×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

راز های نگهداری کولر گازی به زبان ساده

اصول مهم نگهداری کولر گازی

در هوای گرم تابستان، تنها باد خنک کولر گازی می‌تواند، حال ما را خوب کند؛ اما تصور کنید که یک روز ظهر تابستان، کولر شما دچار مشکل شود و خانه هر دقیقه گرم‌تر شود. در این زمان است به اهمیت نکات مهم در نگهداری کولر گازی پی می‌برید.

نگهداری درست از کولر گازی، کارکرد دستگاه را بهینه و موجب کم کردن مصرف برق کولر گازی می‌شود. در صورتی که تمایل دارید درباره نگهداری از کولر گازی تنها به معنی تمیز کردن آن نیست؛ بلکه به معنی انجام اقداماتیست که فشار غیرضروری روی دستگاه را برمی‌دارد تا کولر گازی سال‌ها بدون دردسر کار کند.

این دستگاه، قطعات مختلفی دارد که پشت سر هم و چرخه‌ای کار می‌کنند. به همین دلیل، خرابی حتی یک قطعه کوچک بر کار بقیه اجزا تاثیر می‌گذارد و می‌تواند به خرابی‌های پرهزینه منجر شود؛ پس سرویس کولر گازی به صورت دوره‌ای و تشخیص به موقع خرابی‌ها، از هزینه‌های زیاد تعمیر کولر گازی جلوگیری می‌کند. به طور متوسط اگر یک کولر گازی به طور درست نگهداری و سرویس شود، بیش از 10 سال بدون خرابی جدی و نیاز به تعویض قطعات اصلی، کار خواهد کرد.

در این مقاله آچارباز قصد داریم نحوه نگهداری از کولر گازی را به زبان ساده آموزش دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اصول مهم نگهداری کولر گازی

ممکن است شما در رابطه مسائل فنی، اطلاعات زیادی نداشته باشید؛ اما با چند اصل ساده این مقاله هم می‌توانید سرویس و نگهداری کولر گازی را انجام دهید تا عمر مفید و کارایی کولر خود را بالا ببرید.

اصول تعمیر و نگهداری کولر گازی
برای افزایش طول عمر مفید کولر گازی باید قسمت‌های مختلف دستگاه را به سالیانه سرویس کنید.

نحوه کار کولر گازی را بدانید

آشنایی با نحوه کار هر دستگاهی به شما کمک می‌کند تا از آن درست استفاده کنید؛ پس قبل از هر چیز با نحوه کار و عملکرد کولر گازی آشنا شوید.

سایز و توان دستگاه را درست انتخاب کنید

یکی از نکاتی باید به آن توجه کنید، انتخاب دستگاه مناسب با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه زندگی و متراژ خانه است. با انتخاب درست سایز و توان دستگاه در مصرف برق هم صرفه‌جویی می‌شود.

برای تعمیر کولر گازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

فیلترهای دستگاه را تمیز نگه‌دارید

فیلترهای کولر گازی مسئول حذف گردوغبار و اجزای ریز از هوا هستند. اگر این فیلترها کثیف باشند، موتور دستگاه باید برای به جریان انداختن هوا بیشتر کار کند و به آن فشار وارد می‌شود. بهتر است هر ماه فیلترها را بشویید و اگر قابل شستشو نیستند، آن‌ها را تعویض کنید.

تمیز کردن فیلترهای اسپلیت
برای جلوگیری از وارد شدن فشار به موتور کولر گازی باید فیلترهای آن را به صورت ماهانه تمیز کنید.

برای نگهداری کولر گازی ، کندانسور را تمیز کنید

کندانسور بخش مهمی از کولر گازی است. شما باید یک برنامه‌ای دوره‌ای برای تمیز کردن آن داشته باشید. برای تمیز کردن کندانسور، ابتدا کولر گازی خود را خاموش کنید. بعد از آن برق خود کندانسور را هم قطع کنید. حالا با یک دستمال همه قسمت‌ها را تمیز کنید.

با استفاده از یک برس نرم، پره‌های کندانسور را تمیز کنید. برای بهتر تمیز شدن کندانسور می‌توانید از سری‌های کوچک جاروبرقی و مکش پایین آن کمک بگیرید و گردوغبار را از روی پره‌ها تمیز کنید.

به خاطر داشته باشید، فضایی که این بخش در آن نصب شده باید همیشه تمیز باشد؛ چون ممکن است هر شیء خارجی وارد کندانسور شود و به موتور آن آسیب برساند.

پیشنهاد مطالعه

سرویس دوره‌ای کولر گازی را جدی بگیرید

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که با وجود انجام اصول نگهداری کولر گازی، چه نیازی به سرویس آن وجود دارد. باید گفت که سرویس کولر گازی یک بخش مهم نگهداری از دستگاه است؛ اما کولر گازی یک سیستم پیچیده از سیم‌ها، موتورها و لوله‌های مسی است که تنها افراد ماهر و آشنا با این سیستم می‌توانند سرویس آن را انجام دهند.

اصول مهم نگهداری کولر گازی
برای نگهداری کولر گازی گری ، نگهداری کولر گازی جنرال و دیگر برندها باید یک فرد ماهر، دستگاه را سرویس کند.

سرویس کولر گازی معمولا شامل موارد زیر است:

  • تنظیم کردن ترموستات داخلی دستگاه
  • بررسی سلامت اتصالات الکتریکی دستگاه
  • روغنکاری موتور و بخش‌های متحرک
  • بررسی کارکرد درست کنترلرها و برد
  • تنظیم درست مقدار گاز مبرد در گردش

انجام سرویس دوره‌ای دستگاه مزایای زیادی دارد از جمله:

  • پیشگیری از خرابی‌های پرهزینه
  • صرفه‌جویی در مصرف برق
  • بالا رفتن عمر مفید کولر گازی
  • افزایش کارکرد ایمن دستگاه

مدارهای الکترونیکی کولر گازی پیچیده است؛ پس هیچ وقت برای رفع عیب‌های الکتریکی،دستگاه را سرویس یا تعمیر نکنید. حداقل سالی یکبار سرویس کولر گازی باید انجام شود.

پیشنهاد مطالعه

باز بودن مسیر خروجی آب را چک کنید

مرطوب بودن همیشگی لوله خروجی آب باعث رشد میکرواورگانیسم‌ها در درون لوله و مسدود شدن آن می‌شود. با توجه به این موضوع باید لوله خروجی دستگاه را چک کنید که مسدود نباشد و آن را تمیز نگه‌دارید.

برای نگهداری کولر گازی ، بازده انرژی را افزایش دهید

بهترین راه برای افزایش بازده انرژی و جلوگیری از فشار آمدن به کولر گازی این است که قبل از رسیدن به ساعات اوج گرما، کولر گازی را روشن کنید تا محیط خنک شود. این موضوع، علاوه براین که از گرمازدگی و کلافه شدن از دمای زیاد هوا جلوگیری می‌کند باعث کاهش مصرف انرژی نیز می‌شود.

استفاده بهینه از کولر گازی
سرویس و نگهداری کولر گازی همراه با استفاده درست، عمر مفید دستگاه شما را افزایش می‌دهد.

دما را درست انتخاب کنید

درست است که هوای سرد در تابستان بسیار دلچسب است؛ اما انتخاب دماهای خیلی پایین به دستگاه فشار وارد می‌کند. بهترین دما برای خانه بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

کولر گازی یک سیستم پیچیده از سیم‌ها، موتورها و لوله‌های مسی است و تنها افراد ماهر و آشنا با این سیستم می‌توانند سرویس آن را انجام دهند.

برای نگهداری کولر گازی ، تبادل انرژی با بیرون را کم کنید

کولر آبی، هوای بیرون را خنک و به داخل می‌دمد؛ اما کولر گازی، همان هوای داخل محیط را خنک می‌کند؛ پس نیازی به باز بودن پنجره نیست. با توجه به این موضوع، هر چقدر تبادل گرمایی با محیط هم کمتر باشد، کولر برای خنک کردن محیط انرژی کم‌تری مصرف می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

نگهداری کولر گازی پنجره ای

کولرهای گازی پنجره ای برخلاف اسپلیت، واحد اواپراتور و کندانسور جدا ندارند و هر دو بخش در یک واحد گنجانده شده است. نحوه نگهداری کولر گازی پنجره ای مشابه کولر گازی اسپلیت است. برای افزایش کارایی و عمر این دستگاه می‌توانید موارد زیر را انجام دهید.

روش‌های درست نگهداری کولر گازی
برای نگهداری کولر گازی پنجره ای بهتر است آن را در دیوار یا پنجره شمالی نصب کنید.

ورودی هوای کندانسور را تمیز نگه‌دارید

در قسمت بیرونی و پشت دستگاه، پره‌هایی وجود دارد. این قسمت ورودی هوای کندانسور است و باعث خنک شدن آن می‌شود. آن‌ها را تمیز کنید تا گردوغبار و اشیای خارجی، ورودی هوا را مسدود نکند.

فضایی پشت پنجره را تمیز کنید

اگر کولر گازی روی لبه پنجره‌ای مشرف به بالکن یا حیاط نصب شده است، سعی کنید اطراف آن را همیشه تمیز نگه‌‎دارید تا زباله و اشیای خارجی وارد موتور نشوند.

سرویس دوره‌ای را انجام دهید

برای نگهداری کولر گازی پنجره ای ، سرویس دوره‌ای را فراموش نکنید. در سرویس دوره‌ای روغن‌کاری قطعات متحرک، تنظیم ترموستات و چک کردن سلامت قطعات مختلف بررسی می‌شود.

محل نصب بهتر است آفتاب‌گیر نباشد

تابش آفتاب به کولر گازی پنجره‌ای باعث می‌شود که ترموستات دستگاه به اشتباه، دما را بیشتر شناسایی کند؛ درنتیجه برای خنک کردن هوا بیشتر کار کند. این موضوع به مرور زمان باعث فشار آمدن به دستگاه و خرابی‌ قسمت‌های مختلف می‌شود.

دمای را تنظیم کنید

برای نگهداری کولر گازی پنجره‌ای به شیوه درست، دما را خیلی پایین انتخاب نکنید. دمای متعادل برای تابستان بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.

برای پنجره‌ها و درها از عایق حرارتی استفاده کنید

کولر گازی پنجره‌ای هوای داخلی را می‌گیرد و آن را خنک می‌کند پس باید برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، پنجره‌های عایق داشته باشید. همچنین برای جلوگیری از تبادل دما و فشار آمدن به دستگاه، بهتر است در ساعات گرم روز، پنجره‌ها را با پرده بپوشانید تا اتاق بیشتر گرم نشود.

پیشنهاد مطالعه

چک لیست نگهداری کولر گازی اجنرال ، ال جی، سامسونگ و دیگر برندها

داشتن یک چک لیست برای نگهداری از کولر گازی، به شما کمک می‌کند تا نگهداری کولر گازی را به خوبی انجام دهید. به یاد داشته باشید که برخی از اقدامات برای تعمیر و نگهداری کولر گازی باید توسط شخص ماهر و متخصص انجام شود.

اصول تعمیر و نگهداری کولر گازی
یکی از نکات مهم نگهداری کولر گازی تهیه کردن چک لیست برای اقدامات لازم است.
  1. فیلتر هوا را بشویید یا تعویض کنید

فیلتر هوا باید به صورت ماهانه شسته شود. اگر فیلترهای کولر شما قابل شستشو نیست باید آن را تعویض کنید.

  • کندانسور و اواپراتور را تمیز نگه‌دارید

بهتر است با تمیز کردن فیلترها، کندانسور و اواپراتور را هم تمیز کنید.

  • مسیر تخلیه آب کولر گازی را چک کنید

بعد از تمیز کردن کندانسور و اواپراتور، باز بودن مسیر خروجی آب را بررسی کنید.

  • فن‌های داخلی و خارجی را روغن‌کاری کنید

این کار باید به صورت سالانه و هنگام سرویس کولر گازی انجام شود.

پیشنهاد مطالعه
  • سلامت سیم‌کشی برق دستگاه را چک کنید

 این مورد هم باید هنگام سرویس دستگاه انجام شود.

  • ترموستات را تنظیم کنید

 این کار هم باید توسط سرویسکار انجام شود.

  • به صدای دستگاه هنگام کار کردن توجه کنید

صداهای غیرعادی نشانه عملکرد نادرست یکی از قطعات است.

اصول تعمیر و نگهداری از کولر گازی
سرویس سالانه دستگاه یکی از نکات مهم در نگهداری از کولر گازی است.

با وجود این که کولرهای گازی ساختار مقاوم و بادوامی دارند؛ اما برخی از تنظیمات آن‌ها به شرایط محل نصب حساس هستند و بعد از مدتی از حالت درست خارج می‌شوند؛ پس علاوه بر نگهداری درست نیاز به سرویس هم دارند.

اگر می‌خواهید کولر گازی شما سال‌ها بدون دردسر کار کند و هزینه‌های زیاد تعمیر و نگهداری کولرهای گازی برای شما ایجاد نشود پس حتما سرویس سالیانه دستگاه را انجام دهید. شاید به دلیل هزینه، از سرویس دستگاه صرف نظر کنید؛ اما باید بدانید که هزینه سرویس دوره‌ای بسیار کم‌تر از تعمیرات پرهزینه آینده است. آچارباز با کمک گرفتن از یک تیم متخصص از تعمیرکاران کولر گازی، آماده انجام سرویس کولر گازی برای شماست. برای استفاده از خدمات ما، می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن آچارباز مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید.

برای سرویس کولر گازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا