×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

چرا باید به روغن کاری کولر گازی اهمیت داد؟

چرا باید به روغن کاری کولر گازی اهمیت داد؟

کولر گازی یکی از جدیدترین نسل‌های انواع کولر و لوازم سرمایش محیط است که امروزه در بسیاری از منازل، اماکن عمومی و محیط‌های کاری و اداری نصب می‌شود. این نوع کولرها نسبت به دیگر لوازم خنک کننده فضا مانند انواع پنکه، کولرهای آبی و … دارای قدرت و توان سرمایشی بالاتری هستند و می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌تری، دمای محیط را مطلوب و دلپذیر سازند. یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام استفاده از این دستگاه‌ها، تعمیر و روغن کاری کولر گازی است.
با فرا رسیدن فصل گرما، اغلب افراد به سرعت کولرهای خود را روشن کرده و از آن برای خنک کردن فضای منزل یا محل کار استفاده می‌کنند. این در حالیست که کولرهای گازی شما حداقل 6 ماه بدون استفاده مانده‌اند و ممکن است هر چیزی از پرز فرش گرفته تا گرد و غبار وارد آن شده باشد. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود تا پیش از راه اندازی، سرویس کولر گازی را انجام دهید تا در صورت وجود مشکلات احتمالی، آسیبی به دستگاه شما وارد نشود؛ در غیر اینصورت در طول سال باید هزینه زیادی را برای تعمیر کولر گازی پرداخت کنید. با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی اهمیت روغن کاری در کولرهای گازی به نکات مهمی که در این فرآیند باید مورد توجه قرار گیرند، اشاره کنیم.

چرا کولر به روغن نیاز دارد؟

کمپرسور کولر گازی، بخشی است که باید با روغن کار کند. وجود روغن در این بخش امکان خوردگی و ساییدگی کمپرسور را کاهش داده و علاوه بر خنک کردن بخش‌های مختلف آن، به بالا بردن بازدهی عملکرد کولر نیز کمک می‌کند. توجه کنید که بخشی از روغن کمپرسور با مبرد از آن خارج می‌شود. اما پس از یک چرخش دوباره به آن باز می‌گردد. اگر درون کولر گازی روغن وجود نداشته باشد، اجزای اصلی دستگاه مانند یاتاقان، پیستون، رینگ، سوپاپ و کاسه نمد، از بین می‌روند. البته میزان روغن درون کمپرسور نیز نباید بیش از اندازه باشد.

برای سرویس کولر گازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

انواع روغن‌های کولر گازی

امروزه انواع مختلفی از کولرهای گازی در اقصی نقاط جهان تولید می‌شوند که هر یک می‌توانند کمپرسورهای متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل روغن به کار رفته در این کمپرسورها نیز دارای انواع و کیفیت‌های متفاوتی است. برخی از انواع روغن کمپرسور در کولر گازی عبارتند از:

• روغن‌های معدنی: این نوع روغن‌ها خود شامل انواعی همچون روغن‌هایی با پایه پارافین، نفتیک یا آروماتیک هستند.
• روغن‌های مصنوعی: از جمله این روغن‌ها می‌توان به روغن‌هایی با پایه گلیکول؛ آلکیل بنزین و … اشاره کرد.

دانستن این موضوع در هنگام تعویض روغن کمپرسور و نحوه انتخاب روغن مناسب بسیار مفید و موثر است. شما می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه خود، نوع روغن مناسب برای کمپرسور آن را پیدا کنید.

انواع روغن‌های کولر گازی
کولرهای گازی دارای انواع کمپرسورها و انواع روغن‌های متفاوتی هستند.

فواید روغن کاری کولر گازی

کولر گازی از اجزا و قطعاتی ساخته شده که هر یک از آنها ویژگی‌ها و عملکرد منحصر به فردی دارند. در این میان، کمپرسور کولر را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن دانست که باید به آن در هنگام سویس و تعمیر کولر گازی توجه شود. سرویس کمپرسور در کولرهای گازی شامل تعویض یا شارژ روغن آن است. انجام این کارها برای حفظ راندمان و عملکرد کولر گازی ضروری است و باید به طور مرتب و سالانه صورت گیرد. توجه کنید که اگر مقدار روغن کمپرسور، کمتر از میزان لازم باشد، قطعات کولر به مرور زمان دچار اصطکاک و ساییدگی یا حتی خوردگی خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه

روغن آلوده چه تاثیری بر عملکرد کمپرسور کولر می گذارد؟

آلودگی روغن نیز مانند کم بودن میزان روغن، بر عملکرد کمپرسور تاثیر دارد. شاید برای شما نیز این سوال به وجود آید که چرا روغن کمپرسور دچار آلودگی می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که روغن کمپرسور می‌تواند به دلایلی همچون وجود رطوبت در محیط کولر یا راه یافتن برخی ذرات فلزی به درون روغن، بوجود آید. اما روغن آلوده چطور می‌تواند به کولر آسیب بزند؟ برخی از موارد این آسیب عبارتند از:

بالا رفتن اسیدیته در کمپرسور

اگر رطوبت به کمپرسور دستگاه نفوذ کند، ابتدا روغن و سپس سیال مبرد کمپرسور را اسیدی می‌کند. بالا رفتن غلظت اسید در سیال‌های جاری کمپرسور نیز می‌تواند میزان خوردگی اجزای درونی را افزایش داده و موجب کاهش کارایی کولر شود. از طرفی، این اسیدیته بالا، سیم پیچ موتور را نیز از بین برده و می‌تواند کولر را به کلی از کار بیندازد.

تعمیر کولر گازی در محل با آچارباز
برای تعمیر کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
تعمیر کولر گازی

بالا رفتن میزان ساییدگی کمپرسور

اگر ذرات فلزی کوچک به روغن کمپرسور وارد شوند، به مرور زمان اصطکاک درون کمپرسور را افزایش داده و در نهایت موجب ساییدگی آنها خواهند شد.

بوجود آمدن کف در روغن

اگر روغن کمپرسور به هر دلیلی دچار آلودگی شود، با بالا رفتن دما یا نفوذ رطوبت، درون آن، کف ایجاد می‌شود. کف موجود در روغن می‌تواند لوله‌های درون کولر را دچار انسداد و گرفتگی کند. از طرفی اگر دما یا حرارت کمپرسور بالا رود، وجود کف درون روغن امکان سوختن این قطعه را افزایش می‌دهد.توجه کنید که کف کردن روغن تنها به دلیل وجود آلودگی یا رطوبت در آن نیست. در برخی مواقع، اگر مبرد را به شکل مایع درون کمپرسور بریزیم، روغن کمپرسور تبخیر می‌شود. بنابراین روغن کف می‌کند. به هر ترتیب، علت یا نحوه ایجاد کف چندان مهم نیست. اما وجود آن تاثیر منفی بر عملکرد کولر گازی دارد.

تولید سر و صدا از داخل کمپرسور

پیشتر اشاره کردیم که وجود ذرات فلزی و آلودگی‌های درون کمپرسور در نهایت موجب ساییدگی قطعات آن می‌شود. حال اگر میزان این ساییدگی افزایش یابد، کولر گازی در هنگام کار سر و صدای اضافی ایجاد می‌کند.
بنابراین تا حد ممکن باید از نفوذ آلودگی و رطوبت به درون کمپرسور جلوگیری کرد تا کارایی کمپرسور و پس از آن، کارایی کولر گازی کاهش نیابد.

تست رطوبت روغن

تا اینجا به بررسی اهمیت روغن کاری و تعویض روغن کمپرسور اشاره کردیم. در ادامه خواهیم دید که چگونه می‌توان فهمید که درون روغن کمپرسور، رطوبت وجود دارد؟ این امر با یک آزمایش ساده با نام تست رطوبت روغن و به عبارت بهتر با سنجش میزان مقاومت الکتریکی آن، امکان پذیر است.

تعویض روغن کولر گازی
تعویض روغن کمپرسور در کولرهای گازی تاثیر بسیاری در حفظ عملکرد دستگاه دارد.

چه زمانی باید روغن کمپرسور کولر گازی تعویض شود؟

اگر با هر یک از شرایط و نشانه‌های زیر مواجه شدید، باید بدانید که زمان تعویض روغن کمپرسور شما فرا رسیده است:

• وجود هوا یا رطوبت درون روغن: در این حالت، رطوبت با اکسیژن موجود در هوا یا رطوبت واکنش داده و فاسد می‌شود.
• کم شدن میزان روغن: در این حالت ممکن است بروز نشتی در مدار کولر موجب کاهش میزان روغن آن باشد. در این حالت نیز بهتر است روغن کولر را عوض کنید.
• گرفتگی در مدار گاز: این مورد ممکن است به دلیل ایجاد خوردگی در لوله‌ها بوجود آید.
• مشاهده تغییراتی در رنگ روغن (روغن سیاه، طوسی یا سبز)

وجود ذرات فلزی و آلودگی‌های درون کمپرسور در نهایت موجب ساییدگی قطعات آن می‌شود. حال اگر میزان این ساییدگی افزایش یابد، کولر گازی در هنگام کار سر و صدای اضافی ایجاد می‌کند. .

نکات مهم در روغن کاری کولر گازی

در هنگام روغن کاری کولر گازی به موارد زیر توجه کنید:

• روغن کاری را در زمان مناسب (یک هفته قبل از راه اندازی دستگاه) انجام دهید.
• در انجام فرآیند روغن کاری حساسیت به خرج ندهید و در صورت لزوم این کار را به سرویس کاران ماهر و مجرب بسپارید.
• برخی از امور مقدماتی لازم برای روغن کاری مانند قطع برق و … را خودتان انجام دهید.
• به نوع کمپرسور و روغن مورد نیاز آن توجه کنید. در این مورد نیز بهتر است تا انتخاب روغن مناسب را به فردی خبره و با تجربه بسپارید تا امکان ایجاد مشکلات احتمالی در آینده، کاهش یابد.

برای تعمیر کولر گازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
4.2/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا