اجاق گاز و فر

بهترین جا برای اجاق گاز کجاست؟

بهترین جا برای اجاق گاز

یکی از وسایل ثابت، مهم و پر استفاده در هر آشپزخانه‌، اجاق گاز است. اما آیا می‌دانید بهترین جا برای اجاق گاز کجاست؟ آیا می‌دانید که با قرار دادن این وسیله در جای نامناسب، ناخواسته باعث عدم تعادل انرژی در محیط خانه و آشپزخانه می‌شوید؟ در صورتی‌که اجاق گاز در محل نامناسبی قرار دهید، احتمال خرابی آن و سایر لوازم آشپزخانه شما بالا می‌رود و حتی خطر آتش سوزی افزایش می‌یابد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم بهترین جا برای اجاق گاز کجاست.

ویژگی‌های بهترین جا برای اجاق گاز در آشپزخانه

در ادامه با ویژگی‌های بهترین جا برای اجاق گاز در آشپزخانه بیشتر آشنا می‌شویم.

آیا با قانون مثلث طلایی آشنا هستید؟

مثلث طلایی، مثلثی فرضی با سه راس، اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی است. طول اضلاع این مثلث، حداقل 1.22 و حداکثر 2.74 متر است و محیط مثلث نباید از 7.93 متر بیشتر شود. این مثلث می‌تواند شما را در انتخاب محل درست دستگاه‌ها راهنمایی کند.

از منطقه شمال غربی دوری کنید

از دیدگاه فنگ شویی، نحوه‌ی چیدمان وسایلی که با عناصر چهارگانه‌ی هستی مرتبط هستند، باعث ایجاد انرژی مثبت یا منفی در محیط می‌شود. بر اساس این فلسفه‌ی شرقی، اجاق گاز از آنجا که تجسم عنصر آتش است، انرژی زیادی از خود بازتاب می‌دهد.

بر همین اساس، آشپزخانه خانه نباید در بخش شمال غربی ملک واقع شود، چون این منجر به از دست دادن انرژی زندگی و کاهش خوش‌اقبالی می‌شود.

با این حال، گاهی اوقات به دلیل نقشه خانه، نمی‌توانید جای آشپزخانه را تغییر دهید. بنابراین برای به حداقل رساندن تأثیرات منفی، می‌توان محل اجاق گاز را از منطقه‌ی شمال غربی فضای آشپزخانه، دور کنید.

بهترین مکان برای اجاق گاز، در جهت جنوب شرقی آشپزخانه است. به یاد داشته باشید که آشپزی کردن رو به شرق، انرژی مثبت بیشتری به خانه می‌آورد.

از قرار دادن اجاق گاز رو به روی سینک آشپزخانه خودداری کنید

سینک وسیله‌ای است که انرژی آب را در خود نگه می‌دارد و قرار گرفتن آن در مقابل منبع آتش، باعث تقابل دو عنصر متضاد خواهد شد. درست مانند دو لوله‌ای که به یک محفظه مشترک جاری می‌شوند، از یکی گدازه‌های مذاب جاری است و از دیگری، تکه‌های یخ بیرون می‌ریزد. این برخورد، چیزی جز یک تبادل انفجاری و بر هم خوردن تعادل انرژی محیط نیست!

از طرف دیگر، پیش از این گفتیم که با توجه به مثلث طلایی، کنار هم قرار گرفتن اجاق گاز و سینک ظرفشویی، توصیه نمی‌شود. این دو وسیله، در‌بردارنده عناصر مخالف هم هستند و می‌توانند تأثیر منفی بر عملکرد یکدیگر داشته باشند.

جایی که اجاق گاز را قرار می‌دهید، باید نزدیک محل نگهداری قابلمه و تابه‌ها باشد. سینک هم باید از دو طرف، فضای کافی برای خشک کردن ظروف و شستن مواد خوراکی مختلف را دارا باشد.

برای جلوگیری از برخورد انرژی آب و آتش، در فضای میان آن‌ها از تقسیم‌کننده‌های مناسب فضای آشپزخانه استفاده کنید. به عنوان مثال، قرار دادن یک گلدان گل (عنصر چوب) در کنار سینک می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد. در شرایطی که سینک و اجاق گاز روبروی هم قرار دارند، قرار دادن یک فرش سبز میان آن‌ها که نشان دهنده عنصر زمین است، جلوی انرژی‌های منفی را می‌گیرد.

قرار دادن اجاق گاز در آشپزخانه
اگر در محل زندگی شما، گاز  رومیزی نصب شده، با قرار دادن عناصر طبیعی می‌توانید انرژی محیط را متعادل کنید.

اجاق گاز نباید به سمت ورودی آشپزخانه باشد

اگر اجاق گاز رو به درب یا ورودی آشپزخانه باشد، به این معنی است که انرژی آتش به‌طور مستقیم به قسمت‌های دیگر خانه، مانند اتاق نشیمن یا اتاق غذاخوری، راه دارد. به علاوه، باور بر این است که اگر درب اتاق خواب در مقابل آشپزخانه قرار بگیرد، ساکن آن اتاق خواب خاص، دچار بدشانسی می‌شود و باید مراقب سلامتی خود باشد.

حالت بدتر این است که اجاق گاز، حتی از بیرون درب اصلی خانه، قابل رویت باشد. تمام این‌ها می‌تواند باعث از دست دادن ثروت و ناهماهنگی در بین اعضای خانواده شود!

وجود یک دیوار محکم پشت اجاق گاز ضروری است

در حالت ایده‌آل، اجاق گاز باید دارای پشتی محکمی باشد. البته این دیوار را می‌توانید با یک کابینت بلند هم جایگزین کنید، اما قرار دادن اجاق گاز جلوی پنجره، هرگز به صلاح نیست. چون به لحاظ ایمنی، وزش باد می‌تواند باعث خاموش شدن شعله و انتشار گاز در محیط شود و احتمال خطر آتش‌سوزی را بالا ببرد.

پیشنهاد مطالعه

از قرار دادن اجاق گاز در مرکز خانه یا آشپزخانه، خودداری کنید

در بعضی از پلان‌های خانه‌های مدرن، اجاق گاز در جزیره آشپزخانه طراحی شده است. در صورتی‌که اتاق نشیمن به آشپزخانه وصل است، اجاق گاز در مرکز خانه قرار می‌گیرد که بر اساس دیدگاه فنگشویی، موجب برهم خوردن تعادل انرژی خانه و بروز ناملایمات در بین افراد می‌شود.

نصب اجاق گاز در جزیره آشپزخانه
علاوه بر اصول فنگ شویی، قرار دادن اجاق گاز در جزیره آشپزخانه احتمال سوختن اعضای خانواده را زیاد می‌کند.

اشیای نوک‌تیز را از اطراف اجاق گاز دور کنید

از قرار دادن اجسام نوک‌تیز در بالا، پایین یا روبروی اجاق گاز، خودداری کنید. این‌ها می‌تواند شامل مواردی مانند چاقو، قیچی و چنگال‌ها باشد.

بر اساس اصول چیدمان، قرار دادن اشیای نوک‌تیز در کنار اجاق گاز، تحریک‌پذیری افراد و بروز ناملایمات را بالا می‌برد. بنابراین، همان‌طور که گفته شد، به یاد داشته باشید که همیشه چاقوها، قیچی‌ها و چنگال‌های خود را در کشوهایی که به آنها تعلق دارند، قرار دهید!

اجاق گاز را روبروی آینه‌ها قرار ندهید

قوانین فنگ‌شویی زیادی برای قرار دادن آینه وجود دارد و یکی از بدترین تابوها این است که آینه منعکس‌کننده اجاق گاز باشد. این، انرژی آتش را دوبرابر می‌کند که برای یک خانه با اندازه متوسط، بسیار قوی است. بنابراین، اگر آینه‌ای در آشپزخانه شما وجود دارد، مطمئن شوید که رو به اجاق گاز نباشد یا تصویر آن را منعکس نکند.

پیشنهاد مطالعه

آنچه درباره بهترین جا برای اجاق گاز گفته شد

در این مقاله، سعی کردیم مهم‌ترین نکات و تجربیات را درباره محل قرارگیری اجاق گاز در آشپزخانه را با شما مرور کنیم. به عنوان دو نکته پایانی، امکان نصب هود بالای اجاق گاز برای تهویه هوای آشپزخانه و همچنین، محل قرارگیری فلکه گاز و پریز برق را نیز در نظر بگیرید تا در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به اجاق گاز باشند.   می‌توانید تجربیات خودتان را درباره محل نصب اجاق گاز در آشپزخانه در قسمت دیدگاه‌ها ثبت کنید یا سوالات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا