×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

آشنایی کامل با ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی

ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی

کولر گازی یکی از وسایل برقی پیچیده و حساس است که نصب آن باید با دقت انجام شود. برای نصب دقیق کولرهای گازی از ابزارهای مختلف استفاده می‌شود تا به دستگاه آسیب وارد نشود و به خوبی کار کند. ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی تنوع زیادی دارد و از  یک جعبه ابزار کامل تا دستگاه‌های مثل منیفولد و مولتی‌متر را شامل می‌شود. در این مقاله از آچارباز ابزارهای لازم برای نصب کولر گازی و کاربرد هر کدام برای برای شما توضیح می‌دهیم. اگر به کارهای فنی مثل نصب کردن یا سرویس کولر گازی علاقه دارید، با ما همراه باشید.

آشنایی با ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی

کولر گازی یک وسیله پیچیده است. به همین دلیل برای نصب آن به ابزارهای مختلفی نیاز است. ابزارهایی مثل پیچ‌گوشتی و انبردست اغلب در جعبه ابزار همه وجود دارد؛ اما برخی ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی ، خاص هستند و تنها نصاب و سرویس‌کارهای کولر گازی آن‌ها را دارند.

ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی
وسایل مورد نیاز جهت نصب کولر گازی تخصصی هستند و باید برای خرید آن‌ها هزینه زیادی پرداخت کنید.

ابزارهای ساده مورد نیاز برای نصب کولر گازی

ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی ، شامل ابزارهای ساده هم می‌شود. این ابزارها عبارتند از:

ابزار لازم برای نصب کولر گازی
وسایل مورد نیاز نصب کولر گازی شامل ابزارهای ساده‌ای مثل انبردست و پیچ‌گوشتی هم می‌شوند.
  • پیچ گوشتی دوسو و چهارسو
  • آچار لوله‌گیر
  • انبردست
  • اره آهن‌بر
  • جعبه بوکس
  • آچار فرانسه
  • سیم لخت‌کن
  • دم‌باریک
  • چکش
  • دریل و مته

کولر گازی دستگاه پیچیده و حساسی است. نصب و تنظیم اشتباه حتی یک قطعه می‌تواند به دستگاه آسیب‌های زیادی وارد کند.

ابزارهای تخصصی مورد نیاز برای نصب کولر گازی

کولر گازی دستگاه پیچیده و حساسی است. نصب و تنظیم اشتباه حتی یک قطعه می‌تواند به دستگاه آسیب‌های زیادی وارد کند. این موضوع باعث شده تا نصاب دستگاه برای اطمینان از نصب درست کولر گازی از یک سری ابزار خاص استفاده کند. این ابزارهای تخصصی مورد نیاز برای نصب کردن کولر گازی عبارتند از:

  • لوله بر مسی

یکی از بخش‌های مهم کولر گازی اسپلیت، لوله مسی است که ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی را بر قرار می‌کند. این لوله‌های مسی ظریف و شکننده هستند و باید با توجه به فاصله کندانسور و کمپرسور دستگاه، بریده شوند. برای برش این لوله‌ها از ابزار خاصی به نام لوله‌بر مسی استفاده می‌شود.

نصب و راه اندازی کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
نصب و راه اندازی کولر گازی
  • پرچ کن یا لاله‌کن

برای اتصال دو قسمت به یکدیگر از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این روش‌ها باید به جوش دادن، استفاده از پیچ و مهره و پرچ اشاره کرد. در کولرهای گازی امکان استفاده از جوش و پیچ و مهره وجود ندارد؛ به همین دلیل برای انجام اتصالات باید از پرچ کن استفاده کرد.

  • منیفولد یا گیج فشار

از این دستگاه برای بررسی فشار گاز مبرد استفاده می‌شود. مقدار فشار گاز مبرد در دستگاه باید ثابت باشد تا به کمپرسور، کندانسور و اواپراتور آسیب وارد نشود. از گیج فشار برای سرویس کولر گازی هم استفاده می‌شود.

وسایل لازم برای نصب کولر گازی
برای کارکرد درست کولر باید همه اجزای آن به درستی تنظیم شود؛ به همین دلیل وسایل لازم برای نصب کولر گازی تخصصی هستند.
  • پمپ وکیوم

 لوله‌های مسی منتقل‌کننده مبرد باید هوا یا رطوبت نداشته باشند. نصاب دستگاه برای از بین بردن هوا و رطوبت موجود در لوله‌ها از این پمپ استفاده می‌کند. برخی از افراد به جای پمپ وکیوم از کمپرسور یخچال استفاده می‌کنند. کمپرسور یخچال، هوای لوله‌ها را خارج می‌کند؛ اما رطوبت را از بین نمی‌برد. وجود رطوبت در سیستم گردش مبرد، باعث سوختن کمپرسور و ایجاد هزینه‌های زیاد تعمیر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
  • مانومتر

 از این دستگاه برای اندازه‌گیری فشار کمپرسور استفاده می‌شود. تنظیم نبودن فشار کمپرسور باعث خرابی کل سیستم می‌شود.

  • دماسنج یا ترمومتر

 ترمومتر برای تست دمای خروجی و تست درست کار کردن ترموستات کولر گازی است.

  • فنر خم کن لوله مسی

گاهی لازم است برای اتصال یونیت داخلی و خارجی به هم، لوله‌های مسی خم شوند. لوله‌های مسی کولر گازی بسیار آسیب‌پذیر هستند. این موضوع باعث شده که نصاب‌ها برای خم کردن این لوله‌ها از ابزار خاصی به نام فنر خم‌کن استفاده کنند.

  • نشت‌یاب مبرد

 مبرد در کولر گاز نقش انتقال گرما را دارد. مقدار و فشار این جز در دستگاه باید ثابت باشد. اگر به دلیل نشت، مقدار مبرد کم شود، به کولر گازی برای خنک کردن محیط فشار وارد می‌شود. نصاب‌های کولر گازی بعد از قرار دادن قطعات، اب این دستگاه، سالم بودن مسیر گردش مبرد را بررسی می‌کنند.

  • مولتی متر یا آوومتر

از این ابزار برای بررسی سلامت قطعات الکتریکی کولر گازی استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار، سلامت قطعات مختلف روی بردها مثل آی‌سی و خازن‌ها بررسی می‌شود.

ابزار لازم جهت نصب کولر گازی
مولتی‌متر یکی از وسایل مورد نیاز برای نصب کولر گازی است.

هزینه خرید ابزار لازم برای نصب کولر گازی

اگر در فروشگاه‌های فروش ابزار گشتی بزنید، می‌بینید که هر چقدر ابزار تخصصی‌تر باشد قیمت آن هم بیشتر است؛ البته قیمت هر ابزار به کیفیت آن هم بستگی دارد. اگر به دنبال خرید یک ابزار باکیفیت باشید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

با توجه به این دو مورد هزینه خرید ابزار مورد نیاز نصب کولر گازی خیلی بیشتر از چیزی است که به نظر می‌آید. این موضوع ممکن است شما را مردد کند که خرید ابزار به صرفه‌تر است یا کمک گرفتن از نصاب؟

نصب و راه اندازی کولر گازی

خرید ابزار لازم جهت نصب کولر گازی یا پرداخت هزینه نصب

اگر شما در خانه یک جعبه ابزار کامل داشته باشید، باز هم برای خرید ابزارهای تخصصی مورد نیاز برای نصب دستگاه باید هزینه زیادی پرداخت کنید. این در حالی است که هزینه نصب دستگاه توسط یک فرد ماهر حتی کم‌تر از قیمت منیفولد است.

خرید ابزار لازم برای نصب کولر گازی ، هزینه زیادی لازم دارد و چون این ابزارها تخصصی هستند، شما تنها برای موارد خاصی مثل سرویس کولر گازی و موارد مشابه می‌توانید دوباره از آن‌ها استفاده کنید. با توجه به این توضیحات بهتر است به دنبال یک نصاب و سرویسکار حرفه‌ای کولر گازی باشید و از خرید ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی صرف نظر کنید.

ابزار مورد نیاز برای نصب کولر گازی
هزینه خرید ابزار آلات نصب کولر گازی بسیار بیشتر از هزینه نصب آن است؛ پس کمک گرفتن از یک نصاب ماهر به‌صرفه‌تر است.

اگر به کارهای فنی علاقه دارید و می‌خواهید برای یکبار، نصب این دستگاه را امتحان کنید باید به شما هشدار دهیم که نصب کردن کولر گازی، در کنار ابزارها به تخصص و تجربه هم نیاز دارد. تنها یک اشتباه کوچک در تخلیه لوله‎های مسی می‌تواند به کمپرسور که یک قطعه گران قیمت کولر گازی است آسیب وارد کند.

نصب و راه اندازی کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
نصب و راه اندازی کولر گازی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا