×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

تفاوت کابل‌های تلویزیونی چیست؟ کدامیک را تهیه کنیم؟

انواع کابل تلویزیون

با پیشرفت فناوری شاهد تولید انواع جدیدی از کابل‌ها و اتصالات هستیم. ممکن است کابل‌های جدید، کاربرد و  انواع پورت‌ تلویزیون شما را گیج کند و ندانید که باید کدامیک را برای مصارف خود انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کابل‌‌های تلویزیون آشنا کنیم و ویژگی‌ و کاربرد‌ آنها را بیان کنیم تا در صورت خرابی بتوانید تعمیر تلویزیون خود را به راحتی انجام دهید: 


کابل استریو ۳٫۵ میلی‌متری؛ اتصال راحت به دستگاه صوتی

کابل صدای استریو (Stereo Audio Cable) با کمک کانکتور‌های 3.5 میلیمیتری صدا را  از طریق دستگاه‌های پخش به صورت استریو منتشر می‌کند. کابل استریو از نظر ظاهری شبیه فیش‌های هدفون است اما تفاوت آن این است که در هر دوسر کابل این فیش وجود دارد. این کابل با طول و اندازه‌ای که دارد باعث دسترسی راحت به اتصالات دستگاه‌های صوتی می‌شود.

کابل استریو ۳٫۵ میلی‌متری
با کابل استریو 3.5 متری دیگر نگران کیفیت صدا نباشید
برای تعمیر تلویزیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

کابل سه فیش تلویزیون٬ کابل کامپوزیت RCA (کابل ۳ رنگ قرمز٬ زرد و سفید)

پورت کامپوزیت وظیفه انتقال سیگنال تصویر و سیگنال استریو را داشته و دارای سه رنگ اصلی قرمز، زرد و سفید است که هر کدام مسئولیت خاص خودشان را دارند. کابل زرد رنگ، وظیفه انتقال سیگنال ویدیویی با کیفیت استاندارد و SD را دارد. با استفاده از این کابل می‌توان تصاویر دوربین را به تلویزیون منتقل کرد و فیلم‌ها و تصاویر را نشان داد.

در ایران استفاده از این پورت حتی از کابل HDMI هم بیشتر است. کابل‌های قرمز و سفید هم دو کانال صوتی چپ و راست را انتقال می‌دهند تا صدای استریوی بهتری داشته باشید.

نکته:

تلویزیون های قدیمی مانند تلویزیون های جدید دارای امکانات جداسازی صدا و تصویر را توسط کابل سه فیش نیستند و تنها یک جای کابل دارند. لذا هنگام اتصال به دستگاههای CD Player یا دستگاه های دیگر باید از کانورتورها برای تبدیل کابل های سه فیش صدا و تصویر به کابل تک فیش تلویزیونی استفاده کرد.

کابل RCA Composite
کابل سه رنگ کامپوزیت صدا و تصویر را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد.

کابل پنج رشته ای کامپوننت RCA

کابل پنج رشته ای کامپوننت Component RCA دارای ۳ ورودی تصویر و ۲ ورودی صدا٬ بیشتر شبیه کابل کامپوزیت عمل می‌کند اما با پراکندگی و انشعاب بیشتر. یعنی اگر شما ۵ کابل کامپوزیت داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک کابل کامپوننت استفاده کنید.

در این کابل هم مانند کابل کامپوزیت، از رنگ‌ های قرمز و سفید برای صدا استفاده می‌شود و رنگ‌های آبی، قرمز و سبز نیز برای انتقال ویدیوی کیفیت بالای HD استفاده می‌شود. پورت کامپوننت دارای سه ورودی تصویر و دو ورودی صدا هستند. این کابل جزء کابل های پر فروش تلویزیونی است.

کابل Component RCA
کابل کامپوننت عملکردی شبیه به کابل کامپوزیت داشته و ویدیو را با کیفیت بالا نشان می‌دهد
پیشنهاد مطالعه

کابل VGA؛ مناسب گیمرها

کابل وی جی ای نیز یکی از قدیمی‌ترین کابل‌ها برای اتصال کامپیوتر به مانیتور و ویدیو پروژکتور استفاده می‌شود. این کابل ارتباط آنالوگ تصویری را برای شما فراهم می‌کند و منابع تصویری را از رایانه به تلویزیون متصل می‌کند. اگر گیمر هستید با استفاده از این کابل به راحتی می‌توانید رایانه را به تلویزیون متصل کرده و بازی را در صفحه نمایش بزرگتر با جزئیات و وضوح بیشتری تماشا کنید.

کابل VGA مناسب‌ترین کابل برای گیمر‌های حرفه‌ای

کابل اتصال DVI

این کابل نیز به مانند کابل VGA عمل می‌کند اما از آن جدیدتر است. از این کابل برای اتصال کامپیوتر به صفحه نمایش مانیتور استفاده می‌شود. با این کابل می‌توانید سیگنال دیجیتال کاملی (DVI-D) را منتقل کنید و یا اگر دستگاه‌های‌تان امکان استفاده از آن را ندارند، همان سیگنال آنالوگ (DVI-A) را برایش ارسال کنید.

گفتنیست که همه کابل‌ها و پورت‌های DVI امکان کار به صورت دوگانه دیجیتال، آنالوگ را ندارند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این کابل‌ها از این ویژگی برخوردار هستند.

این پورت‌های دوگانه با لیبل (DVI-I) مشخص می‌شوند و برخی هم قابلیت لینک دوگانه را دارند که امکان پخش تصاویر HD بر روی تلویزیون و نمایشگرها را فراهم می‌کنند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با گذشت زمان کابل HDMI جایگزین پورت DVI  شد.

کابل DVI
همه مدل های کابل DVI امکان کار به صورت دیجیتال و آنالوگ را ندارند

کابل HDMI ، جایگزین مناسب کابل DVI

تمامی تلویزیون‌ها و مانیتور‌ها با هر برند و مارک متفاوتی از کابل اچ دی ام آی یا HDMI پشتیبانی می‌‎‌کنند. هرگاه احتیاج داشته‌ باشید چیزی را به تلویزیون متصل کنید از کابل HDMI بهره خواهید برد. طیف وسیعی از محصولات الکترونیکی مانند کنسول‌های بازی، کارت‎‌های گرافیک و دوربین‌های دیجیتال از پورت HDMI  پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین HDMI ظاهر آشنایی برای مردم دارد و به انتخاب اول بیشتر کاربران تبدیل شده است. سخت افزار و نرم افزار‌ها همگی در حال تغییر و بروز شدن هستند اما کابل‌ها با گذشت زمان تغییری نکرده‌اند، پس فکر نکنید که با بروز و آپدیت کردن سیستم خود باید به دنبال دسته جدیدی از کابل‌ها باشید. کابل‌های قدیمی پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.

کابل HDMI
بخاطر سهل و ساده بودن کار با کابل HDMI انتخاب اول کاربران شده است

ممکن است در حین استفاده از کابل‌های تلویزیون بر اثر بی احتیاطی این کابل در داخل پورت بشکند. در این صورت بهتر است برای جلوگیری از هرگونه خسارات احتمالی به یک سرویسکار مناسب برای عیب یابی پورت تلویزیون مراجعه کنید. درخواست تعمیر تلویزیون خود را در سایت، وب اپ، اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید و یا با شماره تلفن 02154591616 تماس حاصل فرمایید. پشتیبانان آچارباز به سرعت با شما تماس خواهند گرفت و درخواست شما را پیگیری خواهند کرد.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون


4.3/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫23 دیدگاه ها

  1. سلام آیا میشه با کابل تلفن به تلویزیون وصلش کرد بجای کابل آنتن کابل تلفن استفاده کنی

    1. با سلام
      پوریای عزیز، بهتر است برای اتصال از همان کابل آنتن استفاده کنید تا آسیبی به تلویزیون وارد نشود.

  2. پورت اچ دی گیرنده من خراب شده و درنتیجه مجبورم از سیم های سه رنگ برای وصل کردن اون به تلویزیون استفاده کنم اما متاسفانه تلویزیون ال جی من تنها پورت اچ دی داره ! چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام
      حسین عزیز، میتوانید از کابلهای تبدیل برای انتقال تصویر گیرنده به تلویزیون استفاده کنید.

  3. با سلام.
    من میخوام پلی استیشن دو رو به تلویزیون TCLوصل کنم ولی تلویزیون ما به جای سه تا فیش پنج تا فیش میخوره و من نمیتونم اون رو وصل کنم اگه میشه ی راهنمایی بکنین
    ممنون

    1. با سلام
      رضای عزیز، برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر از کابل های تبدیل باید استفاده کنید.

  4. سلام میخوام تلوزیون سامسونگ رابه دستگاه سی دس سامسونگ نصب کنم فیشهامم ازاین سه تایی هااست رنگ قرمزوزردوسفیدولی تصویرنمیاد

    1. الهه عزیز
      از درست بودن فیش مطمئن شوید. اینپوت یا همان خروجی تلوزییون را روی composite قرار دهید.

    1. برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون کافیه دو سر کابل رابط که میتونه hdmi یا هر کابل دیگه ای باشه رو به پورت های مربوطه روی لپ تاپ و تلویزیون بزنید. حالا با زدن همزمان دو دکمه ویندوز و p پنجره تنظیمات نمایشکر دوم یا second screen باز می شود. گزینه مناسب را برای از بین 4 گزینه انتخاب کنید:
      pc screen only
      duplicate
      extend
      second screen only

    1. با سلام
      کامران عزیز
      از طریق دستگاه smart TV box، شما قادر هستید تلویزیون معمولی خود را به دستگاهی هوشمند تبدیل کنید.

    1. با سلام
      امیررضای عزیز
      کابل کامپوزیت 3 تایی است. در حالیکه کابل کامپوننت 5 تایی است و 3 تا ورودی تصویر و 2 ورودی صدا در کابل کامپوننت وجود دارد.هر دو کابل، کابل های پرفروش هستند.

  5. حیوون خونگی من کابل برق تلویزیون م رو جویده و قسمتی از روکش اون رفته و سیمش مشخصه. آیا در کیفیت تصویر آن تاثیر داره؟ بهتره کابل رو عوض کنم یا مهم نیست؟

      1. درود بر شما
        علی عزیز، بله ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک می گذارید.

    1. درود بر شما
      هستی عزیز، علاوه بر اینکه در کیفیت تاثیرگذار است ممکن است خطرناک هم باشد. بهتر است آن را تعویض کنید.

  6. میخواستم بدونم استفاده از کابل های نامناسب میتونه به دستگاه آسیب برسونه؟؟؟

    1. بله.کابل آنالوگ در این موضوع بسیار تاثیر پذیر است.
      پیشنهاد می کنیم برای اینکه کیفیت تصویر مناسبی داشته باشید از کابل HDMI استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا