×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

دلایل خرابی بلید دستگاه کپی و روش برطرف کردن آنها

خرابی بلید دستگاه کپی

دستگاه کپی، از جمله تجهیزاتی است که امروزه در بیشتر ادارات، موسسات، دفاتر فنی و غیره به صورت گسترده استفاده می‌‌شود. کار دستگاه این است که با استفاده روش الکتروفتوگرافی، کار کپی متن، تصویر و یا سند و … را روی کاغذ انجام دهد.

برای این که دستگاه کپی عملکرد بدون عیب‌ونقصی داشته باشد، باید همه قطعات و اجزای آن به‌درستی کار کنند. از جمله قطعاتی که می‌‌تواند در دستگاه کپی نقش زیادی روی کیفیت کپی داشته باشد، بلید دستگاه است که در صورت خرابی این قطعه، کپی با مشکل مواجه می‌‌شود.

 

بلید دستگاه کپی

بلید در دستگاه کپی قطعه‌‌ای سخت افزاری از جنس لاستیک بوده و از ظاهری شفاف برخوردار است که به قطعه فلزی متصل است. بلید در عملکرد درست دستگاه کپی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد که در صورت خراش و یا آسیب دیدن، روی کیفیت کپی تاثیر منفی می‌‌گذارد. در طول فرایند کپی و چاپ، بعد از آنکه تصویر از روی درام به کاغذ و یا به تسمه منتقل شد، مازاد تونری که استفاده شده است، در روی درام باقی می‌‌ماند که باید تونر اضافی باقی ماند روی درام قبل از آغاز عملیات بعدی درام از روی آن پاک و تمیز شود.

تمیز کردن درام دستگاه کپی کاری است که بلید دستگاه کپی آن را انجام می‌‌دهد. بلید دستگاه کپی تونرهای اضافی باقی مانده روی سطح درام را جمع‌آوری می‌‌کند و آن را به مخزن تونرهای ضایعاتی انتقال می‌‌دهد. از این‌رو، در صورتی که به هر دلیلی با خرابی بلید دستگاه کپی مواجه شوید، متوجه خواهید شد، که کیفیت کپی بسیار افت کرده است و به نوعی کپی بی‌کیفیت خواهد شد. چرا که تونرهای اضافی از روی درام برای چاپ تمیز نشده و این کار کیفیت کپی را پایین می‌‌آورد. در این صورت، بهتر است هر چه زودتر اقدام به تعویض بلید دستگاه کپی کنید.

چرا بلید دستگاه خراب می شود؟

1- تخلیه نشدن مخزن بلید

همان‌طور که گفته شد، عملکرد و کارکرد بلید این است که تونرهای اضافی باقی مانده روی درام و یا گیرنده نوری را پاک کند و آن را به مخزن ضایعات بلید تخلیه کند. از این رو، به مرور زمان مخزن ضایعات پرمی‌‌شود و درصورت عدم تخلیه آن، بیلد آسیب می‌‌بیند.

2- قفل کردن بلید با درام

براساس عملکردی که بلید در دستگاه کپی دارد، تماس آن با سطح درام و یا گیرنده‌های نوری، سبب می‌‌شود که گاهی بلید در زمان تماس با درام قفل کند.

تعمیر پرینتر در محل

3- استفاده کردن از انواع محلول‌‌ها در تمیز کردن بلید

بلید دستگاه کپی مانند سایر قطعات دستگاه کپی نیاز به تمیز کردن و پاکسازی دارد. ولی نکته مهم در تمیزکاری بلید دستگاه کپی این است که نباید در تمیز کردن آن از انواع محلول‌‌ها مانند شیشه پاک کن و امثال آن استفاده کرد. چرا که استفاده از محلول‌‌های تمیز کننده، از دیگر علل خرابی بلید دستگاه کپی است. لذا پاکسازی و تمیز کردن بلید بدون استفاده از هر گونه محلولی باید انجام شود. برای تمیز کردن بلید دستگاه کپی بهتر است از پارچه نرم و بدون پرز استفاده کنید. ابتدا پارچه را مرطوب کرده و سپس اقدام به تمیز کردن بلید دستگاه کپی کنید.

5- خراش و یا دفرمه شدن بلید

لبه لاستیکی بلید بسیار حساس بوده و چنانچه خراش بردارد یا به هر طریقی شکل خود را از دست بدهد کیفیت چاپ افت می‌‌کند. همچنین بلید ممکن است بشکند یا بر اثر استفاده زیاد خاصیت خود را از دست بدهد. بیشترین آمار خرابی بلید مربوط به ضربه، خراش و یا پارگی روی سطح پلاستیک بلید است که این موضوع باعث ایجاد خرابی در فوم رول نیز می‌‌شود. این مشکل باعث بی‌کیفیت شدن چاپ و یا توقف در عملیات چاپ می‌شود، پس باید مراقب بود که بلید دستگاه خراشیده و یا پاره نشود.

پیشنهاد مطالعه

استفاده از کاغذهای نامناسب و یا گاهی وجود سوزن و یا منگنه در کاغذ از دیگر دلایل ایجاد خراش و شکستگی روی سطح پلاستیک بلید است. قبل از قرار دادن کاغذ در دستگاه کپی، این مورد را بررسی کنید.

6- استهلاک بیشتر بلید

اگر به عامل استهلاک در بین قطعات دستگاه کپی توجه کنیم، می‌‌بینیم که بلید از جمله قطعاتی است که استهلاک بیشتری دارد. چرا که کار بلید تمیز کردن تونر باقی مانده روی درام است و همیشه با درام اصطکاک دارد و بیشتر از سایر قطعات مستهلک می‌شود. استهلاک بیشتر این قطعه و عدم تعویض به موقع آن از دیگر علل خرابی بلید دستگاه کپی است. به همین دلیل باید به عمر مفید بلید توجه داشته باشید و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن کنید.

علائم و نشانه‌‌های خراب شدن بلید

بلید دستگاه کپی به هر دلیلی که خراب شود، و نیاز به تعویض پیدا کند، از خود یکسری علائم و نشانه‌‌های بروز می‌‌دهد که با توجه به آن می‌‌توان خرابی این قطعه را تشخیص دارد. از جمله نشانه‌‌های خرابی بلید دستگاه کپی به شرح زیر هستند:

1- خط نازک در پایین صفحه

خط نازک در پایین صفحه کپی می‌‌تواند ناشی از برش و یا شکاف در بلید دستگاه کپی باشد، که سبب می‌‌شود، بلید دستگاه کپی کارکرد درست خود را نتواند انجام دهد. پاک کردن و تمیز کردن تونر از روی سطح درام می‌‌تواند در ایجاد یک خط نازک در پایین صفحه موثر باشد و سبب ایجاد فرسودگی در تیغه شود.

خرابی بلید دستگاه کپی

2- صفحه‌‌های خاکستری یا تونر قابل مشاهده روی درام

نشانه دیگر خرابی بلید، خاکستری شدن نتیجه کپی است. گاهی هم توان تونر باقی مانده روی درام دستگاه کپی را مشاهده کرد. قابل مشاهده بودن تونر روی درام نشان می‌دهد که بلید کار تمیز کردن درام را به‌خوبی انجام نمی‌دهد و از این تونر روی آن باقی می‌ماند و یا کاغذ بعد از چاپ تیره است. از این رو، اگر بلید فشار لازم را روی درام نداشته باشد و نتواند سطح درام را به خوبی پاک و تمیز کنید، در این صورت سبب می‌شود که در چاپ بعدی، کاغذ کمی تیره و خاکستری شود.

3- حرکت در جهت حرکت درام

لبه بلید به صورت مداوم برای پاکسازی و تمیز کردن تونر اضافی روی درام به آن فشار وارد می‌کند. اگر روغن‌کاری و یا روان کردن کردن لبه بلید روی درام ضعیف باشد، در این صورت درام قفل می‌شود. هنگامی که لبه بلید با درام درگیر می‌شود و در جهت آن به چرخش در می‌‌آید، در این صورت کم‌ترین فشار را روی درام وارد می‌‌کند و یا اغلب به‌صورت کامل با درام گیر می‌شود، که دراصطلاح از آن به قفل کردن بلید نام برده می‌‌شود. برای کار کردن صحیح بلید در این حالت نیاز به انرژی و نیروی زیادی است.

 

تعمیر دستگاه کپی در محل با آچارباز
سرویس تعمیر دستگاه کپی در محل، تعمیرگاه سیار آنلاینی است که با هدف عیب‌یابی و رفع خرابی انواع دستگاه کپی و تکثیر و ماشین‌های اداری، از هر برند و تکنولوژی ساختی ایجاد شده است. دستگاه کپی شما با هر مشکلی، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان، توسط تعمیرکار آنلاین تعمیر خواهد شد.
درخواست تعمیر دستگاه کپی
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر – پرینتری دارم چهارکاره کنون mx360 – دستور پرینت یا کپی کردن قبول نمی کند و ارور6000 میدهد – ریست هم میکنم مشکل برطرف نمیشود لطفا راهنماییم کنید از لطف شما متشکرم

    1. سلام

      محل کاغذ ایراد دارد و احتمالا کاست کاغذ گیر کرده و یا کاغذ نمیتواند بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا