×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

آبگرمکن خورشیدی چیست و چگونه کار می‌کند؟

آبگرمکن خورشیدی چیست

آیا تا به حال شده از خودتان بپرسید آبگرمکن خورشیدی چیست و چگونه کار می‌کند؟ اگر برای شما هم این سوال پیش آمده‌است. با ما همراه باشید تا تمامی سوالاتتان در رابطه با آبگرمکن خورشیدی و مشخصات فنی آن و بهترین گزینه برای تعمیر آبگرمکن خورشیدی پاسخ داده شود.

از قدیم الایام وجود آلاینده‌های مضر و سوخت‌های فسیلی آسیب جدی و غیر قابل جبرانی را به چرخه‌ی حیات و محیط زیست وارد ‌کرده است. مشکل مذکور مخترعین و پژوهشگران را بدنبال راهی برای رهایی از این بحران وا داشت. خوشبختانه آنها به دنبال حل این مشکل به سوخت‌های تجدیدناپذیر روی آوردند.

همه‌ی ما می‌دانیم خورشید منبع غنی و تجدیدناپذیر انرژی است. خورشید یکی از منابع خارق العاده‌ انرژی است که به سهولت و بدون هیچگونه دردسری می‌توان گرما و انرژی ساطع شده از آن را ذخیره کرد. با وجود مزیت‌های بی‌نظیری که نور و انرژی خورشید در پی دارد جایگزین کردن چنین انرژی به جای سوخت‌های فسیلی و تجدیدپذیر، هوشمندانه‌ترین اقدام است. در نهایت مخترعین توانستند با ساخت کلکتورها انرژی خورشیدی را ذخیره کنند که این اقدام آنها ساخت آبگرمکن‌های خورشیدی را در پی داشت.

آبگرمکن خورشیدی چیست؟

این نوع آبگرمکن همانطور که از نامش پیداست توسط نور خورشید آب را گرم می‌کند. در آبگرمکن خورشیدی سیستمی تحت عنوان سیستم کلکتور یا به عبارتی جمع کننده تعبیه شده‌است که توسط این سیستم انرژی گرمایی خورشید ذخیره می‌شود و از این طریق آب، رفته رفته گرم می‌شود. سیستم کلکتور به دو صورت تخت و تخت خلاء تولید و به بهره‌بری می‌رسد.

آبگرمکن خورشیدی یکی از مطرح‌ترین و محبوب‌ترین آبگرمکن‌هایی است که امروزه در اکثر منازل به چشم می‌خورد. اما در گذشته مشکلات جزئی با این نوع آبگرمکن‌ها همراه بود که خوشبختانه در حال حاضر این مشکل به طور کامل برطرف شده‌است.

از آنجایی که تنها کارایی آبگرمکن‌های خورشیدی گرم کردن آب بوسیله‌ی نور خورشید است، نبود و عدم گرمای کافی خورشید، این دسته از آبگرمکن‌ها را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. از این رو نسل اولیه آبگرمکن‌ها با استقبال گسترده‌ای روبرو نشد. چرا که در مناطق و کشورهای سردسیر عدم گرمای کافی این نوع آبگرمکن را رد می‌کرد. اما وجود مشکل مذکور تولید کنندگان را به ساخت سیستم پشتیبان برای این نوع آبگرمکن‌ها وا داشت. این قطعه به آبگرمکن کمک می‌کرد که در فصول سرد مانند پاییز و زمستان که با عدم گرما روبرو می‌شویم، آبگرمکن کارایی خود را از دست ندهد.

خلاصه سیستم پشتیبان کمک شایانی به آبگرمکن‌های خورشیدی کرده‌است. در حال حاضر در فصول سرد آبگرمکن‌های خورشیدی بهترین عمل کرد را از خود نشان می‌دهند. مشکلی که به شرح آن پرداختیم تنها با نسل اولیه‌ی آبگرمکن‌های خورشیدی همراه بوده است و  امروزه به طور کامل این مشکل برطرف شده است. پیشنهاد ما به شما این است که با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی گام موثری در جهت صرفه جویی در هزینه و صرفه جویی در انرژی بردارید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

مخترع آبگرمکن خورشیدی

معرفی مخترع این نوع آبگرمکن و چگونگی ساخت این ابزار ارزشمند و کار آمد خالی از لطف نخواهد بود.

آبگرمکن خورشیدی برای اولین بار توسط یک مخترع قزوینی به نام محسن بلوکی طراحی و تولید شد. این مخترع قزوینی بکارگیری ذرات نانو نقره را در راس کار خود قرار داد. وی اظهار کرد از آنجایی که فناوری نانو نقره مزیت‌های خارق العاده‌ای را برای بشر همراه دارد، تصمیم گرفت استفاده از این فناوری منحصر به فرد را به طور گسترده‌ای گسترش دهد. از این رو اختراع آبگرمکن‌های خورشیدی را بر مبنای فناوری نانو نقره در پیش گرفت. آقای بلوکی پس از تلاش‌های بی وقفه و شبانه روزی موفق شد تحول شگرفی را در دنیای صنعت و ابزار آلات صنعتی پدیدار کند.

این مخترع قزوینی هدف خود را از تولید آبگرمکن‌های خورشیدی بر پایه‌ی کارایی و کیفیت بهتری نسبت به سایر آبگرمکن‌های موجود در بازار در پیش گرفت. خوشبختانه وی موفق شد آبگرمکن‌هایی با ظاهری زیباتر و شکیل‌تر، کارایی بیشتر و بهتر، مقاوم در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی، صرفه جویی در هزینه و مصرف انرژی و… را تولید و روانه‌ی بازار کند.

اجزای آبگرمکن خورشیدی
اجزای آبگرمکن خورشیدی

اجزای آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی از چهار قطعه‌ی اصلی تولید شده است که عبارت‌اند از؛ مخزن ذخیره، مخزن انبساطی، نگهدارنده فلزی ، کلکتور تخت که در زیر به شرح کامل آنها خواهیم پرداخت:

  • مخزن ذخیره

از این نوع مخزن برای ذخیره و نگهداری آب جهت گرم شدن استفاده می‌کنند.  یک یا دو مخزن بسته به نیاز مشتری در درون آبگرمکن تعبیه می‌شود. معمولا جنس مخازن آبگرمکن‌ها را از گوانیزه و یا استنلس می‌سازند، چرا که این دو جنس به عنوان عایق عمل می‌کنند. همچنین سازندگان می‌توانند رنگ مخازن را بر حسب تقاضای مشتریان رنگ آمیزی کنند.

  • مخزن انبساطی

این مخزن علاوه بر این که وظیفه‌ی تامین آب‌های جبرانی را بر عهده دارد باید درصدد دفع نوسانات حجمی نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

  • نگهدارنده فلزی

نگهدارنده‌ی فلزی همانطور که از نامش پیداست وظیفه‌ی نگهداری قطعاتی همچون سطوح فلزی و مخزن را بر عهده دارد

  • کلکتور تخت

کلکتور تخت رایج‌ترین نوع کلکتوری است که در ساخت آبگرمکن‌های خورشیدی استفاده می‌شود. کلکتور تخت را به صورت یک جعبه‌ی مستطیلی شکل می‌سازند، در درون این جعبه یک صفحه‌ از جنس فلز و یا آلومینیوم با رنگ تیره تعبیه می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که چرا همیشه رنگ این ورق باید تیره باشد، چرا که بتواند با سرعت بیشتری گرما را از محیط بگیرد و با سرعت پایینی آن را از دست بدهد یا به عبارتی گرما را به آسانی از محیط بگیرد اما به آسانی از دست ندهد.

آبگرمکن خورشیدی مناسب چه مناطقی است
برای مناطقی که فاقد گاز هستند، بهترین گزینه آبگرمکن خورشیدی است.

تبدیل انرژی در آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن‌های خورشیدی به صورتی ساخته شده‌اند که انرژی نورانی  که از خورشید ساطع می‌شود را توسط مبدل‌های مختلف به انرژی گرمایی جهت گرم کردن آب تبدیل می‌کند.

پنل خورشیدی چیست؟

قطعا شناسایی قطعات آبگرمکن خورشیدی می‌تواند در راستای پاسخ بهتری به سوال “آبگرمکن خورشیدی چیست” به شما کمک ارزنده‌ای کند. در واقع  شما با شناسایی قطعات این نوع آبگرمکن می‌توانید به موضوع مطلبمان اشراف بیشتری داشته باشید در نهایت درک موضوع برای شما آسان‌تر خواهد بود.

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از پنل خورشیدی داشته باشیم باید بگویم به وسیله‌ای که انرژی نورانی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند پنل خورشیدی می‌گویند. پنل خورشیدی یا به اصطلاح علمی سولار یا فتوولتائیک از نظر تکنولوژی ساخت در دسته‌ی مجزا از هم به تولید و بهره‌برداری می‌رسند که عبارت‌اند از:

  • صفحات فتوولتائیک کریستال
  • صفحات فتوولتائیک مونوکریستال
  • صفحات فتوولتائیک لایه نازک

برخی‌ها می‌پندارند که سلول‌ خورشیدی همان پنل خورشیدی است. در واقع آنها از یک خانواده هستند اما از کنار هم قرار گرفتن سلول‌های خورشیدی ماژول‌های خورشیدی حاصل می‌شود و از کنار هم قرار گرفتن ماژول‌های خورشیدی پنل‌های خورشیدی پدیدار می‌شود.

ذخیره انرژی توسط آبگرمکن خورشیدی
با استفاده از آبگرمکن خورشیدی، درصد بالایی از انرژی ذخیره خواهد شد.

قیمت آبگرمکن خورشیدی

قیمت‌ها بسته به کیفیت و کارایی آبگرمکن‌ها با هم تفاوت دارند. آبگرمکن‌های خورشیدی ساخت کشورهای خارجی من جمله آلمان، سقف قیمت‌ها را به خود اختصاص داده‌است. معمولا آبگرمکن‌های خارجی که بهترین آبگرمکن‌های خورشیدی شناخته می‌شوند، به قیمتی معادل 4 و یا 5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. البته آبگرمکن‌های ساخت ایران نیز دست کمی از آب گرمکن‌های خارجی ندارند و قیمت تمام شده برای این نوع آبگرمکن‌ها ( آبگرمکن‌های ایرانی) 2 تا 3 میلیون در نظر گرفته شده‌است.

البته آبگرمکن‌های خورشیدی ساخت چین نیز در بازار وجود دارند که کمترین قیمت را به خود اختصاص داده‌اند. این نوع آبگرمکن‌ها با قیمتی معادل 1 میلیون تا 150000 تومان خرید و فروش می‌شوند.

طبق آمار به دست آمده در ماه، 5 الی 6 آبگرمکن خورشیدی به فروش می‌رسد که این نوع فروش پیامد فروش بیشتر و گسترش همگانی این نوع آبگرمکن را در پی خواهد داشت. از آنجایی که برخی از مردم آشنایی چندانی با آبگرمکن خورشیدی ندارند سایر آبگرمن‌ها از جمله آبگرمکن‌های گازی را به هر نوع آبگرمکنی را ترجیح می‌دهند.

راه حل همگانی شدن آب گرمکن‌های خورشیدی تنها به فرهنگ سازی و شناساندن بهتر و بیشتر این نوع آبگرمکن به مردم بستگی دارد. چرا که این نوع آبگرمکن از نظر اقتصادی و صرفه جویی در انرژی مقرون به صرفه‌ترین آبگرمکن است.

پیشنهاد مطالعه

انواع آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن‌های خورشیدی به طور کلی به سه دسته‌ی مجزا از هم تقسیم می‌شوند که در ادامه‌ی مطلب به طور کامل به شرح آنها خواهیم پرداخت.

  • آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی

آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی برای گرم کردن و یا جا به جایی آب به جهت گرم شدن به هیچ گونه پمپ یا دستگاه دیگری نیاز ندارد. در این نوع آبگرمکن آب برای گرم شدن نیاز به طی کردن پروسه‌ی خاصی ندارد، بلکه آب به طور مستقیم و توسط نور خورشید گرم می‌شود. عمده‌ترین و رایج‌ترین مشکلی که در این نوع آبگرمکن‌ها وجود دارد این است که در فصول سرد مانند زمستان آبگرمکن یخ می‌زند. چرا که باید منبع دو جداره‌ی این آبگرمکن در بالای کلکتور و در فضای خارج از ساختمان تعبیه شود.

  • آبگرمکن خورشیدی پمپ دار تحت فشار

آبگرمکن خورشیدی پمپ‌دار تحت فشار به نسبت پیشرفته‌تر و جامع‌تر از آبگرمکن‌های خورشیدی ترموسیفونی است. در این نوع آبگرمکن مشکل یخ زدگی در فصول سرد به هیچ عنوان وجود ندارد زیرا علاوه بر این که به جهت جلوگیری از یخ زدگی در این نوع آبگرمکن‌ها می‌توان از ضد یخ استفاده کرد، مخزن آبگرمکن در داخل موتور خانه تعبیه می‌شود. وجود دو عامل مذکور مشکل یخ زدگی در فصل سرما را برای همیشه حل کرده‌است.

نکته‌ی قابل توجهی که در هنگام خرید آبگرمکن خورشیدی پمپ‌دار تحت فشار باید مدنظر گرفت این است که،  استفاده از این نوع آبگرمکن‌ها در مناطقی که اختلاف دمای بین شب و روز آن زیاد است توصیه نمی‌شود. چرا که خرابی و یا تضعیف در عملکرد آبگرمکن را در پی خواهد داشت.

  • آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی

در آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی آب به کمک یک قسمت بسته گرم می‌شود. در نهایت توسط یک مبدل که در این نوع آبگرمکن تعبیه می‌شود آب درون مخزن رفته رفته گرم می‌شود.

رنگ لوله‌های آبگرمکن خورشیدی

معمولا رنگ لوله‌ها و صفحاتی که در این نوع آبگرمکن‌ها در نظر گرفته می‌شود رنگ‌های تیره و کدر هستند، چرا که این نوع صفحات باید مانند عایق عمل کنند یعنی گرما را به آسانی جذب کنند اما به آسانی گرمای جذب شده را از دست ندهند.

در طی مطلبی که برای شما مخاطبان عزیز آماده کردیم، سعی بر آن بود که به سوال آبگرمکن خورشیدی چیست پاسخ کامل و درخور توجهی را بدهیم.

خوشبختانه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و با تکیه بر همت جوانان سخت کوش ما روزانه شاهد تولید قطعات و ابزار آلات ارزنده و کارآمدی هستیم. قضیه‌ی در خطر بودن محیط زیست و شرایط بحرانی کنونی محیط زیست بر کسی پوشیده نیست. مشکل جدی که محیط زیست ما را به جهت وجود سوخت‌های فسیلی و تجدیدپذیر به خطر می‌انداخت، مخترعین را به دنبال راه حلی برای به حداقل رساندن استفاده از سوخت‌های فسیلی واداشت.

تولید آبگرمکن‌های خورشیدی نیز به همین قضیه باز می‌گردد. امروزه آبگرمکن‌های خورشیدی حرف اول را در بین سایر آبگرمکن‌های موجود در بازار می‌زنند، چرا که این نوع آبگرمکن در عین مقرون به صرفه بودن از طول عمر بالاتری نسبت به سایر آبگرمکن‌ها برخوردار است.

در آخر به شما پیشنهاد می‌کنیم با خرید آبگرمکن‌های خورشیدی ایرانی علاوه بر حمایت از ساخت محصولات ایرانی، در راستای فرهنگ سازی استفاده از این نوع آبگرمکن گام شایسته‌ای بردارید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن


لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. قسمت پاهین آبگرمکن کمی درز پیدا نموده و سوراخ شده کدام نوع سرش برای آن موثر است

    1. باسلام
      دوست عزیز سوال شما واضح نیست. با شماره پشتیبانی ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۰۰ تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

  2. هزینه تعمیرات آبگرمکن خورشیدی به چه صورت هست؟ آیا اگر یکی از شیشه ی این پنل ها بکشند قابل تعویض هست؟ توی شهر های شمالی هم کاربرد دارد یا فقط مناطق کویری ایران میتونن استفاده کنند؟

    1. با سلام
      هزینه تعمیر بسته به نرخ بازار سنجیده میشود. آبگرمکن خورشیدی برای مناطقی که در طول روز آفتاب مستقیم می تابد مناسب است. اما شهرهای شمالی در بیشتر فصول ابری و بارانی هستند.

    1. با سلام
      شما می‌توانید در اینترنت جستجو کرده و با مرکز ارائه خدمات تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا