×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

چرا فندک اجاق گاز کار نمی‌کند؟

فندک اجاق گاز

اجاق گازهای امروزی بر خلاف اجاق گازهای قدیمی خانه مادربزرگ‌‌ها، دارای فندک‌های خودکار هستند که تنها با پیچاندن شیر اجاق گاز به راحتی شعله گاز روشن می‌شود، اما گاهی فندک اجاق گاز کار نمی‌کند!

این مسئله یک اتفاق رایج است و شما هم شاید تجربه جرقه نزدن فندک اجاق گاز را داشته‌اید؟ از آنجا که فندک اجاق گاز از اجزای اصلی اجاق محسوب می‌شود، کار تعمیر و یا تعویض فندک و تعمیر اجاق گاز را به سرویس‌کاران خبره بسپارید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه تعمیر فندک اجاق گاز را آموزش دهیم.


ترانس فندک اجاق گاز چیست؟

قبل از اینکه به بررسی علت کار نکردن فندک اجاق گاز بپردازیم، بهتر است ابتدا با ساختار فندک و انواع آن آشنا شوید.

ترانس فندک اجاق گاز، دستگاهی است که برای روشن کردن شعله اجاق گازهای قدیمی و هاب در اجاق گازهای مدرن امروزی استفاده می‌شود. ترانس‌های جرقه‌زن خود به دو نوع تقسیم می‌شوند.:

↵ ترانس جرقه زن ساده

زمانی که این ترانس در ساختار اجاق گاز استفاده شده باشد، به طور همزمان با پیچاندن شیر اجاق گاز تمامی شعله‌ها جرقه می‌زنند.

↵ ترانس جرقه زن اکتیو

در این مدل ترانس جرقه زن، هر شعله به طور جداگانه جرقه می‌زند. این نوع ترانس‌ها، یک مدار اضافی برای کنترل جرقه‌ها و جدا کردن آنها از یکدیگر دارند.

برای تعمیر اجاق گاز و فر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

انواع فندک اجاق گاز

برای پاسخ به این پرسش باید گفت، دو مدل فندک در اجاق گاز وجود دارد که عبارتند از:

↵ فندک خودکار یا اتومات

زمانیکه شیر گاز را می‌چرخانید به صورت خودکار فندک کنار شعله، شروع به جرقه زدن می‌کند و شعله سریع روشن می‌شود.

↵ فندک غیر خودکار یا غیر اتوماتیک

فندک‌های غیرخودکار، اغلب در اجاق گازهایی استفاده می‌شوند که قدیمی هستند. ساختار این اجاق گازها، داشتن یک دکمه اضافی جداگانه برای زدن فندک است. کافی است شیرگاز را که باز ‌‌کنید، دکمه فندک را به صورت جداگانه فشار دهید، تا جرقه‌زن فندک فعال شود.

گاهی ممکن است دلیل اینکه فندک اجاق گاز کار نمی‌کند، ریختن مواد غذایی بر روی شعله و مسدود شدن منافذ شعله‌های اجاق گاز باشد.

فندک خودکار
اجاق گازهای مدرن دارای فندک خودکار هستند و شعله بلافاصله با باز کردن شیر گاز روشن می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

تشخیص علائم خرابی جرقه زن فندک اجاق گاز

بررسی مدت زمان جرقه‌زن

فندک اجاق گاز باید در هر ثانیه یک جرقه بزند، اگر این مدت بیشتر شد، باید به خراب بودن فندک اجاق گاز و یا ترانس آن فکر کنید.

رنگ آبی جرقه‌ها

رنگ جرقه‌زن زمانیکه درست کار می‌کند، به رنگ آبی است. اگر رنگ جرقه‌زن رنگی به جز آبی داشت، رنگ‌هایی همچون زرد یا نارنجی، جرقه‌زن اجاق گاز شما، دچار مشکل شده‌است.

جرقه‌زن فندک
اگر می‌خواهید از سالم بودن جرقه‌زن فندک اجاق گازتان مطمئن شوید، به رنگ جرقه توجه کنید.

علت کار نکردن فندک اجاق گاز چیست؟

پس از اینکه متوجه خرابی جرقه‌زن فندک گاز شدید، بهتر است به فکر تعمیر آن باشید. اما گاهی علت کار نکردن فندک اجاق گاز دلایل بسیار ساده‌ای دارد که با یک بررسی، می‌توان آنها را حل کرد. به طور مثال در هنگام اسباب‌کشی و جابه‌جایی، فراموش کرده‌اید که شیر اصلی گاز را به اجاق گاز وصل کنید و یا برق اجاق گاز را وصل نکرده‌اید و … پس در این قسمت موارد ساده را با یکدیگر بررسی می‌کنیم تا در صورتی که هیچ یک از این موارد اشاره شده نبود، به سراغ تعمیرکار اجاق گاز بروید:

1- فعال بودن قفل کودک اجاق گاز

اجاق گازهای مدرن و امروزی دارای قفل کودک هستند. این ویژگی جالب باعث می‌شود تا خطر باز کردن ناخواسته شیر گاز توسط کودکان کنجکاو کنترل شود. وقتی قفل کودک اجاق گاز فعال شده و علامت قفل (Locked) بر روی اجاق گاز فعال می‌شود، دیگر فندک اجاق گاز کار نمی‌کند.

از طرفی دیگر، قفل کودک امکان دارد زمانیکه شما اولین بار، برق اجاق گاز را متصل می‌کنید، به صورت خودکار فعال ‌شود. در این شرایط، به علت وجود قفل کودک، فندک اجاق گاز کار نمی‌کند. برای رفع این مشکل باید 3 ثانیه، با انگشت کلید قفل را فشار دهید تا قفل (Unlocked) شود.

اجاق گاز مدرن
نصب قفل کودک بر روی اجاق گازهای امروزی، روشی بسیار مناسب برای افزایش ایمنی آن‌هاست.

۲- مرطوب بودن یا بجا ماندن مایعات روی شعله

یکی دیگر از دلایل کار نکردن فندک گاز، مرطوب بودن شعله گاز است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما در حال تمیز کردن اجاق گاز هستید و شعله خیس می‌شود. تا زمانیکه شعله خیس باشد، امکان فندک زدن اجاق گاز وجود ندارد. درنتیجه این مسئله دلیل بر خرابی فندک اجاق گاز نیست. باید صبر کنید تا شعله‌های اجاق گاز به صورت کامل خشک شوند.

پیشنهاد مطالعه
شعله اجاق گاز
توصیه می‌شود تا خشک شدن شعله‌های گاز صبر کرده و از فندک زدن اجاق گاز خودداری کنید.

۳- مسدود شدن شعله ها

گاهی ممکن است دلیل اینکه فندک اجاق گاز کار نمی‌کند، ریختن مواد غذایی بر روی شعله و مسدود شدن منافذ شعله‌های اجاق گاز باشد. در این شرایط باید منافذ را باز کرده و تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از یک سنجاق کوچک استفاده کرده و به آرامی فضای بین شعله‌ها را پاک کنید. مراقب باشید منفاذ را بیش از حد باز و یا کج نکنید. چنانچه مهارت لازم را ندارید، بهتر است از سرویس‌کاران که در این زمنیه تخصص لازم را دارند، کمک بگیرید تا آسیبی به اجاق گاز وارد نکنید.

۴- مشکل نوسان برق

یکی دیگر از دلایل خرابی فندک اجاق گاز، نوسان برق است که موجب سوختن فندک می‌شود. در صورت سوختن فندک، تعویض آن باید توسط تعمیرکار انجام گیرد. که در این زمینه نیز می‌توان از اپلیکیشن آچارباز کمک گرفت تا این مشکل در کمترین زمان ممکن برطرف شود. مشکل نوسان برق ممکن است باعث جرقه زدن مداوم فندک اجاق گاز شود.

۵- فشار بیش از اندازه روی دکمه فندک غیراتوماتیک

اگر فندک اجاق گاز شما به صورت غیرخودکار باشد و شما برای روشن شدن شعله گاز، بیش از اندازه دکمه فندک را فشار داده‌اید، فندک اجاق گاز کار نمی‌کند، زیرا به مرور زمان نگه داشتن بیش از حد دکمه فندک موجب خرابی آن شده است! در این شرایط باید دکمه فندک و یا خود فندک تعویض شود. اینکار نیاز به حضور سرویس‌کار دارد زیرا تعویض فندک بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی جریان برق کار بسیار خطرناکی است.

اجاق گاز قدیمی
یکی از دلایل خرابی فندک گاز در اجاق گازهای قدیمی، فشار بیش از حد دکمه فندک است.
پیشنهاد مطالعه

نحوه تعویض فندک اجاق گاز

برای تعمیر و یا تعویض فندک اجاق گاز، باید در این زمینه مهارت داشته باشید. چنانچه در اصول ایمنی و فنی مهارت لازم را دارید، می‌توانید مطابق دستور عملی که در ادامه در مورد نحوه تعویض فندک اجاق گاز به آن اشاره می‌کنیم، این کار را انجام دهید:

  1. ابتدا در مرحله اول، جریان برق داخل اجاق را قطع کنید.
  2. بعد از قطع کردن جریان برق، کلاهک شعله را بردارید و پیچ‌های پایه را باز کنید.
  3. سیم‌های فندک را قطع کنید.
  4. پس از جدا کردن سیم‌های فندک خراب، فندک جدید را جایگزین کرده و سیم‌های فندک را وصل کنید

پس از طی این مراحل اجاق گاز شما به خوبی روز اول کار می‌کند.

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    شعله اجاق گاز رو که ول میکنم شعله هم خاموش میشود مشکل از چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا