×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

سنسور دیفراست یخچال چیست؛ نحوه تست سنسور دیفراست

خطای سنسور دیفراست یخچال و روش تست آن

یخچال فریزرها به دلیل رطوبت موجود در مواد غذایی که در درون خود جای ‌می‌دهند، ممکن است دچار برفک شوند. امروزه بسیاری از یخچال‌ها را به صورت نو‌فراست یا همان بدون برفک میسازند. شاید شما هم خاطره‌ای از روزهایی که مختص برفک زدایی از یخچال‌های قدیمی بود را به خاطر بیاورید. اما دلیل برفک زدایی یخچال چه بود؟ وجود برفک در یخچال باعث کاهش بازدهی آن می‌شد، در همین راستا کمپانی‌های سازنده یخچال، اقدام به اضافه کردن سنسور و قطعاتی چون سنسور دیفراست و هیتر دیفراست در یخچال فریزرها کردند تا از بروز برفک در یخچال جلوگیری کند. در این مقاله از آچارباز به بررسی سیستم دیفراست و خطای سنسور دیفراست یخچال فریزر می‌پردازیم و نحوه عیب یابی و تست و تعمیر آن را آموزش می‌دهیم. اگر زمان یا تخصص کافی برای تعمیر یخچال را ندارید، کافی‌ست با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

کار سنسور دیفراست یخچال چیست ؟

اگر بخواهیم کار سنسورهای یخچال را به صورت ساده تعریف کنیم، می‌توان گفت: تغییراتی چون باز شدن درب یخچال، تغییر دما، تغییر رطوبت و… توسط سنسورهای یخچال شناسایی شده و به برد اعلام می‌شود. در واقع سنسورهای یخچال تغییرات محیط داخل و بیرون یخچال را به سیگنال تبدیل کرده و این سیگنال‌ها را با توجه به نوع خود، دیجیتال یا آنالوگ، به صورت پالس یا با تغییر سطح ولتاژ به برد یخچال، ارسال می‌کنند.

سنسور دیفراست در عملیات یخزدایی یخچال فریزر بر دمای هیتر نظارت دارد و زمانی که هیتر به دمای مناسب برای ذوب یخ ها رسید آن را خاموش کند. اغلب بعد از 10 ساعت فعالیت کمپرسور یخچال، یک بار عمل یخ زدایی یا دیفراست انجام می شود. فعالیت سنسور دیفراست از آسیب رسیدن به اواپراتور جلوگیری می کند.

وظیفه سنسور یخچال فریزر
سنسورهای مختلفی در یخچال وجود دارند که هر کدام وظیفه بررسی صحت عملکردی را دارند، مانند سنسور درب، تشخیص دما و … .

هیتر المنت دیفراست چیست؟

برای بررسی خطای سنسور دیفراست و تست آن لازم است با این سیستم آشنا باشید. سیستم دیفراست در یخچال‌های امروزی برای جلوگیری از بروز برفک و اختلال در عملکرد یخچال فریزرها، استفاده می‌شود و فرآیند برفک زدایی توسط هیتر دیفراست انجام می‌گیرد.

  • هنگام باز و بسته کردن درب یخچال مقداری هوای گرم از محیط جذب یخچال فریزر شده، در نهایت این هوا توسط اواپراتور سرد می‌شود.
  • ممکن است فرآیند سردسازی، همراه با رطوبت نیز باشد که رطوبت حاصل، باعث ایجاد برفک در یخچال، خواهد شد.
  • در این مرحله وجود برفک بیش از حالت استاندارد توسط سنسور دیفراست شناسایی شده و به برد اعلام‌ می‌شود.
  • برد یخچال به هیتر دیفراست اجازه‌ی گرم شدن می‌دهد تا برفک‌های موجود در یخچال ذوب شوند.
  • پس از تشخیص رفع مشکل توسط سنسورها فرمان توقف از برد به هیتر المنت ارسال می‌شود تا در این روند اواپراتور آسیبی نبیند.
نمونه هیتر دیفراست یخچال فریزر
با گرم شدن هیتر دیفراست، اواپراتور گرم شده و برفک‌های روی آن دوب میشود.

محل نصب سنسور دیفراست کجاست؟

برای رفع ارور مربوط به سنسور دیفراست باید بدانید که محل نصب سنسور دیفراست در مجاورت هیتر دیفراست قرار دارد. این سنسور وظیفه اندازه گیری میزان دمای هیتر المنت در هر لحظه را دارد تا در فرآیند برفک زدایی، افزایش دمای بیش از حد هیتر دیفراست به اواپراتور یخچال آسیبی نزند. هنگامی که دمای هیتر دیفراست به میزان تعیین شده رسید، سنسور دیفراست آن را خاموش خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه

قطعات سیستم دیفراست

سیستم دیفراست یا به عبارتی دیگر سیستم ضد برفک، قطعاتی چون: سنسور دیفراست (ترمودیسک)، ترموفیوز و المنت را شامل می‌شوند. قطعات سیستم دیفراست یخچال فریزر، در پشت یخچال و انتهای کابین فریزر، قرار دارند. اغلب این قسمت توسط کاوری پوشیده‌ شده است و برای بررسی آن لازم است کاور را خارج کنید.

قطعات دیفراست یخچال
هنگام خارج کردن سنسور، مواظب باشید به آن، آسیب نزنید.

دکمه دیفراست یخچال کجاست؟

در گذشته برای برفک زدایی یخچال فریزر لازم بود یخچال را از برق کشیده و مواد غذایی را از درون آن خارج کرده و برای مدتی صبر میکردیم تا برفک‌ها آب شوند. اما امروزه فرآیند دیفراست به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد. در صورتی که سنسور دیفراست به خوبی عمل نکند و یا عملیات برفک زدایی به طور کامل انجام نشود، می‌توانید با فشردن دکمه دیفراست (در یخچال‌های جدید برای انجام دیفراست به صورت دستی باید دکمه freez و power freeze را به صورت ترکیبی فشار داد) موتور یخچال را برای شروع عملیات برفک زدایی خاموش کنید. در صورت اختلال در عملکرد، برای رفع خطای سنسور دیفراست یخچال را برای مدتی از برق بکشید یا ریست کنید.

علت دیفراست نکردن یخچال چیست؟

عمل دیفراست یا برفک زدایی در یخچال فریزرها به طور متوسط در روز دوبار انجام می‌گیرد. در واقع هر 10 ساعت المنت در این سیستم شروع به گرم شدن کرده و با گرم کردن اواپراتور عمل یخ زدایی را انجام‌می‌دهد. پس از برفک زدایی سنسور دیفراست وارد عمل شده و با قطع جریان برق المنت از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. در صورتی که عمل دیفراست یخچال انجام نگیرد، خطای مربوط به سنسور دیفراست در پنل یخچال فریزر نمایش داده می‌شود. برای بررسی علت لازم است صحت هر یک از قطعاتی چون المنت، ترموفیوز و سنسور دیفراست (ترمودیسک) بررسی شود. البته گاهی ممکن است اختلال در تایمر یا برد نیز باعث دیفراست نکردن یخچال فریزر شود.

بررسی علت مشکل دیفراست نکردن یخچال
در صورت بروز اختلال در سنسور دیفراست، باید آن را با سنسور مشابه خود، تعویض کنید.

نحوه تست سنسور دیفراست یخچال با اهم‌‌متر چگونه است؟

هنگام مشاهده خطای سنسور دیفراست یخچال و یا برفک درون یخچال لازم است برای بررسی علت آن مراحل زیر را طی کنید.

  • مرحله یک: یخچال را از برق کشیده و مواد غذایی درون آن را به یک جای خنک منتقل کنید.
  • مرحله دو: کاور قسمت دیفراست را برداشته و سنسور را جدا کنید. (اغلب در پشت یخچال قرار دارد، اما لازم است برای یافتن محل قرار گرفتن سنسور دیفراست یخچال خود، دفترچه راهنمای یخچال را مطالعه کنید.)
  • مرحله سه: کمی صبر کنید تا دمای سنسور به دمای محیط برسد
  • مرحله چهار: مقاومت سنسور را با اهم متر اندازه گیری کنید. اگر مقدار مقاومت صفر بود. لازم است سنسور تعویض شود.
  • مرحله پنج: در صورتی که سنسور دارای مقاومت بود، برای بررسی صحت آن، مقاومت سنسور را در محیط و ضرف آب یخ با مقدار استاندارد هر برند که در ادامه گفته می‌شود، مقایسه کنید.

خواندن مقاله خرابی سنسور یخچال و عدم نمایش کد خطا در هنگام خرابی برای مشکل سنسور مفید خواهد بود. در صورتی که سنسور ایرادی نداشت، لازم است با کارشناسان تعمیر یخچال فریزر برای عیب‌یابی دقیق مشکل تماس بگیرید.

نمونه سنسور دیفراست یخچال فریزر
سنسور دیفراست قابل تعمیر نیست و در صورت معیوب بودن باید تعویض شود.

مقدار اهم المنت یخچال

پس از تست سنسور یخچال با اهم‌متر اگر از میزان استاندارد مقدار اهم المنت یخچال اطلاع نداشته باشید، متوجه اختلال در آن نخواهید شد. توجه کنید که گاهی ممکن است پنل به اشتباه ارور مربوط به خطای سنسور دیفراست را نشان دهد و مشکل در برد دستگاه باشد. در همین راستا مقدار اهم مدل‌های مختلف یخچال فریزر در دمای 25 درجه سانتی‌گراد به شرح زیر است.

  • مقدار اهم المنت یخچال نمایش داده شده در اهم‌متر در برندهای زیر 5k است:

یخچال‌های سامسونگ، یخچال‌های جدید امرسان، یخچال ارج، یخچال‌های جدید سینجر، جنرال الکتریک، حایر و توشیبا، یخچال‌های جدید نیکسان

  • مقدار اهم المنت یخچال نمایش داده شده در اهم‌متر در برندهای زیر 2k است:

سنسور محیطی یخچال‌های دوو، یخچال‌های پاناسونیک، یخچال هایسنس، یخچال‌های هیتاچی

  • مقدار اهم المنت یخچال نمایش داده شده در اهم‌متر در برندهای زیر 10k است:

اواپراتور یخچال‌های دوو، یخچال‌های کنوود، یخچال اسنوا، یخچال‌های امرسان، الکترو استیل، یخچال‌های قدیمی سینجر، بکو، حایر، هیمالیا و نیکسان

نحوه تست با صحت سنسور با اهم متر
توجه کنید که اطلاعات بالا میزان مقاومت را در دمای 25 درجه سنتی گراد نشان می‌دهد
  • مقدار اهم المنت یخچال نمایش داده شده در اهم‌متر برند پارس 3k است.
  • مقدار اهم المنت یخچال نمایش داده شده در اهم‌متر یخچال برند ارج قدیمی، 3k است.
  • مقدار اهم المنت یخچال نمایش داده شده در اهم‌متر یخچال برند ال‌جی، 11k و 12k است.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب ، راه اندازی و خرابی های یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال
3.4/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام. یخچال فریزر ال جی بالا فریزر پایین یخچال. تک اواپراتوره.عمل دیفراست انجام نمیده!! المنت ۳۳۰ اهم نشون میده وات المنت هم تو کاتالوگ نوشته ۱۶۵ وات. آیا المنت سالمه؟ سنسور دیفراست رو هم وقتی مولتی متر را رو حالت ۲۰۰کیلو اهم قرار میدم. با گرم یا سرد شدن اعداد بالا پایین میشه. تو رنج ۲۰ کیلو اهم اعداد تکون نمیخوره

  2. سلام ما یه یخچال اسنوا مدل 810 داریم که توسط نمایندگی گاز شد و تمام سنسورها تعویض ولی الان بعد چند روز کارکردن و خنک بودن خطای H1یخچال رو میاره که دمای یخچال به 22 درجه مثبت و فریزر به 7منفی میرسه و همش آلارم میزنه، و بعد از فعال شدن کمپرسور دما میاد پایین و قطع میشه ولی زمانی که کمپرسور آف میشه بازم همین مشکل، مشکل از کجا میتونه باشه؟ ممنون

    1. با سلام
      میلاد عزیز، این ارور دمای داخل یخچال را نشان می دهد و بعلت عدم برودت در یخچال اسنوا 810 به وجود می آید. ممکن است علت آن هم نشتی گاز یخچال یا زمانی که به طور اتوماتیک روی حالت برقک زدایی نرود مشاهده می شود.

  3. سلام ببخشیداهم سنسوریخچال فریزریخساران جدید چقدره قسمت یخ زدایی ..ممنون میشم اطلاعات بهم بدی ..بعداز۳چهارروزبرفک میزنه المنت روشن نمیشه 🙏🙏🙏🙏لطف میکنید

    1. با دود وعرض ادب یخچال امرسان چندتا سنسور دیفراست منظورم اینست که برای برودت جداگانه برای حرارت جدا داره یا همین یکی کار هر دو را انجام میده با تشکر

    2. درود بر شما
      جمشید عزیز،
      اهم ۵ ممکن است برای سنسور نباشد، شاید قطعات دیگر دیفراستی‌اش خراب شده باشد.

    1. درود بر شما
      حسین عزیز،
      خیر، اگر پشت عدد علامت نداشته باشد، یعنی عدد مثبت است.

  4. سلام فریزر من اکسپریال است و ترمو دیسک ندارد فقط دو تا سنسور دمای دارد

  5. اگر المنت بالای 300 اهم باشه اصلا گرم نمیکنه مقاله در انتها دارای مشکله.220 تقسیم بر 1000 اهم 200 میلی آمپر جریان تولید میکنه که این میزان گرما تولید نمیکنه

    1. باسلام
      حسن عزیز، ممنونیم که تجربیات خود را با ما به اشتراک گذاشتید، موارد فوق حاصل اطلاعاتی است که اغلب شرکت‌های سازنده منتشر کرده‌اند.

  6. سلام
    ممکنه زیاد باز بودن در یخچال باعث آسیب این قطعه بشه؟

    1. باسلام
      فائزه عزیز باز ماندن زیاد درب یخچال باعث یکسره کار کردن موتور و بروز برفک شده و در عملکرد درست یخچال اختلال ایجاد می‌کند، پس بله احتمال دارد باعث خرابی این قطعه نیز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا