×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

آشنایی با قطعات کولر گازی برای افراد مبتدی

قطعات کولر گازی

کولر گازی یکی از سیستم‌های خنک‌کننده جدید است. این سیستم با استفاده از یک گاز مبرد، دمای محیط را کاهش می‌دهد. آشنایی با قطعات کولر گازی به شما کمک می‌کند تا از این دستگاه بهتر استفاده کنید. استفاده درست یک اصل در افزایش عمر هر دستگاهی است.

در بازار ایران کولرهای گازی مختلفی وجود دارد. کولر گازی پنجره‌ای، کولر گازی پرتابل و کولرهای گازی خانگی که از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند، از جمله این دستگاه‌هاست.

در این مقاله از آچارباز، اجزای مهم کولرهای گازی خانگی و پنجره‌ای را به شما معرفی می‌کنیم. در این دستگاه‌ها تکنولوژی پیشرفته‌ای به کار رفته است. این موضوع باعث شده که هر کسی توانایی عیب‌یابی و سرویس این دستگاه‌ها را نداشته باشد. برای تعمیرات کولر گازی می‌توانید از سرویس کار کولر گازی کمک بگیرید. کافیست در این صفحه سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

قطعات کولر گازی

کولرهای گازی به منظور تهویه مطبوع محیط‌های داخلی طراحی شده‌اند. منظور از تهویه مطبوع، تنظیم دما و رطوبت هواست. همه کولرهای گازی از یک سری اجزای اساسی تشکیل شده اند.

به طور کلی این دستگاه‌ها از سه بخش مهم تشکیل شده است. یک بخش که در محیط داخلی قرار می‌گیرد،بخش دیگر در بیرون از خانه نصب می‌شود و بخش سوم، مبردی است که از طریق لوله‌های سیمی بین این دو جزء در گردش است و ارتباط آن‌ها را برقرار می‌کند.

قطعات کولر گازی
بخشی از کولر گازی که در داخل ساختمان نصب می‌شود، اجزای مختلفی دارد.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

آشنایی با گاز مبرد کولر گازی

گاز مبرد در کولر گازی، وظیفه خنک کردن هوای محیط داخلی را با تبدیل شدن از حالت مایع به گاز دارد. این گاز بین بخش داخلی و خارجی در جریان است و با وارد شدن به اواپراتور، دمای آن را کاهش می‌دهد. این جزء یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر کولر گازی است. از مبردهایی با نام‌های R600A، R134A، R410، R12 و R22 در کولرهای گازی استفاده می‌شود. هر برند با توجه به استاندارهای خود از یک نوع گاز خاص استفاده می‌کند.

اگر بخواهیم با یک مثال شما را بیشتر با گاز مبرد آشنا کنیم، باید بگوییم که گاز مبرد کولر وظیفه‌ای مانند گاز یخچال دارد که با فشرده شدن دما را کاهش می‌دهد.

چنانچه تمایل دارید درباره گاز کولر گازی اطلاعات بیشتری بدست آورید، می‌توانید مقاله «معرفی انواع گاز کولر گازی» را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه

قطعات کولر گازی در محیط داخلی

بخش اصلی کولر گازی که در داخل نصب می‌شود، شامل بخش‌های زیر است:

  • اواپراتور: اواپراتور یک بخش تشکیل شده از لوله‌های مسی و پره‌های آلومینیومی است که گاز مبرد درون لوله‌های مسی آن جریان دارد.
  • الکتروموتور فن: این بخش در واقع یک موتور مکانیکی است که باعث به جریان افتادن هوا در بخش داخلی می‌شود. این موتور هوای داخل ساختمان را می‌گیرید و از روی اواپراتور عبور می‌دهد.
اجزای تشکیل دهنده کولرهای گازی اسپیلیت
کولرهای گازی اسپیلیت از دو بخش مجزا تشکیل شده‌اند.
  • بلوور فن: این قطعه به الکتروموتور متصل است. با کار کردن موتور الکتروفن، این قطعه به گردش درمی‌آید و جریان هوا را در فضای خانه ایجاد می‌کند.
  • فیلترهای اواپراتور: بر روی اواپراتور، یک سری فیلتر وجود دارد. این فیلترها ازچسبیدن گردوغبار و سایر ذرات خارجی روی اواپراتور جلوگیری می‌کند. اگر این فیلترهای وجود نداشته باشد، ذرات غبار روی اواپراتور را می‌پوشاند و هوا به خوبی خنک نخواهد شد.

گاز مبرد در کولر گازی، وظیفه خنک کردن هوای محیط داخلی را دارد. این گاز بین بخش داخلی و خارجی در جریان است و با وارد شدن به اواپراتور، دمای آن را کاهش می‌دهد.

  • برد الکترونیکی: بخش کنترل کننده و مغز اصلی کولر گازی است. تمام دستوراتی که از طریق کنترل به کولر گازی داده می‌شود توسط همین برد، انجام و هماهنگ می‌شود.
  • ترموستات: ترموستات، یک سنسور است. این سنسور دمای محیط داخلی را اندازه‌گیر می‌کند.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

قطعات کولر گازی در بیرون از اتاق

بخش داخلی توسط یک لوله مسی به بخش بیرونی کولر گازی متصل می‌شود.

بخش های مختلف کولر گازی
کولرهای گازی از بخش‌های مختلف تشکیل شده‌اند.

بخش‌هایی از کولر گازی که در خارج از ساختمان نصب می‌شوند، عبارتند از:

  • کمپرسور: این قطعه هم یک بخش مهم و اساسی در کولر گازی است. کمپرسور وظیفه فشرده کردن مبرد را دارد. خراب شدن این بخش باعث می‌شود که کولر گازی هوا را به اندازه کافی خنک نکند. فشرده شدن گاز مبرد باعث داغ شدن آن می‌شود.
  • کندانسور: کندانسور هم یک مشبک است که باعث خنک شدن گاز مبرد کولر گازی می‌شود. عملکرد کندانسور و اواپراتور در کولر گازی، عکس یکدیگر است. گاز مبرد داغ و فشرده در این بخش خنک و مایع می‌شود. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره این قطعه بدست آورید، می‌توانید مقاله «هر آنچه باید درباره‌ی کندانسور کولر گازی بدانید؛ محل نصب، شستشو و خرابی کندانسور» را مطالعه کنید.
  • شیر انبساط: شیر انبساط هم در بخش بیرونی قرار دارد. این شیر را می‌توان اصلی‌ترین قطعه هر کولر گازی دانست. وظیفه این شیر تنظیم جریان مایع خنک‌کننده یا مبرد است.

بخش‌هایی که معرفی شدند را می‌توان به عنوان قطعات کولر گازی اجنرال، قطعات کولر گازی پاناسونیک، قطعات کولر گازی سامسونگ هم در نظر گرفت.

پیشنهاد مطالعه

قطعات کولر گازی پنجره ای

یکی از مدل‌های اقتصادی کولر گازی که از آن بیشتر در مناطق شمالی و جنوبی کشور استفاده می‌شود، کولر گازی پنجره‌ای است. همه اجزای این کولر در یک بخش واحد جمع شده است.

شما می‌توانید در شکل زیر قطعات کولر گازی پنجره‌ای را ببینید:

قطعات کولر گازی پنجره ای
همه قطعات کولر گازی پنجره‌ای، در یک بخش قرار دارند.
پیشنهاد مطالعه
  1. لوله‌های مسی: این لوله‌ها وظیفه انتقال گاز مبرد را داند. در مقاله «تمام نکاتی که باید درباره لوله مویی کولر گازی بدانید» توضیحات مفصل در اینباره مطرح شده است.
  2. ترموستات یا سنسور دما: این بخش دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کند.
  3. اواپراتور: وظیفه این بخش هم مانند آنچه در بخش قبلی گفته شد، کاهش دمای هواست.
  4. دیوار: دیوار یا پنجره‌ای که کولر گازی روی آن نصب می‌شود.
  5. عایق: این بخش از تبادل دمایی بین بخش داخلی و بیرونی جلوگیری می‌کند.
  6. ونتیلاتور
  7. بلور فن: وظیفه این بخش دمیدن هوای داخلی روی اواپراتور است.
  8. فن: وظیفه خنک کردن کندانسور را دارد.
  9. قاب دستگاه: تمام اجزای دستگاه در این قسمت قرار می‌گیرد.
  10. کندانسور: وظیفه خنک کردن مبرد فشرده شده را دارد.
  11. کمپرسور: مبرد را فشرده می‌کند و فشار آن را افزایش می‌دهد.
  12. خروج آب حاصل از تهویه مطبوع
  13. شیر انبساط: وظیفه تنظیم جریان مبرد را دارد.

قطعات کولر گازی پنجره ای ال جی و قطعات کولر گازی پنجره ای سامسونگ در بخش‌های اصلی مانند عکس بالا و توضیحات آن است.

پیشنهاد مطالعه

قطعات کولر گازی ال جی

یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید کولرهای گازی، ال جی است. شرکت ال جی هم کولرهای گازی مختلفی تولید می‌کند. در ایران، مدل‌های دو قسمتی این کولر طرفداران زیادی دارد.  قطعات کولر گازی ال جی ، قطعات کولر گازی جنرال و دیگر برندها، شباهت زیادی به هم دارند. کولرهای گازی وسایلی گران‌قیمت هستند پس با کوچک‌ترین مشکل باید آن‌ها را تعمیر کنید. آچارباز یک تیم از تعمیرکاران ماهر و دوره دیده دارد که می‌توانند مشکلات و ایرادات کولر گازی شما را به راحتی و در محل حل کنند. اگر به کمک آچارباز نیاز دارید، می‌توانید برای سرویس کولر گازی در سایت یا اپلیکیشن ما ثبت درخواست کنید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا