×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

تفاوت آبگرمکن برقی و گازی

تفاوت آبگرمکن برقی و گازی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در شهریور 1399 نوشته شده بود و در بهمن 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

تفاوت آبگرمکن برقی و گازی در چیست؟ کدام یک عملکرد بهتری دارند؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که هر دو مدل آبگرمکن برقی و گازی راه حلی مناسب برای گرم کردن آب خانه شما هستند، اما هر کدام از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت و منفی برخوردارند که باید آنها را در نظر گرفت.

اگرمی‌پرسید چگونه این کار را انجام دهیم؟ نگران نباشید ما در این مقاله تفاوت بین آبگرمکن برقی و گازی را مورد بحث قرار داده‌ایم تا شما بتوانید آبگرمکن متناسب با نیاز خود را به درستی انتخاب کنید. اگر خرابی آبگرمکن، باعث شده تا تصمیم به خرید یک دستگاه جدید بگیرید و بین نوع گازی و برقی مردد باشید، بهتر است یک بار دیگر برای تعمیر آبگرمکن تلاش کنید. آچارباز با کمک یک تیم از افراد ماهر آماده خدمات رسانی به شماست. برای ثبت درخواست می‌توانید به در این صفحه سفارش خودتان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نحوه عملکرد آبگرمکن برقی و تفاوت آن با آبگرمکن گازی

آبگرمکن برقی مانند دیگر آبگرمکن‌ها وسیله‌ای برای گرم کردن آب است. این آبگرمکن از لحاظ خروجی سیستم، کاملاً به آبگرمکن گازی شباهت دارد، با این تفاوت که ورودی و منبع انرژی آن از برق تامین می‌شود. درواقع تنها تفاوت آبگرمکن برقی با آبگرمکن گازی در ورودی آنهاست. چراکه ورودی آبگرمکن گازی، ورودی گاز شهری و یا گاز کپسول می باشد در حالیکه ورودی آبگرمکن برقی، مشخصا ورودی انرژی برق است.

نحو عملکرد آبگرمکن برقی به این شکل است که همزمان با بازشدن شیر آبگرم در هر قسمت از خانه، مدار آبگرمکن برقی متوجه جریانی در سیستم شده و هیترها‌ی گرمایشی را به سرعت فعال می‌کند. بعد از آن فرایند گرم شدن آب آغاز می‌شود و با بسته شدن شیر آب، هیترها خاموش شده و دستگاه عمل گرمایش آب را متوقف می‌کند.

مزایای آبگرمکن برقی
آبگرمکن‌های برقی در هر جای ساختمان قابل نصب هستند.

آبگرمکن‌ برقی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای گرمایش آب منزل است. هرچند دانستن جوانب مثبت و منفی در نصب این نوع آبگرمکن بسیار ضروری است. در ادامه این نوشتار به برخی از مزایا و خطرات آبگرمکن برقی پرداخته‌ایم. این مزایا و معایب تفاوت آبگرمکن برقی و گازی را به خوبی روشن می‌سازد و به شما در انتخابی مناسب با نیاز خود کمک خواهد کرد.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

مزایا و معایب آبگرمکن برقی

در ادامه مزایا و معایب آبگرمکن برقی را بررسی می‌کنیم:

مزایای آبگرمکن برقی

  • آبگرمکن‌های برقی گزینه‌ای مناسب برای روستاهایی که به گاز شهری دسترسی ندارند هستند، بخصوص برای مناطق سردسیر که در فصل زمستان با قطعی گاز روبرو می‌شوند.
  • از آنجایی که سوخت و منبع انرژی آبگرمکن برقی، برق است باعث آلودگی هوا نمی‌شود.
  • آبگرمکن برقی خطراتی مانند احتراق گاز و آتش سوزی ندارد.
  • این نوع آبگرمکن‌ها بهترین گزینه برای آپارتمان‌های کوچک و نقلی هستند چرا که انواع آنها در طرح‌ها و اندازه‌های گوناگونی تولید می‌شوند و می‌توان آنها را براساس فضای موجود و مقدار آب مصرفی هر واحد مسکونی انتخاب کرد.
  • آبگرمکن‌ برقی برخلاف آبگرمکن گازی نیاز به لوله کشی اضافی و سیستم تهویه برای خروج دود و آلودگی ناشی از سوختن گاز ندارد.
  • نگهداری از آبگرمکن برقی بسیار ساده‌تر از آبگرمکن گازی است. در نتیجه هزینه تعمیر آن نیز کم‌تر است.

آبگرمکن‌های برقی در هر جای ساختمان قابل نصب هستند.

پیشنهاد مطالعه

معایب آبگرمکن برقی

همانطور که گفتیم آبگرمکن‌های برقی دارای مزایای چشم‌گیری هستند اما حقیقت این است که این آبگرمکن‌ها دارای ایراداتی هم هستند و نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. این ایرادات به شرح زیر هستند:

  • اگر شبکه برق رسانی به دلیل طوفان یا هر دلیل دیگری قطع شود، دیگر با آبگرمکن برقی به آب گرم دسترسی نخواهید داشت این در حالی است که آبگرمکن‌های گازی حتی در هنگام قطعی برق، کار می‌کنند.
  • یکی دیگر از ایرادات چشمگیرآبگرمکن‌های برقی، مصرف بالای انرژی برق است. این میزان مصرف، هزینه‌های بالاتری نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد.
  • قیمت آبگرمکن‌های برقی یکسان نیست. این قیمت بر اساس ابعاد، اندازه و کاربری محاسبه می‌شود.
آبگرمکن برقی چیست و چگونه عمل می کند؟
ساختار آبگرمکن برقی

قطعا دلایل زیادی وجود دارد که خانواده‌ها از آبگرمکن برقی استفاده کنند، شاید این آبگرمکن دارای خطرات و معایبی باشد اما در عین حال از مزایای ویژه‌ای نیز برخوردار است. قطعا معایب آن نمی‌توانند چیزی از ارزش‌های آن کم کنند. برای تصمیم گیری بهتر می توانید مقاله مشکلات آبگرمکن برقی و روش حل آن را بخوانید.

برای درک بهتر تفاوت آبگرمکن برقی و گازی نیاز است، پیش از اقدام به خرید  موقعیت و شرایط خانه خود را از لحاظ تناسب با هر یک از این دو مدل آبگرمکن تطبیق دهید.

خطرات آبگرمکن برقی، آیا آبگرمکن برقی خوب است 

از آنجایی که بیشتر آبگرمکن‌ها در داخل کابینت‌ها، زیرزمین و انباری‌ها قرار می‌گیرند و از زندگی روزمره ما پنهان هستند، کاملا آنها را نادیده می‌گیریم این نادیده گرفتن‌ها با گذشت زمان منجر به ایجاد خرابی و در نهایت خطرات جدی می‌شود. آنچه که شما درباره آبگرمکن خود نمی‌دانید یا اینکه آنها را برای مدت طولانی نادیده می‌گیرید، می‌تواند شما و محل زندگی شما را با خطراتی قابل توجه مانند انفجار و آتش سوزی روبرو کند.

انواع آبگرمکن برقی
در این تصویر انواع مختلفی از آبگرمکن برقی را مشاهده می‌کنید.

قطعا هر صاحب خانه باید برای محافظت از سیستم گرمایشی خانه خود، دفترچه راهنمای آن را به خوبی مطالعه کند تا در مواقع ضروری برای سرویس کردن آبگرمکن، اقدامات صحیح ایمنی را انجام دهد.در راستای ایمنی آبگرمکن برقی و گازی شاید بپرسید در این مورد تفاوت آبگرمکن برقی و گازی در چیست؟ با سرویس به موقع آبگرمکن از بروز خطرات جدی جلوگیری کنید.

برق گرفتگی با آبگرمکن برقی

آبگرمکن برقی نیز مانند آبگرمکن گازی ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد. خطر برق گرفتگی یکی از شایع‌ترین خطرهای آبگرمکن برقی است. اگر شما در وقت خرید یک آبگرمکن دارای ایمنی لازم را انتخاب کنید از هرگونه خطر جدی جلوگیری کرده‌اید. مواردی که هر آبگرمکن برقی برای ایمنی باید داشته باشد:

  1. دارای خدمات پس از فروش، اعتبار شرکت سازنده و گارانتی باشد.
  2. دارای ۲ فیوز (فیوز مینیاتوری و فیوز محافظ جان) باشد. فیوز مینیاتوری با قطع جریان برق در زمان اتصال در بدنه، ایمنی دستگاه را حفظ می‌کند و فیوز حفظ جان نیز جهت حفظ ایمنی جان افراد جریان الکتریسیته القایی در آب گرم را قطع می‌کند.

آبگرمکن برقی چقدر برق مصرف میکند

به طور کلی آبگرمکن برقی از نظر منبع گرمایشی به دو دسته مخزن دار و بدون مخزن تقسیم می‌شود. گفته شده میزان مصرف برق آبگرمکن برقی بدون مخزن کم‌تراست. عملکرد لحظه‌ای این دستگاه‌‌ها باعث شده است در مصرف انرژی برق بسیار مقرون به صرفه‌تر از مدل‌های مخزن دار باشند. مصرف آبگرمکن برقی کم‌تر است چون آبگرمکن‌های بدون مخزن در واقع به دلیل فوری و زود جوش بودن در تمام شبانه‌روز خاموش هستند و در مواقع مصرف شروع به کار می‌کنند.

صرفه جویی در مصرف انرژی، همان عاملی است که به سوال تفاوت آبگرمکن برقی و گازی پاسخ مناسب می‌دهد. همانطور که گفتیم آبگرمکن برقی بدون مخزن به صورت لحظه‌ای عمل می‌کند و انرژی زیادی مصرف نمی‌کند، این در حالی است که شعله کوچک آبگرمکن‌های گازی به صورت شبانه روزی روشن است و گاز زیادی مصرف می‌کند.

موارد استفاده از آبگرمکن برقی

از آبگرمکن‌های برقی می توانید در مصارف زیر استفاده کنید:

  • استفاده در ویلا‌ها: آبگرمکن‌های برقی مناسب‌ترین گزینه برای ویلا‌ها و خانه‌ باغ‌ها هستند. در شرایطی که ویلاها و باغ‌ها خارج از شهر و محدوده‌ی گازرسانی هستند، قطعا برای تامین آب گرم مصرفی خود نیازمند منبعی غیر از گاز هستند از این رو آبگرمکن‌های برقی پاسخ صحیح به نیاز آنها است.
  • استفاده در کانکس‌ها: کانکس‌ها به صورت سیار در مکان‌هایی به دور از امکانات شهری مورد استفاده قرار می گیرند به همین دلیل امکان اتصال به گاز شهری و آبگرمکن‌های گازسوز غیر ممکن می‌شود در چنین شرایطی نصب آبگرمکن‌های برقی گزینه‌ای ایده آل است.
  • استفاده در روستاها: در حال حاضر روستاهای زیادی در سراسر جهان وجود دارند که به دلایل مختلف از اتصال به گاز شهری محروم مانده‌اند. تفاوت آبگرمکن برقی و گازی در این مورد به درستی نمایان می‌شود، چرا که تقریبا همه روستاها از نعمت برق برخوردار هستند و به راحتی می‌توانند در نبود گاز برای گرم کردن آب به راحتی از آبگرمکن‌های برقی کمک بگیرند.
  • مکان‌های حساس به آلاینده‌ها: اکثر سیستم‌های گرمایشی وابسته به سوخت‌های فسیلی هستند از این رو آلایندهای زیادی تولید می‌کنند. در چنین مواقعی آبگرمکن‌های برقی گزینه‌های مناسب‌تر و بهداشتی‌تری هستند.
پیشنهاد مطالعه

نکات نگهداری از آبگرمکن برقی

  • یکی از نکات مهم در سرویس آبگرمکن، این است که در مواقع قطعی یا نبود آب هرگز آن را به برق وصل نکنید. به دلیل نبود آب حرارت المنت روی واشرهای پلاستیکی شدت می‌گیرد و دستگاه آسیب جدی می‌بیند.
  • هرگونه چکه کردن آب از آبگرمکن، نشانه یک اختلال در سیستم دستگاه است. در صورت مشاهده هرگونه چکه به سرعت برای عیب یابی و تعمیر آبگرمکن اقدام نمایید.
  • توجه به عملکرد صحیح ترموستات و لامپ خبر آبگرمکن برقی از جمله نکات ضروری، سرویس آبگرمکن است.
  • طی زمانی معین درجه حرارت آبگرمکن را بررسی کنید. بالا بودن بیش از حد دمای آب، با گذشت زمان به دستگاه آسیب جدی وارد می‌کند.
  • برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی بهتر است از موارد ایمنی مانند سیم ارت، دستگاه را به زمین وصل کنید.
  • هرگز شیر آب را به صورت مستقیم، روی بدنه دستگاه نگیرید، این عمل منجر به برق گرفتگی شما می‌شود. برای جلوگیری از آن، بدنه دستگاه را توسط یک پارچه نمدار تمیز کنید.

آبگرمکن برقی گازی

آبگرمکن گازی برقی نوع جدیدی از آبگرمکن‌های مخزن دارد است که با هر دو انرژی برق و گاز کار می‌کند. این نوع آبگرمکن‌ها شیر اطمینان و کلاهکک تعدیل دارند و ایمنی مورد نیاز شما را فراهم می‌کنند.

خطرات آبگرمکن برقی
با سرویس به موقع آبگرمکن از بروز خطرات جدی جلوگیری کنید.

از آبگرمکن گازی و برقی در مناطقی استفاده می‌شود که امکان قطع گاز در برخی از روزهای سال وجود دارد. در زمان قطعی گاز می‌توان دستگاه را روی حالت برق، تنظیم کرد تا آب گرم مصرفی تامین شود.

آبگرمکن برقی بهتر است یا گازی

آبگرمکن برقی بهتره یا گازی ؟ ما در اینجا تفاوت آبگرمکن برقی و گازی را مورد بررسی قرار دادیم. آبگرمکن‌های برقی و گازی هر کدام گزینه‌های مناسبی برای گرم کردن آب خانه هستند. در نظرات درباره آبگرمکن برقی و گازی گفته شده که این دو نوع آبگرمکن بسیار به هم شباهت دارند و تنها تفاوت آنها در ورودی انرژی آنهاست. در جواب به این سوال که آبگرمکن برقی بهتر است یا گازی ، شما باید با توجه به امکانات و انرژی‌های دردسترس خود یکی از این دو مدل آبگرمکن را انتخاب کنید.

در این مقاله به این موضوع اشاره کردیم که آبگرمکن برقی هم مانند آبگرمکن گازی از قابلیت‌های منحصر به فردی برخوردار است و همینطور برای مناطقی که از نعمت گاز محروم هستند، جایگزینی مناسب برای آبگرمکن‌ گازی است. در هر صورت برای انتخاب در مورد آبگرمکن برقی یا گازی خود شما باید با توجه به نیاز، راهنمایی‌های این مقاله و انرژی دردسترس تصمیم نهایی را بگیرید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن


1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام . من یک ویلا در منطقه دور از شهر دارم گاز هم هست . میهام بدونم آبگرمکن برقی بگیرم یا گازی. دیر خراب شدنش برام خیلی مهمه چون کسی حاضر نیست برای تعمیر بیاد . ممنونم

    1. درود بر شما
      حمید عزیز،
      چک کنید که از نظر کیفیت و بازدهی چی بهتر است ولی با شرایطی که گفتید، برقی بهتر است.

  2. سلام من توی اشپزخونه ابگرمکن نصب کردم ولی چون با حمام فاصله داره اب هم دیر گرم میشه و هم اینکه افت شدید داره. و چون اتاق دودکش و لوله گاز نداره میخواستم ببینم ابگرمکن برقی برای حمام بصورت مجزا بدرد بخور هست.و اینکه مخزن دار بهتره یا بدون مخزن؟ این ابگرمکن ها هنگامی که اب مخزن داغ شد میشه از برق کشیدش یا خیر.اگه هزینه مصرف برق اون هم بگید ممنون میشم

  3. سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما ببخشید بنده یک مشکلی در ابگرمکن برقی ما پیش اومده که درجه بندی متاسفانه خراب شده و دمای آب همین جوری گرم تر میشه آیا خطر منفجر شدن آبگرمکن برقی وجود داره خیلی ممنون میشم اگه جواب بنده رو بدید هر چه سریع تر بدید بهتر هستش خیلی ممنونم

    1. باسلام
      ابوالفضل عزیز، برای رفع مشکل صحت سنسور حرارتی آبگرمکن و شیر تنظیم را بررسی کنید.برای تعمیر سنسور و تعویض شیر توضصیه میشود برای جلوگیری از بروز هر گونه اتفاق ناگوار، از کارشناسان ماهر کمک بگیرید. شما می‌توانید درخواست خود را برای تعمیر آبگرمکن در سایت آچارباز ثبت کنید و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶تماس بگیرید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  4. من در باغم یه کانکس فلزی دارم. میخوام براش آبگرمکن برقی بزارم. اینکه کانکسم فلزی هست باعث میشه فکر کنم با آبگرمکن برقی امکان برق گرفتگی وجود داره. آیا چنین امکانی هست؟

    1. با سلام
      اگر برای نصب آبگرمکن تمام اصول ایمنی رعایت شود، هیچ خطری شما را تهدید نمیکند.

  5. ما تو سراب زندگی میکنیم و توی زمستان فشار گاز گاهی قطع میشه یا پایینه٬ توی این منطقه به نظرتان آبگرمکن برقی بهتر جواب نمیده؟

    1. با سلام
      آیا پکیج دیواری را تست کرده‌اید؟
      اگر مشکلی با هزینه برق ندارید، میتوانید آبگرمکن دیواری برقی ببندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا