×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

علت پریدن فیوز کولر گازی و راهنمای رفع آن

علت پریدن فیوز کولر گازی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، که در هنگام استفاده از کولر گازی با خاموش شدن یک دفعه‌ای آن روبرو شوید. پریدن فیوز کولر گازی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود کولر گازی به یکباره خاموش شود. در این مقاله از آچارباز به بررسی دلایل خاموش شدن کولر گازی و همچنین فیوز و پریدن فیوز خواهیم پرداخت. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای رفع این مشکل یا سایر خرابی‌هایی که ممکن است برای کولر گازی شما به وجود آید می‌توانید در قسمت تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی آچارباز درخواست ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

فیوز چیست و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟

فیوز در واقع یکی از قطعات کاربردی و الکترونیکی در کولر گازی است. این قطعه نقش مهمی در کولر بر عهده دارد، به این صورت که با تنظیم ولتاژ برق ورودی، از عبور جریان برق اضافی به کولر جلوگیری می‌کند. این عملکرد باعث می‌شود تا کولر و دیگر قطعات آن به وسیله فیوز محافظت شوند.

در واقع فیوز، یک نقش محافظتی دارد، برقی ابتدا اول وارد فیوز  و سپس وارد کولر می‌شود. کاربرد این قطعه در این است که از ورود ولتاژ بالای برق به سایر قطعات جلوگیری می‌کند.

فیوز کولر گازی
فیوز کولر گازی محافظ کولر و قطعات داخلی آن است.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

علت پریدن فیوز کولر گازی چیست؟

پریدن فیوز کولر چندین دلیل دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فشار روی کولر و قطعات کولر اگر زیاد باشد، باعث داغی قطعات و کولر می‌شود. این امر سبب می‌شود که فیوز کولر گازی بپرد.

تمیز نبودن فیلترهای کولر گازی

زمانی که کولر کار و باد خنکی تولید و به محیط پخش می‌کند، اگر فیلترهای آن تمیز نباشند، باعث می‌شود که باد خنک به راحتی نتواند از کولر خارج شود، در این صورت کولر و قطعات آن شروع به داغ شدن می‌کنند. با داغ شدن قطعات، کولر گازی تحت فشار قرار می‌گیرد و دیگر نمی‌تواند به‌درستی کار کند. همین امر سبب پریدن فیوز کولر گازی می‌شود. پس سرویس کولر گازی در زمان درست متنع پریدن فیوز می شود.

آسیب یا خرابی فن کولر

کولر گازی از قطعات متعددی تشکیل شده است بروز مشکل در هر یک از این قطعات بر عملکرد کولر تاثیر مستقیم می‌گذارد. زمانی که فن کولر دچار آسیب یا خرابی می‌شود، کولر تحت فشار قرار می‌گیرد و قطعات کولر هم شروع به داغ شدن می‌کنند. همه‌ی این عوامل در نهایت باعث پریدن فیوز کولر گازی می‌شوند.

کولر گازی قدیمی و فرسوده

پیشنهاد مطالعه

تمامی لوازم برقی که عمر بالایی داشته باشند، کارکرد درستی نخواهند داشت. کولر گازی هم به همین صورت، اگر کولر قدیمی و فرسوده باشد، کار هیچ یک از قطعات آن به درستی انجام نمی‌شود. همین موضوع می‌تواند باعث پریدن فیوز و حتی سوختن آن شود.

کاهش میزان گاز مبرد

در ابتدا باید بگوییم که گاز سرمازا (مبرد) در درون کولر گازی، طی یک فرایند، از حالت گازی به مایع تغییر ماهیت می‌دهد و این مایع خنک شده و خنکی خود را به محیط پخش می‌کند. حال با این توصیف طبیعی است، که کاهش گاز سرمازا، بر عملکرد کولر تاثیر بگذارد و باعث پریدن فیوز کولر گازی یا سوختن فیوز شود.

آسیب یا خرابی در خازن دچار

خازن یکی از مهم‌ترین اجزا برای کار کردن درست فیوز است، اگر مشکلی برای خازن ایجاد شود، فیوز دیگر قابلیت خود را از دست می‌دهد. برق ورودی وارد خازن می‌شود و به حد مورد نیاز کولر می‌رسد، در واقع اصلی ترین وظیفه فیوز به وسیله خازن انجام می‌شود.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

اختلال در کمپرسور

در بخش گاز مبرد اشاره کردیم که این گاز طی فرایندی از حالت گازی به مایع تغییر ماهیت می‌دهد. این فرایند توسط کمپرسور انجام می‌شود و اگر کمپرسور خراب شود، دیگر این فرآیند صورت نمی‌گیرد، در این صورت، فشار وارد بر کولر زیاد خواهد بود و باعث داغ شدن کمپرسور می شود. همین امر سبب سوختن یا پریدن فیوز کولر گازی می‌شود.

مشکل در جعبه تقسیم خانه

در برخی موارد پریدن فیوز به قطعات داخلی کولر مربوط نمی‌شود، بلکه به جعبه تقسیم مربوط است. به این صورت که ولتاژ برقی که به فیوز وارد می‌شود، به اندازه نیاز کولر و متناسب نباشد.

سیم کشی غیر اصولی و استفاده از سیم بی‌کیفیت

همانطور که می‌دانید کولرهای گازی به ولتاژ برق زیادی نیاز دارند، هنگامی که این ولتاژ بالا از سیم‌های بی‌کیفیت عبور کند، سیم‌ها توان تحمل این حجم برق را نخواهند داشت و در نهایت خواهند سوخت و باعث پریدن فیوز کولر گازی می شوند. برای رفع این مشکل باید به دنبال تعمیر کولر گازی بود.

استفاده از فیوز تقلبی

اگر فیوز کولر شما تقلبی باشد یا اندازه مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند در مقابل ولتاژ برقی که دریافت می‌کند، دوام بیاورد و می‌سوزد.

پیشنهاد مطالعه

چگونه متوجه پریدن یا سوختن فیوز کولر گازی شویم؟

تفاوتی که بین سوختن و پریدن فیوز وجود دارد، به این صورت است که وقتی فیوز کولر گازی شما می‌سوزد کولر دیگر نمی‌تواند روشن شود و حتی اگر روشن هم شود، صدایی از آن به گوش می‌رسد که نشان دهنده سوختگی فیوز است. البته در این حالت فیوز کامل نسوخته است. اگر فیوز نسوخته باشد، کولر روشن و در هنگام کار کردن به یکباره خاموش می‌شود. اگر با چنین صحنه‌ای مواجه شدید به احتمال زیاد فیوز کولر گازی پریده است.

سوختن یا پریدن فیوز کولر گازی
روشن نشدن و خروج صدا از کولر نشان دهنده سوختن یا نیم سوز شدن فیوز است

چرا فیوز کولر گازی می پرد؟

همانطور که در بخش علت پریدن فیوز کولر گازی اشاره کردیم، فشار روی کولر و قطعات کولر اگر زیاد باشد، باعث داغی قطعات و کولر می‌شود. این امر سبب می‌شود که فیوز کولر گازی بپرد. زمانی که خازن به عنوان نیروی محرکه موتور استفاده شود، یا به اصطلاح اتصال کوتاه انجام شود هم باعث پریدن فیوز کولر می‌شود.

علت پریدن فیوز کولر گازی
مواردی چون فشار وارده زیاد بر کولر، اتصال کوتاه بودن

نحوه رفع کردن مشکل فیوز کولر گازی

مشکل فیوز کولر گازی اگر طبق مواردی که ذکر کردیم مربوط به خرابی قطعه‌ای خاصی باشد، شما می‌توانید با تعویض آن قطعات یا تعمیر آنها مشکل کولر گازی خود را حل کنید. به عنوان مثال: اگر فن، خازن یا کمپرسور خراب باشند یا آسیب ببینند، می‌توانید با تعویض و تعمیر آنها مشکل کولر گازی خود را حل کنید.

  • در صورتی که فیلترها تمیز نباشند، با تمیز کردن و رفع آلودگی‌های آنها می‌توانید به عملکرد بهتر کولر گازی کمک کنید.
  • همچنین اگر کاهش گاز سرمازا باعث پریدن فیوز کولر گازی شما است، باید دوباره گاز کولر را پر کنید.
  • استفاده از فیوز متناسب با کولر، سیم با کیفیت و کنترل ولتاژ برق از جعبه تقسیم هم می‌تواند به رفع مشکل شما کمک کند.
رفع مشکل پریدن فیوز
با تعویض یا تعمیر قطعات خراب و رفع سایر ایرادات کولر

تعمیر فیوز کولر گازی

تعمیر کولر گازی و فیوز آن و یا هر وسیله برقی دیگر نیازمند دانش و تخصص خاصی است. بنابراین تعمیر وسایل برقی از جمله فیوز کولر گازی کار راحتی نیست و حتی می‌تواند منجر به  برق گرفتگی هم شود. بهتر است برای چنین کارهایی از افراد متخصص و تکنسین‌های این حوزه کمک بگیرید، تا وسیله شما به درستی تعمیر شده و جان خودتان هم در خطر نیفتد.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. تو محله ما برق زیاد قطع و وصل میشه ، جدیدا بعد از اومدن برق خود کولرم خودبه خود روشن میشه و نمی تونم با کنترل خاموشش کنم باید حتما از نزدیک با دست کولر رو خاموش کنم ایراد رو میشه بگین؟

    1. با سلام
      فرهاد عزیز، این مشکل به علت اختلالات برد الکترونیکی کولر گازی است و باید توسط کارشناس کولر گازی بررسی شود. همچنین شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر گازی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا