×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

مشکلات آبگرمکن برقی و روش تعمیر آن

مشکلات آبگرمکن‌ برقی

آبگرمکن‌ وسیله‌ی پرکاربردیست که با گذشت زمان، پیشرفت فناوری و تلاش متخصصان، انواع مختلفی از آن تولید و روانه بازار شده‌است. آبگرمکن‌ برقی  در مقایسه با آبگرمکن‌ گازسوز و نفتی عمر مفید بیشتری دارد و نیازی به لوله کشی گاز و دودکش ندارد. همچنین به دلیل ابعاد کوچک،‌ فضای کم‌تری را اشغال می‌کنند و افراد بسیاری را به سمت خود جذب کرده‌اند. اما با وجود این مزایا و ویژگی‌ها همانند دیگر وسایل، ممکن است دچار آسیب و خرابی شود. در ادامه ما قصدمان بر این است که مشکلات آبگرمکن‌ برقی و نکاتی که در جلوگیری از این مشکلات به ما کمک می‌کنند را به شما ارائه دهیم.

اگر برای تعمیر آبگرمکن خود به کمک یک متخصص نیاز دارید، می‌توانید روی خدمات آبگرمکن در آچارباز حساب کنید. متخصصان آچارباز آماده هستند تا دستگاه شما را به بهترین نحو درست کنند.

اجزاء و قطعات تشکیل دهنده‌ آبگرمکن برقی

قبل از اقدام به عیب یابی و مشکلات احتمالی که ممکن است برای یک آبگرمکن برقی پیش بیاید، لازم می‌دانیم در مورد برخی از قطعات مهم و اصلی این نوع آبگرمکن توضیحات مختصری را به شما ارائه دهیم. با اطلاعات کافی از قطعات، سرویس و عیب یابی دستگاه برایتان آسان‌تر می‌شود.

قطعات آبگرمکن برقی و مشکلات آن
آشنایی با چگونگی قرارگیری قطعات و اجزاء تشکیل دهنده آبگرمکن برقی

مخزن آبگرمکن

مخزن آبگرمکن قسمتی است که آب در آن گرم می‌شود و در این قسمت چهار لوله تعبیه شده‌است، یکی برای ورود آب سرد به مخزن، یکی برای خروج آبگرم از آبگرمکن. یکی هم شیر اطمینان است و زمانی که آب بیش از حد داغ می‌شود به صورت اتومات باز می‌شود و آب داغ اضافی را بیرون می‌ریزد تا دمای آب کم شود. دیگری شیر تخلیه است که در صورت لزوم بخواهیم آب مخزن را تخلیه کنیم. مخزن آبگرمکن‌ برقی علاوه بر این که از جنس فلز با استحکامی ساخته شده، لعابکاری نیز شده‌اند تا در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی مقاوم باشند و از هوای محیط اطراف تاثیر کم‌تری بگیرند.

ترموستات گازی

این قطعه از آبگرمکن یک کلید حرارتی است که به صورت اتوماتیک عمل می‌کند و خود نیز از قطعات دیگری تشکیل شده که عبارت‌اند از: بدنه، لوله موئی و لوله بلو، پیچ تنظیم، اهرم، کنتاکت‌های اتصال و بدنه. این کلید به دلیل اتوماتیک بودن علاوه بر این که در آبگرمکن قرار دارند در وسایلی مانند سماور و توستر نیز به کار برده می‌شود. می‌توان گفت بیشتر مشکلات آبگرمکن‌ برقی به این قسمت باز می‌گردد.

لامپ خبر

این لامپ که در مدار الکتریکی آبگرمکن نصب شده، موازی با هیتر است که همزمان با روشن و خاموش شدن هیتر، به صورت هماهنگ با آن عمل می‌کند. در واقع این قطعه ما را از زمان عملکرد المنت با خبر می‌سازد. درون این لامپ مقاومت‌های رنگی وجود دارد. این دو (لامپ و مقاومت) با اتصال به همدیگر ولتاژ و جریان برق متصل شده را کاهش می‌دهند.

المنت (هیتر)

وظیفه این قطعه در آبگرمکن‌های برقی تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی و تامین حرارت لازم در آن است. جنس این قسمت از آبگرمکن آلومینیوم، نیکل و یا کروم است. جالب است بدانید شرکت‌های سازنده المنت در مرحله‌ی تولید، برای اینکه المنت‌ها دچار اتصالات برقی نشوند، آنها را در خاک چینی می‌غلتانند. و برای این که در برابر اکسایش و زنگ زدگی نیز مقاوم باشند، روی سطح خارجی آن، لایه‌ی نازکی از فلز فولاد می‌کشند.

المنت‌ها در داخل آب مخزن قرار می‌گیرند. به همین دلیل پوشیده از عایق‌های پلاستیکی‌اند. لازم به ذکر است، در صورتی که آبگرمکن خالی از آب باشد و المنت نیز روشن باشد، لایه‌های پلاستیکی می‌سوزند و باعث نشت آب و به دنبال آن اتصال جریان برق به بدنه آبگرمکن می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

داغ نشدن آب در آبگرمکن برقی

در برخی موارد متوجه می‌شویم که در حین استفاده آبگرم، آب سرد می‌ماند. در این شرایط می‌توان حدس زد که جریان برق به صورت کامل قطع شده و یا المنت آبگرمکن دچار آسیب شده‌است. در این صورت:

  • اگر جریان برق قطع نیست آن را قطع کنید.
  • پنل دسترسی به هیتر (المنت) را جدا کنید.
  • سطح پلاستیکی را بردارید و حواستان باشد دستتان به سیم‌ها برخورد نکند.
  • دکمه‌های قرمز رنگ بالای ترموستات یعنی دکمه‌های تنظیم دما را بفشارید.
  • اگر درست نشد باید المنت‌ها را وارسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

داغ بودن بیش از حد آب

همانطور که داغ نکردن آب، نشان دهنده وجود مشکل است، داغ شدن بیش از حد آب نیز از مشکلات آبگرمکن‌های برقی به شمار می‌رود. در این صورت دلیل احتمالی این است که دکمه‌های ترموستات به صورت نامناسب تنظیم شده باشند. که برای تنظیم آن:

  • ابتدا جریان برق را قطع کنید.
  • پنل محافظ، گارد و عایق پلاستیکی را از المنت‌های آبگرمکن جدا کنید.
  • دکمه‌های ترموستات را چک کنید. سپس با پیچاندن هر دو پیچ ترموستات، آنها را روی 115 تا 125 درجه فارنهایت تنظیم کنید.
  • به همان صورت قبل پنل، گارد و عایق پلاستیکی هر کدام ازالمنت‌ها را سر جای خود نصب کنید.
  • برق آبگرمکن را وصل کنید.

اگر ترموستات آبگرمکن برقی خراب باشد نیز این مشکل پیش می آید. برای آموزش نحوه تعویض ترموستات آبگرمکن برقی می توانید مقاله خرابی ترموستات؛ علت داغ بودن بیش از حد آب در آبگرمکن برقی را مطالعه کنید.

نشت و چکه کردن آب از آبگرمکن برقی

یکی دیگر از مشکلات آبگرمکن‌ برقی چکه کردن آب از مخزن و لوله‌های ورود و خروج آب به آبگرمکن است. شاید چنین مشکلی به شل بودن المنت‌ها و یا خوردگی و پوسیدگی مخزن برگردد. در این صورت می‌توانید با آچار پیچ‌های شل شده را سفت کنید. اگر چکه آب به خاطر پوسیدگی مخزن باشد، با تعمیر مخزن، مشکل برطرف نمی‌شود و تنها راه حل آن تعویض مخزن است.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن

آبگرمکن اتصال بدنه دارد

آبگرمکن‌ برقی حتما باید به سیم ارت مجهز باشند تا بار مغناطیسی اضافی در سطح دستگاه را به زمین انتقال دهد و یا در صورت زیاد بودن جریان الکتریکی، فیوز برق خانه را تحریک و جریان برق پریز را کامل قطع کند. اگر یک آبگرمکن برقی فاقد این نوع سیم باشد جریان برق به بدنه آبگرمکن وارد می‌شود و در شرایط خطرناک و ضروری برق خود به خود قطع نمی‌شود.

روشن نشدن لامپ خبر در حرکت ترموستات در جهت عقربه‌های ساعت

ممکن است جریان برق به لامپ نرسد. در این صورت جعبه اتصالات را به آرامی باز کنید. پس از بررسی و متصل کردن سیم‌های قطع شده جعبه اتصالات را با دقت می‌بندیم. اگر با حرکت ترموستات، لامپ روشن و خاموش نشد ممکن است که لامپ سوخته باشد پس باید آن را تعویض کنید.

مشکلات آبگرمکن برقی در ترموستات
نحوه باز و بسته کردن جعبه اتصالات برای تعمیر کردن آبگرمکن

گرم نشدن آب با حرکت ترموستات در جهت عقربه‌های ساعت و روشن شدن لامپ

ممکن است جریان برق به المنت نرسد، در این صورت جعبه اتصالات را باز کرده اگر سیمی قطع شده بود آن را به حالت قبل وصل می‌کنیم. سپس جعبه اتصالات را مانند قبل می‌بندیم. اگر درست نشد به قطع یقین المنت سوخته است که در آن صورت باید تعویض شود.

سر ریز شدن آب از شیر اطمینان آبگرمکن برقی

این مورد یکی از مهم‌ترین مشکلات آبگرمکن‌های برقی به شمار می‌رود و عوامل متعددی دارد که عبارت‌اند از:

  • جوش خوردن کنتاکت‌های ترموستات به یکدیگر: در این صورت ولوم را در جهت مخالف بچرخانید. اگر در زمان قطع و وصل شدن ترموستات لامپ در دو حالت روشن ماند و صدایی از قطع و وصل شدن ترموستات به گوش نرسید، ترموستات آسیب دیده است. پس آن را باید تعویض کرد. علاوه بر آن شما می‌توانید با کمک اهم متر از سالم بودن یا نبودن ترموستات مطمئن شوید.
  • خارج شدن لوله بلوی از مکان مربوط به خود: لوله بلو در وسط المنت قرار دارد و در صورت بالا رفتن دمای آب در حد استاندارد، گاز درون این لوله (اتر یا جیوه) منبسط می‌شود و به فانوسک ترموستات برخورد می‌کند تا کلید قطع شود. حال اگر این لوله از مکان خود خارج شود ترموستات قادر نخواهد بود با بالا رفتن دمای آب، کلید برق را قطع کند. در چنین مواقعی آب از شیر اطمینان بیرون می‌ریزد.
  • نشتی گاز از ترموستات و خارج شدن گاز از آن: همانطور که در مورد دوم اشاره شد، گاز اتر و یا جیوه درون ترموستات نقش اساسی در کنترل دمای آبگرم دارد. با این وجود اگر ترموستاتی نشتی داشته باشد و یا فاقد این نوع گاز باشد، دیگر کاربرد و ارزشی نخواهد داشت. شما می‌توانید با گرم کردن لوله بلو و به وجود آمدن صدای ناشی از عملکرد درست ترموستات، از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • تنظیم نبودن ترموستات: ساختار ترموستات به گونه‌ای شکل داده شده که لوله بلو در آخرین حد خود هم نمی‌تواند آب را به درجه‌ای برساند که از شیر اطمینان سرریز کند. اما اگر در صورت سالم بودن اجزاء ترموستات، به صورت غیر منتظره چنین اتفاقی بیفتد باید با پیچاندن پیچ‌های ترموستات آن را تنظیم کنید.
پیشنهاد مطالعه
مشکل زرد بودن آب آبگرمکن برقی
نحوه روشن، خاموش و تنظیم کردن ترموستات آبگرمکن

زرد و بد بو بودن آب آبگرمکن

اگر آب خروجی از آبگرمکن برقی  زرد رنگ بود، نشان از زنگ زدگی و خوردگی درون مخزن است. اگر آب خروجی بویی شبیه به بوی تخم مرغ داشت باید میله درون مخزن را تعویض و با تصفیه کردن آب، آن را باکتری زدایی کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد این مشکل می توانید به مقاله علت بوی بد و تغییر رنگ آب آبگرمکن در وبلاگ آچارباز مراجعه کنید و مشکل بود بد آب را حل کنید.

ایجاد کردن سروصدای غیرطبیعی

دلیل وجود چنین مشکلی رسوب گرفتن آبگرمکن و به دنبال آن جوش آمدن آب درون مخزن است. برای رفع چنین مشکلی باید از طریق برداشتن رسوب و ذرات به تعمیر آبگرمکن خود اقدام نمایید در غیر این صورت اگر مشکل برطرف نشد باید مخزن تعویض شود.

پیشنهاد مطالعه

 نکات ایمنی در استفاده از آبگرمکن‌ برقی

برای این که بتوانیم از مشکلات آبگرمکن‌های برقی جلوگیری کنید، کافیست با اطلاع از نحوه نصب، راه‌اندازی و رعایت نکات مربوط به استفاده از این نوع آبگرمکن‌ها، طول عمر آن را افزایش دهید.

  • به قطع یقین ترموستات گازی که از قطعات مهم و اساسی در آبگرمکن‌های برقی است باعث دفع خطرات و حوادث احتمالی می‌شود. از این رو باید همیشه از صحت و سلامت آن مطمئن شد.
  • یکی از نکات ضروری این است که روی آبگرمکن، سیستم‌های حفاظت اتصال بدنه (سیم امنیتی ارت) را نصب کنید.
  • نباید برای مدت طولانی این نوع آبگرمکن‌ها را روشن گذاشت، بلکه به صورت استاندارد باید به ازای هر یک ساعت روشنی، ده دقیقه خاموش باشد.
  • اگر آبگرمکن‌تان شیر اطمینان ندارد، تحت هیچ شرایطی از آن استفاده نکنید.
  • به صورت مداوم نشان دهنده‌ی، دما و حرارت آبگرمکن را چک کنید.
  • هنگامی که مخزن خالی از آب است به هیچ عنوان آن را روشن نکنید، زیرا علاوه بر اینکه المنت آسیب می‌بیند، واشرهای لاستیکی که از نشت آب جلوگیری می‌کنند نیز دچار سوختگی و خرابی می‌شوند.
  • آبگرمکن‌های برقی در مقایسه با آبگرمکن‌های گازی و نفتی از طول عمر بالاتری برخوردارند چرا که در این نوع از آبگرمکن‌ها مخزن، در معرض مستقیم حرارت شعله قرار نمی‌گیرد. به دلیل وجود این مزیت باید همواره آن را بررسی کنیم و در صورت کوچک‌ترین مشکل و نشت آب، به کسانی که خدمات تاسیسات ساختمان را انجام می‌دهند اطلاع دهید.
  • در هنگام نظافت و تمیزکاری این نوع آبگرمکن حتما از ابر یا اسفنج حاوی کف استفاده کنید. به هیچ عنوان به جعبه اتصالات آب نپاشید.

در این مطلب سعی کردیم تمام نکاتی که باید درباره مشکلات آبگرمکن برقی بدانید را به زبان ساده بیان کنیم. در صورتیکه تمایل دارید درباره مشکلات آبگرمکن و نحوه عیب یابی بیشتر بدانید، می توانید مقاله مشکلات رایج آبگرمکن دیواری و عیب یابی خرابی آبگرمکن را مطالعه کنید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر. من یه آبجرمکن برقی مخزن دار کوچیک دارم که بعد از دو ساعت که میزنم به برق صدای سوت میده
    این خطرناکه؟

    1. با سلام
      راد عزیز، دلیل وجود چنین مشکلی رسوب گرفتن آبگرمکن و به دنبال آن جوش آمدن آب درون مخزن است. برای رفع چنین مشکلی باید از طریق برداشتن رسوب و ذرات به تعمیر آبگرمکن خود اقدام نمایید در غیر این صورت اگر مشکل برطرف نشد باید مخزن تعویض شود.

  2. سلام
    چند وقته تا کلید ریست روی پکیج رو نزنم چراغ های مربوط به تعیین دما یه صورت چشمک زن کار میکنند و بعد از ریست کردن هم چند بار زور میزنه تا شعله روشن بشه تا آبگرم رو هم میبندیم دوباره ریست میخواد تا شروع به کار کنه

    1. با سلام
      علی عزیز، این مشکل باید توسط کارشناس فنی از نزدیک بررسی شود. می توانید در قسمت تعمیر آبگرمکن آچارباز درخواست خود را ثبت کنید، کارشناس جهت هماهنگی خدمتتان تماس می گیرد.

  3. سلام امروز المنت و ترموستات آبگرمکن رو عوض کردم ولی نمی‌دونم چرا هردو سه دقیقه چراغ آبگرمکن خاموش روشن میشه چک کردم برقش مشکل نداشت

    1. با سلام
      عباس عزیز، این مشکل فقط باعث خاموش و روشن شدن چراغ آبگرمکن می شود یا مشکل دیگری را هم بدنبال دارد؟

  4. سلام خسته نباشید آبگرمکن برقی دارم و الان اب گرم نمیکنه و وقتی به اب دست میزنم اب برق داره المنت رو هم عوض کردم بازم برق میگیره

  5. باسلام ایا برای روشن شدن و کارکرد صحیح اب گرم کن دیواری برقی نیاز به فشار اب دارد؟ یا با تانک هم می شود کار کرد

    1. سلام مهدی عزیز،
      آبگرمکن های برقی مخزن آب دارند. اگر تانک شما بالاتر از آبگرمکن نصب شده باشد، می توانید آبگرمکن خود را پر از آب کنید. برای پر شدن آبگرمکن، از باز بودن شیر مخزن اطمینان پیدا کنید.
      اگر با انجام این موارد مشکل شما حل نشد، می توانید برای گرفتن مشاوره و تعمیر آبگرمکن برقی خود با آچارباز تماس بگیرید.

  6. سلام روز خوش
    من یک آبگرمکن برقی مخزن دار در یک منطقه ای که در زمستان به منفی ۱۴ هم میرسد، نصب کرده ام و اتفاقا امسال المنت آنرا تعویض کردم
    برای افزایش طول عمر المنت، آیا باید قبل از شروع سرمای شدید آب آبگرمکن را تخلیه کنم؟

  7. سلام من یک ابگرمکن برفی دارم مخزنی البته مدتی بود وقتی به برق می زدم کمی برق در اب بود مدتی بعد این مشکل خود به خود رفع شد حالا مشکلی که داره وقتی به برق میزنم سیم خیلی داغ میشه و دوشاخه اب میشه نمیدونم علتشه چیه

  8. سلام وقت بخير من يك آبگرم كن برقي داوودي خريدم و لوله كش آن را نصب كرد اما به سرعت حتي كمتر 5 دقيقه آب سرد ميشود و حتي به شستن دو عدد ليوان هم نميرسد آيا مشكلي دارد؟

    1. باسلام
      ستوده عزیز، صحت هیتر المنت دستگاه و تنظیم بودن ترموستات را بررسی کنید. توجه کنید که گاهی عدم نصب درست نیز ممکن است باعث این اختلال شود. اگر مشکل رفع نشد، شما می‌توانید درخواست خود را برای تعمیر آبگرمکن در سایت آچارباز ثبت کنید و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶تماس بگرید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  9. سلام
    چرا وقتی که چراغ ابگرمکن روشن میشه ابگرمکن برق میگیره و توی جریان اب به صورت شوک ریز خودش رو نشون میده.
    ابگرمکن اریستون.
    چکار کنم که درست بشه و مشکل حل بشه
    ممنون

    1. باسلام
      آقا/ خانم خوش بیان عزیز، لازم است برای رفع مشکل برق داشتن آبگرمکن، صحت هیتر المنت، بررسی و مطمئن شوید که آبگرمکن با سیم آرت به زمین متصل شده است. از آنجایی که این کار نیاز به دانش و مهارت کافی دارد، پیشنهاد می‌کنیم درخواست خود را برای تعمیر آبگرمکن در سایت آچارباز ثبت کنید و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶تماس بگرید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند

  10. با سلام چرا وقتی که آبگرمکن روشن می‌شود بوی سوختنی می‌دهد؟

    1. باسلام
      زینب عزیز، بررسی کنید که فشار آب ورودی به آبگرمکن شما دارای مشکلی نباشد و المنت و ترموستات سالم باشند. وجود رسوب در لوله ها نیز باعث کم شدن فشار آب ورودی و سوختن محافظ های پلاستیکی المنت و درنتیجه بوی سوختگی میشود. اگر تجربه فنی کافی برای بررسی آبگرمکن خود ندارید می‌توانید درخواست خود را برای تعمیر آبگرمکن در سایت آچارباز ثبت کنید و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶تماس بگرید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

    1. با سلام
      با توجه به حساسیت بالای آبگرمکن های برقی، بهتر است این کار توسط کارشناس انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا