×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر آبی

دلایل برق داشتن بدنه کولر آبی چیست؟

علت برق داشتن بدنه کولر آبی

یکی از مسائلی که در زمان سرویس کولر آبی اغلب خودنمایی می‌کند، برق داشتن بدنه کولر آبی است. از آنجایی که کولر آبی وابسته به دو عامل مهم یعنی انرژی برق و آب است، گاهی اوقات این جریان برق بر اثر برخی خرابی‌ها یا مشکلات پیش آمده، به بدنه کولر منتقل می‌شود. این موضوع می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد و حتی منجر به آسیب‌های جانی شود، پس بهتر است نسبت به برق روی بدنه کولر، بی‌تفاوت نباشید.

در این مقاله از آچارباز دلیل اینکه چرا بدنه‌ی کولر آبی برق دارد و روش جلوگیری از آن را مورد بررسی قرار خواهم داد، پس تا پایان همراه ما باشید.

خطر برق داشتن بدنه کولر آبی چقدر است؟

زمانی که بدنه کولر آبی به هر دلیلی برق دار ‌شود باید در اسرع وقت، اقدامات لازم برای یافتن عیب کولر و در نهایت تعمیر کولر آبی را انجام دهید؛ چرا که باقی ماندن کولر در حالتی که مشکل برق داشتن بدنه کولر آبی، رفع نشده است، باعث می‌شود تا به مرور حتی آب داخل کولر هم برق دار شود. اگر آب برق دار کولر، به زمین ریخته شود، همان قسمت از زمین نیز دارای جریان برق خواهد شد و این موضوع می‌تواند خطرات و خسارت‌های زیادی به بار بیاورد.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی

چطور سیستم برق کولر آبی را بررسی کنیم؟

در ابتدا لازم به ذکر است که بررسی خرابی یا مشکلات کولر آبی بهتر است توسط افراد متخصص انجام گیرد تا از بروز مشکلات جدی‌تر، جلوگیری شود. کولر آبی سیستم چندان پیچیده‌ای ندارد و تمام قسمت‌های برقی و رسانای آن، در داخل یک جعبه فیوز، جایگذاری شده است. جنس جعبه فیوز به گونه‌ای است که جریان را از خود عبور نمی‌دهد و به نوعی عایق است.

داخل جعبه فیوز سیم‌های نول، فاز و ارت وجود دارند که نقش دریافت انرژی برق و انتقال آن به سیستم کولر برای شروع عملکرد خود را بر عهده دارند. سیم ارت نیز وظیفه حفاظت از دستگاه و انتقال برق آن به زمین را دارد. به غیر از این موارد از قسمت کلید برق کولر آبی که امکان روشن خاموش کردن یا تنظیم سرعت کارکرد کولر را به شما می‌دهد نیز چند سیم وارد کولر می‌شود. این سیم‌ها مربوط به پمپاژ آب، کارکرد سریع، کارکرد کند، ارت، فاز و نول هستند. البته سیم ارت در تمامی کولرهای آبی استفاده و تعبیه نمی‌شود، بلکه بستگی به وجود سیم ارت در ساختمان دارد. اهمیت سیم ارت برای جلوگیری از داشتن بدنه ی کولر آبی، بسیار بالاست و بهتر است نادیده گرفته نشود.

سیم‌هایی که اشاره کردیم به صورت گروه‌های جدا داخل یک سری لوله قرار می‌گیرند؛ یعنی سیم‌های جعبه فیوز در یک لوله مجزا و سیم‌های متصل به کلید برق در لوله‌ی مجزای دیگر جایگذاری شده‌اند. این سیم‌ها و اتصالات نباید به با کولر آبی برخورد داشته باشند و همچنین پوشش عایق و نارسانا داشته باشند.

دلایل برق دار بودن بدنه کولر
از بین رفتن و فرسوده شدن عایق اتصالات و برخورد آنها با بدنه کولر، یکی از دلایل برق دار شدن بدنه است.

علت برق دار بودن بدنه کولر آبی

همانطور که اشاره کردیم اتصالات داخل کولر ازسیم‌های جعبه فیوز گرفته تا سیم‌های کلید برق، درون لوله قرار گرفته‌اند و پوشش عایق و نارسانا، برای جریان برق دارند. حال اگر این پوشش نارسانا وجود نداشته باشد یا دچار فرسودگی شود و سیم‌ها نیز به کولر برخورد کنند، جریان برق به بدنه کولر منتقل می‌شود و باعث برق داشتن بدنه ی کولر آبی می‌شود.

  • نبودن سیم ارت در ساختمان یا استفاده نکردن از آن هم، یکی دیگر از دلایل برق‌دار شدن بدنه کولر است.
  • دلیل برق دار بودن آب کولر، می‌تواند مربوط به برخورد آب با موتور کولر آبی باشد. این مورد می‌تواند بر اثر فرسودگی و خرابی یک قسمت از مسیری که آب از آن به پوشال‌ها انتقال پیدا می‌کند اتفاق بیافتد.
  • همچنین قرار نگرفتن پمپ آب در جای مناسب و برخورد پوشال‌های نمدار با بدنه کولر هم، می‌توانند منجر به برق دار شدن بدنه کولر شوند.

هنگام کار با کولر از دستکش‌های مخصوص که عایق جریان برق هستند استفاده کنید.

راه‌های جلوگیری از برق دار شدن بدنه کولر
سرویس مرتب و دوره‌ای، استفاده از سیم ارت، نصب، تعمیر و عیب یابی توسط افراد متخصص، از جمله راه‌های جلوگیری از برق دار شدن بدنه کولر هستند.
پیشنهاد مطالعه

چطور از برق داشتن کولر آبی جلوگیری کنیم؟

با توجه به شرایط سخت و خطرناکی که برق داشتن بدنه ی کولر آبی به وجود می‌آورد، بهتر است از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید. برای این کار پیشنهاد ما به شما موارد زیر است:

  • استفاده از سیم ارت
  • توجه ویژه به سرویس منظم و مداوم دوره‌ای کولر، توسط متخصصین
  • انجام نصب کولر با کمک افراد متخصص
  • اطمینان از قطع بودن برق هنگام بررسی کولر

هنگام کار با کولر از دستکش‌های مخصوص که عایق جریان برق هستند استفاده کنید، خودتان هم روی یک شی نارسانا مانند لاستیک قرار بگیرید. در صورت فرسودگی یا جدا شدن عایق سیم‌های کولر، اقدام به چسباندن دوباره آن، با لنت برق یا چسب نکنید، بلکه از یک متخصص بخواهید تا سیم معیوب را تعویض کند. به صورت کلی از هر گونه دستکاری غیر اصولی و غیر حرفه‌ای بپرهیزید.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی
4/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام.کولر آبی من امثال متوجه شدم بدنه برق داره چند روز پیش که هوا خنک شد آب را خالی کردم ولی باز فازمتر در بدنه روشن هست البته اینبار برق گرفتگی نداشت ولی دفعه قبل آب دااخلش بود دستم را نیش زد.علت چیه؟با تشکر

  2. لطفا در رابطه با علت کار نکردن دور کند کولر آبی یه راهنمایی بکنید بنده را.

    1. با سلام
      بروجردیان عزیز، این مسئله در اکثر مواقع خطرآفرین نیست و امری طبیعی است . اما اگر احساس می کنید برق گرفتگی زیاد است باید از یک تعمیرکار بخواهید دستگاه تان را از نزدیک بررسی و مشکل آن را حل کند. برای ثبت سفارش در قسمت تعمیر کولر گازی می توانید با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا