×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

مشکلات رایج پرینترها و چگونگی رفع آنها

مشکلات رایج پرینترها و چگونگی رفع آنها

یادداشت ویراستار: این مطلب در بهمن 99 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

پرینتر‌ها عملکرد و راندمان بالایی دارند و کار ما را بسیار راحت کرده‌اند، اما وقتی کارشان را به خاطر مشکلاتی متوقف کرده و با پیام‌های خطا در مقابل ما قرار می‌گیرند چه باید کرد؟ آیا راهکاری برای حل این مشکلات می‌دانید؟ با ما همراه باشید.

نمی‌توان از نقش مهمی که امروزه پرینتر‌ها در زندگی کاری ما ایفا می‌کنند چشم پوشی کرد. پرینتر‌ها اسناد و فایل‌های مهم ما را چاپ کرده و کار ما را بسیار راحت کرده‌اند، اما این وسیله نیز مانند سایر تکنولوژی‌ها گاهی اوقات دچار مشکلات می‌شود. این مشکلات فقط مختص دستگاه شما نیست و در پرینتر‌های دیگر نیز یافت می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با لیست مشکلات عمومی پرینتر‌ها آشنا کنیم و راه‌حل‌هایی را نیز برای آن‌ها بیابیم.

خطا: چاپ را متوقف کنید، جوهر کم است

ممکن نیست از پرینتر استفاده کرد اما با این هشدار روبرو نشد. این خطا در هر پرینتری با هر مدل و برندی یافت می‌شود. در اصل این هشدار برای زمانی طراحی شده است که کارتریج شما رو به اتمام است و زمان تعویض و یا شارژ آن رسیده است.

این اخطار به شما یادآوری می‌کند، تا زمانی را برای تعویض و یا شارژ کارتریج در نظر بگیرید، زیرا اگر کارتریج که منبع رنگ در پرینتر است به طور کل تمام شود می‌تواند آسیب‌هایی جدی به دستگاه شما وارد کند. هشدار کم شدن کارتریج وقتی روی صفحه نمایش پرینتر ظاهر می‌شوند که از کارتریج چیزی حدود 30 درصد مانده باشد.

اینکه در سفارش دادن کارتریج جدید عجله کنید یا نه بستگی به ظرفیت و تعداد چاپ شما دارد. اگر تعداد زیادی فایل برای چاپ کردن دارید باید کار تعویض یا شارژ کارتریج‌ در محل  را به سرعت انجام دهید، اما اگر فایل زیادی برای چاپ ندارید می‌توانید این فرایند را کمی به تاخیر بیاندازید.

تعمیر پرینتر در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر پرینتر در محل آچارباز شامل ارائه انواع خدمات تخصصی نصب، سرویس و تعمیر انواع پرینترهای لیزری و جوهری می‌شود. در هر ساعتی از روز که نیاز به تعمیر چاپگرتان دارید، در هر محله از تهران که باشید، می‌توانید با قیمت مناسب، از خدمات آچارباز بهره مند شوید.
درخواست تعمیر پرینتر

برگه در پرینتر گیر می‌کند

وقتی با این مشکل مواجه می‌شوید با دقت به قسمت‌های مختلف پرینتر نگاه کنید، ممکن است تکه‌ای کاغذ در قسمتی که پرینتر برگه‌ها به درون خود می‌کشد گیر کرده باشد.

وقتی کاغذی را برای پرینت درون دستگاه می‌گذارید به دقت آن را بررسی کنید، ممکن است کاغذها بهم فشرده شده و دو یا چند کاغذ بهم چسبیده باشند. فشرده بودن کاغذ‌ها موجب می‌شود آن‌ها درون غلتک پرینتر گیر کرده و روند چاپ را با مشکل روبرو کنند.

استفاده از کاغذ‌های بی‌کیفیت برای چاپ نیز دوباره همین مشکل را ایجاد خواهد کرد، زیرا این قبیل کاغذ‌ها قدرت چسبندگی بالایی دارند. بنابراین بهتر است کاغذ‌هایی با کیفیت بالا انتخاب کنیم.

مشکلات عمومی پرینتر
در هنگام خرید کاغذ دقت کرده و با استفاده از دفترچه راهنما پرینتر کاغذ مناسب دستگاه را انتخاب کنید

پرینت گرفتن با گوشی بسیار کند است

وقتی که از طریق دستگاه تلفن همراه دستور چاپ را برای پرینتر می‌فرستید، چاپگر دستورات را بسیار کند اجرا می‌کند. اگر با همچین مشکلی مواجه شده‌اید باید بدانید که اتصالات گوشی شما به پرینتر دچار مشکل شده است و دستگاه یا پرینتر شما به درستی به شبکه بی سیم متصل نیستند.

مشکلات رایج پرینترها
قبل از هر کاری، ابتدا برای رفع مشکلات رایج پرینتر، ابتدا اتصالات آن به سیستم را بررسی کنید

سرعت چاپگر پایین است

چاپگر خود را با دستگاه‌های دیگری از همان مدل مقایسه می‌کنید و متوجه می‌شوید که پرینتر شما بسیار کندتر از آن‌ها است. برای رفع این مورد باید چه کرد؟ به سراغ تنظیمات دستگاه خود بروید و تنظیمات خودکار پرینتر را تغییر داده و  آن را از چاپ با کیفیت بالا به چاپ با کیفیت پایین تغییر دهید.

مشکلات رایج پرینترها
پرینتر کند شده است؟ برای رفع این مشکل کافیست به تنظیمات پرینتر مراجعه کرده و آن را تغییر دهید

کیفیت چاپ پایین است

فایل چاپی خود را از پرینتر دریافت کرده‌اید ولی نه از کیفیت متن راضی هستید نه از کیفیت عکس چاپ شده. ابتدا بررسی کنید که تنظیمات پرینتر در حالت چاپ با کیفیت بالا قرار گرفته باشد. اگر تنظیمات در بهترین حالت خود قرار دارد باید به سراغ کیفیت کاغذ‌ها بروید، استفاده از کاغذ نامناسب می‌تواند کیفیت چاپ را بسیار پایین بیاورد.

استفاده از کارتریج‌های طرح درجه سه نیز می‌تواند در افت کیفیت چاپ موثر باشد. اگر از پرینتر لیزری استفاده می‌کنید ابتدا کارتریج خود را چک کنید، آن را بیرون آورده و کمی تکان دهید.

پیشنهاد مطالعه
علت کم رنگ شدن کپی
پایین امدن کیفیت چاپ دلایل مختلفی دارد، یکی از این دلایل می‌تواند انتخاب کارتریج اشتباه و بی کیفیت باشد

از پرینتر استفاده کنید

عده‌ای گمان می‌کنند که هرچقدر از وسیله‌ای کمتر استفاده کنند دیرتر خراب می‌شود، اما این نظریه در مورد پرینتر درست نیست. این مورد در پرینتر‌های جوهر افشان می‌تواند به بسته شدن سر نازل بیانجامد.

پیشنهاد مطالعه

همچنین استفاده از پرینتر به معنی آن نیست که مراقب آن نباشید، گیره‌هایی که به کاغذ وصل است در هنگام پرینت باید از کاغذ جدا شوند. از گذاشتن اجسام سنگین روی پرینتر خودداری کنید.

چرا پرینترم سفید پرینت می گیرد
از قرار دادن پرینتر در کنار منبع گرما خودداری کنید

چرا پرینتر چاپ نمی‌کند

زمانی که پرینتر چاپ نمی‌کند، دلایل زیادی برای این حالت وجود دارد و بهتر است با چک کردن اصول اولیه شروع کنید. چراغ‌های هشدار دهنده پرینتر روشن شده‌اند یا پیام خطایی بر صفحه نمایش داده می‌شود؟ سینی پرینتر را چک کنید و ببینید کاغذی درون آن وجود دارد یا خیر.

به سراغ کارتریج‌های پرینتر بروید و آن‌ها را بررسی کنید، اگر کارتریج‌های پرینتر رو به اتمام یا خالی باشند فرایند چاپ را دچار مشکل خواهند کرد. اگر از چاپگر‌های بی‌سیم استفاده می‌کنید اتصالات را چک کنید، پرینتر را خاموش کرده و دوباره روشن کنید.

گاهی اوقات ممکن است شما چاپگر‌های مجازی را روی رایانه خود نصب کرده باشید، که در این شرایط چاپگر مجازی در حالت پیش فرض قرار می‌گیرد. وقتی که اسناد را برای چاپ به پرینتر می‌فرستید این چاپگر مجازی است که اطلاعات را دریافت می‌کند.

برای اینکه این مورد را به حالت عادی بازگردانید لازم است از منوی start گزینه Control Panel را انتخاب کرده و به Devices and Printers بروید و چاپگر درست را انتخاب و آن را روی منوی پیش فرض تنظیم کنید. اگر پرینتر سامسونگ دارید، باید بدانید که این ایراد، یکی از مشکلات متداول پرینتر سامسونگ است.

چاپگر سفید چاپ میکند
اگر پرینتر در حالت پیشفرض نباشد، نمی‌تواند سند مورد نظر را چاپ کند

با تبلت و تلفن همراه نمی‌توان چیزی را چاپ کرد

برای چاپ از طریق iPhone، iPad و iPod Touch، چاپگر شما باید دارای Wi-Fi باشد و از AirPrint پشتیبانی کند. مدل‌‌های جدید پرینتر این حالت را پشتیبانی می‌‌کنند اما هنوز تعداد زیادی از مدل‌های قدیمی پرینتر این قابلیت را ندارند.

اگر سیستم شما مک است و یک چاپگر به آن متصل است می‌توانید با استفاده از HandyPrint آن را به یک چاپگر با ویژگی AirPrint تبدیل کنید.

برخی از تلفن‌ها، تبلت‌ها و چاپگر‌های سامسونگ نیز با هم سازگارند و فرایند چاپ را آسان می‌کنند.

اگر تمایل دارید از طریق گوشی‌های اندروید خود به چاپگر‌های پی سی متصل شوید برنامه‌ی Google Cloud Print را دانلود کنید. از فروشگاه Google Play این برنامه را دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب کنید.

در مرحله بعد از رایانه شخصی خود به منویstart  رفته و گزینهsetting  را انتخاب کنید، به Advanced Settings رفته و روی Manage کلیک کنید. حالا با اتصال پرینتر به رایانه می‌توانید از طریق گوشی اندرویدی خود پرینت بگیرید.

اگر تمام راه‌های بالا را امتحان کردید و به نتیجه نرسیدید و مشکل همچنان پابرجا بود و پرینتر چیزی چاپ نمی‌کرد به سایت آچارباز سر بزنید و درخواست خود را برای تعمیر پرینتر ثبت کنید. پشتیبانان آچارباز به سرعت با شما تماس خواهند گرفت.

مشکلات عمومی پرینتر
یکی از مشکلات عمومی پرینتر‌ها متصل نشدن گوشی هوشمند به دستگاه است

مشکلات پرینترهای لیزری

حالا که با مشکلات عمومی پرینتر‌ها آشنا شدید، بگذارید کمی جزئی تر صحبت کرده و در مورد مشکلات پرینترهای لیزری به شما بگوئیم.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پرینترهای لیزری، مربوط به قیمت بسیار بالای آن‌ها است. به دلیل فناوری پیچیده به کار رفته درون این پرینتر‌ها و البته به دلیل ماندگاری و عمر بیشتر، پرینتر‌های لیزری بسیار گران‌تر از پرینتر‌های جوهری هستند. بنابراین ابتدا بودجه خود را در نظر گرفته و اگر نیازی به چاپ رنگی ندارید، می‌توانید یک پرینتر لیزری سیاه و سفید، متناسب با بودجه خود را انتخاب کنید.
مشکل دیگر مربوط به هزینه‌های مصرفی، پرینتر لیزری است. این درست است که کارتریج‌های تونری قیمت خرید بسیار پایینی دارند، اما در اکثر مواقع همراه با شارژ کارتریج باید دیگر قطعات، یعنی چیپست و درام نیز تعویض شود.

همین تعویض قطعات سبب، افزایش هزینه‌ها و نارضایتی کاربران می‌شود. این نکته را هم باید در نظر گرفت که، شما می‌توانید از درام و چپیست برای یک دوره طولانی استفاده کنید و آن‌ها را تعویض نکنید. اما این عدم تعویض می‌تواند، روی کیفیت پرینت شما به شدت تاثیر گذار باشد.
کاغذ را فراموش نکنید، چه لیزری چه جوهری، باید در هر صورت کاغذ مناسب را برای پرینتر خود انتخاب کنید. بعد از انتخاب کاغذ استاندارد، باید آن‌ها را به دقت مرتب کرده و سپس بررسی کنید. کاغذ‌های بزرگ و کوچک، کثیف و مرطوب را از دسته جدا کنید. سینی کاغذ را نیز بررسی کنید، ممکن است منگنه و یا پونزی درون آن باشد. به طور کلی اگر می‌خواهید با ارور‌های مربوط به کاغذ پرینتر لیزری روبرو نشوید، باید تمیز کردن روزانه پرینتر لیزری را در برنامه خود بگذارید.
فرقی نمی‌کند پرینتر لیزری خود را با چه قیمتی خریداری کرده باشید، یکی از مشکلات پرینترهای لیزری که اغلب کاربران با آن روبرو خواهند شد، مربوط به چاپ نکردن پرینتر است.
بعد از فرستادن دستور چاپ به پرینتر، متوجه شده‌اید که دستگاه پرینت نمی‌گیرد. در اولین قدم برای حل این مشکل، باید به سراغ تنظیمات مربوط به پرینتر بروید. اگر به غیر از پرینتر مورد نظر، چندین چاپگر دیگر به سیستم متصل هستند، این احتمال وجود دارد که پرینتر شما پیشفرض نباشد. بنابراین سیستم، دستور چاپ را به پرینتر پیشفرض شده می‌فرستد و چاپگر شما چیزی چاپ نخواهد کرد.
اگر مشکل از پیشفرض نبودن پرینتر نیست، باید به سراغ سینی کاغذ رفته و از وجود کاغذ کافی در آن اطمینان حاصل کنید. در قدم بعدی باید دو شاخه دستگاه و پریز برق را چک کرده و از سالم بودن و جریان داشتن برق در آن اطمینان حاصل کنید.
اگر تمام موارد گفته شده را بررسی کردید و متوجه مشکل خاصی نشدید، وقت آن رسیده است که پرینتر را خاموش کرده و برای دقایقی به آن استراحت بدهید. گاهی اوقات خاموش کردن و راه اندازی دوباره پرینتر لیزری، تمامی مشکلات مربوط به آن را حل خواهد کرد.
مشکلی که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد، مربوط به کم بودن کارتریج و در نهایت کاهش کیفیت پرینت است. اگر به تازگی متوجه شده‌اید که اسناد، بسیار کمرنگ چاپ می‌شوند و دیگر خبری از کیفیت همیشگی پرینتر نیست، باید به سرعت به سراغ تنظیمات پرینتر بروید.

ویژگی در پرینتر وجود دارد که، به شما امکان می‌دهد از میزان تونر کارتریج در هنگام پرینت کم کنید. به عبارت دیگر با استفاده از این ویژگی، شما می‌توانید در مصرف تونر صرفه جویی کنید. این قابلیت حالت اقتصادی نامیده می‌شود و از مصرف کارتریج می‌کاهد.

پیشنهاد مطالعه

بسیاری از کاربران پرینتر‌های لیزری در هنگام کمرنگ شدن چاپ، کارتریج را از پرینتر بیرون آورده و کمی تکان می‌دهند. شاید این تکان دادن سبب شود که، سی یا چهل صفحه بیشتر پرینت بگیرید اما در دراز مدت به مگنت کارتریج آسیب خواهد زد و ممکن است در نهایت باعث خرابی پرینتر شود.
همانطور که در این مقاله نیز اشاره کردیم، تمامی کاربران پرینتر با پیغام رو به اتمام بودن کارتریج روبرو خواهند شد. اما گاهی اوقات شما حتی بعد از شارژ کارتریج و یا تعویض آن، با اخطار کارتریج رو به اتمام روبرو خواهید شد. دلیل آن چیست؟ اصلی‌ترین دلیل برای رخ دادن این مشکل را، می‌توان خرابی چیپست دانست. چیپست یکی از قطعات کارتریج بوده و عامل ارتباط دهنده پرینتر با کارتریج محسوب می‌شود.
اگر مشکلی در چیپست وجود داشته باشد، پرینتر نمی‌تواند با کارتریج ارتباط برقرار کرده و ارور خالی بودن کارتریج را نشان می‌دهد.

مشکلات پرینترهای لیزری
اگر پرینتر در حالت اقتصادی قرار بگیرد، در مصرف کارتریج صرفه جویی خواهد کرد

مشکلات پرینتر جوهری

قیمت خرید بسیار پایین، سبب شده پرینتر‌های جوهری محبوبیت زیادی در بین کاربران داشته باشند. اما این وسایل نیز بی عیب نبوده و گاهی اوقات کاربران خود را دردسر‌ می‌اندازند. در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی، برخی از مشکلات پرینتر جوهری بپردازیم.
پرینتر‌های جوهرافشان مانند پرینتر‌های لیزری پیچیده نبوده و تکنولوژی سخت و خاصی ندارند. به همین دلیل قیمت خرید آن‌ها، به نسبت چاپگر‌های لیزری بسیار پایین است. نکته‌ای دیگر که باید در رابطه با پرینتر‌های جوهری بدانید این است که، اغلب مشکلات پرینتر جوهری مربوط به چاپ است نه اشکالات سخت افزاری.
بگذارید با این مشکل شروع کنیم، چند وقتی است که خطوط افقی سفید رنگی را روی اسناد چاپ شده خود مشاهده می‌کنید، اما نمی‌دانید مشکل از کجاست.

به شما می‌گوئیم برای عیب یابی این مشکل، باید به سراغ سوزن‌های نازل پرینتر بروید. خشک شدن جوهر روی این سوزن‌ها، باعث گرفتگی آن‌ها شده و مانع از پاشش جوهر روی کاغذ می‌شود. برخی از متخصصین تعویض هد پرینتر را به شما پیشنهاد می‌کنند، ما به شما تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی و خودکار را پیشنهاد می‌کنیم.
اتفاق دیگری نیز می‌تواند باعث، افتادن خطوط سفید افقی روی سند چاپی شود. اگر از پرینتر خود زیاد استفاده کنید، گرد و غبار نشسته روی کاغذ به کارتریج جذب خواهد شد. این گرد و غبار می‌توانند باعث بروز مشکلاتی، در حین فرستادن دستور چاپ از پرینتر به کارتریج شوند. برای رفع این مشکل کافیست کارتریج را بیرون آورده و با مقداری الکل آن را از گرد و غبار تمیز کنید. بگذارید کارتریج خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی شود، سپس دوباره آن را درون پرینتر قرار دهید.

مشکلات پرینتر جوهری
یکی از مشکلات پرینتر‌های جوهری افتادن خطوط سفید افقی روی سند چاپی است

علت سایه انداختن چاپگر

مشکلی که در ادامه از آن صحبت خواهیم کرد، یکی از مشکلات رایج پرینتر‌های لیزری است. فایل چاپی را از سیستم به پرینتر فرستاده‌اید، بعد از پروسه چاپ متوجه شده‌اید که در کنار متون یا تصاویر اصلی، سایه‌ای کمرنگ از آن‌ها وجود دارد. این مشکل ریشه در عوامل زیادی دارد.
بهتر است در اولین قدم برای رفع آن، ابتدا پرینتر خود را خاموش و سپس دوباره راه اندازی کنید. اما علت سایه انداختن چاپگر، به کارتریج نیز مربوط است. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، در هنگام تعویض و یا شارژ کارتریج شما باید قطعاتی را تعویض کنید. زیرا این قطعات، برای تعداد مشخصی از صفحات قابل استفاده هستند. بنابراین اگر استفاده از این قطعات، از حد استاندارد فراتر رود روی کیفیت پرینت نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است، برای جلوگیری از این مشکلات قطعات کارتریج را در زمان مشخص تعویض کنید.

مشکل تکرار پرینت

بعد از انجام تنظیمات مورد نظر، سند چاپی را به پرینتر فرستاده‌اید، بعد از گذشت مدتی متوجه می‌شوید که دستگاه نه یکبار بلکه چندین بار سند مورد نظر را پرینت گرفته است. به نظر شما مشکل تکرار پرینت، در کجا ریشه دارد؟
اگر با مشکل تکرار پرینت مواجه شدید، ابتدا باید به سراغ تنظیمات پرینتر بروید. از کنترل پنل روی نام پرینتر مورد نظر خود کلیک کنید و گزینه printer properties را بفشارید. از روی پنجره باز شده، گزینه advance را انتخاب کنید. در اینجا شما تنظیمات مربوط به تعداد پرینت را خواهید دید، اولین منویی که مشاهده خواهید کرد copy count خواهد بود. این گزینه را بررسی کنید، عدد روبروی این کادر باید شماره یک باشد.
گزینه دیگری به نام keep printed document را مشاهده خواهید کرد، اگر می‌بینید این گزینه فعال است به سرعت تیک آن را برداشته و غیر فعالش کنید.
اگر استفاده زیادی از پرینتر دارید، بهتر است زمانی را نیز برای پاک کردن حافظه آن اختصاص دهید. پر شدن حافظه پرینتر، یکی از دلایل مشکل تکرار پرینت است. برای پاک کردن حافظه پرینتر، لازم نیست مراحل سختی را طی کنید، فقط کافیست دستگاه را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.

5/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

    1. با سلام
      سهراب عزیز، لطفا مدل دقیق دستگاه و متن کامل خطا را اعلام کنید.

  1. سلام وقت بخیر.پرینتر hp m15w. مثلا a5 میخام چاپ کنم ۱۰ برگ میگیره بعد چند دقیقه استراحت میکنه بعد یک الی دو برگ میگیره و هی استراحت میکنه. وقتی a4 هم چاپ میکنم فرق محسوسی نیست.

    1. باسلام
      علی عزیز، برای رفع مشکل وارد تنظیمات شده و کیفیت چاپ با کیفیت بالا به چاپ با کیفیت پایین‌تر را انتخاب کنید.

  2. سلام. من الان خواستم پرینت بگیرم اما صفحه پرینت شدم خیلی تار و کمرنگه. جوهر کارتریجم تموم شده یعنی؟

    1. سلام

      بله به احتمال زیاد کارتریج در حال اتمام است. شما می توانید در صورت نیاز، کارتریج خود را شارژ کنید. آچاباز شارژ کارتریج را در محل شما انجام می دهد.

      https://a4baz.com/cartridge-service

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا