×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

دلایل صدای زیاد جاروبرقی و راهکارهای برطرف کردن آن

علت صدای زیاد جاروبرقی

جاروبرقی جزء آن دسته از وسایل الکتریکی است که در زمان روشن بودن سروصدا تولید می‌کند. اما گاهی اوقات صدای جاروبرقی از حالت عادی آن بلندتر است. بدون‌شک صدای زیاد آن خبر از یک مشکل می‌دهد. اگر در هنگام کار با جاروبرقی به طور ناگهانی با این مشکل مواجه شدید، نگران نباشید. زیرا علت صدای زیاد جاروبرقی به موارد مختلفی مربوط می‌شود که با یک بررسی ساده می‌توانید بیشتر آنها را در منزل خود برطرف کنید.

هیچ کسی انتظار ندارد که جاروبرقی در زمان روشن بودن بی‌صدا باشد. با این حال دلایل زیادی می‌تواند باعث افزایش صدای آن شوند. قبل از این که به خاطر صدای بسیار بلند و آزاردهنده جاروبرقی آن را به نزد یک تکنسین ببرید، نکات و موارد گفته شده در زیر را با دقت مطالعه کنید؛ تا شاید بتوانید به راحتی در منزل خود مشکل صدای آن را برطرف کنید و تعمیر جاروبرقی را انجام دهید.

پر بودن کیسه آشغال جاروبرقی

پر بودن کیسه جاروبرقی می‌تواند ساده‌ترین علت صدای زیاد جاروبرقی شما باشد. توصیه می‌کنیم برای عملکرد بهتر دستگاه خود، از خالی بودن کیسه آن مطمئن باشید. زمانی که کیسه آشغال جاروبرقی پر باشد، مشکلات زیادی برای شما به وجود می آورد. اول اینکه صدای جاروبرقی از حالت استاندارد آن بالاتر می‌رود. دوم قدرت مکش آن کاهش پیدا می‌کند. در برخی از مدل‌ها هم می‌تواند دلیل روشن نشدن دستگاه باشد. البته دلایل زیاد دیگری برای این مشکل وجود دارد که در بحث روشن نشدن جاروبرقی، مفصل به آن پرداخته‌ایم.

برای تعمیر جارو برقی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

مسدود شدن مسیر لوله و خرطومی

یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد صدای زیاد جاروبرقی می‌شود، مسدود شدن مسیر لوله و خرطومی آن است. در زمان تمیز کردن خانه با استفاده از جاروبرقی مراقب باشید که اجسام بزرگ مانند لنگه جوراب، اسباب بازی کودکان و دیگر موارد در معرض مکش آن نباشند. اجسام و آشغال‌های بزرگ باعث مسدود شدن مسیر لوله و خرطومی می‌شوند و به دنبال کیپ شدن آنها صدای جاروبرقی به عنوان نوعی هشدار زیاد می‌شود. در صورتی که علت صدای زیاد جاروبرقی، مسدود بودن خرطومی باشد؛ برای برطرف کردن آن کافی است که با استفاده از یک سیخ مسیر آن را به آرامی باز کنید.

پیشنهاد مطالعه
گرفتگی لوله علا صدای زیاد جاروبرقی
بازبینی مسیر خرطومی جهت بررسی به دام افتادن اشیاء در داخل آن

فیلتر کثیف، مهم‌ترین علت صدای زیاد جاروبرقی

فیلتر بخش مهمی از جاروبرقی است که تاثیر زیادی بر قدرت مکش آن دارد. طبیعی است که به مرور زمان فیلتر کثیف شود. کثیف شدن فیلتر دردسرهایی به همراه خواهد داشت که یکی از آنها تولید صدای زیاد است. در صورتی که به دنبال علت صدای زیاد جاروبرقی هستید، می‌توانید به سراغ فیلتر آن بروید. چنانچه متوجه شدید که فیلتر آن کثیف است، جهت تمیز کردن و شستشو، فیلتر را جدا کنید. توجه داشته باشید که در برخی از مدل‌های جاروبرقی فیلتر هوا قابلیت شستشو ندارد و در صورت کثیف شدن باید فیلتر جدید را جایگزین آن کرد.

کثیفی فیلتر و صدای جاروبرقی
بازبینی فیلتر جاروبرقی جهت جلوگیری از کثیف شدن آن

مشکل در موتور جاروبرقی

علت صدای زیاد جاروبرقی گاهی اوقات مربوط به موتور آن می‌شود. موتور جاروبرقی ممکن است کثیف شده باشد و یا هر گونه خرابی مکانیکی دیگری برایش ایجاد شود. علاوه‌بر این، احتمال آن وجود دارد که تثبیت نبودن موتور دستگاه در جای خودش نیز باعث ایجاد سروصدا شود. در بسیاری اوقات با بررسی موتور جاروبرقی و روغن‌کاری بلبرینگ‌های آن می‌توانید صدای جاروبرقی را کم کنید. در مقاله متداول ترین مشکلات جاروبرقی کدام است؟ می‌توانید با شایع‌ترین مشکلات این وسیله کاربردی و دلایل آن آشنا شوید.

پیشنهاد مطالعه

روغن کاری موتور برای کم کردن صدای جاروبرقی
بررسی موتور جهت برطرف کردن صدای زیاد جاروبرقی

خرابی فن موتور جاروبرقی

اگر موارد گفته شده در بالا علت صدای زیاد جاروبرقی نباشند، می‌توانید به دنبال ایجاد مشکل در فن موتور دستگاه خود باشید. مشکلاتی از قبیل شکسته شدن پره‌های فن می‌تواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی از جاروبرقی شود. این مشکل را جدی بگیرید و در اسرع وقت نسبت به تعمیر ان اقدام کنید، چرا که بی‌توجهی به این ایراد می‌تواند باعث از کار افتادن جاروبرقی شود.

وجود نشت و یا سوراخ، علت سوت کشیدن جاروبرقی

گاهی اوقات ممکن است در قسمتی از دستگاه به خصوص بخش‌های پلاستیکی آن سوراخی ایجاد شود. این مشکل می‌تواند دلیلی برای صدای زیاد جاروبرقی باشد. البته در اغلب اوقات این مشکل با شنیده شدن صدای سوت از جاروبرقی قابل تشخیص است. در صورت مواجه با ایجاد هر گونه حفره‌، شسکستی و نشت در قسمت‌های مختلف جاروبرقی هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید تا مجبور به پرداخت هزینه‌ی بیشتر نشوید.

شکسته شدن برس جاروبرقی

شاید فکرش را هم نکنید که شکسته شدن برس هم می‌تواند علت صدای زیاد جاروبرقی باشد. بعد از هر بار جاروکشیدن، برس‌های دستگاه را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن و گیرکردن زباله‌ها در لابه‌لای آن، نسبت به برطرف کردن انها اقدام کنید. در صورتی که متوجه شسکته شدن برس جاروبرقی شدید، برس جدید را جایگزین آن کنید. با توجه به مشکل بودن تعویض برس، توصیه می‌کنیم این کار را به افراد متخصص بسپارید.

برس شکسته و صدای زیاد جاروبرقی
بررسی و تمیز کردن برس جاروبرقی

تا چه اندازه صدای جاروبرقی عادی است؟

طراحی و نحوه ساخت جاروبرقی به گونه‌ای است که در بهترین شرایط هم، صدا تولید می‌کند. البته صدای جاروبرقی در مدل‌ها و برندهای مختلف با هم متفاوت است. واحد صدای جاروبرقی برحسب دسی‌بل بوده و اگر بخواهیم جاروبرقی‌های مختلف را براساس صدا و واحد دسی بل دسته‌بندی کنیم، آنها را باید در 4 گروه آرام، عادی، صدای بلند و بسیار بلند قرار دهیم.

  • چنانچه صدای جاروبرقی کمتر از 60 دسی بل باشد، به آن جاروبرقی کم صدا و یا سایلنت می‌گویند. البته منظور از سایلنت بودن این نیست که جاروبرقی هیچ صدایی تولید نمی‌کند، بلکه صدای آن در حدی است که به راحتی می‌توانید صدای تلویزیون و یا رادیو را بشنوید.
  • جاروبرقی‌هایی که در دسته عادی قرار دارند، صدای آنها بین 61 تا 70 دسی بل است. در این حالت صدای تلویزیون و رادیو به سختی شنیده می‌شوند.
  • زمانی که سروصدای جاروبرقی بین 71 تا 75 دسی بل باشد، در گروه جاروبرقی‌های با صدای بلند قرار می‌گیرد.
  • آن دسته از جاروبرقی‌هایی که صدای آنها بیش از دسی بل باشد، در گروه چهارم؛ یعنی صدای بسیار بلند جای داده می‌شوند.

لازم به ذکر است که جاروبرقی استاندارد نباید بیش از 80 دسی بل صدا تولید کند. با توجه به موارد بالا متوجه شدید که جاروبرقی‌های مختلف از نظر تولید سروصدا با هم متفاوت هستند. زمانی که صدای جاروبرقی شما از حالت عادی آن که می‌تواند شامل هر یک از موارد بالا باشد، فراتر برود؛ به طوری که صدای آن برایتان عجیب به نظر برسد، باید کمی نگران شوید و در جستجوی علت صدای زیاد جاروبرقی خود باشید.

صدای جاروبرقی را می‌توان جزء ویژگی‌های مهم آن برشمرد. زیرا خریداران در هنگام انتخاب جاروبرقی از فروشنده درباره میزان صدای جاروبرقی می‌پرسند. با این حال هر برند و مدل از جاروبرقی را که انتخاب کنید، این احتمال وجود دارد که صدای زیاد جاروبرقی شما را اذیت کند. علت صدای زیاد جاروبرقی فقط مربوط به نقص فنی آن نیست. همانطور که در این مطلب ملاحظه کردید، دلایل زیادی برای صدای زیاد آن وجود دارد. تمام سعی خود را کردیم که برای همه آنها راهکارهایی ارائه دهیم. چنان‌چه با رعایت و بررسی موارد گفته شده در بالا صدای زیادی جاروبرقی را نتوانستید کم کنید، قبل از اینکه جاروبرقی شما برای همیشه از کار بیفتد و دیگر روشن نشود، تعمیر آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

تعمیر جاروبرقی با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر جاروبرقی و تعمیر جارو شارژی آچارباز، یک تعمیرکار سیار جاروبرقی است که جاروبرقی و جارو شارژی شما را عیب‌یابی کرده و مشکلاتی که دارد را برطرف می‌کند. اگر در حین کار، جاروبرقی و یا جارو شارژی شما خاموش شد، از طریق اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید.
تعمیر جاروبرقی
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا