×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

علت بوی بد و تغییر رنگ آب آبگرمکن

علت بوی بد و تغییر رنگ آب آبگرمکن، هرگز این آب‌ها را نخورید!

به آشپزخانه رفته و شیر آب را باز می‌کنید، تا برای شستشوی ظروف از آن استفاده کنید. اما متوجه می‌شوید که، رنگ آب تغییر کرده و دیگر زلال و شفاف نیست همچنین بوی عجیبی نیز می‌دهد. این پرسش برای شما پیش می‌آید که چه مشکلی پیش آمده و علت بوی بد و تغییر رنگ آب آبگرمکن چیست؟ آیا آبگرمکن خراب شده؟ آیا با تعمیر آبگرمکن مشکل رفع می‌شود؟

با ما همراه باشید، تا در ادامه مقاله به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

هر رنگ چه معنایی دارد؟

قبل از هرکاری، ابتدا باید بدانیم آب چه رنگی به خود گرفته است. زیرا اکثر اوقات رنگ آب به شما خواهد گفت که، چه مشکلی در آبگرمکن پدید آمده است. پس به رنگ آب دقت کرده و بر اساس آن، عیب یابی را شروع کنید.

زرد، قهوه‌ای و یا قرمز؟ کدامیک؟

زرد، نارنجی، قرمز و حتی در مواقعی قهوه‌ای تیره، همگی خبر از وجود زنگ زدگی در آب می‌دهند. به عبارت دیگر در آب مصرفی خانه شما، اکسید فلز وجود دارد. اگر احساس می‌کنید، رنگ آب بسیار تیره شده به عنوان مثال، از قرمزی به سیاهی می‌زند، باید بدانید که علاوه بر اکسید فلز در آن مقداری منگنز نیز وجود دارد. اکسید فلز یا آهن، مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند، اما طعم آب را تغییر داده و روی لباس‌ها و ظروف شما لک می‌اندازند. به یاد داشته باشید که، هرگز برای از بین بردن این لکه‌ها، از سفید کننده استفاده نکنید. زیرا سفید کننده نه تنها آن‌ها را از بین نمی‌برد بلکه باعث ماندگاری این لکه‌ها نیز خواهد شد.

حال که معنای رنگ‌های گفته شده را می‌دانید، ممکن است این پرسش برای شما ایجاد شود که دلیل تغییر رنگ آب چیست؟

اگر با استفاده از شیر آب سرد و تمامی ورودی‌های آب خانه، به مشکل تغییر رنگ آب برخورده‌اید، بدانید که مشکلی در منبع اصلی آب شهری وجود دارد. برای رفع این مشکل، کافیست شیر آب را برای دقایقی باز گذاشته و بگذارید آب درون لوله‌ها به جریان بیافتد. البته می‌توانید از سیستم تصفیه آب نیز استفاده کنید.

اما گاهی ایراد از منبع اصلی آب نیست و مشکل را باید در عوامل مختلفی جستجو کنید. به عنوان مثال اگر آب گرم و آب سرد هردو تغییر رنگ داده‌اند، کل لوله کشی ساختمان دچار مشکل شده است. اگر فقط بعد از باز کردن شیر آب ورودی گرم، با مشکل تغییر رنگ مواجه می‌شوید، به احتمال قوی خود آبگرمکن و لوله‌های متصل به آن دچار زنگ زدگی شده‌اند. برای عیب یابی سریع آبگرمکن دیواری، بایدمشکلات آبگرمکن دیواری و عیب یابی خرابی آبگرمکن را بدانید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن
زرد شدن آب آشامیدنی
از وجود کلر گرفته تا املاح و رسوب گذاری درون لوله‌ها، عوامل زیادی می‌توانند باعث سفید و یا کدر شدن آب شوند.

آب سفید شده است

این موضوع به شیر آب ورودی خانه و سری آن مربوط می‌شود. بعضی از سری‌هایی که به شیر آب متصل می‌شوند، آب را با فشار زیادی خارج می‌کنند. این فشار زیاد، باعث ایجاد حباب‌های ریز هوا درون آب می‌شود. البته این را هم باید در نظر گرفت که، وجود هوا درون لوله‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد این حباب‌ها شود. در چنین شرایطی شما ممکن است، صدا‌هایی نیز از درون لوله بشنوید.

پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که، آبی که درون لیوان است دوباره زلال شده و خبری از این حباب‌های ریز نیست. این حباب‌ها مضر نبوده و مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کنند.

البته سفید شدن آب و یا علت شیری شدن رنگ آب، می‌تواند به دلیل وجود مقادیر زیادی کلر نیز باشد، از کلر برای ضدعفونی کردن آب استفاده می‌شود.

هر وسیله‌ای که با آب سروکار داشته باشد، بعد از مدتی دچار رسوب خواهد شد، لوله کشی ساختمان و آبگرمکن‌ها نیز از این حالت جدا نیستند. با باز کردن شیر آب، رسوب و ناخالصی همراه با آب خارج خواهد شد. پس به لیوان آبی که به رنگ سفید در آمده است دقت کنید، اگر ناخالصی‌ها ته نشین شدند باید برای رسوب زدایی آبگرمکن اقدام کنید.

علت شیری شدن رنگ آب
از وجود کلر گرفته تا املاح و رسوب گذاری درون لوله‌ها، عوامل زیادی می‌توانند باعث سفید و یا کدر شدن آب شوند.
پیشنهاد مطالعه

آب به رنگ سبز و یا آبی در آمده است

وجود رنگ آبی یا سبز و یا ترکیبی از این دو رنگ در آب، به شما می‌گوید که مقدار مس در آب از حد طبیعی فراتر رفته است. اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید، ممکن است لوله کشی خانه شما، مسی بوده و پوسیده باشد. آب از طریق لوله‌ها به آبگرمکن رسیده و شما در نهایت آبی سبز آبی را مشاهده خواهید کرد.

در چنین شرایطی تنها راه برای رفع این مشکل، تعویض لوله‌ها است. نوشیدن آبی که حاوی مقادیر زیادی مس است، برای کبد و کلیه و گوارش بسیار خطرناک است.

اما اگر در خانه شما خبری از لوله کشی مسی نیست و با این حال آب سبز شده است، مشکل از کجاست؟ ممکن است سیستم لوله کشی و یا آبگرمکن شما، به مکانی برای تجمع جلبک‌ها تبدیل شده باشد. وجود جلبک‌ها به غیر از رنگ، روی بوی آب نیز تاثیر گذاشته و بویی مانند ماهی و خاک به آن می‌دهد. سبز شدن رنگ آب، از موارد بسیار نادر است زیرا تصفیه آب شهری از ورود جلبک‌ها به داخل آب لوله کشی جلوگیری می‌کند.

علت تغییر رنگ آب و بو گرفتن آب
اگر آب به رنگ سبز آبی در آمده، باید لوله‌های مسی خانه را چک کنید.

آب سیاه چه معنی دارد؟

سیاه شدن رنگ آب، اغلب با تغییر مزه آن نیز همراه است. آب سیاه اغلب مزه‌ای شبیه به تخم مرغ فاسد می‌دهد. این تغییر رنگ و بو به دلیل، وجود سولفید هیدروژن در آب است. یک نوع باکتری به نام باکتری گوگرد می‌تواند، باعث ایجاد سولفید هیدروژن شود. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که، آبگرمکن‌ها نیز، مکان مناسبی برای تجمع گاز‌های سولفید هیدروژن هستند. شیر آب ورودی سرد و گرم را باز کنید، اگر آب نامطبوع، تنها از شیر آب گرم خارج می‌شود، ایراد از آبگرمکن است.

اگر بعد از مدتی بوی سولفید هیدروژن قطع می‌شود، مشکلی در سیستم لوله کشی وجود دارد. به طور کلی سیاه شدن آب، خبر از وجود باکتری در لوله‌ها می‌دهد، بهتر است در این زمینه با یک متخصص در ارتباط باشید.

آب صورتی شده است؟

شیر آب را باز کرده‌اید تا یک لیوان آب برای خود بریزید، اما می‌بینید که آب به رنگ صورتی در آمده است. لازم نیست بابت این موضوع نگران باشید، لوله کشی خانه و آبگرمکن شما مشکلی ندارند.

صورتی شدن آب، به دلیل وجود ماده‌ای شیمیایی به نام پرمنگنات پتاسیم است که از آن برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. آب صورتی می‌تواند باث لکه‌هایی روی بدن، لباس و ظروف شود. پس از آن استفاده نکرده و آن را ننوشید.

تغییر رنگ آب لوله کشی
بهتر است با دیدن تغییر رنگ آب، از نوشیدن و استفاده آن برای مصارف بهداشتی خودداری کنید.

چند سال پیش ساکنان آلبرتا کانادا، متوجه تغییر رنگ آب از شفاف به صورتی شدند. مقامات محلی اعلام کردند، این تغییر رنگ به دلیل پرمنگنات پتاسیم بوده و خطری برای سلامتی افراد ندارد. اما افرادی با پوست‌های حساس نباید از آن برای مصارف بهداشتی استفاده کنند. به طور کلی، بهتر است با دیدن هرگونه تغییر رنگ آب، از نوشیدن آن خودداری کنید و به سرعت به دنبال رفع مشکل باشید. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، اغلب اوقات علت بوی بد و تغییر رنگ آب به دلیل وجود مشکل در است. پس تعمیر آبگرمکن را در برنامه خود بگذارید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. آرمین عزیز،
      گاز سولفید هیدروژن به احتمال زیاد باعث ایجاد این بو می شود. این معمولاً به وسیله باکتری هایی که در بخاری آب گرم شما هنگامی که در دمای پایین کار می کنند یا خاموش می شوند ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا