تکنولوژی و کامپیوتر

چرا ال این وان روشن نمی شود؟

بررسی علل اینکه چرا آل این وان روشن نمی‌شود؟

چرا ال این وان روشن نمی شود؟ کامپیوترهای آل این وان (All in one) از جمله سیستم‌های جدیدی هستند که بیشتر مزایای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها را به‌طور همزمان در خود جای داده‌اند. در این کامپیوترها، همه چیز در پشت یک صفحه نمایشگر طراحی شده است. به همین دلیل، کامپیوترهای همه‌کاره‌ی All in one جای کمی می‌گیرند و در صورت نیاز، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را جابه‌جا کرد.

اما این فشردگی در طراحی کامپیوترهای آل این وان، بدون نقص هم نیست. طراحی فشرده در یک فضای محدود، احتمال بروز نقص‌های سخت‌افزاری را در این سیستم‌ها بالاتر برده است. برای مثال، با بالارفتن دمای قطعات، احتمال آسیب‌دیدن بردهای داخلی کامپیوتر آل این وان، وجود دارد. در این مطلب، می‌خواهیم به این سوال که چرا آل این وان روشن نمی شود، پاسخ دهیم و به شما بگوییم که چطور می‌توانید این مشکل را رفع کنید. با ما همراه باشید.

چرا ال این وان روشن نمی‌شود؟ | بررسی علل رایج

روشن‌نشدن آل این وان، دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد؛ از ساده‌ترین مشکلات مانند قطع‌شدن کابل برق گرفته تا پیچیده‌ترین مسائل سخت‌افزاری. اما به‌طور کلی، موارد زیر رایج‌ترین مواردی هستند که عموما در پاسخ به سوال «چرا آل این وان روشن نمی‌شود؟» ارائه می‌شوند:

  • خراب‌شدن منبع تغذیه
  • خراب‌شدن پاور
  • خراب‌شدن مادربرد
  • خراب‌شدن مانیتور یا کارت گرافیک
  • خراب‌شدن هارد دیسک
  • اختلال توسط اتصالات جانبی

در ادامه، این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد تا با عیب‌یابی صحیح، به‌راحتی بتوانید مشکل دستگاه خود را رفع کنید.

خراب‌شدن منبع تغذیه

اگر کامپیوتر آل این وان شما روشن نمی‌شود، اول از همه، جزئی‌ترین نواقص را در نظر بگیرید. مشکل می‌تواند در منبع تغذیه یا کابل برق دستگاه باشد. به همین دلیل، از سلامت کابل برق دستگاه مطمئن شوید. بررسی کنید که کابل به‌طور مستقیم به پریز وصل باشد و اگر یک کابل یدک دارید، آن را هم امتحان کنید.

خراب شدن پاور

پاور دستگاه، وظیفه‌ رساندن ولتاژ به تمام قطعات کامپیوتر را بر عهده دارد. در صورتی‌که کابل سالم است اما جریان برق به دستگاه وارد نمی‌شود، تعمیرکار باید سیستم تغذیه کامپیوتر را بررسی و در صورت نیاز، آن را تعویض کند. سیستم تغذیه یا پاور کامپیوترهای آل این وان، می‌تواند بر اثر تغییر ناگهانی ولتاژ، دچار آسیب شود. در این صورت، کامپیوتر روشن نمی‌شود.

خراب‌شدن مانیتور یا کارت گرافیک

در صورتی‌که سیستم آل این وان روشن می‌شود اما نمایش‌گر سیاه است، ممکن است علت آن خرابی مانیتور یا کارت گرافیک باشد. مانیتور سیستم آل این وان، حساسیت بیشتری نسبت به مانیتورهای سیستم‌های رومیزی دارد، چون تمام مدارها و قطعات سیستم، در پشت یا زیر صفحه مانیتور قرار گرفته‌اند. ضربه‌خوردگی یا نفوذ رطوبت به دستگاه، می‌تواند باعث خرابی قطعات شود. در صورت سیاه‌بودن صفحه، کارت گرافیک نیز باید توسط تعمیرکار، تست شود. خرابی کارت گرافیک را می‌توان با تعویض این قطعه، رفع کرد.

کامپیوتر آل این وان اچ پی
آسیب یا خرابی مانیتور و کارت گرافیک، می‌تواند مانع از روشن‌شدن کامپیوتر آل این وان شود.

خراب شدن مادربرد

درصورتی‌که آل این وان روشن نمی‌شود، احتمال خراب‌شدن مادربرد یا برد اصلی سیستم وجود دارد. به‌خصوص اگر کامپیوتر دچار ضربه‌ فیزیکی شده باشد، قطعات باید توسط تعمیرکار تست شوند. قطعه‌ مادربرد به‌عنوان مغز کامپیوتر عمل می‌کند و تمام پردازش‌های سیستم، وابسته به تصمیمات آن است. از آنجا که این صفحه، پر از مدار و انواع مختلفی از تراشه است، گرمای بیش از حد دستگاه و استفاده طولانی‌مدت، احتمال آسیب‌دیدن اتصالات روی مدار را زیاد می‌کند.

اشکال در مادربرد از جمله آسیب‌های جدی و هزینه‌بر است، اما ممکن است تعمیرکار بتواند با تعویض و لحیم‌کاری تراشه‌های فرسوده، مادربرد را تعمیر کند. در غیر این صورت، باید مادربرد را عوض کرد که هزینه‌ی بالایی در بر خواهد داشت.

خراب شدن هارد دیسک

گاهی سیستم روشن می‌شود (فن شروع به کار می‌کند) اما کامپیوتر بوت نمی‌شود. در این حالت، باید وضعیت هارد دیسک را بررسی کنید. اگر مشکل نرم‌افزاری باشد، می‌توان به تنظیمات بایوس رجوع کرد. ممکن است به دلیل تنظیمات اشتباه بایوس، فرایند بوت انجام نگیرد و کامپیوتر بالا نیاید. در این حالت، باید تنظیماتی مثل اولویت بوت را بررسی کنید.

اولویت بوت باید روی هارد دیسک اصلی تنظیم شده باشد. از دیگر دلایل اشکالات نرم‌افزاری هارد دیسک، ویروسی‌شدن هارد است. اگر به دلیل ویروسی‌شدن، کامپیوتر آل این وان روشن نمی‌شود، باید با استفاده از یک فلش بوتیبل، سیستم را بوت کرد. اما اگر هارد دیسک دچار نقص سخت‌افزاری شده است، راهی بجز تعویض آن وجود ندارد.

بررسی کردن سایر اتصالات

برای عیب‌یابی علت روشن نشدن آل این وان توصیه می‌شود که اتصالات غیر ضروری را از دستگاه جدا کنید. ممکن است اتصالاتی مثل پرینتر، اسکنر و سایر اتصالات usb، باعث ایجاد اختلال در زمان بالاآمدن ویندوز شده‌باشند. به همین دلیل، درصورتی‌که کامپیوتر آل این وان روشن نمی‌شود، یک بار تمامی اتصالات اضافی را از دستگاه جدا کرده و سپس تست کنید که آیا کامپیوتر روشن می‌شود یا نه.

بررسی اتصالات برای رفع مشکل روشن نشدن آل این وان
گاهی اوقات با جداکردن اتصالات غیر ضروری، مشکل روشن‌نشدن آل این وان رفع می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

چطور مشکل روشن‌نشدن کامپیوتر آل این وان را رفع کنیم؟

در صورت عدم روشن شدن آل این وان، پیش از مراجعه به یک متخصص، می‌توانید برخی از راهکارهای اولیه را امتحان کنید. این راهکارها اغلب به‌سادگی قابل اجرا هستند و گاهی اوقات ممکن است مشکل را بدون نیاز به تعمیرات پیچیده برطرف کنند:

  • در اولین گام، بررسی کنید که آیا دستگاه به‌درستی به پریز متصل شده است یا خیر. همچنین، باید مطمئن شوید که پریز برق نیز به‌درستی کار می‌کند. کابل برق را نیز بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
  • یکی دیگر از مواردی که باید بررسی کنید، واحد تغذیه دستگاه است. اگر واحد تغذیه به درستی کار نکند، می‌تواند مانع از روشن‌شدن دستگاه شود. ابتدا واحد تغذیه را ریست کنید و در صور لزوم، آن را تعویض کنید.
  • اگر هیچ یک از راهکارهای بالا کارساز نبود، ممکن است مشکل سخت‌افزاری رخ داده باشد. خرابی مادربرد، پردازنده، رم، یا سایر قطعات داخلی می‌تواند باعث عدم روشن‌شدن دستگاه شود. در این صورت، باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.
  • اگر با انجام مراحل بالا، همچنان دستگاه شما روشن نشد، باید هارد ریست (Hard Reset) انجام دهید. برای انجام این کار، دستگاه را از برق بکشید، باتری را (در صورت وجود) از دستگاه خارج کنید و دکمه روشن/خاموش را برای حدود 15-20 ثانیه نگه دارید. سپس، دستگاه را دوباره به برق وصل کرده و مجددا آن را روشن کنید.

پیش از مراجعه به تعمیرکار، حتما موارد بالا را بررسی کنید!

روشن نشدن کامپیوتر آل این وان عوامل متعددی دارد که در این مطلب، به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم. با پیگیری مراحل عیب‌یابی، از جمله بررسی منابع برق، کابل‌ها و اجزای سخت‌افزاری، می‌توانید بسیاری از مشکلات را به‌راحتی حل کنید. همچنین، با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، حتما در نگهداری درست از سیستم‌های آل این وان خود کوشا باشید. اگر موارد ذکرشده را بررسی کرده‌اید و همچنان نمی‌دانید که چرا آل این وان روشن نمی‌شود، بهتر است به یک تکنسین مراجعه کنید. اگر در این زمینه سوالی دارید، آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا