×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

با مشکلات رایج اجاق گاز آشنا شوید!

رفع مشکلات اجاق گاز

وسایل بسیاری در یک آشپزخانه وجود دارد تا پخت و پز به بهترین وجه و راحت ترین حالت ممکن صورت بگیرد. اما برخی از این وسایل از ضروری‌ترین‌های آشپزخانه به شمار می‌روند که بدون حضور آن ها آشپزخانه شکل اصلی خود را از دست می‌دهد و پخت و پز امکان پذیر نیست.

از جمله این وسایل می‌توان به اجاق گاز اشاره کرد. اجاق گازها در انواع و اقسام مختلف در بازار وجود دارند. که هر کدام نسبت به کارایی که دارند برای برخی از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی این مدل‌ها ممکن است مشکلات مختص به خود را داشته باشند.

معرفی بخش های مختلف اجاق گاز

هر اجاق گاز خانگی اعم از رومیزی یا کابینتی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. علاوه بر فر، هر اجاق گاز دارای بخش‌هایی از جمله ترموکوپل، صفحه، شیر ولوم و … است. برای رفع مشکلات و تعمیر اجاق گاز باید بخش‌هایی که امکان خرابی دارند را بشناسیم.

۱- ترموکوپل

در اجاق گازهای امروزی جهت بالا بردن امنیت، از وسیله‌ای با نام ترموکوپل استفاده می‌شود. این وسیله که از ضروری‌ترین بخش‌ها است در تمامی وسایل گاز سوز استفاده می‌شود. هر چند که ترموکوپل بسیار کار آمد است ولی یکی از پارامترهایی است می‌تواند مشکلات بسیاری برای اجاق گاز ایجاد کند. وظیفه این وسیله این است که اگر گاز شبکه‌ای قطع شود یا دچار قطع و وصل و افت فشار شود، ممکن است تجمع گاز خطر آتش سوزی ایجاد کند، ولی ترموکوپل از این انفجار جلوگیری به عمل می‌آورد.

در اجاق گازهای دارای ترموکوپل زمان روشن کردن ولوم باید چند ثانیه ولوم را نگه دارید با این کار بوبین به صورت خودکار فعال شده و ولتاژ لازم جهت گرم شدن ایجاد می‌شود. برای رفع مشکلات اجاق گاز که مربوط به این بخش می‌شود می‌توانیم با برداشتن دست از روی ولوم شعله را پایدار نگه داشته و مسیر گاز را به صورت خود به خود مسدود کنیم. چنانچه مایل باشید میتوانید میتوانید آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه در این مقاله بخوانید.

آشنایی با بخش های مختلف اجاق گاز width=
یک گاز از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

۲-صفحه اجاق گاز

اجاق گازها در مدل‌ها و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. صفحه اجاق گاز یکی از قسمت‌هایی است که تنوع بسیاری در این وسیله دارد. صفحه استیل، صفحه شیشه‌ای، صفحه چدن و … از مدل‌های بسیار پر طرفدار، صفحات استیل هستند که البته با وجود پر طرفدار بودن این صفحه، بسیار عمر کوتاهی دارند فقط در صورتی که جنس این صفحه از استیل بسیار مرغوب باشد می‌توان به آن اعتماد کرد.

صفحه شیشه‌ای نیز از مدل‌های لوکس و زیبا است که در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود. برای رفع مشکلات اجاق گاز به خصوص مشکلات مربوط به صفحه اجاق گاز باید از قرار دادن وسایل و قابلمه‌های بسیار سنگین بر روی آن خودداری کنید و اجازه ندهید لکه‌های چربی برای مدت زمان طولانی بر روی این صفحات باقی بمانند.

۳- مشعل اجاق گاز

از قسمت‌های بسیار مهمی که در رفع مشکلات اجاق گاز دخالت دارد، می‌توانیم به مشعل اجاق گاز اشاره کنیم. این قسمت از دو بخش تشکیل شده است.

  1. بخش نخست محفظه که وظیفه آن ادغام هوا و گاز برای ایجاد شعله‌ای مقاوم و بادوام و همچنین به رنگ آبی است
  2. بخش دوم سر شعله است که وظیفه آن هدایت شعله ایجاد شده به سمت ظرف است. این قسمت بسیار مهم و حساس است.

در صورتی که مشعل اجاق گاز درست کار نکند تلاش تمامی قسمت دیگر نیز از بین می‌رود. مصرف انرژی نیز از طریق همین بخش سنجیده می‌شود. شاید لازم باشد که تعویض مشعل اجاق گاز صورت گیرد.

مشکل ۱: شعله اجاق گاز یک دست نیست

در حالت ایده آل تمامی شعله‌های اجاق گاز به رنگ آبی روشن است و پراکندگی یکسانی در تمامی آن ها دیده می‌شود. به صورت عادی شعله‌ها باید ارتفاعی در حدود 20 میلی متر داشته باشند. گاهی اوقات یکی از شعله‌ها به رنگ زرد می‌شود و یا این که شعله به اندازه کافی قدرت ندارد.

این مشکل نشانه آن است که اجاق گاز شما به درستی کار نمی‌کند برای رفع این مشکل، باید محل شعله را به خوبی تمیز کنید و همیشه خشک نگه دارید احتمال این که رطوبت یا ماده شوینده در منافذ مشعل ها باقی مانده باشد بسیار زیاد است. مشعل را برداشته و با دستمال خشک به خوبی محل را تمیز کنید.

از آلودگی‌هایی مانند چرب شدن و یا ریختن غذا بر روی مشعل اجاق گاز جلوگیری کنید تا کمتر با این مشکل مواجه شوید. به این ترتیب شما با یک نظافت صحیح و کامل به رفع مشکلات اجاق گاز منزلتان کمک بزرگی کرده‌اید.

پیشنهاد مطالعه

مشکل ۲: شعله اجاق گاز روشن نمی شود

در برخی موارد هر چه جرقه زده می‌شود هیچ شعله ای ایجاد نمی‌شود. در این چنین حالتی به احتمال بسیار زیاد محل ایجاد شعله دچار غبارگرفتگی شده است یا این که ممکن است یک وسیله در محل روشن شدن شعله گیر کرده باشد و مسیر شعله را مسدود کرده باشد. برای رفع مشکل شعله اجاق گاز محل مسدود را با یک مسواک یا برس تمیز کنید تا مجرا باز شده و شعله به راحتی روشن شود.

مشکل ۳: شعله به شدت گرم و سوزنده است

یکی از راه های رفع مشکلات اجاق گاز، بررسی و تنظیم شعله‌های گاز است. همانطور که شعله‌های کم قدرت می‌تواند مشکل ساز باشد، شعله‌های کوره‌ای و به شدت سوزنده نیز دردسرساز است و در یک چشم به هم زدن غذای شما را می‌سوزاند.

این مشکل ناشی از شکسته شدن ترموستات است. برای رفع مشکل ترموستات گاز باید یک ترموستات سالم جایگزین کرد که بهتر است برای این کار با نمایندگی گاز خود تماس گرفته تا این تعمیر تخصصی را برایتان انجام دهند.

رفع مشکل پیلوت اجاق گاز
مشکلات مربوط به مشعل گاز

رفع مشکلات اجاق گاز با اصلاح پیلوت

یکی دیگر از مشکلاتی که هر اجاق گاز می‌تواند داشته باشد، خاموش شدن بی دلیل پیلوت است. احتمالا پیلوت به نحو درستی تنظیم نشده است و گاز به اندازه کافی به آن نمی‌رسد. برای رفع مشکلات اجاق گاز که مربوط به پیلوت باشد می‌توانید مقدار کمی از محفظه پیلوت را ببندید.

۱- شعله آتش سر و صدا می کند

شعله‌های اجاق گاز باید به طور کامل یک دست و آرام باشند در صورتی که با روشن کردن اجاق گاز سر و صدای زیادی از شعله‌ها بلند شود باید جهت رفع مشکلات اجاق گاز که احتمالا مربوط به هوا رسانی باشد اقدام کنید.

شعله‌های پر سر و صدا به این معنا است که هوا به میزان صحیحی به مشعل نمی‌رسد. در حقیقت هنگامی که هوا بیش از حد به مشعل برسد، شعله اجاق گاز با سر و صدا می‌سوزد. برای رفع مشکل شعله پر سر و صدا شاتر هوای اجاق گازتان را بررسی کنید به احتمال قوی میزان هوا و گاز در این شاتر تنظیم نیست.

۲- اجاق گاز جرقه نمی زند

گاهی هر چه ولوم گاز را می‌چرخانید و دکمه جرقه را می‌زنید، هیچگونه جرقه‌ای در اجاق گاز ایجاد نمی‌شود. برای رفع مشکل جرقه اجاق گاز باید ترانس جرقه را کنترل کنید. ممکن است این ترانس درست کار نکند و جرقه تولید نشود. قطعی سیم‌ها نیز می‌تواند در این روند تاثیر داشته باشد.
کلید جرقه را هم بررسی کنید احتمال دارد که کلید تولید جرقه قطعی داشته باشد. یکی از دلایل رایج این مشکل این است که چینی جرقه شکسته باشد در این صورت نیاز است که از نمایندگی گاز خود یک چینی جدید تهیه کنید.

رفع مشکلات اجاق گاز
هر مدل اجاق گازی مشکلات رایجی دارد که با شناخت آنها میتوان از صدمه به گاز جلوگیری کرد

۳- چرا اجاق گاز دود می‌ کند؟

در مقاله علت دود کردن شعله اجاق گاز به این موضوع به تفصیل پرداخته ایم اما بطور خلاصه به مواردی میپردازیم. یکی از موارد نو بودن اجاق گاز است و مشکلات نو بودن آن. به عنوان مثال ممکن است یک اجاق جدید در اولین کارکرد به شدت دود کند و بوی نامطبوعی را در آشپزخانه پخش کند. از آن جایی که یک لایه محافظ از روغن‌های صنعتی هنگام تولید اجاق گاز به کار گرفته می‌شود در اولین استفاده از این وسیله این روغن می‌سوزد و دود می‌کند.

بهتر است قبل از استفاده این وسیله جدید تمامی بقایای دوده و روغن را با شوینده‌های موثر تمیز کرده تا این مشکل بر طرف شود هر چند که دود اولیه اجاق گاز در عرض چند ساعت اولیه مصرف از بین خواهد رفت. دود کردن اجاق گاز در اجاق‌های قدیمی نیز می‌تواند به دلیل کثیفی به خصوص آلودگی از نوع چربی باشد.

ذرات مواد غذایی که بر روی شعله‌ها و صفحه اصلی اجاق گاز چکه کند اگر به خوبی تمیز نشوند، در مرور زمان به لایه ای پوشاننده تبدیل می‌شود که هنگام قرار گرفتن در مجاورت آتش، دود کرده و بوی بدی ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه

۴- بوی گاز در اطراف اجاق گاز

این مشکل بسیار خطرناک است و در صورتی که در آشپزخانه به خصوص نزدیکی اجاق گازتان بوی گاز به مشام رسید باید حتما از نصب صحیح  شیلنگ گاز مطمئن شده و آن را بررسی کنید. ممکن است در محل نصب کپسول گاز نشتی وجود داشته باشد و نیاز به  تعویض شیلنگ باشد.

۴- نرسیدن گاز به اجاق اجاز به چه دلیل است؟

گاهی تمامی وسایل و لوازم اجاق گاز درست سر جای خود قرار می‌گیرند و هیچ گونه مشکلی  ندارند به غیر از این که گاز از لوله اصلی به اجاق گاز نمی‌رسد. این مشکل سبب می‌شود که اجاق گاز شعله ور نشود و کار نکند. برای این که تست کنید اجاق گاز در جریان گاز قرار دارد یا خیر این آزمون را انجام دهید. دستگیره سوپاپ را تا نیمه باز کنید و شعله آتش از یک کبریت یا فندک را در نزدیکی آن قرار دهید.

در صورتی که فندک گاز را روشن نکرد مشخص می‌شود که گاز در دستگاه اجاق گاز شما جریان ندارد. برای رفع این مشکل بعد از این که اطمینان حاصل کردید که خط گاز منطقه دچار اختلال نیست می‌توانید به جرقه‌های ایگنیتر توجه کنید. رنگ این جرقه‌ها باید سفید مایل به آبی روشن باشند. در صورتی که شعله‌های زرد و یا نارنجی رنگ مشاهده کردید می‌توان به معیوب بودن ایگنیتر پی ببرید که ممکن است نیاز به جایگزینی ایگنیتر جدید باشد.

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام
    من اجاقم رو با اسفنج پاک کردم ولی متاسفانه خش افتاده ایا قابل رفع است ؟

  2. سلام اجاق ما صفحه ای (رو کار) است. اخیرا برای تمیز کاری زیر صفحه، انرا باز کرده و جدا کردم و بعد از تمیز کاری مجددا آنرا سر جای خود قرار داده و بستم. فندک دو تا از شعله ها بعد از بستن صفحه کار نمی کند و روشن نمی‌شوند اما با برداشتن صفحه از روی اجاق گاز ، فندک هر دو شعله کار کرده و روشن می شوند. لطفا راهنمایی فرمایید متشکرم.

  3. سلام من یه گاز رومیزی اخوان خریدم تقریبا یک هفتس وقتی شعله پلوپز رو روشن میکنم و مصرف میکنم بعد از خاموش شدن تا زمانی که سرد بشه با فاصله زمانی یکی دو دقیقه یکبار صدای تق میده مثل صدای قطع کردن ترموکوبل این طبیعیه یا مشکل داره؟ گاز شیشه ای هست

  4. سلام .جدیدا وقتی شعله گاز راروشن میکنم حالت انفجار داره طوری که درب کابینت به طرفین پرت میشه ،علت این مشکل چیه ممنون
    گاز شیشه ای که مارکشAzinHomeهستش

  5. سلام ببخشید ما اجاق گاز صفحه ای کن خریدیم تازه ۱ ماهی میشه ،،، پرتاپ شعله داره دو تا از شعله هاش وخیلی دیر روشن میشه ،،،روشنم شه زود وقتی ولوم رو ولش میکنم خاموش میشه ،، یاوقتی ولوم رو فشار میدم گاز میاد ولی روشن نمیشه ،،،مشکلش چیه ؟؟اخه گاز هم ک نو هستش

    1. باسلام
      عاطفه عزیز در جریان بودن گاز را در اجاق خود بررسی و سپس عدم وجود اختلال در محفظه پیلوت و سر شعله را بررسی کنید. مطمئن شوید که نصب گاز به درستی صورت گرفته باشد. در صورتی که مشکل حل نشد، لازم است اجاق گاز توسط تکنسین بررسی شود. شما می‌توانید درخواست تعمیر اجاق گاز در محل خود را در سامانه آچارباز با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  6. باسلام گاز صفحه ای دارم. که به محض اینکه میزنم به برق جرقه زن شروع به کار میکنه وتا سیم از برق کشیده نشه جرقه میزنه
    وشیر های گاز کار نمیکنه از کار افتاده وسفت شده وقابل چرخاندن وباز کردن نیست
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. باسلام
      دوست عزیز در اجاق گاز شما اتصال کوتاه رخ داده است و لازم است اجاق گاز توسط تکنسین بررسی شود. شما می‌توانید درخواست تعمیر اجاق گاز در محل خود را در سامانه آچارباز با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  7. سلام شعله گاز من منظورم شعله بزرگ که پلوپزه مشکل داره ردیف دوم اصلا روشن نمیشه به جاش اون سه حفره ای که در وسط وجود داره روشن میشه و غذا رو میسوزونه میشه لطفا بفرمااید مشکل ازکجاست و آیا ممکنه خودم تعمیرش کنم

    1. با سلام
      دوست عزیز، پیشنهاد میکنیم مقاله «چرا شعله اجاق گاز روشن نمی ماند؟» را مطالعه کنید و از عدم مسدود بودن مسیر خروجی گاز اطمینان حاصل کنید. در صورتی که مشکل رفع نشد بهتر است درخواست تعمیر اجاق گاز در محل خود را در سامانه آچارباز با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  8. سلام،اجاق گاز تهران گاز داریم که فر بعد از یکی دو دقیقه روشن شدن با صدای کمی خاموش میشود.

    1. با سلام
      دوست عزیز، ممکن است مشکل از ترموستات و یا سایر قطعاتی چون ترموکوبل یا بوبین فر باشد، این مورد نیاز به بررسی توسط کارشناس دارد. شما می‌توانید درخواست تعمیر اجاق گاز در محل خود را در سامانه آچارباز با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  9. یه مدته که اجاق گاز من شعله هاش روشن نمیمونه
    جرقه میزنه و شعله روشن میشه اما بعد از چند دقیقه میبینم شعله خاموشه و این خیلی خطرناکه چیکار کنم؟ میشه بدون تعمیرکار تعمیرش کرد یا نه؟ هزینه تعمیر چقدر میشه؟

    1. سلام
      این قبیل مشکلات به ترموکوپل اجاق گاز مربوط است و گاهی با تعیمر ترموکوپل مشکل برطرف میشود. اما شاید نیاز باشد ترموکوپل را تعویض کنید. پس بهتر است درخواست تعمیر اجاق گاز را ثبت کنید تا کارشناس برای تعمیر اجاق گاز شما اعزام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا