×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

سیر تا پیاز نحوه عملکرد کولر گازی (اسپلیت، پرتابل و …) به زبان ساده

عملکرد کولر گازی

امروزه کولرگازی جای کولرهای آبی و پنکه را در خانه بسیاری از ما گرفته است. این سیستم علاوه‌بر دمای محیط، مقدار رطوبت هوا را هم تنظیم می‌کند. عملکرد کولر گازی شباهت زیادی به کار یخچال دارد؛ چون در هر دوی آن‌ها برای کاهش دما از یک گاز مبرد استفاده می‌شود.

کولرهای گازی، مدل‌های مختلفی دارند. کولر گازی اسپلیت، کولر گازی پرتابل و پنجره‌ای از جمله پرکاربردترین آنها هستند. اما کولر گازی چگونه کار می کند؟

 آشنایی با عملکرد کولر گازی در نگهداری بهتر از آن به شما کمک می‌کند؛ چون باعث می‌شود از دستگاه درست استفاده کنید.

در این مقاله از آچارباز قصد داریم شما را با عملکرد کولرهای گازی آشنا ‌کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.سرویس کولر گازی و تعمیر کولر گازی در زمان مناسب، یکی از کارهایی است که به عملکرد درست دستگاه کمک می‌کند. برای اعزام کارشناس به محل می‌توانید درخواست‌تان را در این صفحه ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

عملکرد کولر گازی چگونه است؟

اصل اساسی در عملکرد کولر گازی، انتقال گرما از محیط داخل به بیرون از خانه است؛ یعنی این دستگاه مانند کولر آبی هوای خنک به درون محیط نمی‌دمد؛ بلکه گرمای هوای موجود در محیط را می‌گیرد.

عملکرد کولر گازی چگونه است
آشنایی با عملکرد کولر گازی به شما کمک می‌کند تا از این دستگاه بهتر استفاده کنید.

انتقال گرما در این دستگاه به وسیله یک گاز مبرد، انجام می‌شود. این گاز مشابه گازی است که در سیستم خنک‌کننده یخچال استفاده شده است. مبرد به وسیله لوله‌های مسی از داخل به بخش بیرونی منتقل می‌شود.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

نحوه عملکرد کولرهای گازی اسپلیت، پرتابل و پنجره‌ای مشابه است که در این بخش نحوه کار کردن و خنک کردن هوا توسط این سیستم را بررسی می‌کنیم.

  • مرحله اول: موتور، هوای گرم داخل ساختمان را روی یک شبکه آلومینیومی به جریان می‌اندازد. این شبکه آلومینیومی روی یک سیستم لوله‌ای از جنس مس قرار دارد. درون این لوله‌های مسی، مبرد خنک و مایع جریان دارد. به این لوله‌های مسی و شبکه آلومینیومی اواپراتور می‌گویند.
اواپراتور کولر گازی و نحوه کار آن
عملکرد کولر گازی گری ، عملکرد کولر گازی پنجره ای و عملکرد کولر گازی اینورتر مشابه یکدیگر هستند.
  • مرحله دوم: هوای گرم با عبور از شبکه آلومینیومی، خنک شده و دوباره به داخل فضا دمیده می‌شود.
  • مرحله سوم: دمای مبرد به دلیل دریافت گرمای هوا، بالا می‌رود.
  • مرحله چهارم: مبرد گرم از طریق لوله‌های مسی به کمپرسور منتقل می‌شود.
  • مرحله پنجم: کمپرسور، مبرد را فشرده می‌کند. به دلیل افزایش فشار مبرد، دمای آن باز هم بالاتر می‌رود.
نحوه عملکرد کولر گازی به صورت مرحله به مرحله
مرحله پنجم از نحوه کارکرد کولر گازی
  • مرحله ششم: در این شرایط، مبرد فشرده شده به کندانسور که یک شبکه از لوله‌های مسی باریک است، وارد می‌شود. به این شبکه از لوله‌های مسی کندانسور می‌گویند. مبرد با عبور از این بخش دمای خود را از دست می‌دهد؛ اما هنوز هم به صورت گاز است.
عملکرد کولر گازی اسپلیت
مرحله ششم از نحوه عملکرد کولر گازی
  • مرحله هفتم: مبرد خنک شده وارد بخشی به نام شیر انبساط می‌شود. در این بخش با فرآیندی به نام چگالش

این مراحل به صورت متناوب تکرار می‌شود و تا زمانی ادامه دارد که دمای داخلی به مقدار تنظیم شده برسد.  

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

عملکرد کولر گازی اسپلیت به چه صورت است؟

عملکرد کولر گازی اسپلیت، بر انتقال گرما توسط مایع مبرد قرار دارد. در این دستگاه، بخش خنک‌کننده در محیط داخلی و کمپرسور در محیط بیرون قرار می‌گیرد. ارتباط این دو بخش هم از طریق لوله‌های مسی به هم وصل شده‌اند.

کولر گازی اسپلیت چگونه کار می کند
ساختار کلی کولر گازی اسپلیت از دو بخش مجزا تشکیل شده است.

این دستگاه هوای گرم را از قسمت بالایی مکش می‌کند و آن را از روی شبکه آلومینیومی خنک‌کننده عبور می‌دهد. هوا با عبور از این قسمت خنک می‌شود و دوباره از پایین دستگاه به محیط دمیده می‌شود.

نحوه عملکرد کولر گازی اسپلیت
کولر گازی با انتقال گرما از داخل به محیط خارجی باعث کاهش دما می‌شود.

مبرد با استفاده از لوله‌های مسی به بخش بیرونی می‌رود. کمپرسور که در بخش بیرونی قرار دارد، وظیفه خنک کردن گاز مبرد را انجام می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه

عملکرد کولر گازی پرتابل چگونه است؟

بر خلاف کولر گازی اسپلیت، همه اجزای این نوع از کولر گازی در یک دستگاه جمع شده است. این نوع کولر دو موتور اصلی دارد. موتور اول در بالای دستگاه قرار دارد و هوای سرد را به داخل محیط می‌دمد. موتور دوم در پایین و قسمت پشتی قرار دارد و گرمای جذب شده از محیط را به صورت هوای داغ به خارج می‌دمد. با توجه به این موضوع نیاز است، جایی که کولر گازی پرتابل را قرار می‌دهید یک خروجی به بیرون داشته باشد تا این هوای گرم به خارج منتقل شود.

اصل اساسی در عملکرد کولر گازی، انتقال گرما از محیط داخل به بیرون از خانه است. انتقال گرما در این دستگاه به وسیله یک گاز مبرد انجام می‌شود.

عملکرد کولر گازی پرتابل هم شباهت زیادی به مدل‌های دیگر کولر گازی دارد؛ با این تفاوت که دیگر نیازی به مقدار زیادی سیم مسی نیست. گاز خنک‌کننده بعد از گرفتن گرمای هوا به کمپرسور که در پایین دستگاه قرار دارد منتقل و در شبکه کندانسور سرد می‌شود.

گرمای گرفته شده از گاز خنک‌کننده توسط دریچه‌ای که به بیرون راه دارد از دستگاه خارج می‌شود. به این صورت دمای محیط توسط این دستگاه کاهش پیدا می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

عملکرد کولر گازی پنجره ای چگونه است؟

کولر گازی پنجره‌ای، یکی از از مدل‌های اقتصادی این دستگاه سرمایشی است. همه قطعات کولر گازی پنجره‌ای هم در یک جزء واحد قرار می‌گیرند. این کولر حتما باید در لبه پنجره یا بین دیواری که با محیط بیرون در ارتباط است، نصب شود.

عملکرد کولر گازی پنجره ای
کولر گازی پنجره‌ای هم عملکردی شبیه سایر کولرهای گازی دارد.

نحوه عملکرد کولر گازی پنجره‌ای به صورت زیر است:

  1. بخش جلویی دستگاه، هوای گرم بیرون را مکش می‌کند.
  2. مانند دو مورد قبل هوای مکش شده از روی بخش آلومینیومی خنک عبور می‌کند. عبور هوا از این بخش باعث خنک شدن آن می‌شود.
  3. کولر هوای خنک شده را به محیط داخلی می‌دمد.
اجزا و نحوه کار کولر گازی پنجره‌ای
بخش‌های مختلف کولر گازی پنجره‌ای در یک جا قرار دارند و باعث خنک شدن هوا می‌شوند.
  • بعد از این عمل، مبرد از این بخش به قسمت پشتی دستگاه منتقل می‌شود.
  • مبرد در این بخش، وارد کمپرسور می‌شود و دما و فشار آن افزایش می‌یابد.
  • بعد از مرحله، مبرد فشرده، از یک سری لوله مسی عبور می‌کند و خنک می‌شود.
  • مبرد خنک شده دوباره به بخش داخلی باز می‌گردد تا دمای هوا را کاهش دهد.

هر چند که عملکرد کولر گازی ساده به نظر می‌رسد؛ اما هر یک از قطعات آن حساسیت زیادی دارند و باید شرایط استفاده از آن‌ها رعایت شوند. در صورت خرابی هم باید یک فرد متخصص دستگاه را بررسی و تعمیر کند.

عملکرد بهتر کولر گازی
برای عملکرد بهتر کولر گازی، بهتر است آن را به صورت دوره‌ای سرویس کنید.

علاوه بر استفاده درست و آشنایی با عملکرد دستگاه، سرویس دوره‌ای و منظم دستگاه هم می‌تواند به افزایش عمر مفید دستگاه و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه به شما کمک کند. بهتر است هر سال و قبل از شروع فصل گرما، سرویس کولر گازی را انجام دهید. اگر خودتان تابحال این کار را انجام نداده‌اید بهتر است از یک تعمیرکار فنی کمک بگیرید تا به صورت اصولی دستگاه شما سرویس شود و به قطعات آن آسیب نرسد.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی
5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

    1. با سلام
      حسین عزیز، خوشحالیم که توانسته ایم به شما کمک کنیم. نظرات شما انرژی بخش تیم آچارباز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا