×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

سیر تا پیاز تعویض بلبرینگ جارو برقی

تعویض بلبرینگ جاروبرقی

جاروبرقی شما سر و صدایی بیش از حالت معمولی دارد؟ می‌دانید چرا صدایش زیاد است؟ یکی از عواملی که موجب صدای بیش از حد جاروبرقی می‌شود، خرابی بلبرینگ جاروبرقی است که باید تعویض شود. ما در وبلاگ آچارباز قصد داریم، این بار، در مورد نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی با شما صحبت کنیم.

در این مقاله در مورد اینکه، بلبرینگ جاروبرقی چیست و تعمیر آن چه اهمیتی دارد؟ 4 مرحله تعویض بلبرینگ و تعمیر جاروبرقی صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

هرآنچه که نیاز است قبل از تعویض بلبرینگ جاروبرقی بدانید:

بلبرینگ جاروبرقی چیست و تعمیر آن چه اهمیتی دارد؟

بلبرینگ یک قطعه‌ی مهم است که در ابتدا و انتهای موتور جاروبرقی قرار می‌گیرد. این قطعه عملکرد موتور را تسهیل می‌کنند. گاهی اوقات به دلیل ضربه یا کثیفی، بلبرینگ‌های جاروبرقی خراب می‌شوند.

خراب شدن بلبرینگ باعث ایجاد صدای خیلی زیاد و کاهش مکش جاروبرقی می‌شود. در صورتی که با این مشکلات مواجه شدید، باید هر چه سریع‌تر برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی اقدام تا از آسیب به موتور دستگاه جلوگیری کنید.

به طور کلی، علائم و نشانه‌های بلبرینگ معیوب عبارتند از:

  • صدای زوزه مانند موتور دستگاه در هنگام کار
  • صدای خش خش موتور
  • لرزش دستگاه و کاهش قدرت مکش آن

از کجا متوجه شویم که بلبرینگ جاروبرقی معیوب است؟

برای تشخیص اینکه آیا زمان تعویض بلبرینگ جاروبرقی فرا رسیده یا این قطعه دچار خرابی شده است، باید پس از باز کردن موتور، بلبرینگ‌ها را بچرخانید و ببینید که آیا صدایی از آنها ایجاد می‌شود یا خیر. اگر حرکت بلبرینگ‌ها با ایجاد صدای شدید همراه بود یا هر یک از بلبرینگ‌ها به سختی در جای خود می‌چرخید باید هر دو بلبرینگ دستگاه را تعویض کنید.

تعمیر جارو برقی با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر جاروبرقی و تعمیر جارو شارژی آچارباز، یک تعمیرکار سیار جاروبرقی است که جاروبرقی و جارو شارژی شما را عیب‌یابی کرده و مشکلاتی که دارد را برطرف می‌کند. اگر در حین کار، جاروبرقی و یا جارو شارژی شما خاموش شد، از طریق اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید.
درخواست تعمیر جارو برقی
زمان تعویض بلبرینگ جاروبرقی
سر و صدای زیاد موتور جاروبرقی نشان می‌دهد که بلبرینگ‌های آن باید عوض شوند.

پیشنهاد مطالعه

نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی در 4 مرحله

اگر اندکی با ساختار و بخش‌های مختلف جاروبرقی آشنایی داشته باشید، می‌توانید تعویض بلبرینگ جاروبرقی را به تنهایی و بدون نیاز به تعمیرکار لوازم خانگی انجام دهید. طبیعی است که ساختار و بخش‌های داخلی جاروبرقی‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند؛ اما هر موتور جاروبرقی، در دو سر خود دارای دو بلبرینگ است و اگر از خرابی بلبرینگ‌ها و علت صدای بلند موتور اطمینان حاصل کردید، می‌توانید موتور دستگاه را باز کنید.

برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

گام اول: باز کردن موتور

نحوه باز کردن موتور برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی به شرح زیر است:

  1. ابتدا لوله جاروبرقی، کیسه و فیلترهای داخلی دستگاه را از آن جدا کنید.
  2. پوششی که اجزای داخلی دستگاه را از محفظه بیرونی آن جدا می‌کند را با پیچ گوشتی باز کنید.
نحوه باز کردن جاروبرقی برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی
برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی باید موتور دستگاه را جدا کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب به برد الکترونیکی دستگاه، پیچ‌های بدنه آن را باز کنید. اما لازم نیست آن را کامل جدا کنید.
  • توجه کنید که موتور جاروبرقی در دستگاه‌های مختلف با مدل‌های گوناگون، با یکدیگر تفاوت دارد و ممکن است در بخش‌های مختلفی از بدنه جاروبرقی جای گرفته باشد. بنابراین در صورت لزوم باید بخش‌های دیگری از دستگاه را هم باز کنید تا به آن دسترسی داشته باشید.

در این میان، برای اینکه در انتهای کار برای بسته و سر جا خود قرار دادن اجزای مختلف دچار مشکل نشوید، می‌توانید در هر مرحله از باز کردن بخش‌های مختلف جاروبرقی و پیش از جدا کردن اجزای آن، با تلفن همراه خود، عکسی از آن بخش بگیرید. در نهایت، این تصاویر به شما کمک می‌کند که اجزای باز شده را به چه ترتیب و در چه محلی قرار دهید.

  • هنگامی که موتور دستگاه را پیدا کردید، ابتدا پیچ‌های آن را باز کرده و سپس با احتیاط، آن را از محل خود جدا کنید.

از آنجا که بستن و باز کردن اجزای داخلی جاروبرقی امری تخصصی است، توصیه می‌شود که برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی، از متخصصان و تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید.

گام دوم: خارج کردن فن موتور

در انتهای موتور جاروبرقی، یک صفحه فلزی وجود دارد که فن موتور، در پشت آن قرار گرفته است. شما باید برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی، پیچ‌های این صفحه را باز کنید. بعد از این کار با باز کردن مهره فن، فن موتور جاروبرقی را هم از آن جدا کنید.

ممکن است فن موتور در تمامی مدل‌های جاروبرقی به یک شکل نباشد و به روش‌های گوناگونی باز شوند. بنابراین بهتر است پیش از باز کردن آن، مدل جاروبرقی خود را در اینترنت جستجو کنید و با ساختار موتور و فن آن، آشنا شوید.

خارج کردن فن موتور جاروبرقی
برای عوض کردن بلبرینگ جاروبرقی باید فن آن را باز کنید.

گام سوم: باز کردن اجزای موتور و چک کردن زغال‌های کربنی

برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی باید اجزای موتور آن را باز کنید. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

چطور بلبرینگ جاروبرقی را عوض کنیم
بعد از باز کردن موتور جاروبرقی می‌توانید سلامت زغال‌ها و بلبرینگ آن را چک کنید.
  • پس از چک کردن زغال موتور، باید استاتور جاروبرقی را از موتور بیرون بکشید. استاتور دارای یک بست فنری است که اگر آن را به سمت پایین فشار دهید، رها شده و قطعه جدا می‌شود.
  • توجه کنید که با خارج کردن استاتور، کنترلر آن را هم از موتور خارج کنید. همچنین اگر هر بخش جاروبرقی واشر یا پیچی داشته باشد که در هر مرحله از بدنه جدا می‌شوند، باید آنها را به دقت نگهداری کنید و در هنگام بستن موتور سر جای خود قرار دهید.
  • در قسمت انتهایی، حلقه نوار مسی رنگ و نازکی به نام کموتاتور وجود دارد که باید آن را بیرون بیاورید، تمیز کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. کثیف شدن این قطعه، یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی موتور جاروبرقی است.
  • در دو سر ابتدا و انتهای موتور، دو عدد بلبرینگ وجود دارد که با چند ضربه آرام یا فشار پیچ گوشتی می‌توانید آنها را از جا درآورید.
اهمیت چک کردن زغال موتور
بعد از جدا کردن موتور دستگاه و باز کردن فن آن زغال‌های کربنی موتور را بررسی کنید.

گام چهارم: تعویض بلبرینگ جاروبرقی با بلبرینگ‌های جدید و باکیفیت

  1. شافت استاتور جاروبرقی را تمیز کنید. به همان روشی که بلبرینگ‌های معیوب را تعویض کردید، بلبرینگ‌های جدید را در جای خود قرار دهید.
  2. در هنگام تعویض بلبرینگ جاروبرقی بهتر است از بلبرینگ‌های اصل و باکیفیت متناسب با مدل جاروبرقی خود استفاده کنید و در صورت امکان، هر دو بلبرینگ را با هم تعویض کنید.
  3. حال که اجزای جاروبرقی را تا این حد باز کردید، تمامی بخش‌ها و اجزای ریز آنها را به دقت تمیز کنید و سر جای خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید که تمامی این اجزا و قطعات باید به همان ترتیب که باز شده‌اند، سر جای خود قرار گیرند تا دستگاه قابل راه اندازی باشد.

از آنجا که بستن و باز کردن اجزای داخلی جاروبرقی کاری تخصصی است، توصیه می‌شود که برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی ، از متخصصان و تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید. اگر نتوانید همه قطعات را به درستی باز کنید یا دوباره در جای خود قرار دهید، ممکن است دستگاه شما آسیب جدی ببیند و نیاز به تعمیرات تخصصی داشته باشد. در آچاباز، تعمیرکاران با تجربه آماده هستند تا مشکلات وسایل خانگی شما را حل کنند. کافیست به سایت یا اپلیکیشن آچارباز بروید و درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن جاروبرقی شما تعمیر شود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا