×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

7 علت داغ شدن ولوم اجاق گاز و راه حل رفع آن

علت داغ شدن ولوم اجاق گاز

ولوم‌های اجاق گاز از جمله پرکاربردترین کنترل‌ها در آشپزخانه هستند. خرابی و ایجاد هرگونه مشکل برای آن‌ها مانند برق‌دار بودن و جرقه نزدن، می‌تواند نگران کننده باشد. داغ شدن ولوم اجاق گاز یک مشکل مهم است که نباید نسبت به آن بی‌توجهی کرد. در اکثر مواقع برای رفع این مشکل لازم است از یک کارشناس و متخصص جهت تعمیر اجاق گاز درخواست کمک کرد.

با ما همراه باشید تا درباره علت داغ شدن ولوم اجاق گاز و راه‌حل مناسب جهت رفع آن و موارد دیگر مانند راهکار افزایش طول عمر و نحوه تمیز کردن صحیح ولوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چرا ولوم اجاق گاز داغ می ‌شود؟

ولوم اجاق گاز یک قطعه مهم و کاربردی در اجاق گاز است که اغلب از جنس پلاستیک محکم یا فلز مقاوم ساخته می‌شود. داغ شدن ولوم اجاق گاز می‌تواند در عملکرد آشپزی و تنظیم دمای شعله تاثیر منفی داشته باشد. اگر در منزل خود کودک خردسال دارید، بدون شک لمس یک ولوم داغ می‌تواند باعث آسیب دیدن او شود. از طرفی گرم شدن بیش از حد دستگیره اجاق گاز ممکن است باعث ذوب آن و وارد کردن صدمه جدی به دیگر قطعات اجاق گاز، مانند برد الکترونیک شود.

اگر به محض روشن شدن اجاق گاز ولوم آن داغ می‌شود، تا حدی که دست‌تان را می‌سوازند و برای تنظیم شعله باید با دستگیره آن را لمس کنید، توصیه می‌کنیم به دنبال پیدا کردن علت بروز آن باشید. در اکثر مواقع جایی برای نگرانی شما وجود ندارد، با این حال بهتر است برای پیشگیری از وقوع یک خطر جدی به دنبال علت داغ شدن ولوم اجاق گاز و رفع آن باشید. در زیر به هفت دلیل احتمالی داغ شدن دستگیره اجاق گاز و روش صحیح برطرف کردن آن اشاره کرده‌ایم.

محافظ ولوم هم گزینه خوبی برای جلوگیری از داغ شدن دستگیره و افزایش طول عمر آن است.

1- جنس نامرغوب ولوم

در صورتی که جنس ولوم اجاق گاز کیفیت خوبی نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که داغ شدن ولوم، مربوط به جنس نامرغوب آن باشد. بهترین راه‌حل برای رفع این ایراد، جایگزینی ولوم باکیفیت است. می‌توانید با نمایندگی اجاق گاز تماس بگیرید و برای خرید ولوم اجاق گاز مناسب از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنید.

جایگزین مناسب ولوم اجاق گاز
با جایگزینی ولوم با جنس مرغوب می‌توان مانع از داغ شدن ولوم و خراب شدن زودهنگام آن شد.

2- طراحی نامناسب اجاق گاز

در برخی از موارد ممکن است علت داغ شدن ولوم اجاق گاز، ناشی از طراحی نامناسب اجاق گاز باشد. البته این مورد بیشتر در رابطه با اجاق گازهای رومیزی است. چنان‌چه فاصله بین ولوم و صفحه گاز استاندارد نباشد، این احتمال وجود دارد که در هنگام روشن بودن شعله اجاق گاز، ولوم آن گرم شود. نصب پلیت نسوز روی دستگیره می‌تواند چاره داغ شدن آن باشد.

در این طور مواقع کار خاصی از عهده شما بر نمی‌آید. البته با تنظیم کردن دمای شعله در حد متوسط می‌توانید مقداری از گرم شدن ولوم جلوگیری کنید.

پیشنهاد مطالعه

3- عدم توجه به نکات ایمنی در هنگام استفاده

گاهی اوقات علت داغ شدن ولوم اجاق گاز به نحوه استفاده مصرف کننده از اجاق گاز بستگی دارد. به عنوان مثال تنظیم شعله بزرگ اجاق گاز در بیشترین حد آن می‌تواند باعث گرم شدن دستگیره شود. به همین خاطر توصیه می‌شود که همیشه دمای شعله را در حد متوسط تنظیم کنید.

4- عایق بندی نامناسب

عایق بندی اجاق گاز با استفاده از پشم شیشه، یک راهکار مناسب جهت جلوگیری از هدر رفت گرمای آن است. در صورتی که عایق بندی اصولی انجام نشده باشد، خارج شدن گرما می‌تواند تا حدی ولوم اجاق گاز را داغ کند.

5- محکم بسته نشدن درب فر اجاق گاز

اگر درب فر اجاق محکم بسته نشود، به خاطر خارج شدن گرما از داخل محفظه فر احتمال گرم شدن ولوم‌ها وجود دارد. ایجاد مشکل و خرابی برای درزگیر درب فر، می‌تواند مانع از بسته شدن محکم درب فر شود. بنابراین لازم است که درزگیرها و واشر درب مورد بررسی قرار گیرند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، جهت تعمیر یا تعویض آن‌ها، اقدام کرد. جهت افزایش ایمنی لازم است که قبل از هرگونه بررسی از خاموش بودن اجاق گاز و قطع بودن برق آن مطمئن شوید.

 

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر

 

داغ شدن ولوم به خاطر خارج شدن گرما از فر
رفع مشکل بسته شدن درب فر می‌تواند باعث جلوگیری از داغ شدن ولوم شود.

6- خرابی لولای درب فر

علت داغ شدن ولوم اجاق گاز می‌تواند به خرابی لولای درب فر هم مربوط شود. در صورتی که لولای درب فر آسیب دیده باشد، درب فر به درستی بسته نخواهد شد. بنابراین با خارج شدن هوای گرم از فر دستگیره‌های اجاق گاز داغ می‌شوند. برای برطرف کردن این ایراد لازم است که هرچه سریعتر لولای آسیب دیده را تعویض کنید. در صورتی که برای تعویض لولای درب فر تخصص کافی را ندارید، از تکنسین تعمیر اجاق گاز کمک بخواهید.

7- خرابی فن خنک کننده

فن خنک کننده، یکی از قطعه‌های مهم اجاق گاز فر است که برای خنک کردن برد الکترونیکی و آسیب ندیدن دیگر قطعات اجاق، وارد عمل می‌شود. ایراد فن خنک کننده می‌تواند باعث داغ شدن دستگیره‌های اجاق گاز شود. اگر تشخیص دادید که خرابی فن علت داغ شدن ولوم اجاق گاز است، لازم است جهت تعویض و نصب فن جدید اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه

نحوه صحیح تمیز کردن ولوم اجاق گاز

خیلی از افراد در هنگام تمیز کردن اجاق گاز، دستگیره‌های آن را نادیده می‌گیرند. شاید به خاطر اینکه فکر می‌کنند، تمیز کردن ولوم اجاق گاز کار سختی است. در این قسمت با بیان یک نکته کاربردی خلاف این موضوع را اثبات می‌کنیم و به شما کمک خواهیم کرد تا دستگیر‌ه‌های اجاق گازتان را مثل روز اول برق بیندازید.

ابتدا به آرامی ولوم‌ها را از جای خود جدا کنید (در اکثر مدل‌ها به راحتی دستگیره‌ها جدا می‌شوند).

  1. سپس در ظرفی که داخل آن کمی آب و سرکه ریخته‌اید، ولوم‌های اجاق گاز را قرار دهید
  2. کمی صبر کنید.
  3. سپس با استفاده از یک مسواک کهنه یا اسفنج روی سطح آن‌ها بکشید تا چربی‌ها و کثیفی‌های روی ولوم کاملاً پاک شوند.
  4. اگر احساس می‌کنید هنوز مقداری از لکه‌ها روی سطح آن وجود دارند، روی سطح اسفنج مقداری جوش شیرین بریزید. این ترکیب تمام لکه‌ها و چربی‌ها را از بین می‌برد.
  5. در نهایت با مقداری مایع ظرفشویی و آب داغ آن‌ها را شست‌وشو دهید.
  6. توجه داشته باشید که بعد از خشک شدن ولوم‌ها، آن‌ها را در سر جای خود قرار دهید.
تمیز کردن ولوم اجاق گاز
با تمیز کردن مداوم ولوم اجاق گاز و رفع لکه‌ها، عملکرد آن‌ها جهت تنظیم دمای شعله، راحت‌تر خواهد بود.

برای افزایش عمر ولوم ها چه کنیم؟

محافظ ولوم هم گزینه خوبی برای جلوگیری از داغ شدن دستگیره و افزایش طول عمر آن است. در حقیقت محافظ ولوم یک پوشش مقاوم است که از کثیف شدن، داغ شدن، ریختن مایعات، شکستگی و تغییر رنگ ولوم اجاق گاز جلوگیری می‌کند.

مشکلات دیگر دستگیره اجاق گاز

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل درباره علت داغ شدن ولوم اجاق گاز و نحوه برطرف کردن آن توضیحاتی را ارائه دهیم. برای دستگیره اجاق گاز به جزء داغ شدن و سوختگی، مشکلات دیگری هم ایجاد می‌شود. به عنوان مثال برق دار بودن و جرقه نزدن ولوم اجاق گاز که می‌تواند به خرابی ترانس جرقه زن و اتصال در سیم‌های چینی فندک مربوط باشد.

توصیه می‌کنیم در صورت هرگونه خرابی جدی برای ولوم اجاق گاز با نمایندگی تعمیرات اجاق گاز تماس بگیرید. مطلع باشید که برخی اوقات بی‌توجهی به مسائل به ظاهر کوچک می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای شما به وجود بیاورد.
 

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا