×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

صفر تا 100 آشنایی با انواع کمپرسور کولر گازی

انواع کمپرسور کولر گازی

کولر گازی وسیله‌ای پر کاربرد برای فرار کردن از گرمای است، این وسیله دارای قطعات بسیار زیادی است که کمپرسور را می‌توان مهم‌ترین قسمت آن دانست. کمپرسور نقش قلب کولر گازی را دارد و هرگونه عیب و نقص در کارکرد کمپرسور عملکرد کولر را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

کمپرسور کولر گازی یا همان موتور نقش اساسی در خنک کردن محیط دارد و به همین دلیل آشنایی با انواع کمپرسور کولر گازی ، تشخیص نوع کمپرسور کولر گازی و ویژگی‌های آن از مهم‌ترین موارد در تعمیر، سرویس و نگهداری کمپرسور کولر گازی است. اگر برای تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی نیاز به تعمیرکار ماهر دارید، می‌توانید روی لینک‌ها بزنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

کمپرسور کولر گازی چیست ؟

با توجه به نقش کمپرسور در عملکرد کولر گازی هنگام خرید توجه به نوع کمپرسور کولر گازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خاموش شدن کمپرسور کولر گازی به معنی از کار افتادن این وسیله است. کولرهای گازی موجود در بازار کمپرسورهای مختلفی دارند که هر کدام از این کمپرسورها متناسب با یک نوع منطقه جغرافیایی طراحی شده‌اند. کمپرسور کولر گازی جنرال، کمپرسور کولر گازی گری و سایر کمپرسورهای کولر گازی ویژگی‌های خود را دارند و اطلاع از ویژگی‌های آن‌ها برای داشتن بهترین عملکرد ضروری است.

کمپرسور به همراه کندانسور در فضای بیرونی نصب می‌شود. افزایش فشار و گردش گاز در مدار سیستم از جمله وظایف کمپرسور است. هنگام خرید کولر گازی باید به نوع کمپرسور و قدرت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا کولر گازی را متناسب با محیط خود خریداری کنید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

انواع کمپرسور کولر گازی را بشناسید

انواع کمپرسور کولر گازی به سه نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. هر یک از این کمپرسورها ویژگی‌های خاص خود را دارند. قیمت و نحوه تعمیر کولر گازی نیز تا حدود زیادی به نوع کمپرسور بستگی دارد. سه مدل اصلی کمپرسور کولر گازی عبارت‌اند از:

  1. کمپرسور پیستونی
  2. کمپرسور روتاری یا دوار
  3. کمپرسور اسکرول یا مارپیچی

باید با انواع کمپرسور کولر گازی آشنا باشید تا بتوانید بهترین نوع آن را متناسب با شرایط جوی منطقه زندگی خود خریداری کنید. برخی از کمپرسورها مناسب مناطق گرمسیری و برخی دیگر برای مناطق سردسیر مناسب هستند.

باید با انواع کمپرسور کولر گازی آشنا باشید تا بتوانید بهترین نوع آن را متناسب با شرایط جوی منطقه زندگی خود خریداری کنید. برخی از کمپرسورها مناسب مناطق گرمسیری و برخی دیگر برای مناطق سردسیر مناسب هستند.

  • کمپرسور پیستونی:

در این نوع از کمپرسور، کمپرس گاز به درون کولر توسط یک سیلندر و پیستون انجام می‌شود. برای درک بهتر از نحوه کارکرد این پیستون، سیستم احتراق خودرو را به یاد آورید. این نوع از کمپرسورهای یکی از قدیمی‌ترین نوع کمپرسورهای موجود در کولر گازی هستند و اغلب در یخچال‌ها نیز از این کمپرسورها استفاده می‌شود. تعمیر کولر گازی با کمپرسور پیستونی امری تخصصی است و حتما باید توسط افراد آموزش دیده و ماهر انجام شود.

ظرفیت کمپرسور پیستونی بین 18000 تا 36000 Btu/h است. این کمپرسورها حجم زیادی از گاز را متراکم می‌کند و به نسبت سایر کمپرسورها از قدرت بالاتری برخوردار هستند. پس استفاده از این کمپرسورها برای مناطق گرمسیر مانند استان خوزستان و جنوب کشور بسیار مناسب است.

کمپرسور پیستونی
کمپرسور پیستونی را می‌توان ارزان‌ترین و کاربردی‌ترین کمپرسور استفاده شده در کولر گازی دانست.

 از جمله مهمترین مزایای کمپرسور پیستونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت ارزان
  • کاربرد وسیع در صنایع مختلف
  • توانایی تحمل دمای بالا (به خاطر این ویژگی است که می‌توان از این کمپرسورها در مناطق گرمسیر استفاده کرد)
  • سازگار با انواع گازهای مبرد

هر محصول در کنار مزایایی ، معایبی هم دارد که کمپرسور پیستونی از این قاعده مستثنی نیست. سر و صدای نسبتاً زیاد، مصرف بالای برق و راندمان پایین از جمله مهمترین معایب کمپرسور پیستونی است.

پیشنهاد مطالعه
  • کمپرسور روتاری یا دوار

کمپرسور روتاری یکی دیگر از انواع کمپرسور کولر گازی است، این کمپرسور در بازار با نام‌های موتور موشکی، دراز یا خوشه‌ای نیز معروف است. در کمپرسور روتاری عملیات مکش و کمپرس گاز با چرخش تیغه‌ها انجام می‌شود. این کمپرسورها در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری دارند و صدای که تولید می‌کنند به مراتب کمتر از کمپرسورهای پیستونی است. ظرفیت این کمپرسورها بین ۷۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ Btu/h است.

کولر گازی با موتور روتاری برای مناطق معتدل و مرطوب مناسب است. کمپرسورهای روتاری تحمل گرمای پایینی دارند و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا به هیچ عنوان از این کولرها در مناطق گرمسیری استفاده نکنید.

از جمله مهمترین مزایای کمپرسور روتاری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • صدای کم
  • مصرف پایین انرژی
  • وزن کمتر
  • ابعاد کوچکتر
  • بازدهی بالا

هزینه تعمیر کولر گازی با کمپرسور روتاری به مراتب بیشتر از کولر گازی‌های موتور پیستونی است. تکنسین‌های حرفه‌ای تعمیر کولر گازی با موتور روتاری بسیار کم هستند و شما ممکن است برای پیدا کردن، یک تکنسین ماهر با مشکل روبه‌رو شوید.

کمپرسور کولر گازی روتاری
یکی دیگر از کمپرسورهای موجود در بازار که عملیات مکش و کمپرس گاز با چرخش تیغه‌ها انجام می‌شود، کمپرسور روتاری است.

کمپرسورهای روتاری در دو نوع معمولی و تویین (دو قلو) تولید می‌شوند. در مدل‌های معمولی برای کمپرس گاز تنها یک غلتک وجود دارد، اما در مدل تویین روتاری از دو غلتک برای کمپرس گاز استفاده می‌شود. وجود دو غلتک در کمپرسور باعث می‌شود تا عملکرد نهایی کولر گازی بالاتر برود. سرویس کولر گازی با کمپرسور تویین روتاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پیشنهاد مطالعه
  • کمپرسور اسکرول یا مارپیچی:

از جمله جدیدترین و به‌روزترین انواع کمپرسور کولر گازی می‌توان به کمپرسور اسکرول اشاره کرد. دو مارپیچی که درون این کمپرسورها وجود دارد، خلاف جهت یکدیگر کار می‌کنند و همین حرکت خلاف جهت، باعث می‌شود تا گاز کولر فشرده شود. در کمپرسور اسکرول یکی از کمپرسورها ثابت و دیگری در حال حرکت است، اما این دو به نحوی قر ار گرفته‌اند که یکی برخلاف جهت دیگری حرکت می‌کند. این حرکت به نحوی تنظیم شده‌است که علاوه بر فشرده شدن گاز آن را به سمت خروجی نیز هدایت می‌کند.

کمپرسور کولر گازی اسکرولی
جدیدترین و به روزترین کمپرسور کولر گازی موجود در بازار، نوع اسکرولی است.

کمپرسورهای اسکرول در مقایسه با سایر انواع کمپرسور کولر گازی راندمان بالاتری دارند و سر و صدای کمتری هم تولید می‌کنند. از این نوع کمپرسورها در کولرهای گازی دیواری، داکت اسپیلت‌ها، چیلر تراکمی و دستگاه‌های تهویه مطبوع مرکزی (مانند VRF و پکیج‌ تهویه مطبوع) به کرات استفاده می‌شود. ظرفیت کولرهای گازی که با موتور اسکرول کار می‌کنند، بین ۲۴۰۰۰ تا ۹۶۰۰۰ Btu/h است.

از مزایای کولر گازی با موتور اسکرول می‌توان موارد زیر ار نام برد:

  • لرزش کمتر حین کار
  • صدای بسیار کم به نسبت سایر کولرهای گازی
  • مصرف برق پایین و بهینه
  • عمر مفید بالاتر
  • راندمان کار کرد بالاتر
  • ابعاد کوچکتر به نسبت سایر انواع کمپرسور کولر گازی
  • عدم رسوب گرفتگی قسمت‌های مختلف
  • روغن در این نوع از موتورها هدر نمی‌رود

علاوه بر مزایای بسیار زیاد، این کمپرسورها دارای معایبی نیز هستند که از جمله مهمترین این معایب می‌توان به قیمت بالاتر به نسبت سایر کمپرسورها، امکان نصب این کمپرسورها تنها روی کولرهای گازی با ظرفیت بالا وجود دارد و در صورت عدم سرویس و روغن کاری کولر بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

در این مقاله سعی شد تا شما را با انواع کمپرسور کولر گازی موجود در بازار آشنا کنیم. کمپرسور کولر گازی نقش حیاتی در عملکرد کولر گازی دارد و انتخاب یک کولر گازی با کمپرسور نامناسب می‌تواند عملکرد کولر گازی را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال در نظر بگیرید که شما بخواهید از یک کولر گازی با موتور روتاری در اهواز استفاده کنید، قطعاً راندمان و عملکرد این کولر گازی برای این منطقه بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

باید سرویس کولر گازی خود را به‌صورت دوره‌ای و قبل از رسیدن فصل گرم انجام دهید تا کولر گازی شما با بالاترین راندمان خود کار کند. برای تعمیر کولر گازی خود بهتر است به سراغ بهترین‌ها بروید تا در اوج گرما مجبور نشوید چند روزی را بدون کولر سپری کنید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    کولر وقتی به دمای مشخصی میرسد ازش اب چکه میکند دلیلش چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا