×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

علت جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز چیست؟

علت جرقه زدن مداوم اجاق گاز

اجاق گاز یکی از ابزار کاربردی هر منزل است، که اگر دچار مشکل شود، دردسر زیادی برای خانواده ایجاد می‌کند. اگر با صدای جرقه‌های مداوم، به آشپزخانه رفته و متوجه شده‌اید که جرقه زن اجاق گاز، یکسره شده و مدام در حال جرقه زدن است، به جای کشیدن دائمی اجاق از برق و استفاده از کبریت برای روشن کردن اجاق، با ما همراه باشید. یکی از مشکلاتی که اجاق گازها به آن دچار می‌شوند، جرقه زدن دائمی است که در این مقاله از آچارباز قصد داریم به دلایل خرابی جرقه زن اجاق گاز پرداخته و نحوه رفع و جلوگیری از این مشکل را آموزش دهیم.

دلایل جرقه زدن دائمی اجاق گاز

هر اجاق گاز، برای بهبود تجربه کاربری و روند روشن شدن آن، به یک فندک برقی مجهز است. حال این فندک ممکن است دچار مشکل شده و مرتب جرقه بزند. اما دلایل جرقه زدن دائمی اجاق گاز چیست؟

  • شایع‌ترین دلیل این مشکل، وارد شدن رطوبت به داخل جعبه فندک است که بر اثر شستشوی اجاق یا سر رفتن غذا، اتفاق می‌افتد. این رطوبت باعث می‌شود سنسورهای فندک فعال شده و برای هشدار، مرتب جرقه بزند.
  • یکی دیگر از دلایل جرقه زدن دائمی فندک اجاق گاز، نوسانات برق است. این نوسان باعث اختلال در جرقه زن و یکسره شدن آن، می‌شود.
دلایل جرقه زدن دائمی اجاق گاز
هر بار پس از اتمام فرآیند پخت غذا، اجاق خود را تمیز کنید.

مراحل رفع جرقه زدن مداوم اجاق گاز

اما با اجاق گازی که فندکش مدام در حال جرقه زدن است چه کنیم؟

  • ابتدا سیم اتصال برق اجاق را از پریز جدا کنید و تا زمانی که اجاق را تعمیر نکرده‌اید آن را دوباره متصل نکنید.
  • از فشار دادن کلید فندک خودداری کنید، اگر احتمال می‌دهید که کلید گیر کرده باشد، فقط با مشاهده نیز متوجه آن خواهید شد.
  • پیشنهاد می‌شود برای عیب‌یابی و رفع مشکل اجاق گاز، اقدام به تماس با یک کارشناس تعمیر اجاق گاز کنید. زیرا که کار با موارد مربوط به برق نیاز دانش و تجربه کافی دارد و بی‌توجهی به این موضوع، باعث بروز خسارت جانی و مالی خواهد شد.

نحوه تعمیر فندک اجاق گاز

پس از مرحله از برق کشیدن اجاق گاز، نوبت به تعمیر آن میرسد، در این راستا:

  • اگر علت جرقه زدن مداوم اجاق گاز، وارد شدن رطوبت به داخل جعبه فندک باشد، بهتر است، قطعات را خارج کرده و با یک دستمال، قطعات را تمیز و خشک کنید. سپس همه قطعات را دوباره سر جای خود قرار دهید.
  • جرقه زدن مداوم فنک، می‌تواند ناشی از اختلال در قطعاتی چون الکترود جرقه و یا ماژول دستگاه باشد، که برای رفع این مشکل، باید اقدام به تعویض این قطعات کنید. برای این کار بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرید.

 

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر

 

نحوه تعمیر فندک اجاق گاز
تعمیر فندک اجاق گاز خود را می‌توانید به کارشناسان حرفه‌ای آچارباز بسپارید تا با کمترین زمان و هزینه، آن را برای شما تعمیر کنند.
  • یکی از دلایل کار نکردن فندک اجاق گاز، قطع شدن سیم اتصال ماژول به شعله است. این مشکل هنگام تمیز کردن اجاق گاز اتفاق می‌افتد. اگر خرابی به دلیل قطعی سیم باشد، به راحتی میتوانید آن را رفع کنید.
  • برای رفع این مسئله کلاهک شعله و پایه مهر و موم شده را از بدنه جدا کنید.
  • در این مرحله میتوانید سیم قطع شده را ببینید. با تعویض سیم قطع شده اتصال برقرار می‌شود و فندک دوباره شروع به کار می‌کند.

علت برق گرفتگی در اجاق گاز

در سیستم‌های اجاق گاز امروزی، برای قطعاتی از قبیل فندک یا قطعات برقی دیگر، سیم کشی‌های برقی تعبیه شده است. گاهی این سیم‌کشی‌ها بر اثر حرارت زیاد آب و یا دچار فرسودگی می‌شوند. این امر باعث می‌شود، هنگامی که با بدنه گاز تماس پیدا می‌کنید دچار برق گرفتگی شوید.

  • هر گاه با این پدیده روبرو شدید، باید سیم برق اجاق گاز را از پریز جدا کنید. زیرا این اتصال بدنه بسیار خطرناک است و ممکن است برق گرفتگی شدیدی ایجاد کند. سپس برای تعمیر اجاق گاز، باید با کارشناسان تعمیر اجاق گاز تماس بگیرید تا اقدام به تعویض سیم‌کشی داخل اجاق گاز شما، کنند.
علت برق گرفتگی در اجاق گاز
تا  اتمام تعمیر فندک اجاق گاز، از به برق زدن آن خودداری کنید.

گاهی مشکل برق دار شدن بدنه اجاق گاز مربوط به سیستم ارت ساختمان و دستگاه است. هر وسیله ای که با برق سر و کار داشته باشد باید توسط سیم ارت با زمین اتصال داشته باشد، تا بار الکتریکی ناشی از تجمع الکترون‌ها را به زمین که سطح صفر است، منتقل کند. اگر  اتصال دستگاه با زمین برقرار نباشد، در بدنه دستگاه برق گرفتگی احساس می‌شود.

  • برای رفع این مسئله می‌توانید از یک سیم که یک سرش به بدنه اجاق وصل است و سر دیگرش به لوله گاز شهری، متصل است، استفاده کنید.

از دلایل جرقه زدن دائمی فندک اجاق گاز، نوسانات برق است. این نوسان باعث اختلال در جرقه زن و یکسره شدن آن، می‌شود.

چه کنیم که فندک گاز خراب نشود؟

اجرای نکات جلوگیری از خراب شدن فندک اجاق گاز، بسیار ساده‌تر از تعمیر آن است در همین راستا برای جلوگیری از خرابی فندک گاز، به موارد زیر توجه کنید:

  • مانع از سر رفتن غذا روی گاز شوید. گاهی سر رفتن غذا باعث گرفتگی و خراب شدن فندک میشود.
  • جابه‌جایی قطعات گاز، حتی اگر کم باشد، باعث کار نکردن فندک می‌شود. به همین دلیل هنگام پاک کردن گاز باید دقت بیشتری داشته باشید تا قطعات از سر جای خود، جابه‌جا نشوند.

پیشنهاد مطالعه

نکات جلوگیری از خراب شدن فندک اجاق گاز
فرآیند پاکسازی اجاق گاز، باید به آرامی صورت گیرد تا باعث آسیب به اجزای آن نشود.
  • ضربه نیز باعث خراب شدن میله فندک می‌شود، بنابراین هنگام پاک کردن و استفاده از اجاق گاز باید مواظب باشید میله فندک، ضربه نبیند.

هنگام روشن کردن گاز، از نگه داشتن دکمه فندک به مدت طولانی، خودداری کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا