله‌های یخچال را به وسیله شوینده‌های مخصوص این کار بشویید، با این کار در قسمتی که سوراخ داشته باشد، حباب ایجاد می‌شود.
  • سپس شروع به خارج کردن گاز باقی مانده در لوله‌ها کنید، در اصطلاح به این کار وکیوم می‌گویند.
  • بعد از این کار به وسیله گیج فشار، نشتی گاز را چک کنید.
  • اگر نشتی وجود نداشت، می‎توانید گاز یخچال را شارژ کنید.
پیشنهاد مطالعه
نشتی یابی و شارژ گاز یخچال
برای نشتی یابی و شارژ گاز یخچال از تعمیر کاران مجرب کمک بگیرید

مراحل شارژ یخچال و فریزر

بعد از انجام مراحل نشتی یابی و اطمینان از مناسب بودن شرایط برای شارژ گاز یخچال، حال باید:

  • کپسول حاوی گاز یخچال را به لوله‌ی گیج، وصل کنید.
  • قسمتی از لوله که به خود گیج متصل است را مقداری باز کنید، این عمل به خروج گازهای قبلی که در لوله باقی مانده‌اند کمک می‌کند.
  • توجه کنید که روشن بودن کمپرسور، برای شارژ گاز لازم است.
  • همچنین گاز را باید به مقدار کم و در دفعات متعدد به یخچال تزریق کنید و تا پر شدن کامل گاز یخچال این کار را ادامه دهید.

بررسی علت خالی شدن گاز یخچال و پر کردن آن، باید توسط افراد متخصص و مجرب در حوزه تعمیر یخچال، انجام شود، چرا که انجام هر کار غیر تخصصی از جانب شما، می‌تواند باعث آسیب‌ها و خرابی‌های بیشتر شود.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام روخوش
    من 6 ماه پیش به یخچال گاز زدم اما بازم گازش تموم شده برای چی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا