×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

طرز کار استفاده از فر برقی و گازی

استفاده از فر برقی برای اولین بار

فر از هر نوعی که باشد، جزء وسایل مفید و کاربردی هر خانه محسوب می‌شود. این وسیله کاربردی دارای دستورالعمل‌های خاص خود است، به همین خاطر ممکن است در اولین استفاده از آن کمی دچار سردرگمی شوید. اما راه چاره چیست و در اولین استفاده از فر چه اقداماتی باید انجام دهیم تا بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم؟ پیشنهاد آچارباز به شما این است که با مطالعه راهنمای استفاده از فر، از بروز مشکلات احتمالی در اولین استفاده از آن جلوگیری کنید.

برای استفاده از وسایل برقی یا هر وسیله‌ی دیگری یک راهنمای کامل پاسخگو خواهد بود. اما بی‌شک مواردی مثل تعمیر اجاق گاز، فقط با مطالعه راهنما نمی‌تواند امکان‌پذیر باشد، از این‌رو نیاز است تا شما از تکنسین‌های این حوزه برای انجام تعمیرات، کمک بگیرید.

چگونه از فر برقی استفاده کنیم؟

فرهای برقی در مدل‌های مختلفی طراحی و تولید شده‌اند و هر کدام بنابر طراحی‌های بخصوصی، کارکردهای مختلفی نیز دارند. اما اگر با اصول اولیه استفاده از فر برقی آشنا شوید، کار کردن با هر مدل از آن برای شما آسان‌تر می‌شود. در این بخش به مهم‌ترین نکات در استفاده از فر اجاق برقی اشاره می‌کنیم، این نکات عبارتند از:

  • طریقه روشن و خاموش کردن فر و نحوه جابجایی قفسه‌های فر را یاد بگیرید.
  • چگونگی تنظیم درجه حرارت دستگاه را از دفترچه راهنما مطالعه کنید. تنظیم دمای اغلب فرها از طریق ولوم انجام می‌شود. زمانی که پخت غذا کامل شد، هشدار به صدا در می‌آید. البته ممکن است در برخی از دستگاه‌ها این کار با اندکی اختلاف انجام شود.
  • فر را قبل از قرار دادن غذا، گرم کنید.
نحوه استفاده از فر برقی
باید برای استفاده از فر برای اولین بار طریقه روشن و خاموش کردن و جابجایی طبقات فر را از راهنمای دستگاه یاد بگیرید.
برای تعمیر اجاق گاز و فر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • ظرف مناسبی برای قرار دادن غذا در داخل فر انتخاب کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که ظروف فلزی برای برشته شدن کامل غذا، مناسب هستند، ولی برای برشته شدن متوسط، بهتر است از ظروف شیشه‌ای یا سیلیکونی استفاده کنید.
  • اغلب غذاها در طبقه میانی فر به روش بهتری پخته می‌شوند، زیرا در این قسمت، نوسان دما کم است و غذا به طور یکنواخت پخته می‌شود.
  • برای پختن نان و پیتزا، بهتر است از بخار هم استفاده کنید، زیرا عملکرد فر برقی خشک است و موجب خشکی غذا می‌شود. برای اضافه کردن بخار می‌توانید ظرف آبی را در انتهای فر قرار دهید تا همراه با پخته شدن غذا، بخار هم تولید شود.

تمیز کردن خودکار فر به این صورت است که با زدن دکمه Clean درهای فر بسته و باقیمانده غذاها پودر می‌شوند.

نکات و روش استفاده از فر گازی

در هنگام استفاده از فر برای اولین بار باید دفترچه راهنمای آن را به طور کامل مطالعه کنید. با اجزای آن آشنا شوید، طریقه روشن و خاموش کردن فر و جابجا کردن قفسه‌ها را یاد بگیرید. در ادامه به نکاتی که باید در مورد این فرها بدانید، اشاره می‌کنیم:

  • برای سهولت امر آشپزی بهتر است سینی‌های فر را جابجا کنید. به عنوان مثال اگر تصمیم به پختن کیک دارید، می‌توانید سینی را به طبقه پایین انتقال دهید تا کیک به طور کامل مغز پخت شود، سپس جهت برشته شدن آن، مجددا سینی را به طبقه بالا انتقال دهید.
طریقه استفاده از فر گازی
برای اینکه غذای مورد نظر شما به خوبی پخته شود، باید سینی‌های فر را جابجا کنید.
  • فرها در هنگام پخته شدن غذا با وجود تنظیم دما توسط شما، در دمای خود نوسان دارند. به همین علت بهتر است که از دماسنج فر استفاده کنید.
  • جهت پخت یکنواخت غذاها می‌توانید یک سنگ روی کف فر قرار دهید. این سنگ باعث می‌شود که تقسیم دما صورت بگیرد و درجه حرارت به سمت بالا افزایش پیدا کند.
  • برای استفاده از فر اجاق گاز از ظرف فلزی تیره استفاده نکنید. این ظروف به سبب اینکه تیره هستند، حرارت را به خود جذب می‌کنند. جذب حرارت ممکن است موجب سوختن ظرف شود. برای فر اجاق گاز بهتر است از ظروف سیلیکونی و شیشه‌ای استفاده کنید.
  • فر به دلیل اینکه تمایل به مرطوب بودن دارد، موجب چسبندگی کیک‌ها و غذاها می‌شود. برای جلوگیری از این امر، دمای فر را تا 25 درجه سانتی‌گراد، بیشتر از دستورالعمل، بالا ببرید.
پیشنهاد مطالعه

قابلیت‌ها و امکانات مدل‌های مختلف فر

در این بخش به قابلیت‌ها‌ و امکانات مدل‌های مختلف فر اشاره می‌کنیم و مختصری نیز درباره آنها توضیح می‌دهیم:

مزیت لامپ درون فر  چیست؟

وجود لامپ درون فر یک مزیت به حساب می‌آید. هنگامی که غذا درون فر قرار می‌گیرد، با وجود لامپ روشن، مراحل پخت غذا دیده می‌شود. این امر موجب جلوگیری از سوختن غذا می‌شود.

جوجه گردان فر چگونه کار می‌کند؟

امکان سرخ کردن جوجه داخل فر، یک ویژگی مفید به شمار می‌رود. به این طریق شما می‌توانید به راحتی تکه‌های مرغ طعم‌دار شده را به سیخ بزنید و داخل فر قرار دهید. فر را در دمای مناسب قرار دهید و بعد از گذشت مدت زمان لازم، جوجه‌های سرخ شده را میل کنید. فرهایی که دارای این قابلیت هستند، طرفداران و خریداران بیشتری دارند.

جوجه گردان فر
شما با جوجه گردان فر به راحتی می‌توانید یک جوجه سرخ شده خوشمزه درست کنید.

فن همرفتی فر، چه عملکردی دارد؟

المنت دایره‌ای شکل پشت فر با کمک فن داخل آن، یک منبع گرمایی اضافه است. این منبع گرمایی موجب بهبود گردش هوای گرم و یکنواخت کردن آن می‌شود. این روش گرمایی برای پختن کیک و شیرینی استفاده می‌شود. گرمای همرفتی برای خشک کردن میوه و سبزی هم مناسب است. زمانی که چند سینی غذا برای پختن دارید، از این روش استفاده کنید.

 المنت بالای فر برای چه غذاهایی مناسب است؟

فعال شدن المنت بالای فر همراه با المنت تابشی، روشی برای پختن غذاهایی مانند سوسیس، استیک و پیتزا است. برای گریل کردن در این حالت بهتر است فر را از سه دقیقه قبل گرم و از قفسه سیمی استفاده کنید.

از المنت پایین فر در چه مواقعی استفاده کنیم؟

استفاده از المنت پایین فر که حالت مخفی دارد، برای مواقعی است که می‌خواهید قسمت زیرین غذای شما بدون سوختن پخته شود. غذاهایی مانند تکه‌های نرم گوشت یا خورشت از این روش پخته می‌شوند. از المنت پایین برای گرم کردن مجدد و برشته کردن غذا نیز استفاده می‌شود.

المنت بالای فر به همراه گریل و فن کانوکشن

هنگامی که المنت ساده بالای فر، المنت تابشی و فن آن فعال هستند، حالت فر برای پختن مرغ و ماهی مناسب است. در این روش ابتدا مواد غذایی گرم و گرمای فر توسط فن یکنواخت می‌شود. در این روش پخت، برشته شدن نیز صورت می‌گیرد. در این حالت سطح غذا نمی‌سوزد و در عین حال گرما به درون غذا نفوذ می‌کند.

گریل کردن همراه با فن و المنت بالا
هنگامی که المنت ساده بالای فر، المنت تابشی و فن فر فعال است، حالت فر برای پختن مرغ و ماهی مناسب است.

ترکیب دو المنت بالا و پایین و فن همرفتی فر چه مزیتی دارد؟

اگر همزمان المنت بالا و پایین را به همراه فن فر فعال کنید، نفوذ پذیری گرما افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر افزایش نفوذ پذیری گرما، گردش هوای گرم نیز در فر فراهم می‌شود. به این طریق مصرف انرژی به میزان 30 تا 40 درصد کاهش پیدا می‌کند. این روش برای کباب و بریان کردن قطعه‌های بزرگ گوشت مناسب است. در این حالت، از دو طبقه فر می‌توانید استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

خصوصیات یخ زدایی فر چیست؟

در استفاده از فر برای اولین بار شما باید طریقه یخ‌زدایی فر را بدانید. مواد غذایی منجمد در این روش با کمترین آسیب، از حالت انجماد خارج می‌شوند. گردش هوا همراه با فن همرفتی برای انجماد زدایی به کار گرفته می‌شود. در این شیوه از المنت‌ها استفاده نمی‌شود.

معنای نمادهای مختلف روی کلیدهای فر
تمامی نمادهای متداول روی فر را در این تصویر مشاهده کنید.

چگونگی تمیز کردن داخل فر (Clean)

تمیز کردن فرها به دو روش دستی و خودکار انجام می‌شود. برای تمیز کردن دستی اغلب فرها می‌توانید، درب دستگاه را جدا کنید و آن را به راحتی بشویید. طریقه جدا کردن درب فر را باید از طریق مطالعه دفترچه راهنما فر یاد بگیرید. شیشه داخلی برخی از دستگاه‌ها را نیز می‌توانید جدا کنید. البته این قابلیت فقط در بعضی از آنها وجود دارد و در مجموع برای تمیز کردن فر، از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید.

تمیز کردن خودکار فر به این صورت است که با زدن دکمه Clean درهای فر بسته و باقیمانده غذاها پودر می‌شوند. این روش در حدود سه ساعت طول می‌کشد و بوی سوختگی فضای خانه را می‌گیرد. برای جلوگیری از انتشار بوی بد در خانه، پنجره‌ها را باز و تهویه را روشن کنید. بعد از پایان تمیز کردن خودکار، درون فر را با دستمال مرطوب، تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه
تمیز کردن فر
تمیز کردن فر به دو روش دستی و خودکار انجام می‌شود

از قابلیت گرم کن (Warm) چه موقع استفاده کنیم؟

از این دکمه برای گرم کردن غذا استفاده کنید. اگر غذای شما درون فر پخته شده و دستگاه هنوز گرم است، نیازی به زدن دکمه گرم کن ندارید. اگر در این حالت از دکمه گرم کن استفاده کنید، غذا بیش از اندازه پخته می‌شود.

کباب کردن غذا در فر اجاق گاز (Grilling/ Broil)

کباب یا گریل کردن یکی از قابلیت‌های محبوب فر برای بسیاری از کاربران است. اغلب مردم بخصوص جوانان، تمایل به غذاهای فست فودی گریل شده دارند. گریل با المنت حرارتی فر صورت می‌گیرد. همچنین با این امکان می‌توانید غذاها را برشته کنید.

ساعت (Clock) فر چه کاربردی دارد؟

ساعت فر زمان واقعی را نشان می‌دهد و این سیستم با زمان سنج متفاوت است. شما با این امکان می‌توانید زمانی که در آشپزخانه هستید، با دیدن ساعت اجاق گاز به زمان پی ببرید. اگر برق فر به هر دلیلی قطع شود، زمان به ساعت 12 باز می‌گردد.

 یا ساعت فر Clock
ساعت فر با تایمر آن متفاوت است. با ساعت فر از زمان واقعی مطلع می‌شوید

 زمان سنج (Timer) برای چه زمانی استفاده می‌شود؟

شما با قابلیت تایمر می‌توانید زمان مورد نظر خود را برای پخت غذا تنظیم کنید. البته برخی از دستگاه‌ها مجهز به دو سیستم تایمر هستند، زمان سنج عادی و زمان سنج پخت و پز. کارکرد این دو زمان سنج، مانند هم است. تنها تفاوت آنها در این است که زمان سنج پخت فقط هنگام پخت و پز استفاده می‌شود ولی تایمر عادی برای هر کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
تعمیر اجاق گاز و فر

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا