×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

کدام اجاق گاز بهتر است؟

راهنمای خرید اجاق گاز

اجاق گاز بعد از یخچال بیشترین نقش کاربردی را در خانه‌های ما ایفا می‌کند و هر دو وسیله از وسایل ضروری در هر آشپزخانه‌ای به حساب می‌آیند. اکثر پخت و پزهای روزانه ما با اجاق گاز انجام می‌شود. امکان دارد شما به دلیل نا امید شدن از تعمیر اجاق گاز فعلی خود و یا تغییر در انتظاراتتان از آن تصمصم به خرید یک اجاق گاز گرفته باشید.

با توجه به قیمت روزافزون اجاق گازها اگر اجاق گاز قبلی شما از کیفیت خوبی برخوردار است، می‌توانید با کارشناسان تعمیر اجاق گاز آچارباز تماس بگیرید و شانس تعمیر اجاق خود را بالا ببرید. اما اگر به علت تغییر در انتظارات تصمیم به خرید دارید و یا تا به حال اجاق گاز نداشتید، برای اینکه بدانید کدام اجاق گاز برای شما بهتر است، باید موارد زیادی را در نظر بگیرد.

با آچارباز همراه باشید تا با هم تمامی موارد مهم در انتخاب بهترین اجاق گاز را مرور کنیم. در هر بخش سوالاتی از شما می‌پرسیم پاسختان به این سوالات را در یک برگه یادداشت کنید تا در انتها بتوانید بهترین مدل اجاق گاز را متناسب با نیازتان را انتخاب و خریداری کنید.

راهنمای انتخاب یک اجاق گاز مناسب

این روزها در بازار انواع مختلفی از گازها موجود هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. همین تنوع زیاد در این محصول باعث سردرگمی افراد در هنگام خرید می‌شود. برای راهنمایی شما برای انتخاب یک اجاق گاز مناسب، موارد زیر در اجاق گازها را بررسی و مزایای و معایب هر کدام را مطرح می‌کنیم، با استفاده از این فاکتورها شما می توانید انتخاب راحت تر و بهتری داشته باشید:

  • انواع اجاق از نظر نوع سوخت و انرژی
  • انواع اجاق گاز از نظر مدل ساخت و مکان قرارگیری (اجاق گاز رومیزی٬ صفحه ای یا توکار٬ ایستاده یا مبله)
  • جنس اجاق گاز (استیل٬ شیشه ای٬ سرامیکی (گاز صفحه ای لمسی)
اجاق گاز برقی یا گازی
تنوع در مدل‌های مختلف اجاق گازها باعث سردرگمی افراد در هنگام انتخاب یک اجاق گاز مناسب می‌شود.

مزایا و معایب انواع اجاق گازها از نظر نوع سوخت

اجاق گازها با توجه به نوع سوخت مصرفی خود در یکی از دو دسته زیر قرار می‌گیرند:

  1. اجاق گازهای با سوخت گازی
  2. اجاق گازهای الکتریکی یا برقی

در خانه‌ی اغلب ایرانی‌ها اجاق گازهای گازی بیشتر به چشم میخورد. اما قبل از انتخاب نوع اجاق خود، بهتر است با مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید. در ابتدا بیاید ویژگی‌های مثبت اجاق گازهای برقی را با هم بررسی و سپس به سراغ اجاق گازهای گازی برویم.

ویژگی‌ های اجاق گاز الکتریکی

  • پخت یکنواخت تر و همگن تر غذا
  • پخت غذا در زمان کمتر به علت توان بیشتر اجاق‌های برقی در انتقال حرارت
  • از انجایی که بر روی آن برجستگی وجود ندارد تمیز کردن آن آسان‌تر و سریعتر است.
  • داشتن طراحی جذاب و مدن
  • نیاز به فضای کمتر
  • ایمنی بالاتر به دلیل از بین رفتن خطر گاز گرفتگی و انفجار
  • و …

پیشنهاد مطالعه

ویژگی های اجاق گاز گازی

  • استفاده از اجاق گازهای گازی از نظر اقتصادی بهتر است زیرا که بهای گاز مصرفی آن بسیار پایین تر از برق مصرفی است.
  • در هنگام استفاده از اجاق گازهای برقی فقط برخی از قابلمه های استاندارد را می‌توانید استفاده کنید. اما در اجاق گازهای گازی، به کار بردن هر نوع قابلمه‌ای مشکلی ندارد.
  • در مدل‌های گازی می‌توان با نگاه کردن به پایه‌های نگهدارنده قابلمه میزان داغی آنها را متوجه شد. اما در برخی از اجاق های الکتریکی حرارت مشخص نیست و امکان دارد دستان خود را با قرار دادن بر روی آن بسوزانید.

با توجه به موارد گفته شده تمایل به خرید اجاق گاز برقی دارید و یا گازی؟ آن را یادداشت کنید.

گاز رومیزی شیشه ای یا استیل
اگر مصرف شما بیش از پنج بار در هفته است برای کاهش هزینه٬ از اجاق گازهای با سوخت گازی استفاده کنید

انواع اجاق گاز از نظر مدل ساخت و مکان قرارگیری

با پاسخ به سوالات زیر و مطالعه ویژگی انواع گازها می توانید نوع گاز مورد استفاده خود از نظر طراحی و ساخت انتخاب کنید. توجه کنید که خرید اجاق گاز بدون در نظر گرفتن پاسخ سوالات مطرح شده، شما را متحمل هزینه‌های زیاد جهت طراحی و تغییر دکوراسیون و همچنین تامین تجهیزات آشپزی دیگر خواهد کرد.

  1. چه میزان جایی را برای اجاق گاز خود در نظر گرفته اید؟
  2. از اجاق گاز خود چه امکاناتی را انتظار دارید؟
  3. تعداد اجزای خانواده شما چند نفر است؟
  4. چقدر از اجاق گاز خود استفاده می‌کنید؟
  5. زیبایی برای شما اهمیت دارد یا کارایی؟

اجاق گاز رومیزی

اجاق گازهای رومیزی که به تازگی در بازار رایج شده‌اند، تاثیر بسیار مثبتی در زیبایی فضای آشپزخانه دارند. اما برخی از ویژگی‌ها همچون محدودیت در استفاده به دلیل ظرافت این محصولات، کم بودن قدرت شعله‌های آن‌ها نسبت به نوع مبله و نیاز به مدت زمان بیشتر برای پختن غذا، باعث می‌شود که طرفدارهای کمتری داشته باشند.

اغلب گازهای رومیزی فاقد شبکه هستند و شما باید ظروف را مستقیم روی صفحه قرار ‌دهید، درنتیجه امکان قرار دادن قابلمه و تابه‌های سنگین روی این گاز وجود ندارد. باید گفت که بیشتر گازهای رومیزی جنبه تزیینی دارند و باید در استفاده از آن‌ها نهایت دقت و توجه را داشت، زیرا سطح و بدنه‌ی بسیار حساس این محصولات آسیب‌پذیر هستند.

اگر ظاهر آشپزخانه برای شما بسیار مهم است، از طرفی هم به فر و گریل نیاز ندارید، خیلی هم اهل آشپزی در منزل نیستید و می‌خواهید هزینه کمتری برای خرید گاز کنید، خرید یک گاز رومیزی برای شما مناسب خواهد بود.

گاز مبله یا رومیزی؟گازهای رومیزی امکانات کمتری نسبت به گازهای مبله دارند و برای کسانی که مدت زمان زیادی را به آشپزی اختصاص می‌دهند توصیه نمی شوند.

اجاق گاز توکار یا صفحه‌ای

اجاق گازهای توکار نوع دیگری از اجاق گازهای رومیزی هستند که کاملا در مکانی که برای آن انتخاب کرده اید جای میگیرند و یک سطح صاف را شاهد خواهید بود. هنگام انتخاب این نوع از اجاق‌ها باید تصمیم نهایی را در رابطه با مکان قرار گیری آن بگیرید. توجه کنید که بعد از نصب گازهای توکار امکان جابجایی آن وجود ندارد. همچنین اگر فکر می‌کنید امکان جا به جایی از مکانی که در آن ساکن هستید وجود دارد، بهتر است از خرید این نوع گاز صرف نظر کنید. زیرا که دوباره مجبور به پرداخت هزینه جهت خرید اجاق گاز خواهید بود.

فرق اجاق گاز توکار یا صفحه‌ای
گازهای توکار کاملا در مکانی که برای آن در نظر گرفته شده است جای می‌گیرند و امکان جابجایی آنها وجود ندارد.

اجاق گاز ایستاده یا مبله

اجاق گازهای مبله با توجه به کارایی که دارند، از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر هستند. در مورد این محصولات، اصطلاح یک تیر با دونشان صدق می‌کند. زیرا در کنار اجاق گاز، به اجاق فر هم دسترسی دارید. این نوع اجاق گاز را به شکل‌های متنوعی تولید می‌کنند که بسته به نیاز خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. اگر جزء کسانی هستید که آشپزی برایتان لذت‌بخش است و هر روز چندین نوع غذا و دسر را برای خانواده آماده می‌کنید، گزینه‌ی پیشنهادی برای شما یک اجاق مبله است.

این اجاق گازها با تعداد مختلفی شعله تولید می‌شوند، اگر خانواه کم جمعیتی دارید شاید همان اجاق گاز مبله چهارشعله برایتان کفایت کند و نیاز به هزینه بیشتر برای خرید اجاق گازهای پنج و یا شش شعله نداشته باشید. گازهای مبله دارای شبکه‌های محافظ از جنس چدن و فولاد هستند که این امکان را به شما می‌دهند تا قابلمه‌های بزرگ و سنگین را روی آن‌ها جای دهید.

این شبکه‌ها تعادل ظروفی که روی گاز قرار می‌دهید را حفظ خواهند کرد. با وجود این گاز می‌توانید غذاهایی که داخل فر پخته می‌شوند و یا گریل می‌شوند هم آماده کنید. پس اگر آشپزخانه‌ای جادار دارید و داشتن فر و گریل برایتان اولویت دارد، اجاق گاز مبله برای شما بهترین گزینه است.

کدام اجاق گاز متناسب با انتظارات شما و مکانی که برای آن در نظر گرفتید بود؟ در چک لیست خود یادداشت کنید.

فر جدا بخریم یا اجاق گاز فر دار؟
اجاق گازهای مبله با داشتن فر، شما را از خرید فر مستقل بی نیاز خواهد کرد.

تقسیم بندی اجاق گاز رومیزی از نظر جنس ساخت

اگر تصمیم به خرید اجاق گاز رومیزی گرفته باشید، لازم است بدانید که این اجاق‌ها از نظر جنس به کار رفته در ساخت آنها به سه نوع زیر تقسیم می شوند:

  1. اجاق گازهای رومیزی استیل
  2. اجاق گازهای رومیزی شیشه ای
  3. اجاق گازهای رومیزی سرامیکی (صفحه ای لمسی)

در ادامه این مقاله ویژگی مثبت و منفی هر جنس را بیان می‌کنیم.

اجاق گاز رومیزی استیل

از آنجایی که از اجاق گاز خود در بازه زمانی طولانی‌ای استفاده خواهید کرد، دوام و ماندگاری اجاق گاز اهمیت بالایی دارد. اجاق گازهای رومیزی استیل، نسبت به سایر مدل‌ها مقاوت بالایی دارند. مواد غذایی ریخته شده بر روی سطح این اجاق‌ها زیاد خود را نشان نمی‌دهند و از طرفی دیگر راحت تمیز می‌شوند و به آن نمیچسبند. اجاق گازهای استیل خود دارای دو دسته آجدار و ساده هستند. مدل آجدار این اجاق‌ها ضد خش هستند اما امکان دارد سطح آنها بعد از مدتی استفاده کدر شود.

اگر ماده غذایی مدت زمان طولانی بر روی سطح اجاق ریخته باشد، نظافت آن سخت و  زمان بر خواهد بود. اما با یک دستمال آغشته با سرکه می‌توانید آن را تمیز کنید.

ویژگی های اجاق گاز رومیزی استیل
اجاق گازهای استیل به دلیل مقاوت بالایی که دارند برای استفاده طولانی مدت از گاز مناسب هستند.

اجاق گاز صفحه شیشه ای

این نوع از اجاق گازهای رومیزی، دارای یک سطح شیشه‌ای نشکن هستند که در برابر حرارت و یا پاچش آب سرد بر روی خود مقاوم است و دچار ترک و شکستگی نمی‌شود. از دلایل مهمی که اغلب خریداران این اجاق گازها مطرح می‌کنند، طراحی شیک و مدرن این اجاق‌هاست که آنها را از سایر مدل‌ها جدا می‌کند. همچنین قیمت اقتصادی این مدل از گازها نیز یکی از فاکتورها به حساب می‌آید. از مشکلاتی که زیاد به آن اشاره می‌شود، به چشم آمدن و لک شدن روغن بر روی صفحه است که شما را وادار می‌کند، هر روز آن را تمیز کنید.

ویژگی های اجاق گاز صفحه شیشه ای
اجاق گازهای شیشه‌ای طراحی شیک و جذابی دارند و مناسب استفاده در آشپزخانه‌های با دکوراسیون مدرن هستند.

اجاق گاز رومیزی سرامیکی

اجاق گازهای سرامیکی در برابر حرارت مقاومت بالاتری دارند و طرفداران این مدل‌ها بیشتر از مدل‌های دیگر گازهای رومیزی است. همچنین در ساخت برخی از آنها شیشه نیز به کار رفته است. نظافت این اجاق‌ها آسان است و مقاوم تر از مدل شیشه‌ای هستند.

ویژگی های اجاق گاز رومیزی سرامیکی
اجاق گازهای سرامیکی  نسبت به اجاق‌های شیشه‌ای دوام بیشتری دارند.

بهترین گاز رومیزی کدام است؟

بعد از تصمیم گیری راجع به موارد مطرح شده در بالا و انتخاب نوع و جنس اجاق گاز خود، لازم است تصمیم بگیرید که آیا از بین اجاق گازهای تولید داخل خرید کنید و یا خارجی؟ انواع اجاق گازهای رومیزی با برندهای ایرانی و خارجی در بازار موجود هستند، با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید و معیارهایتان می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. اما به این نکته توجه کنید که در صورت تمایل به استفاده از اجاق گاز رومیزی در مدت زمان طولانی‌تر، گازهای خارجی به دلیل کیفیت ساخت بالاتر، راندمان بهتری دارند.

عدم وجود نمایندگی شرکت‌های تولید کننده اجاق گاز خارجی در ایران، باعث شده است که در صورت نیاز به تعمیر اجاق گاز، خرید قطعات و تعمیر آنها هزینه بالاتری داشته باشد. در مقابل گازهای ایرانی به دلیل داشتن نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش قیمت‌های اقتصادی‌تری دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها پایین‌تر است.

از بهترین مارک‌های اجاق گازهای ایرانی می‌توان از داتیس، اخوان، استیل البرز، کن و میلان نام برد. در بین مارک‌های خارجی نیز برندهای بوش، هاردستون، برتینو، مجیک، آریستون و سینجر، اجاق گازهای رومیزی با کیفیت بالایی را تولید و در سراسر جهان توزیع می‌کنند.

در این مرحله لازم است انتخاب کنید که تمایل به خرید از یک کمپانی داخلی دارید و یا خارجی؟

بهترین گاز رومیزی کدام است؟
هزینه خرید اجاق گازهای خارجی گاهی دو یا سه برابر بیشتر از هزینه خرید احاق گازهای داخلی است. اما کیفیت بالای ساخت آنها این نقص را جبران کرده است.

امیدواریم این مقاله به شما در پاسخ به این سوال که کدام اجاق گاز بهتر است؟ کمک کرده باشد و حال شما بدانید که تصمیم به خرید چه مدل اجاق گازی، با چه جنسی، چه ویژگی‌هایی و در آخر از چه برندی را دارید. سوالات خود را در بخش دیدگاههای پایین صفحه از ما بپرسید.

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. من تازگیا دارم از اجاق گاز رومیزی استفاده میکنم، درسته قیمتش پایینه اما خب واقعا قدرت کمی داره و فندکش هم خیلی زود خراب شده

    1. سلام

      نگران نباشید، اگر تهران هستید، کارشناسان آچارباز در محل شما مشکل را برطرف می کنند. کافیست درخواست تعمیر اجاق گاز خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا