×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین ظرفشویی

چرا زمان شستشوی ماشین ظرفشویی طولانی شده و ظرفشویی خاموش نمی شود؟

اموزش رفع مشکل طولانی شدن زمان شستشوی ماشین ظرفشویی

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است بسیاری از افراد را کلافه کرده باشد، طولانی شدن چرخه شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی است. این مشکل سبب می‌شود تا دستگاه به طور بی وقفه به کار خود ادامه دهد، تا زمانی که شما اتصال برق را قطع کنید، یا درب دستگاه را باز کنید. طولانی شدن زمان شستشوی ماشین ظرفشویی میتواند علل گوناگونی داشته باشد. گاهی این دلایل مربوط به اختلالات عملکردی دستگاه است و گاهی مربوط به اشتباهات سهوی کاربر است. به هر حال در این مقاله از آچار‌باز شما را با دلایل بروز این مشکل آشنا می‌کنیم و مناسب‌ترین راه‌حل‌ها را برای رفع این مشکل ارائه می‌دهیم.

مدت زمان نرمال برای شستشو در ماشین ظرفشویی چقدر است؟

پیش از اینکه به بررسی علل طولانی شدن زمان شستشو بپردازیم و راهکارهایی برای رفع این مشکل بیان کنیم، بهتر است کمی در مورد مدت زمان نرمال برای شستشو در ماشین ظرفشویی صحبت کنیم.

جالب است بدانید که زمان شستشو در همه مدل‌های ماشین ظرفشویی یکسان نیست و  به طور کلی روش‌های شستشوی مختلفی برای ظروف توسط ماشین ظرفشویی وجود دارد که با مراجعه به دفترچه راهنما و انتخاب مدل شستشو می‌‌توانید از مدت زمان نرمال برای شستشو انواع ظروف آگاهی پیدا کنید.

اما در مجموع در ماشین‌های ظرفشویی جدید، با توجه به اینکه  در خشک کردن ظروف برق کم‌تری مصرف می‌شود، مدت زمان نرمال را می‌توان بین  2 الی 3 ساعت در نظر گرفت. البته ممکن است در برخی از ماشین‌های ظرفشویی امکان خشک کردن ظروف تعبیه نشده باشد، که در این صورت مدت زمان شستشو نیز کاهش پیدا می‌کند.

اگر شستشوی ظروف از زمان تعیین شده برای هر نوع شستشویی که شما برنامه آن را تنظیم کرده‌اید، بیشتر شد، نیاز است تا علت بروز چنین مشکلی را جویا شوید.

علت اختلال در سیستم جریان آب و طولانی شدن شستشو

چرا ماشین ظرفشویی طولانی می‌شورد؟سیستم گردش آب شامل پمپ تخلیه یا پمپ گردش آب، شیر برقی، شلنگ ورودی، شلنگ تخلیه است. این سیستم ممکن است دچار اختلالاتی شود. بنابر‌این بهتر است قبل از اینکه تعمیر ماشین ظرفشویی را به تعمیرکار بسپارسید، چندین بخش را که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم، مورد بررسی قرار دهید:

انسداد در مسیر گردش آب

عدم استفاده از نمک مخصوص یا سختی آب بالای محل زندگی‌ شما، می‌تواند سبب ایجاد رسوب در مسیر گردش آب شود و مدت زمان پر یا خالی شدن دستگاه بیش از حالت عادی طول بکشد. پس در اولین قدم مسیر ها را بررسی کنید و اگر شلنگ‌ها دچار پارگی یا خمیدگی شده بود، مشکل را بر طرف کنید.

مطمئن شوید پمپ گردش آب بسته باشد

شلنگ‌های آب سرد و گرم به یک شیر پر کننده متصل می‌شوند. گاهی این شیر به صورت مکانیکی باز می‌ماند و به طور مداوم آب به داخل دستگاه جریان پیدا می‌کند. برای اینکه بدانید این شیر باز است یا خیر، ابتدا دستگاه را از برق بکشید. اگر هنوز هم آب به داخل دستگاه میریزد، شیر سوپاپ باز است.

کم بودن فشار آب

اگر مدت زمان شستشوی ماشین ظرفشویی شما طولانی تر شده است، باید فشار آب را نیز بررسی کنید. برای عملکرد درست دستگاه فشار آب ورودی باید بین 20 تا 120 پاسکال باشد. اگر فشار آب منطقه کمتر از این حد باشد، مدت زمان پر شدن دستگاه افزایش می‌یابد و برنامه شستشو طولانی  تر می‌شود.

خرابی ترموستات؛ دلیل افزایش زمان شستشو

المنت دستگاه وظیفه گرم کردن آب تا دمای مشخص را دارد. ترموستات دمای آب را رصد میکند و هنگامی که به عدد تعیین شده برسد، دستور شروع شستشو را صادر می‌کند. اگر ترموستات عملکرد درستی نداشته باشد دستگاه وارد فاز شستشو نخواهد شد. در صورت خرابی ترموستات بهتر است از یک تنکسین برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود کمک بگیرید.

المنت و ترموستات ماشین ظرفشویی
خرابی المنت و ترموستات نقش مهمی در مشکل طولانی شدن شستشو دارند

خرابی المنت ماشین ظرفشویی

از دیگر دلایل احتمالی افزایش زمان شستشوی ماشین ظرفشویی خرابی المنت‌ها است. اگر المنت‌ها عملکرد صحیحی نداشته باشند آب گرم نخواهد شد. و شستشو آغاز نخواهد شد. پس اگر دستگاه شما شستشو را آغاز نمی‌کند احتمالا المنت آن ایراد دارد.

 

تعمیر ماشین ظرفشویی در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع ماشین ظرفشویی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی

 

خرابی سنسورهای شستشو در ماشین ظرفشویی

سنسورهای شستشو، وظیفه پیش‌برد چرخه شستشو را به طور خودکار دارند. اگر مسدود شوند یا بسوزند، سیگنال‌های ضروری را ارسال نمی‌کنند و شستشو طولانی‌تر می‌شود. برای رفع این مشکل ابتدا مواد غذایی و رسوبات موجود در کف ماشین ظرفشویی را تمیز کنید و مجدد دستگاه را روشن کنید. اگر شستشو طبق برنامه ادامه یافت مشکل از انسداد سنسورها بوده است، اما اگر همچنان زمان شستشوی ماشین ظرفشویی بیش از حد انتظار بود، احتمالا سنسور ها سوخته‌اند، که در این صورت  بهتر است آن‌ها را تعویض کنید.

رفع انسداد سنسورها

اگر به نظر می‌آید که رسوبات و مواد غذایی باعث انسداد سنسور ها شده‌اند، باید داخل دستگاه را به طور کامل بشویید. برای اینکار می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. مقداری سرکه را درون کاسه بریزید و آن را در طبقه میانی دستگاه قرار دهید و سپس ماشین ظرفشویی را بر روی قوی‌ترین برنامه شستشو قرار دهید، تا سرکه تمامی رسوبات را بشوید و از دستگاه خارج کند.

خرابی برد کنترل

برد کنترل، تمامی عملکردهای ماشین ظرفشویی را کنترل می‌کند. اگر این برد دچار خرابی شود، دستوراتی مانند روشن یا خاموش شدن به طور صحیح اجرا نمی‌شوند. اگر بخش مربوط به اتمام شستشو دچار اختلال شود، ماشین ظرفشویی در یک چرخه گیر می‌کند و مدت زمان زیادی را در همان حالت باقی می‌ماند.

پیشنهاد مطالعه

فیلتر ها را بررسی کنید

هنگامی که مواد غذایی یا رسوبات در فیلتر ها گیر کنند، برنامه به طور صحیح اجرا نمی‌شود و زمان شستشوی ماشین ظرفشویی  طولانی‌تر می‌شود. پس بهتر است آن‌ها را تمیز کنید. برای یادگیری نحوه تمیز کردن فیلتر می‌تواندی مقاله چگونگی تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی را بخوانید.

فیلتر ماشین ظرفشویی
مطابق با تصویر فیلتر را خارج کنید. و ان را بررسی کنید.

از سلامت عایق های نمدی اطمینان پیدا کنید

وظیفه اصلی عایق‌های نمدی ماشین ظرفشویی، حفظ گرما در داخل دستگاه است. اگر این عایق‌ها خراب شوند، دما آب مرتبا کاهش پیدا می‌کند و نیاز به گرم کردن مجدد خواهد داشت؛ در نتیجه عملکرد دستگاه دچار اختلال می‌شود. برای رفع این مشکل پنل جلویی و پشتی را باز کنید و عایق‌ها را در صورت خرابی تعویض کنید.

عایق ماشین ظرفشویی
محل قرار گیری عایق های نمدی در ماشین ظرفشویی

تنظیمات نادرست برنامه شستشو

گاهی ممکن است مشکلات و ارورهایی را در عملکرد محصولات برقی ببینید که   این مشکلات ممکن است ربطی به اختلالات داخلی نداشته باشند و تنها دلیل مشکلات به وجود آمده تغییر تنظیمات ماشین ظرفشویی به شیوه ناصحیح باشد. به عنوان مثال اگر دستگاه در حالت HOT WASH  یا SANI WASH باشد، به طور طبیعی زمان شستشوی ماشین ظرفشویی  بیشتر خواهد شد. پس قبل از هر اقدامی ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات مودها را تغییر نداده‌ باشید.

تنطیمات برنامه شستشو ماشین ظرفشویی
تغییرات اشتباه تنظیمات برنامه شستشو باعث افزایش مدت زمان شستشو میشود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. همه ماشین ظرفشویی ها این عایق نمدی که در متن اومده را دارند؟ برای بررسی دقیق باید چطور بهش رسید و اینکه چه نشونه ای باید دید که فهمید خرابه؟

    1. باسلام
      ظهیر عزیز بله، برای بررسی عایق نمدی باید پنل جلویی و پشتی ماشین ظرفشویی باز شود. اما بفرمایید به صورت دقیق با چه مشکلی روبرو هستید؟ تا بهتر شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا