×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لپ تاپ و کامپیوتر

بررسی تاریخچه و چیستی اینترنت و نحوه شکل گیری آن

تاریخچه شکل گیری اینترنت

این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اینترنت در همه جا یافت می‎شود، از گوشی‌ها و تبلت‌ها گرفته تا تا دوربین های عکاسی و مکان های عمومی مثل اتوبوس و رستوران و ….

نتیجه این اتفاقات، کوچکتر شدن جهانی است که در آن زندگی می‌کنیم. همه از حال یکدیگر در این دنیای مجازی با خبر هستند و هیچ اخباری از دسترس خارج نیست. کسب و کارهای بزرگ و کوچکی که در این فضا شکل گرفته و رشد کردند نیز بسیاری از فعالیت‌های ما را آسان‌تر کرده‌اند. حال روز جهانی اینترنت در سال 2004 برای قدردانی از این تکنولوژی ارتباطی که زندگی همه ما را به هم مرتبط کرده است، شکل گرفت.

بعد از گسترش اینترنت بود که در دنیا تغییرات گسترده‌ای به وجود آمد و اتفاقات مهمی در ادامه این روند به وقوع پیوست. هم اکنون مردم این توانایی را دارند که از هر نقطه‌ای از جهان ویدیو کنفرانس برگذار کنند و اطلاعات بسیار زیادی را بین خود و کامپیوترها رد و بدل کنند.

ما امروز از اینترنت تقریباً در هر موردی و برای هرچیزی استفاده می‌کنیم و زندگی بدون اینترنت پرسرعت برای بسیاری از مردم غیرممکن شده است.

تاریخچه شکل گیری اینترنت

آغاز پیدایش اینترنت را می‌توان دهه 1960 میلادی دانست. دولت آمریکا در آن زمان طرحی به نام آرپا (ARPA)، مخفف آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته داشت.

اصل طرح این بود کامپیوترهای سازمانی بزرگ در هر منطقه، که هر کدام دارای اطلاعات زیادی بودند، بتوانند در صورت نیاز به یکدیگر متصل شده و اطلاعات را برای هم منتقل کنند و یا در صورت ایجاد بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک قرار دهند.

پیشنهاد مطالعه

در همان دوران سیستم هایی بوجود آمده بودند که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را از طریق شبکه مختص همان سازمان فراهم می‌کردند. به طوریکه کامپیوترهای موجود در بخش‌ها یا طبقات مختلف به راحتی می‌توانستند با یکدیگر تبادل اطلاعات کرده و امکان ارسال نامه بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهم می‌کردند که اکنون به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند. اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدام به روش و استانداردهای خودشان کار می‌کردند استاندارهای جدید و مشخصی که همان پروتکل‌ها هستند توسط کارشناسان وضع شد.

تاریخچه شکل گیری اینترنت

اولین ارتباط بر پایه اینترنت

  • در سال 1961 در 2 ایالت، 4 کامپیوتر توانستند به راحتی ارتباط برقرار کنند. در این حین نام آرپا، به آرپانت تغییر یافت.
  • تا پایان سال ۱۹۷۹ میلادی، پانزده مکان مختلف به آرپانت متصل شده بودند که نشانه بسیار خوبی برای رشد این تکنولوژی بود.
  • کلمه اینترنت نیز در دسامبر سال 1974 آغاز شد و همه برای توصیف شبکه جهانی از این کلمه استفاده کردند.

 

راه‌اندازی شبکه داخلی و وایرلس
در خدمت نصب و راه‌اندازی شبکه داخلی و وایرلس، کارشناس سیار شبکه به محل شما مراجعه کرده و تمامی خدمات مربوط به راه‌اندازی وایرلس و شبکه LAN داخلی را در مناطق 22 گانه شهر تهران انجام می‌دهد.
درخواست راه‌اندازی شبکه داخلی و وایرلس

 

در دهه ۱۹۷۰ میلادی پروتکل‌های جدیدتری توسط رابرت کان (Robert E. Kahn) و وینت سرف (Vint Cerf) تعریف شد و بر روی بسیاری از سیستم عامل تست شد. تا اینکه در سال 1983 اولین شبکه برپایه بسته پروتکل اینترنت (TCP/IP) با جایگزین شدن پروتکل های قدیمی NCP آرپا، شروع به کار کرد.

روز جهانی اینترنت

در سال 1991 اینترنت دوباره تغییر پیدا کرد. آن سال یک برنامه‌نویس سوئدی به‌ نام تیم برنرز لی، وب جهان‌گستر (www) را در سال 1989 اختراع کرد و سرن – سازمان اروپایی پژوهش درباره ذرات این پروژه را به اطلاع همگان رساند.

اینترنتی که تنها فایل‌ها را از یک مکان به مکان دیگر جابه‌جا نمی‌کرد، بلکه تمام محلی از اطلاعات است که هر کسی که از اینترنت استفاده می‌کند، می تواند به آن دسترسی داشته باشد. اینترنتی که ما امروز از آن استفاده می کنیم را برنرز لی به‌وجود آورده است.

از آن زمان تاکنون اینترنت از بسیاری لحاظ تغییر پیدا کرده است. اینترنت هم اکنون دارای قراردادهای گوناگونی در مورد پروتکل‌های ارتباطی و شامل اطلاعات فنی آنها است که بوسیله آنها نوع تبادل اطلاعات در سطح شبکه اینترنت تعیین می‌شود.

تاریخچه شکل گیری اینترنت

جالب است بدانید که حروف L و O اولین حروفی بودند که از طریق اینترنت، بین دو کامپیوتر منتقل شد.

این روزها نیز بیشتر ما از طریق انواع مودم و شبکه های ارتباطی مختلف به این دنیای بزرگ نزدیک شده‌ایم. شاید زندگی بدون اینترنت برای بسیاری از ما دشوار باشد چرا که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ این روزها بر پایه اینترنت و فضای مجازی شکل گرفته است و نقص در اینترنت می‌تواند بسیاری از فعالیت تجاری و اقتصادی و … را مختل کند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا