×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

با ویژگی‌‌های تلویزیون‌ هوشمند یا Smart TV آشنا شوید

تلویزیون هوشمند

مدت‌هاست که انتظارات کابران از یک تلویزیون خوب، فراتر از پخش صدا و تصویر است. امروزه تلویزیون‌های هوشمند، با اتصال به اینترنت، تصور ما از تلویزیون را تغییر داده‌اند. در این مقاله، با امکانات تلویزیون‌های نسل جدید، آشنا می‌شوید.  

تلویزیون اسمارت چیست؟

تلویزیون اسمارت یا هوشمند، به نسل جدید دستگاه‌های تلویزیون گفته می‌شود که در سال‌های اخیر، مدل‌های مختلفی از آن، توسط شرکت‌های سازنده به بازار آمده است. ویژگی مرکزی این نسل جدید از تلویزیون‌ها، امکان اتصال آنها به اینترنت است.

  • تلویزیون‌های هوشمند، به صورت بی‌سیم و یا با استفاده از کابل Lan به شبکه‌ی اینترنت وصل می‌شوند.
  • اتصال تلویزیون‌های هوشمند به اینترنت، امکانات فراوانی به این دستگاه اضافه می‌کند، به طوری که این دستگاه‌ها بعد از اتصال به اینترنت، به یک موبایل یا یک تبلت بزرگ شبیه می‌شوند.
  • این دستگاه‌ها، دارای سیستم عامل مخصوص به خود هستند که امکان نصب نرم‌افزارهای مختلف را روی آنها فراهم می‌کند. سیستم عامل تلویزیون‌های هر برند، با برندهای دیگر متفاوت است و شرکت‌های تولیدکننده‌ی تلویزیون‌های هوشمند، با طراحی و ارائه‌ی رایگان نرم‌افزارهای مخصوص خود، به امکانات این دستگاه‌ها اضافه می‌کنند.

تلویزیون غیر هوشمند چیست؟

تلویزیون‌های غیر هوشمند، امکان اتصال به اینترنت را ندارند.

  • این تلویزیون‌ها، از آنجا که دارای سیستم عامل داخلی نیستند، امکان اجرای نرم‌افزارهای مخصوص تلویزیون‌های هوشمند را نیز ندارند.
تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون
فناوری تلویزیون هوشمند
سازندگان تلویزیون‌های هوشمند، مرز میان تلویزیون و کامپیوتر را کم‌رنگ کرده‌اند

قابلیت‌های تلویزیون هوشمند

امکانات هر تلویزیون هوشمند، بسته به نرم‌افزارهایی است که برای کار روی آن دستگاه، منتشر شده است. در سال‌های اخیر، شرکت‌های تولیدکننده‌ی تلویزیون‌های هوشمند، به تنوع نرم‌افزارهای تلویزیون‌های خود افزوده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. با توجه به نرم‌افزارهای موجود، می‌توانید چنین امکاناتی را از تلویزیون اسمارت خود انتظار داشته باشید:

  • وب‌گردی و نمایش صفحات مختلف اینترنتی
  • امکان نصب نرم‌افزارهای مخصوص سیستم عامل تلویزیون
  • دانلود و اجرای بازی‌های مخصوص تلویزیون
  • امکان استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین، مثل یوتیوب، آپارات، فیلیمو، نتفلیکس، …
  • اجرای فایل‌های متنی مثل صفحات ورد و فایل‌های اکسل
  • اجرای نرم‌افزارهای تماس تصویری مثل اسکایپ با قابلیت دسترسی به وبکم
  • دسترسی به اپلیکیشن آب و هوا
  • امکان پخش فیلم و تصاویر آنلاین
  • ضبط تصاویر در حال پخش
  • استفاده از رادیوهای اینترنتی
  • قابلیت Time Shifting برای بازیابی تصاویر پخش زنده
  • دسترسی به شبکه‌های اجتماعی روی تلویزیون
  • امکان انتقال بی‌سیم ویدیو و تصاویر از سایر دستگاه‌های الکترونیکی همچون موبایل یا تبلت، با پشتیبانی از استاندارد DLNA
  • امکان دسترسی به کانال‌های اینترنتی IPTV
  • امکان اجرای دستورات صوتی کاربر

چطور تلویزیون اسمارت را تشخیص دهیم؟

با این توضیحات، ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که یک تلویزیون هوشمند را چطور باید تشخیص داد؟ هر تلویزیون هوشمند، به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نشانه‌های واضحی روی خود دارد.

  • اول از همه، به برچسب روی تلویزیون و نوشته‌های روی جعبه دقت کنید. سازندگان تلویزیون‌های هوشمند، هر جا که بتوانند با ارائه توضیحاتی، هوشمند بودن تلویزیون را ذکر می‌کنند. همچنین، تلویزیون‌های هوشمند در پشت خود، برای اتصال به اینترنت، درگاه کابل Lan دارند. پورت کابل Lan مشخص و متفاوت از پورت‌های دیگر است.
  • بجز این نشانه‌های فیزیکی، هر تلویزیون هوشمند، ساختار نرم‌افزاری متفاوتی نسبت به تلویزیون‌های غیر هوشمند دارد. کافی است با کنترل تلویزیون، به منوی آن وارد شوید. اگر تلویزیون شما هوشمند باشد، باید با گزینه‌های مثل پخش از روی آمازون پرایم، دسترسی به نتفلیکس، امکان اجرای نرم‌افزار اسکایپ، دانلود نرم‌افزار و چیزهایی مثل این، روبه‌رو شوید. همچنین در منوی تلویزیون، به دنبال علامت وای‌فای بگردید.
  • در نهایت، اگر هنوز از تلویزیون خود مطمئن نیستید، مدل آن را در اینترنت جست‌وجو کنید و مشخصات آن را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه

تلویزیون اسمارت
ارتباط میان تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی، یک تجربه‌ی بصری یکپارچه می‌سازد

رابط هوشمند تلویزیون چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند، امکانات مختلفی در دل خود جا داده‌اند، اما باید دسترسی راحت به این امکانات را نیز برای کاربران خود فراهم کنند. صفحه‌ی رابط هوشمند تلویزیون، این کار را ممکن می‌کند.

  • رابط هوشمند، صفحه‌ای است که کاربر با ورود به بخش امکانات آنلاین تلویزیون، با آن روبه‌رو می‌شود. در اینجا، همه‌ی امکانات و دسترسی‌های اینترنتی مختلف تلویزیون هوشمند، جمع شده‌اند و کاربر می‌تواند بین آنها جابه‌جا شده و انتخاب کند.
  • از آنجا که هر تلویزیون، سیستم عامل مخصوص به خود را دارد، طراحی رابط کاربری تلویزیون‌های هر برند با برندهای دیگر متفاوت است. برای مثال، در تلویزیون‌های شرکت ال‌جی، از رابط هوشمند WebOS استفاده می‌شود.

ریموت کنترل تلویزیون هوشمند

طبیعی است که با ریموت کنترل‌های سنتی، نمی‌توان از امکانات مختلف تلویزیون‌های هوشمند استفاده کرد.

  • ریموت کنترل تلویزیون‌‎های هوشمند، دارای نشان‌گر متحرکی است که همچون ماوس، با تکان دادن ریموت کنترل توسط کاربر، جابه‌جا می‌شود. به همین دلیل، کاربر می‌تواند در زمان وب‌گردی، برای پخش ویدیوهای آنلاین و یا انتخاب گزینه‌های رابط هوشمند، به راحتی بین گزینه‌ها و بخش‌های مختلف صفحه جابه‌جا شود.
  • همچنین در برخی از مدل‌ها، ریموت کنترل تلویزیون هوشمند، مجهز به دستیار صوتی است. در این صورت، کاربر تلویزیون، می‌تواند با دستورات صوتی، کارهایی مثل پخش ویدیو، باز کردن فایل، اجرای یک بازی یا یک نرم‌افزار خاص را صورت دهد.
امکانات تلویزیون هوشمند
با تلویزیون هوشمند، برای برقراری اتصال به کامپیوتر، دیگر نیازی به کابل HDMI نیست

تبدیل تلویزیون معمولی به هوشمند

اگر یک تلویزیون غیر هوشمند دارید و برای دستیابی به امکانات تلویزیون‌های هوشمند، نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی صرف کنید، ابزار دانگل وای‌فای تلویزیون، می‌تواند به شما کمک کند.

  • دانگل‌ها ابزارهای کوچکی هستند که به عنوان یک رابط اینترنتی، امکان دسترسی به اینترنت را روی دستگاه‌هایی که فاقد این امکان هستند، فراهم می‌کنند.
  • دانگل‌ها انواع مختلفی دارند. برای اتصال به تلویزیون، باید دانگل HDMI تهیه کنید. این دانگل، مخصوص تلویزیون طراحی شده است و در پشت دستگاه، به درگاه HDMI وصل می‌شود. با این کار، تلویزیون شما، امکان اتصال به اینترنت و تماشای آنلاین ویدیوها، اجرای بازی‌ها و غیره را پیدا می‌کند.
  • امکانات دانگل‌ها و سازگاری آنها با سیستم عامل‌های مختلف با یکدیگر فرق می‌کند، پس در زمان خرید دانگل وای‌فای برای تلویزیون، به خوبی درباره‌ی آن تحقیق کنید.

ریموت کنترل تلویزیون‌‎های هوشمند، دارای نشان‌گر متحرکی است که همچون ماوس، با تکان دادن ریموت کنترل توسط کاربر، جابه‌جا می‌شود.

آیا امکان اتصال تلویزیون هوشمند به گوشی موبایل وجود دارد؟

یکی از امکاناتی که همه‌ی تلویزیون‌های هوشمند دارند، پشتیبانی از استاندارد DLNA است. DLNA یک استاندارد دیجیتالی یک‌پارچه است که در بین برندهای مختلف، پذیرفته شده و می‌توان از آن به عنوان یک بستر واحد، برای انتقال فایل‌ها و تصاویر دیجیتالی، میان دستگاه‌های الکترونیکی مختلف، استفاده کرد.

  • با استفاده از DLNA می‌توانید به صورت بی‌سیم، از روی گوشی، تبلت یا لپ‌تاپ خود، فایل‌ها، تصاویر و ویدیوهای مورد نیاز را به صفحه‌ی تلویزیون خود منتقل کنید. البته برای این کار، هر دو دستگاه باید از این استاندارد دیجیتالی، پشتیبانی کنند.
  • بدین شکل، گوشی موبایل شما بدون نیاز به اتصال کابلی، به تلویزیون وصل می‌شود و حتی می‌توانید از قابلیت صفحه‌ی آینه‌ای نیز استفاده کرده و صفحه‌ی گوشی یا تبلیت خود را روی صفحه‌ی بزرگ تلویزیون نمایش دهید.
نسل جدید تلویزیون
در زمان اتصال تلویزیون هوشمند به اینترنت، مراقب ویروس‌های اینترنتی باشید

آیا امکان هک شدن یک تلویزیون هوشمند وجود دارد؟

مثل هر دستگاه الکترونیکی دیگری، تلویزیون‌ها نیز پس از اتصال به اینترنت، با خطر حملات هکرها و بدافزارها روبه‌رو هستند. شرکت‌های تولیدکننده‌ی تلویزیون‌های هوشمند، بعد از ارائه‌ی اولین مدل‌ها از تلویزیون‌های اسمارت خود، متوجه‌ی حفره‌های امنیتی در ساختار نرم‌افزاری این تلویزیون‌ها شدند. از آن به بعد، سازندگان تلویزیون‌های هوشمند، امنیت اینترنتی تلویزیون‌های خود را ارتقا داده‌اند. همچنین، این شرکت‌ها، نرم‌افزارهای آنتی‌هکر جهت مقابله با حملات هکرها ارائه داده‌اند که کاربران برای ارتقای امنیت تلویزیون‌های هوشمند خود، باید از آنها استفاده کنند.

تلویزیون‌ها هر چه که پیچیده‌تر می‌شوند، امکان خرابی آنها نیز بیشتر است. اما این نباید مانع از کشف فناوری‌های جدید شود. اگر تلویزیون هوشمند شما دچار خرابی شد، تعمیر تلویزیون خود را به تعمیرکاران باتجربه‌ی آچارباز بسپارید. 

3.9/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. یکی از سرویس های سرگرم کننده ای که میتونیم روی این تلوزیون های هوشمند نصب کنیم اشتراک آیپی تیوی هستش که به راحتی میتونیم باهاش فیلم و سریال ببینیم

    1. باسلام
      فرزاد عزیز ممنون از اینکه تجربه خود را با ما در میان گذاشتید

  2. سلام من شنیدم تلویزیون های معمولی رو می شه تبدیل به تلویزیون هوشمند کرد، درسته؟

    1. سلام
      الهه عزیز
      با کمک دستگاه smart TV box، شما قادر هستید تلویزیون معمولی خود را به دستگاهی هوشمند تبدیل کنید.

  3. سلام من گوشی همراهم s8 است می خواستم ببینم چطور آن را به تلویزیون هوشمند متصل کنم؟ آیا برنامه‌ای هست؟

    1. با سلام
      شیوای عزیز
      با توجه به اینکه سیستم عامل گوشی شما اندروید است، می توانید از برنامه Miracast استفاده کنید.

      1. گوشی من شیائومی پوکو هست و گزینه اتصال به تلویزیون هوشمند cast هست دنبال miracast نگردید.
        فکر می کنم بسته به مدل گوشی اسم این قابلیت فرق داره.

        1. درود بر شما
          احمد عزیز، بله ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک می گذارید.

  4. یعنی واقعا تلویزیون هوشمندم امکان هک شدن داره؟ من اصلا نمیدونستم

    1. درود بر شما
      زهرا عزیز، بله در برخی موارد امکان هک این تلویزیون ها با توجه به امکان اتصال به اینترنت وجود دارد.

  5. تلویزیون من هوشمند و برند سونی هست و وقتی اون رو به وای فای وصل میکنم فقط گاهی میتونم باهاش کار کنم در حالیکه مطمئن هستم وای فای و اینترنتم مشکلی نداره. راه حلی داره؟

    1. هستی عزیز
      ممکن است با آپدیت کردن تلویزیون مشکل برطرف شود اما بهتر از با کارشناسان مشورت کنید. می توانید با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۰۰ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا