×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نرم افزار

حالت ناشناس مرورگر چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش جستجو با حالت ناشناس مرورگر

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در بهمن 1397 نوشته شده بود و درفروردین 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

گاهی تمایل ندارید که تاریخچه و مطالبی که جستجو کرده‌اید، در مرورگر شما ذخیره شود. در اینصورت اغلب پس از اتمام جستجو، اقدام به پاک کردن تاریخچه جستجو یا همان search history، خود می‌کنید. اما این روش علاوه بر زمان بر بودن، گاهی به درستی نیز عمل نمی‌کند. اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهید، پس زمان آن رسیده که با حالت incognito یاprivate  مرورگر، آشنا شوید. در همین راستا در این مقاله از آچارباز به سوال «حالت ناشناس مرورگر چیست و چه کاربردی دارد؟» پاسخ داده و روش فعال و غیر فعال کردن آن را همراه با تصویر و ویدئو، در انواع مرورگرها، به شما آموزش می‌دهیم.

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

ویدئو معرفی حالت ناشناس مرورگر

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، مرورگرها حالتی کاربردی به نام ناشناس (Incognito) یا خصوصی (Private) را در اختیار شما قرار می‏‌دهند. حال در این ویدئو، به معرفی حالت ناشناس یا خصوصی در مرورگرهای کروم و فایرفاکس می‌پردازیم.

حالت ناشناس مرورگر (Incognito mode) چیست ؟

اغلب مرورگرها این روزها علاوه بر امکانات و ابزاری که برای پاک کردن تاریخچه مرورگر، برای شما قرار داده‌اند، دارای قابلیت دیگری با نام حالت ناشناس نیز هستند. اگر در جلسه امتحان باشید و نخواهید اطلاعاتی که جستجو می‌کنید در مرورگر ذخیره شود، یا مرورگر شما به غیر از سیستم شخصیتان، با سایر سیستم‌ها نیز سینک باشد و… می‌توانید از حالت ناشناس (Incognito mode) مرورگر استفاده کنید تا هیچ کدام از جستجوها و سایت‌های بازید شده توسط شما، در جایی ثبت نشود.

افزایش حریم خصوصی در جستجو با مرورگر
حتی در حالت ناشناس، ISP شما ممکن است برای برخی از افراد همچون ادمین‌های شبکه اینترنت قابل مشاهده باشد.
پیشنهاد مطالعه

حالت ناشناس مرورگر چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم که حالت ناشناس مرورگر کروم، چه کاربردهایی دارد، موارد زیر را می‌توانیم، نام ببریم.

  • می‌توانید وارد اکانت‌های مختلف خود در یک برنامه شوید. برای مثال می‌توانید به چند اکانت گوگل خود، با یک مرورگر، وارد شوید.
  • در صورت نفوذ به دستگاه شما یا استفاده از سیستم‌های اشتراکی، فرد دیگری از سایت‌های جستجو و بازدید شده توسط شما، مطلع نخواهد شد.
  • اگر در حالت ناشناس وارد اکانت خود شده باشید، پس از بستن صفحه، اطلاعات ورود ذخیره نشده، در نتیجه به صورت کامل از حساب، خارج می‌شوید.

از دیگر کاربردهای حالت ناشناس در مرورگرها، بالا بردن امنیت اطلاعاتی شما است.

حالت امن کروم

از دیگر کاربردهای حالت ناشناس در مرورگرها، بالا بردن امنیت اطلاعاتی شما است. بیشتر سواستفاده‌های اطلاعاتی و یا نفوذها به سیستم، ناشی از عدم آشنایی با راهکارهای حفاظتی، در هنگام جستجو با سیستم‌های مشترک است. اگر تمایل به ورود به حساب‌های خود، از سیستم مشترکی در شرکت و یا کافی‌ نت، دارید، جستجو در صفحهincognito  مرورگر کروم، می‌تواند اطلاعات مهم شما را در امان نگهدارد. در همین راستا به آن، حالت امن کروم نیز می‌گویند.

کاربرد حالت امن کروم
جستجو در حالت امن می تواند حریم خصوصی شما را بهبود ببخشد، اما محافظت کامل ندارد.

نکته: اگر در حالت ناشناس اقدام به دانلود فایلی کنید، فایل‌ها در سیستم شما ذخیره خواهند شد. برای امنیت بیشتر، اطلاعات دانلودی خود را به یک حافظه جانبی منتقل کرده و فایل را از روی سیستم، پاک کنید.
پیشنهاد مطالعه

چگونه New incognito tab را فعال کنید؟  

برای فعال کردن حالت ناشناس در مرورگر کروم، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید.

  • مرورگر را باز کنید.
  • روی سه نقطه بالای مرورگر کلیک کنید.
  • New incognito windows  را انتخاب کنید.
  • پس از طی مراحل بالا، یک صفحه مرورگر تیره برای شما باز میشود.
  • حال با خیالی آسوده وارد حساب‌های خود شوید و یا به جستجو بپردازید.

یک روش میانبر برای باز کردن یک تب جدید، در حالت incognito وجود دارد. شما می‌توانید با گرفتن همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + N، اقدام به باز کردن حالت ناشناس مرورگر کنید.

حالت ناشناس در فایرفاکس

حالت ناشناس در مرورگر فایرفاکس نیز وجود دارد، برای فعال کردن آن، کافی‌ست:

  • روی سه خط بالا سمت راست مرورگر کلیک کنید.
  • سپس در زیر منوی باز شده، گزینه New Private Window را انتخاب کنید.

برای بازکردن صفحه جستجوی Private در مرورگر کروم، باید کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+P را به صورت همزمان گرفته و نگهدارید.

چگونه حالت ناشناس را در کروم غیر فعال کنید؟

زدن ضربدر گوشه راست بالای صفحه، برای غیر فعال کردن حالت ناشناس، در کروم، کفایت می‌کند. البته اگر در تلفن همراه خود وارد حالت ناشناس کروم شده باشید، نوتیفیکیشن جدیدی را نیز در منوی دسترسی سریع گوشی، با عنوان «close all incognito tab» مشاهده خواهید کرد. اگر مجبور شدید، از مرورگر به دلایلی خارج شوید، ولی همچنان پنجره ناشناس، در گوشی شما باز است، با زدن این گزینه بدون ورود دوباره به مرورگر، می‌توانید تمامی صفحه‌های باز شده، در حالت امن را ببندید.

غیر فعال کردن حالت ناشناس در chrome
گاهی ممکن است اطلاعات جستجوی شما در حالت امن، به وسیله برخی از افزونه‌های موجود در کروم، ثبت شوند، پس قبل از جستجو، آنها را نیز غیرفعال کنید.

نکته: حالت امن، مرورگر شما را در برابر نفوذ ویروس محافظت نمی‌کند و ممکن است دانلود فایل‌ها از منابع نامعتبر و اجرای آنها، باعث اختلال در سیستم شما شده و در نهایت نیاز به تعمیر لپ تاپ و یا کامپیوتر خود، پیدا کنید. پس همواره هنگام جستجو و دانلود فایل‌ها، از آنتی ویروس قوی استفاده کرده و همینطور فایل‌ها را از منابع معتبر، دانلود کنید.

تعمیر لپ تاپ در محل با آچارباز
سرویس تعمیر لپ تاپ در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های لپ تاپ است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار لپ تاپ را ثبت کنید.
درخواست تعمیر لپ تاپ

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا