×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

طریقه تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای به زبان ساده

تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در فروردین 1401 نوشته شده بود و در اسفند 1402 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای یکی از مشکلات کاربران این دستگاه است؛ چون در کولرگای‌های پنجره‌ای، ترموستات روی خود دستگاه نصب می‌شود و این موضوع گاهی اوقات باعث تشخیص اشتباه دمای محیط داخل می‌شود. از طرفی تنظیم نادرست ترموستات می‌تواند مصرف برق دستگاه را بیشتر کند.

در این مقاله از آچاربازقصد داریم نحوه تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره‌ای، نحوه ریست و تعویض آن را به شما آموزش دهیم. پس در صورتیکه می‌خواهید در این زمینه اطلاعات مفیدی بدست آورید؛ در ادامه با ما همراه باشید. چنانچه با راهنمایی‌های انجام شده مشکل دستگاه برطرف نشد؛ می‌توانید از تعمیرکاران ما کمک بگیرید.

✔️ برای ثبت سفارش و دریافت قیمت از کارشناسان ما می‌توانید در این صفحه روی کلمات تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی کلیک کرده سفارش‌تان را در اپلیکیشن ثبت یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

[post_links]

سوالات متداول درباره تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای

در ادامه برخی از پرتکرارترین سوالات پیرامون تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای را بیان و در متن به آنها پاسخ می‌دهیم:

  1. بهترین درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای قدیمی چیست؟
  2. بهترین دما برای تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای چقدر است؟
  3. چطور ترموستات کولر گازی را تست کنیم؟
  4. چطور ترموستات کولر گازی پنجره ای جنرال را تنظیم کنیم؟

تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای

در کولرهای گازی پنجره‌ای دو نوع ترموستات مکانیکی و دیجیتال استفاده می‌شود. برای تنظیم این بخش از کولر گازی پنجره‌‌ای بهتر است ابتدا کمی در مورد نحوه کار آن‌ها اطلاعات کسب کنیم.

انواع ترموستات کولر گازی پنجره ای
برای انتخاب درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای بهتر است با نحوه کار این بخش آشنا شوید.

ترموستات کولر گازی پنجره‌ای چگونه کار می‌کند؟

اساس کار ترموستات‌های مکانیکی و دیجیتال مشابه است. برای هر ترموستات یک دمای set point و یک دمای differential تعریف می‌شود. set point دمایی است که شما به عنوان دمای محیط در نظر می‌گیرید. دمای differential در واقع بازه تغییرات دمایی است.

برای درک بهتر دمای differential، این عدد را بر دو تقسیم کنید. حاصل این تقسیم را یک بار به دمای set point اضافه و یک باز از آن کم کنید؛ برای مثال اگر دمای differential ترموستات 4 و دمای set point آن، 20 درجه باشد، دستگاه در دمای 22 درجه شروع به کار می‌کند و وقتی دما به 18 درجه برسد، خاموش می‌شود.

دمای differential ترموستات محل قرارگیری و فاصله آن از اواپراتور (بخش خنک کننده دستگاه) بستگی دارد. در کولرهای گازی پنجره‌ای که ترموستات در جلوی دستگاه نصب شده مقدار دمای differential 1 تا 2 درجه سانتی‌گراد است. در برخی مدل‌ها ترموستات روی اواپراتور نصب است؛ به همین دلیل دمای differential چیزی حدود 8 تا 12 درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود.

به صورت یک اصل کلی سیستم‌های تهویه مطبوع از جمله کولرهای گازی پنجره‌ای طوری طراحی شده‌اند که اختلاف دمایی حدود 11 درجه با محیط بیرون ایجاد کنند.

پیشنهاد مطالعه

چطور درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای را تنظیم کنیم؟

برای تنظیم دمای differential ترموستات کولر گازی پنجره‌ای، به ابزارها و مهارت‌های خاص نیاز است؛ اما شما می‌توانید با انتخاب درست دمای set point، هوایی مطبوع داشته باشید و در مصرف برق هم صرفه‌جویی کنید.

اگر سوال شما هم این است که بهترین درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای قدیمی چیست؟ باید بگوییم به صورت یک اصل کلی سیستم‌های تهویه مطبوع از جمله کولرهای گازی پنجره‌ای طوری طراحی شده‌اند که اختلاف دمایی حدود 11 درجه با محیط بیرون ایجاد کنند.

انتخاب دمای درست برای ترموستات کولر گازی پنجره ای
بهترین درجه ترموستات برای کولر گازی پنجره ای سامسونگ و ترموستات کولر گازی پنجره ای جنرال و دیگر برندها باید با توجه به دمای بیرون انتخاب شود.

اگر این اصل را در نظر بگیرید براحتی می‌توانید به این سوال که ترموستات کولر گازی پنجره ای باید چند باشد،  پاسخ دهید. اگر ترموستات کولر گازی پنجره‌ ای شما از نوع دیجیتال باشد با استفاده از جدول زیر می‌توانید دمای آن را دقیق‌تر تنظیم کنید.

دمای محیط بیرون (درجه سانتی‌گراد)بهترین درجه ترموستات برای کولر گازی پنجره ای (درجه سانتی‌گراد)
26.725.6
29.425.6
32.225.6
3525.6
37.826.7
40.629.4

اگر کولر گازی پنجره‌ای شما دما را به صورت درجه فارنهایت نشان می‌دهد برای تنظیم ترموستات آن می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

دمای محیط بیرون (درجه سانتی‌گراد)بهترین درجه ترموستات برای کولر گازی پنجره ای (درجه فارنهایت)
26.778
29.478
32.278
3578
37.880
40.685

در صورتیکه ترموستات کولر گازی پنجره‌ای شما از نوع آنالوگ است و 1 تا 10 درجه دارد بهتر است آن را روی درجه 5 تنظیم کنید و برای داشتن هوایی مطبوع‌تر قدرت فن آن را کم و زیاد کنید.

بهترین دما برای تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای چقدر است؟ بهترین دما برای کولرگازی پنجره‌ای در طول روز 25 درجه و در شب 29 درجه سانتی گراد است.

تنظیم ترموستات کولرهای گازی پنجره ای آنالوگ
برای ترموستات کولر گازی پنجره ای سوپرا باید از دکمه‌های تنظیم روی دستگاه استفاده کنید.

گاهی با وجود تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره‌ای به صورت صحیح، باز هم احساس می‌کنید که دمای محیط مناسب نیست در این زمان بهتر است یک بار ترموستات را ریست کنید تا مشکل حل شود.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

نحوه ریست کردن ترموستات کولر گازی پنجره ای

نحوه ریست کردن ترموستات به نوع آن بستگی دارد. در ادامه نحوه ریست کردن کولرهای گازی پنجره ای دیجیتال و آنالوگ توضیح داده شده است.

ریست کردن ترموستات‌های مکانیکی

برای کولرهای گازی پنجره‌ای آنالوگ که ترموستات مکانیکی دارد باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کولر گازی پنجره‌ای خود را خاموش و دو شاخ آن را از برق خارج کنید.
  2. کولر گازی را حداقل 20 دقیقه روشن نکنید.
  3. بعد از این مدت دوباره آن را به برق بزنید روشن کنید.

با استفاده از این سه مرحله ترموستات دستگاه ریست می‌شود.

ریست کردن ترموستات های دیجیتال

برای ریست کردن این نوع از ترموستات‌ها باید از دکمه ریست که روی دستگاه یا ریموت کنترل قرار دارد، استفاده کرد. در این حالت، دکمه ریست دستگاه را چند ثانیه فشار دهید. با این کار همه تنظیمات کولر گازی پنجره ای از جمله تنظیمات ترموستات به حالت کارخانه باز می‌گردد.

تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای
با انتخاب درست دمای کولر گازی پنجره ای می‌توانید در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

نحوه تست ترموستات کولر گازی پنجره ای

اگر با وجود ریست کردن دستگاه، مشکلی در ترموستات وجود دارد و کولر روی دمای دلخواه تنظیم نمی‌شود؛ ممکن است ترموستات ایراد پیدا کرده باشد. در اینصورت باید ترموستات را تست و عیب‌یابی کنید. اما چطور ترموستات کولر گازی را تست کنیم؟ برای اینکار کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا بررسی کنید که لوله مویین ترموستات ایراد و شکستگی نداشته باشد.
  • حالا باید ولوم ترموستات را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  • به کمک یک مولتی متر ترموستات را بررسی کنید.
  • در مرحله آخر باید یک بطری یا ظرفی را پر از یخ کنید تا دمای آن از محیط کمتر باشد را بالای دستگاه بگیرید. در اینصورت باید ترموستات خاموش شده و مولتی متر به حالت اول برگردد.
  • حالا باید ولوم ترموستات را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در این حالت باید ترموستات روشن و عقربه‌ها در مولتی متر منحرف شود.

نحوه تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای برندهای مختلف

در ادامه با نحوه تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای برندهای مختلف اشاره می‌کنیم و به سوال چطور ترموستات کولر گازی پنجره ای جنرال را تنظیم کنیم؟ پاسخ می‌دهیم:

تنظیم ترموستات کولر گازی سامسونگ

  • ابتدا کولرگازی پنجره‌ای را روشن کنید و اجازه دهید؛ چند دقیقه کولر کار کند.
  • دکمه Mode روی کولرگازی را بزنید تا امکان تنظیم ترموستات بوجود آید.
  • حالا می‌توانید با کمک دکمه بالا و پایین روی دستگاه دمای کولرگازی را افزایش یا کاهش دهید.
  • بعد از اینکه دمای اتاق به دمای تنظیم شده برای ترموستات برسد، کولرگازی به طور خودکار روشن می‌شود.
تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای سامسونگ
برای تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای سامسونگ از قسمت mode و دکمه‌های بالا و پایین استفاده می‌شود.

تنظیم ترموستات کولر گازی ال جی

در اغلب کولر گازی‌های پنجره‌ای ال جی برای تنظیم ترموستات دکمه ولومی شکل وجود دارد که از 1 تا 9 روی آن درجه بندی شده است. هرچه عدد ولوم ترموستات بیشتر باشد، دمای اتاق خنک‌تر و هرچقدر کمتر باشد دمای بیشتر می‌شود.

تنظیم ترموستات کولر گازی ال جی
در تصویر بالا کولرگازی چنجره ای ال جی با ترموستات جدید را مشاهده می‌کنید.

تنظیم ترموستات کولر گازی جنرال

در کولر گازی‌های پنجره‌ای جنرال دکمه و علامت‌های مختلفی روی بدنه وجود دارد. برای تنظیم ترموستات کولر گازی جنرال باید از دکمه Temp Increase/Decrease استفاده کنید. به کمک این دکمه می‌توانید دمای دستگاه را در حالت سرمایش یا ذخیره انرژی روی درجه دلخواه تنظیم کنید.

تنظیم ترموستات کولر گازی قدیمی

در کولرگازی‌های پنجره‌ای قدیمی اغلب ترموستات‌های مکانیکی به کار برده شده‌اند. برای تنظیم کردن این ترموستات‌ها باید ولوم تنظیم درجه را بچرخانید. البته باید بدانید در این نوع کولرگازی‌ها امکان هدر رفتن انرژی نسبت به ترموستات‌های جدید بیشتر است.

درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای قدیمی
برای تنظیم کردن ترموستات کولر گازی پنجره ای قدیمی باید ولوم شماره دار را روی درجه دلخواه قرار دهید.

آنچه درباره تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای آموختیم

در این مقاله با کاربرد ترموستات کولر گازی پنجره ای، نحوه کار و تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای برندهای مختلف آشنا شدید. همچنین دانستید که در صورت تنظیم نشدن ترموستات روی دمای دلخواه باید ابتدا آن را ریست کنید؛ اما اگر با ریست هم این مشکل برطرف نشود باید از یک تعمیرکار برای تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی کمک بگیرید. در صورت تمایل به استفاده از خدمات آچارباز می‌توانید در این صفحه یا اپلیکیشن آچارباز، سفارش‌تان را ثبت کنید یا با 02154591616  تماس بگیرید.

تعمیر کولر گازی در محل با آچارباز
برای تعمیر کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
تعمیر کولر گازی

4.1/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام. کولر گازی پنجره‌ای ۲۴ هزار ال جی دیجیتال گاهی اوقات جلوی کندانسور برفک میزنه که باعث جلوگیری از خوب کار کردن میشه .این دستگاه تمام فابریک هستش ونوع هستش تمام لوازم تا بحال دست تعمیر کار نرفته خودم هر سال تمیز وسرویس میکنم . گاز هم پر هستش ونشتی هم نداره .علت از ترموستات هستش یا روغن کمپرسور؟
    ممنون راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا