×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

لباسشویی تسمه ای بهتره یا گیربکسی؟

ماشین لباسشویی تسمه‌ای یا بدون تسمه

یکی از مواردی که در هنگام خرید ماشین لباسشویی باید به آن توجه کرد، بررسی نوع موتور و کیفیت آن است که طول عمر دستگاه به آن بستگی دارد.

تا چندین سال قبل تمامی ماشین‌های لباسشویی تسمه‌ای بودند به این صورت که دیگ و موتور لباسشویی از طریق تسمه به هم متصل می‌شدند و اغلب وقتی دچار اختلال می‌شدند، باید تسمه را تعویض می‌کردیم تا اختلال به وجود آمده رفع می‌شد. این نوع ماشین‌های لباسشویی به دلیل استفاده از تسمه سر و صدای بسیاری را به‌وجود می‌آوردند و می‌توان گفت که تنها مزیت این لباسشویی‌ها ساده بودن نگهداری و تعمیر لباسشویی بود.

با این وجود هنوز هم برخی از ماشین‌های لباسشویی با این طراحی در دسترس هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بررسی پرسش لباسشویی تسمه‌ای بهتر است یا بدون تسمه، به کمک آچار باز در این مقاله، می‌تواند راهنمای مناسبی برای نوع انتخاب شما باشد. علاوه بر بررسی این سوال در ادامه به توضیح موارد زیر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


موتور ماشین لباسشویی چیست؟

موتور ماشین لباسشویی در واقع مرکز اصلی یا به اصلاح قلب تپنده‌ی دستگاه است که عملکرد آن با عملکرد سایر نقاط ماشین لباسشویی متفاوت است. اگر موتور دستگاه خراب شود به این معنی است که دستگاه از کار افتاده است و باید آن‌را بررسی کرد. در طراحی‌های جدیدِ ماشین‌‌های لباسشوییِ شرکت‌های مختلف می‌توان موتورهایی با صدا و لرزش کمتر، با دوام‌تر و مصرفِ برق بهینه‌تر را مشاهده کرد.

انواع موتور ماشین لباسشوی

ماشین‌های لباسشویی از وسایل ضروری و پر طرفداری هستند که شرکت‌های مختلفی به طراحی و تولید آن‌ها پرداخته‌اند. لباسشویی‌‌های برندهای مختلف علاوه بر تفاوت در طراحی و برخی ویژگی‌های خاص، در موتورهای‌ سازنده‌‌شان نیز تفاوت دارند.

پیشنهاد مطالعه

موتور معمولی تسمه‌ای

موتورهای‌ لباسشویی از نوع تسمه‌ای‌، معمولی یا همان ذغالی با استفاده از ذغال کار می‌کنند. این موتورها سیستم ساده‌ای دارند، در هنگام شستشو سر و صدای زیادی به‌وجود می‌آورند  لرزش زیادی دارند و مصرف برقشان بسیار است.

موتورهای معمولی تسمه‌ای
چرخش دیگ در ماشین لباسشویی‌های تسمه‌ای به کمک مخزن، پولی، موتور و تسمه انجام می‌شود.

موتور دیجیتالی بدون تسمه

استفاده کردن از موتورهای تسمه‌ای منسوخ شده است و در این اواخر از موتورهای DIM و یا همان “دیجیتال اینورتر موتور” استفاده می‌شود.

انواع موتورهای دیجیتالی

موتورهای ماشین لباسشویی دیجیتالی به دو دسته تقسیم می‌شوند، موتورهای دیجیتالی تسمه‌ای مگنتی و موتورهای بدون تسمه و یا همان دایرکت درایو (گیربکسی)

موتور دایرکت درایو یا DC

با رواج یافتنِ استفاده از موتورهای لباسشویی دایرکت درایو استفاده از سایر موتورهای ماشین لباسشویی منسوخ شده‌ است و همه‌ی برندها این نوع موتور را در طراحی لباسشویی‌ها به کار می‌برند. همانطور که گفته شد عبارت موتورهای دایرکت درایو گیربکسی اشتباهی است که توسط فروشندگان رواج یافته است چرا که در طراحی این موتورها به هیچ وجه از گیربکس استفاده نشده است.

پیشنهاد مطالعه
موتور دایرکت درایو
موتورهای دایرکت درایو برای چرخاندن دیگ از تسمه استفاده نمی‌کنند.

تا این قسمت به احتمال زیاد بحث لباسشویی تسمه‌ای یا بدون تسمه را بررسی کرده‌اید و متوجه خصوصیات‌شان شده‌اید.

چگونگی عملکرد لباسشویی‌های دایرکت درایو و ساختمان آن‌ها

ساختمان و چگونگی عملکرد این نوع لباسشویی‌ها به شرح زیر است:

  • در این نوع موتورها سیم پیچِ استاتور در داخل روتور قرار گرفته است.
  • روتور بشقابی از جنس آهن است که اندازه‌اش 35 سانتی‌متر است و در داخل آن آهنربا هایی به تعداد ۲۰‌عدد وجود دارد.
  • نحوه‌ی عملکرد این نوع موتورها به صورتی است که استاتور آهنرباهای داخل روتور را به تحریک وامی‌دارد و باعث چرخش موتور می‌شود.

مزایای ماشین لباسشویی تسمه‌دار

موتور ماشین لباسشویی تسمه‌ای از چهار بخش موتور، پولی، مخزن و تسمه تشکیل شده است و همانطور که در پاراگراف‌های قبل اشاره شد تنها مزیتی که نسبت به موتورهای لباسشویی دیگر دارد طراحی ساده‌ی موتور آن است که در زمان تعمیر انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهد و به لحاظ بالانس مشکلات کمتری دارد.

موتور ماشین لباسشویی در واقع مرکز اصلی یا به اصلاح قلب تپنده‌ی دستگاه است

آشنایی با مزایای موتور اینورتر بی تسمه

این نوع موتورهای ماشین لباسشویی در تمامی ماشین‌های لباسشویی امروزی دیده می‌شوند و مزایای بسیاری نسبت به انواع قبل دارند.

  • مصرف برق کمتر
  • صدای پایین‌تر
  • لرزش کمتر
  • بالانس شدن خودکار به صورت فوق‌العاده
  • کیفیت و عمر زیاد باتری

معایب ماشین لباسشویی تسمه‌دار

ماشین‌های لباسشویی تسمه‌ای نسبت به بدون تسمه‌ای‌ها صدا و لرزش بیشتری را به وجود می‌آورند. به علت وجود تسمه و قطعه‌ی پولی که اتصال تسمه مابین دیگ و موتور را ممکن می‌کند این صدا و لرزش بیشتر احساس خواهد شد. همچنین ممکن است در طی استفاده بارها نیاز به تعویض تسمه ماشین لباسشویی پیدا کنید که دردسرهای خاص خود را به دنبال دارد.

معایب ماشین لباسشویی گیربکسی

تنها عیبی که می‌توان برای ماشین‌های لباسشویی گیربکسی و یا همان دایرکت درایو یا بدون تسمه بیان کرد، قیمت نسبتا گران آن‌ها است که موضوع بسیار مهمی هم نیست. چرا که تولید ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه بسیار گسترده‌تر شده است و شاهد قیمت‌های بسیار کمتری خواهیم بود.

مزایای موتور لباسشویی دایرکت درایو

  1. میزان مصرف انرژی در این نوع موتورها کم است.
  2. در این موتورها از جریان برق به صورت دایرکت درایو استفاده می‌شود و سیم‌پیج قطر بیشتری دارد در نتیجه طول مر بیشتری خواهند داشت.
  3. ماشین‌ لباسشویی‌ها سر و صدا و لرزش کمتری داشته و راندمان دستگاه بسیار بالاتر است.
تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. گفتنیست ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به رفع آن خواهند بود. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست تعمیر خود را ثبت کنید:
درخواست تعمیر ماشین لباسشویی
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا