×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

دوربین مداربسته

راهکارهای صحیح نگهداری دوربین مدار بسته

آموزش راهکارهای صحیح نگهداری دوربین مدار بسته

هیچ مکان و هیچ تاسیساتی به طور کامل در برابر نفوذ دزدان و مجرمان محفوظ نیست، بنابراین یک عنصر حیاتی در حفاظت از اماکن و کسب و کارها، استفاده از سیستم دوربین مداربسته برای نظارت تمامی فعالیت‌های جاری است. این دوربین‌ها می‌توانند امنیت ساختمان‌ها، افراد و کارکنان یک شرکت یا هر نوع کسب و کاری را تا حد زیادی تامین کنند و همچنین خیال شما را تا حد زیادی از بابت منزل شخصیتان آسوده سازند. بنابراین با وجود مزیت‌های فراوانی که این دوربین‌ها برای ما به ارمغان می‌آورند، مهم است تا نحوه صحیح نگهداری دوربین مدار بسته را بیاموزیم.

مزیت استفاده از دوربین مدار بسته برای کسب و کار چیست؟

یک دوربین مداربسته مناسب که به طرز صحیحی نصب شده است، مزیت‌های فراوانی را برای کسب و کار شما به ارمغان خواهد آورد. بعضی اوقات، فقط وجود یک دوربین مدار بسته به سمت ورودی یک ساختمان باعث می‌شود تا دزدها از تصمیم خود مبنی بر سرقت از آن ساختمان یا اموالی که در حوالی آن قرار دارند (مثل اتومبیل‌های پارک شده) منصرف شوند. در واقع وجود این دوربین‌ها، یک عامل بازدارنده بسیار مهم برای وقوع جنایت و سرقت است. به غیر از این، با وجود دوربین مداربسته، کارمندان یک کسب و کار در هنگام کار کردن احساس امنیت خواهند کرد.

مزیت استفاده از دوربین مدار بسته برای کسب و کار
پس از نصب دوربین از اتصال دقیق آن در جای خود مطمئن شوید.

اگر دوربین‌های مدار بسته به درستی نصب شوند، غیرقابل نفوذ بوده و دور زدن آن‌ها غیر ممکن است. یک سیستم دوربین مدار بسته‌ی معقول باید با تمرکز بر روی نقاط پرخطر تاسیسات یا ملک شما، کمترین مقدار نقطه کور را داشته باشد. شرکت‌های بزرگ تولید و پخش دوربین مدار بسته، افراد متخصصی را در زمینه‌ی نصب صحیح این دوربین ها آموزش می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه

چرا نگهداری و مراقبت از دوربین مدار بسته مهم و ضروری است؟

همانطور که پیشتر گفتیم پس از خرید و نصب دوربین‌های مداربسته، نگهداری و مراقبت از آنها نباید فراموش شود، زیرا که:

  • برای هر کسب و کاری، احتمال آسیب دیدن توسط خرابکاران و مورد دستبرد قرار گرفتن توسط دزدان وجود دارد. اما در این بین، دوربین مدار بسته می‌تواند عامل بازدارنده مهمی باشد که به هیچ وجه نمی‌توان آن را دست کم گرفت. به این نکته توجه کنید که این سیستم فقط زمانی کاربردی و مفید است که از آن به خوبی نگهداری شود.
  • همیشه گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است، پس بهتر است تا به طور متناوب، عملکرد صحیح سیستم دوربین امنیتی یا مدار بسته خود را بررسی کنید. اگر در آینده هر نوع عیبی در سیستم دوربین امنیتی باعث نفوذ پذیری املاک شما شود، از عدم توجه به راهکارهای ساده‌ای که در ادامه بیان خواهیم کرد پشیمان خواهید شد.
  • علاوه بر این، اگر پس از وقوع دزدی بخواهید از شرکت‌های بیمه درخواست خسارت کنید، بسیار ضروری است تا ثابت کنید که شما در حفاظت از اموال و نگهداری دوربین مداربسته خود کم کاری نکرده اید، زیرا در غیر این صورت، شرکت بیمه برای جبران خسارت‌ها و زیان‌های وارد شده به شما مشکل تراشی خواهد کرد.
نگهداری و مراقبت از دوربین مدار بسته و بررسی دوربین ها
برخی از دوربین‌ها مجهز به سنسور تشخیص حرکت هستند و در صورت مشاهده مورد مشکوک، امکان ارسال آلارم به مانیتورها را دارند.
  • در طول زمان، احتمال دارد، پوسته و ظاهر درونی ساختمان شما تغییر کند، برای مثال محل نگهداری پول نقد و دیگر موارد ارزشمند عوض شود. بنابراین، در صورت تغییر جای کالاهای ارزشمند، باید نحوه قرار گیری دوربین‌ها هم تغییر کند تا همچنان بتوانند توان خود را بر روی نگهداری از آیتم‌های ارزشمند املاک شما قرار دهند.
  • با وجود اینکه بیشتر دوربین‌های نظارت تصویری امروزی دارای کیفیت بالایی هستند، اما این دوربین‌ها هنوز هم در معرض بروز عیب فنی هستند، که این موضوع می‌تواند اثربخشی سیستم را تحت تاثیر قرار دهد.
  • با روش صحیح نگهداری دوربین مدار بسته می‌توان بروز هر عیبی را به سرعت تشخیص داد و آن را رفع کرد. تشخیص به موقع هر گونه اختلال هزینه تعمیر دوربین مدار بسته را کاهش داده و باعث حفظ امنیت خواهد شد.

بهترین راه نگهداری از دوربین مدار بسته چیست؟

اگر به طور ماهانه فقط کمی وقت برای بررسی سیستم دوربین مدار بسته خود کنار بگذارید، در آینده از دردسرهای رفع مشکلات دوربین خود خلاص خواهید شد. برای مراقبت و نگهداری از دوربین مداربسته خود راهکارهای فراوانی وجود دارد، که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • پاک کردن به موقع لنزهای دوربین باعث می‌شود تا در آینده، وجود جرم و کثیفی بر روی لنز، باعث از بین رفتن کیفیت ویدیوهای شما در یک مقطع زمانی حساس نشود.
  • همچنین اگر از دوربین مدار بسته در فضای باز استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که رشد شاخ و برگ درختان موجب کور شدن دید دوربین شما نشود.
  • باید کابل‌ها (اگر اتصالات دوربین شما سیمی است) و منبع تغذیه آن را به دقت بررسی کنید، زیرا این کابل‌ها به مرور زمان فرسوده شده و امکان پارگی و قطعی اتصال آنها وجود دارد.
  • همچنین باید هر چند وقت یک بار، به بررسی کیفیت تصویر دوربین و قدرت منبع تغذیه‌ی آن بپردازید.
  • کارکرد ناصحیح منبع تغذیه می‌تواند منجر به پایین آمدن کیفیت تصاویر دوربین شود.
  • علاوه بر بررسی‌هایی که شما انجام می‌دهید، بهتر است تا حداقل سالی یک بار از یک متخصص بخواهید تا بررسی جامع‌تری را بر سیستم دوربین مدار بسته شما انجام دهد.
 بررسی توسط کارشناس راه نگهداری از دوربین مدار بسته
کارشناسان تعمیر دوربین مداربسته با استفاده از تجربه و دانش خود، بهتر می‌توانند تمامی موارد لازم در نگهداری دوربین مدار بسته را کنترل و بررسی کنند.
  • همچنین توصیه می‌شود که تمامی اقداماتتان در راستای نگهداری دوربین مدار بسته خود را ثبت و ضبط کنید
  • از دستورالعمل‌های شرکت سازنده دوربین در بازدیدهای دوره ای خود پیروی کنید.
  • اگر حس می‌کنید که دوربین مدار بسته شما آن طور که باید خوب عمل نمی‌کند، می‌توانید ابتدا خود به عیب‌یابی آن بپردازید. در صورت موثر واقع نشدن عیب‌یابی، بهتر است تا با یک متخصص مورد اطمینان تماس حاصل کنید تا نکات و دستورالعمل های نگهداری دوربین مدار بسته را برای شما بیان کند.
نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته در آچارباز
آچارباز سامانه اعزام تعمیرکار حرفه ای و متخصص به محل در حوزه تجهیزات الکترونیکی است که در زمینه نصب تجهیزاتی چون دوربین مداربسته و راه اندازی آنها نیز آماده ارائه خدمات به مشتریان خود است. همین حالا درخواست خود را ثبت کنید:
درخواست نصب دروبین مداربسته

چک لیست نگهداری دوربین مدار بسته

همان طور که بارها گفتیم، استفاده از یک سیستم دوربین مدار بسته‌ی مطمئن، بهترین راه برای مرعوب کردن و ترساندن دزدان و خرابکاران است تا نزدیک اموال شخصی یا محل کار شما نشوند. اما آیا تا به حال شما از یک چک لیست برای نگهداری دوربین مدار بسته خود استفاده کرده‌اید؟ برای در امان ماندن از مشکلات ناشی از عدم نگهداری صحیح از دوربین مدار بسته، ما چک لیستی را برای شما ارائه کرده‌ایم که در آن، هر آنچه که لازم است بدانید جمع آوری شده است.

توجه به این نکته نیز لازم است که در بحث سلامت و نگهداری دوربین مدار بسته، شما در منزل خود فقط می‌توانید چندین راهکار ساده را امتحان کنید و برای مشکلات جدی‌تر نیاز به حضور متخصصان این امر با ابزار و دستگاه‌های مخصوص است. حال ما در اینجا دستورالعمل‌های مختلف را به زیر شاخه‌های زیادی تقسیم کرده‌ایم تا مراحل انجام آن‌ها واضح‌تر و آسان‌تر شود.

چک لیست نگهداری دوربین مدار بسته
بهتر است موارد گفته شده در ادامه را به صورت لیست در آورده و در بازه‌های متفاوت از آن استفاده کنید. یا با زدن ستاره در مرورگر خود این مقاله را ذخیره داشته باشید.

بیشتر بدانید: آشنایی با تنظیمات دید در شب دوربین مدار بسته

1. لنز دوربین اولین و مهم‌ترین فاکتور در چک لیست نگهداری از دوربین مدار بسته

مهم‌ترین قسمت هر دوربینی، لنز آن است. زیرا که بدون لنز و یا عملکرد نادرست آن، در واقع استفاده از دوربین بی‌فایده خواهد بود. پس قبل از هر چیز ابتدا به بررسی لنز دوربین بپردازید. در این راستا موارد زیر را مد نظر قرار داده و چک کنید:

  • چک کنید که لنز دوربین به درستی فوکوس و تنظیم شده باشد.
  • از آنجایی که شما از طریق دوربین باید بتوانید تا سوژه‌های مورد نظر خود را به طور واضح ببینید. بررسی کنید که هیچ شی خارجی در مسیر دید دوربین قرار نگرفته باشد.
  • چک کنید که گرد و غبار یا هر گونه جسم خارجی روی لنز دوربین ننشسته باشد.
  • در صورت وجود سنسورهای تشخیص حرکت در دوربین شما، مطمئن شوید که این سنسورها به درستی کار می‌کنند.
  • از کنترلر خود برای چک کردن کارکرد دوربین استفاده کنید. برای مثال: زوم کردن یا چرخش دوربین را بررسی کنید.
  • توجه کنید که اگر لنز دوربین مدار بسته شکسته باشد باید اقدام و تعویض و تعمیر آن کنید.
لنز دوربین اولین و مهم‌ترین فاکتور در چک لیست نگهداری از دوربین مدار بسته
ممکن است در اثر بارش برف و باران لنزها آلوده شده و عملکرد خود را از دست دهند.

نحوه تمیز کردن لنز دوربین مدار بسته

برای تمیز کردن لنز دوربین مدار بسته مراحل زیر را طی کنید:

  1. در صورت وجود گرد و غبار ابتدا با اسپری هوا و یا یک دستمال خشک اقدام به پاک کردن دوربین مدار بسته کنید.
  2. سپس لک و کثیفی لنز دوربین را با یک دستمال ابریشمی که کمی نم دار است پاک کنید
  3. توجه کنید که بهتر است برای پاک کردن لنز از اسپری‌های پاک کننده و الکل استفاده نشود زیرا که ممکن است، آسیب به لنز را به دنبال داشته باشد.
پیشنهاد مطالعه

2. بررسی مسیر و زاویه دید دوربین

اگر برای خرید بهترین دوربین هزینه زیادی کرده باشید، در صورتی که نتوانید آن را به گونه‌ای نصب کنید که پوشش دهی مناسبی داشته باشد ایمن هزینه را زیر سوال برده‌اید. در همین راستا به طور مرتب بررسی کنید که:

  • شاخ و برگی در مسیر دید دوربین قرار نگرفته است، در این صورت شاخ و برگ را کنار بزنید.
  • چک کنید که دوربین در جای خود (مثلا بر روی دیوار) به طور محکم و ایمن نصب شده باشد. در صورت عدم بررسی این مورد و لق زدن دوربین در جای خود ممکن است باعث ایجاد نقاط کور شود که برای مجرمان، خوشحال کننده است.

3. بررسی حفاظ یا قاب دوربین مداربسته

در فصل سرد یا گرم، در برابر باران و برف یا گرد و غبار قاب دوربین حافظ آن خواهد بود، حال اگر این قاب از کیفیت خوبی برخوردار نباشد و یا در آن نقصی باشد که باعث نفوذ آب و یا گردوغبار به داخل قطعات دوربین شود، دردسر تعمیر و یا حتی خرید دوربین جدید را به دنبال خواهد داشت. در همین راستا باید این مورد نیز در چک لیست نگهداری از دوربین مداربسته خود لحاظ و از آن غافل نشوید. برای بررسی قاب:

  • اگر دوربین مورد حمله مجرمان قرار گرفته است بررسی کنید که قاب آن آثاری از شکستگی نداشته باشد.
  • اگر تغییرات آب و هوایی در محلی که دوربین در آن نصب است را شاهد بودید، چک کنید که درون قاب آب یا گرد و غبار نفوذ نکرده باشد.
  • پس از بارش برف و باران از عدم جمع شدن آن روی قاب مطمئن شوید.
بررسی حفاظ یا قاب دوربین مداربسته
وجود آسیب در قاب دوربین باعث ایجاد اختلال در دوربین و حتی سوختن قطعات آن، خواهد شد.

4. بررسی صحت عملکرد گرمکن دوربین

آب و هوای منطقه جغرافیایی دوربین نیز در بررسی دوربین تاثیر گذار است، اگر در منطقه‌ای ساکن هستید که آب و هوای خیلی سر و یا خیلی گرم دارد، به احتمال زیاد هنگام خرید به وجود گرمکن در دوربین مدار بسته توجه کرده‌اید. پس در چک لیست بررسی دوربین مداربسته خود، اطمینان از صحت عملکرد گرمکن در دوربین جهت حفاظت از قطعات آن در مقابل سرما و گرما را فراموش نکنید.

5. بررسی سیم کشی و اتصالات دوربین

مورد دیگری که توجه به آن در نگهداری دوربین مداربسته و عملکرد صحیح آن تاثیر گذار است، صحت اتصالات و سیم کشی‌های دوربین مدار بسته است. برای بررسی آن موارد زیر را رعایت کنید:

  • سیم کشی را برای یافتن هرگونه پارگی یا اتصال و لخت بودن سیم‌ها بررسی کنید.
  • سیم‌های شل و افتاده را چک کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.
  • چک کنید که صدا و تصویر دریافتی توسط شما بدون هیچ گونه مشکلی در کیفیت باشد.
  • سعی کنید کابل‌ها و اتصالات بدون پوشش و در مواجه با رطوبت نباشند.

6. مانیتورها و تجهیزات ضبط

در استفاده از دوربین مداربسته، مانیتورها و تجهیزات نصب نیز اهمیت بالایی دارند، بدون مانیتور کردن دوربین‌ها استفاده از آنها معنایی نخواهد داشت در همین راستا بررسی صحت مانیتورها و تجهیزات نصب در چک لیست بررسی و نگهداری دوربین مدار بسته نباید فراموش شود. در این رابطه موارد زیر را بررسی کنید:

  • چک کنید که مانیتورها، تصاویر و ویدیوها را به طور واضح نشان دهند و همچنین روشنایی و کنتراست تصویر آنها را با دقت تنظیم کنید.
  • چک کنید که تمامی سوئیچ‌ها و تجهیزات دوربین به درستی کار کنند.
  • نگهداری دوربین مدار بسته خود را با تمیز کردن به موقع مانیتورها و دیگر تجهیزات ضبط از گرد و خاک و انواع و اقسام کثیفی‌های دیگر ادامه دهید. این کار باید هفته ای یک بار توسط پارچه های میکرو فیبر نرم صورت پذیرد.
  • چک کنید که تمامی کابل‌ها به طور محکم به تجهیزات دوربین متصل شده باشند. اتصالات ضعیف را تصحیح کنید.
  • حتما بررسی کنید که زمان و تاریخ دوربین به طور دقیق تنظیم شده باشند.
بررسی مانیتورها و تجهیزات ضبط
بررسی برنامه‌های مانیتورینگ، مانیتورها و تجهیزات ضبط را در چک لیست نگهداری دوربین مدار بسته خود قرار دهید تا اختلالی در آن وجود نداشته باشد.

اگر در هنگام بررسی دوربین به مشکلی برخوردید و از عهده حل کردن آن برنیامدید، به سرعت با متخصصان تعمیر دوربین مدار بسته، تماس حاصل کنید.

7. آیا منبع تغذیه دوربین مداربسته سالم و مناسب است؟

در صورتی که انرژی مورد نیاز دوربین به درستی تامین نشود، دوربین عملکرد مناسبی نخواهد داشت، در همین راستا به صورت دوره‌ای با استفاده از یک ولت متر میزان جریان برق ورودی به سیستم را بررسی کنید. گاه عوامل محیطی می‌تواند در عدم رسیدن درست انرژی به دوربین‌های مداربسته تاثیرگذار باشند.

بررسی و سرویس دوره ای دوربین مدار بسته در چه فاصله زمانی باید انجام شود؟

فاصله بین دو بررسی متوالی سیستم دوربین مدار بسته و امنیتی، بسته به مکان نصب آن متفاوت است. باید ببینید که دوربین شما چقدر در معرض گرد و خاک و دیگر آلودگی‌ها قرار دارد و یا چه مقدار امکان آسیب رسیدن و دستکاری شدن دوربین توسط خرابکاران وجود دارد.

  1. به طور کلی توصیه می‌شود که حداقل ماهی یک بار بررسی‌های لازم برای نگهداری دوربین مدار بسته را انجام دهید.
  2. فاصله بین دو بررسی متوالی هر چقدر کمتر باشد، خیال شما از بابت عملکرد صحیح دوربین و محافظت از اموالتان راحت‌تر خواهد بود!
منبع تغذیه دوربین مداربسته سالم و مناسب
برای بررسی دوربین‌های خود، سعی کنید با مراکز معتبر جهت درخواست بررسی تماس بگیرید. تا امنیت شما به خطر نیفتد.

همچنین توصیه ما این است که به غیر از بررسی‌هایی که خودتان انجام می‌دهید، حداقل سالی یک بار بررسی دوربین را به دست یک کارشناس حرفه‌ای تعمیر دوربین مداربسته بسپارید تا پروسه نگهداری دوربین مدار بسته شما به طور کامل و فنی، صورت پذیرد. متخصصان می‌توانند بررسی‌های دقیق‌ و عمیق‌تری را روی دوربین انجام دهند تا مشکلات بالقوه‌ای که می‌توانند در آینده منجر به خسارت‌هایی عظیم شوند را پیدا کنند. با این کار طول عمر مفید دوربین مدار بسته شما هم افزایش خواهد یافت.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا