×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین ظرفشویی

علت آب دادن ماشین ظرفشویی چیست؟

عوامل نشتی آب از ماشین ظرفشویی

اگر در منزل خود از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، حتما می‌دانید که نشتی آب از این دستگاه حتی به مقدار خیلی کم هم یک مشکل آزاردهنده است. چرا که مدام باید آبی که مرتبا در زیر و اطراف دستگاه جمع می‌شود را خشک کنید، که صبر و حوصله زیادی می‌طلبد. در چنین مواقعی تنها کاری که باید کرد این است که علت آب دادن ماشین ظرفشویی را با بررسی قطعات، بست‌ها و واشرهای ماشین ظرفشویی جویا شد و آن‌ها را برطرف کرد.

آچارباز به عنوان یک سایت آموزشی قصد دارد، در این مقاله عمده‌ترین دلایل آب دادن ماشین ظرفشویی را برای شما تشریح کند. تا شما با دانستن علل ساده آبریزش، خود به تعمیر ماشین ظرفشویی اقدام کنید. و یا بتوانید شرح کاملی از مشکل ایجاد شده را به تعمیرکار ارائه دهید تا تعمیرکار با به همراه داشتن قطعات موردنیاز، ماشین ظرفشویی شما را بدون فوت وقت تعمیر کند.

علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی

پمپ آب در ماشین ظرفشویی، دو نقش تخلیه‌کننده‌ی آب و به گردش درآورنده‌ی آب درون دستگاه را بر عهده دارد. این قطعه که دارای دو بخش جداگانه است، از جمله قطعه‌های مهم است که با یک محفظه در زیر ماشین ظرفشویی نصب می‌شود.

برای این که آب از طریق درزهای این محفظه به بیرون نشت نکند یک نوار پلاستیکی به عنوان درزگیر به دور آن کشیده می‌شود. واشر یا همان نوار پلاستیکی ممکن است با گذر زمان و یا استفاده‌ از مواد شوینده‌ی نامناسب، خشک و شکننده شود. با ایجاد چنین حالتی برای واشر، ممکن است آب از طریق شیارهای ایجاد شده به بیرون نشت پیدا کند. شما می‌توانید تنها با عوض کردن  این واشر از نشتی آب جلوگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه
فیلتر تخلیه کننده‌ی آب ظرفشویی
ممکن است فلیتر تخلیه کننده‌ی آب توسط رسوبات، مسدود شده باشد و آب از قسمت پایین دستگاه به بیرون نشت کند.

 عمل نکردن شناور و سوئیچ شناور

شناور که در قسمت زیرین ماشین ظرفشویی نصب می‌شود، وظیفه دارد میزان آب ورودی به دستگاه را اندازه‌گیری کرده و با رسیدن آب به حد استاندارد، سوئیچ شناور را فعال کند. پس از فعال شدن سوئیچ، شیر آب بسته می‌شود. هنگامی که این قطعات از کار بیفتند آب بیش از حد مجاز به دستگاه وارد می‌شود و آبریزش ماشین ظرفشویی را از زیر دستگاه به دنبال خواهد داشت. برای رفع چنین مشکلی از یک تعمیرکار بخواهید این قطعات را تعویض کند.

نشتی آب از ناحیه‌ی ورودی شیر آب

آسیب دیدگی شیر ورودی که در پشت دستگاه قرار دارد، نیز می‌تواند علت آب دادن باشد. ممکن است آب از قسمت ورودی شیلنگ به دستگاه چکه کند. برای بررسی و رفع چنین مشکلی هنگامی که ماشین ظرفشویی در حال آبگیری است، شیلنگ و اتصالات آب دستگاه را چک کنید، امکان دارد در لوله یا شیلنگ ورودی روزنه‌ای ایجاد شده، و یا بدنه‌ی شیر ترک برداشته باشد که در این صورت باید آن‌ها را تعویض کنید.

 

تعمیر ماشین ظرفشویی در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع ماشین ظرفشویی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی

 

شیلنگ و بست‌های مربوط به ماشین ظرفشویی
از محکم بودن بست‌ شیلنگ‌ها و سالمی لوله‌ها اطمینان حاصل کنید.

آسیب دیدگی شیلنگ یا شل شدن بست‌ها

ممکن است علت نشت آب ترک خوردن شیلنگ آب یا شل شدن بست‌های خود شیلنگ باشد. در این صورت باید شیلنگ را با یک شیلنگ سالم عوض یا بست‌های آن را با پیچ گوشتی محکم کنید.

علت نشتی آب از درب ماشین ظرفشویی

برخی مواقع ممکن است آب از ناحیه‌ی درب ماشین ظرفشویی به بیرون نشت پیدا کند. در این هنگام می‌توان گفت مهم‌ترین دلیل نشتی از ماشین ظرفشویی، فرسودگی یا پارگی واشر درب دستگاه است. این نوار پلاستیکی که به دور درب ماشین ظرفشویی کشیده شده، از وینیل که یک لاستیک انعطاف‌پذیر است ساخته می‌شود. بافت این واشر با گذر زمان تخریب، پوسیده یا شکننده می‌شود، که در اثر آن آب از روزنه‌های ایجاد شده به بیرون دستگاه نشت می‌یابد.

برای این که بتوانید چنین مشکلی را برطرف کنید، کافیست که واشر دور درب را بررسی و در صورت فرسودگی آن را تعویض کنید. لازم به ذکر است که واشر را باید به گونه‌ای در شیارهای مخصوص جایگذاری و تنظیم کنید، که آب از لابه‌لای آن به بیرون راه پیدا نکند.

آب دادن ماشین ظرفشویی از قسمت درب
نشتی آب از دستگاه می‌تواند برای تمام افراد دارنده ظرفشویی دردسرساز و آزاردهنده باشد.

گرفتگی یا ترک خوردگی بازوهای آبپاش یا اسپری کننده

بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی معمولا در قسمت پایینی دستگاه قرار دارند. البته باید گفت: در تعداد اندکی از ظرفشویی‌ها این بازوها در دیواره‌های اطراف یا سقف دستگاه تعبیه می‌شوند. این بازوها که وظیفه اسپری یا پرتاب آب را بر عهده دارند، از جنس پلاستیک هستند که ممکن است مسدود شود، یا در اثر برخورد با یک شی ترک بردارد و عمل پرتاب آب را به درستی انجام ندهند.

بازوی اسپری کننده آب ظرفشویی
با نحوه‌ی ایرادگیری و تعمیر بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی بیشتر آشنا شوید.

در چنین مواقعی آب به سمت قسمت‌هایی که واشر ندارند کشیده می‌شود و به بیرون راه پیدا می‌کند. در بیشتر مواقع در صورت بروز این مشکل آب از زیر درب نشت می‌کند. در این صورت برای بررسی ایراد باید پیچ‌های بازوها را باز کنید، اگر دچار گرفتگی شده، عامل مسدودی را برطرف کرده و اگر شکسته بود آن را با یک قطعه‌ی نو تعویض کنید. برای یادگیری نحوه تمیز کردن آبپاش می توانید به مقاله خرابی بازوی آبپاش مراجعه کنید.

 آبریزش از قسمت محفظه‌ی مواد شوینده

ماشین‌های ظرفشویی بسته به مدل‌ و برندهای مختلف، دارای طراحی‌های متنوعی هستند. محفظه‌ی برخی از این دستگاه‌ها بر روی درب قرار دارد که با پیچ و مهره‌ها به درب بسته شده است. برای این که از این ناحیه آب نشتی نداشته باشد، یک واشر لاستیکی به دور این محفظه کشیده می‌شود تا دستگاه از این قسمت آب‌بندی شود.

برخی مواقع بافت این واشر تخریب می‌شود این عامل می‌تواند دلیل آب دادن ماشین ظرفشویی شما باشد. در بعضی از مدل‌ها این محفظه در پشت دستگاه نصب می‌شود و ممکن است ماشین ظرفشویی از قسمت پشت آب دهد. برای برطرف کردن چنین ایرادی واشرهای این ناحیه را وارسی و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ماشین ظرفشویی رومیزی من وقتي خاموشه و ظرفي توش نيست از زيرش اب مياد بيرون مشکلش چيه؟ مارکش ال جی هست

    1. باسلام
      نوید عزیز برای بررسی و رفع مشکل، لازم است صحت پمپ آب در ماشین طرفشویی را بررسی کنید. در صورتی که مسکل حل نشد شما می‌توانید درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی در محل خود را در سایت آچارباز ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا