لوازم برقی آشپزخانه

معرفی اجزای تشکیل دهنده آبمیوه گیری

معرفی اجزای تشکیل دهنده آبمیوه گیری

امروزه آبمیوه گیری در فصل تابستان یکی از وسایل برقی‌های پرکاربرد در اکثر منازل است، چراکه در در این فصل مصرف آبمیوه‌های طبیعی بالا می‌رود. در ای مقاله از آچارباز قصد داریم شما را با اجزای تشکیل دهنده آبمیوه‌گیری آشنا کنیم. اشنایی با قطعات آبمیوه گیری به شما کمک می‌کند تا از این وسیله بهتر استفاده و همچنین در صورتیکه دستگاه آبمیوه گیر شما دچار مشکل کوچکی شد و نیاز به تعمیر آبمیوه گیری خود داشتید، به راحتی آن را رفع کنید.

نحوه کارکرد آبمیوه گیر

آبمیوه گیرها دستگاه‌هایی هستند که از گذشته تا کنون مورد استفاده عموم بوده‌اند، در گذشته از نوع دستی آن‌ها استفاده می‌شد، اما امروزه آبمیوه‌ گیرهای برقی روی کار آمده‌اند، که کار کردن با آن‌ها آسان‌تر است. آبمیوه گیرهای برقی در انواع مدل‌ها مختلف چندکاره و یک کاره در برندهای مختلف در بازار موجود هستند.

نحوه کارکرد آبمیوه گیر
در حین استفاده از آبمیوه گیر، زمانی که دستگاه روشن است مراقب باشید دست خود را درون آن نبرید، فقط از کوبه جهت فشردن میوه‌ها درون دستگاه استفاده کنید.

این دستگاه‌ها اغلب در رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کافه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. درباره نحوه کارکرد آبمیوه گیرها باید بگویم که همه آن‌ها در انواع مدل‌ها و برندهای مختلف، طبق یک قاعده خاص کار می‌کنند، که در ادامه پس از آشنا شدن با قطعات مختلف آن، متوجه نحوه کار کردن آبمیوه گیر خود خواهید شد.

تعمیر آبمیوه گیری در محل با آچارباز
روشن نشدن آبمیوه گیری و خرابی و شکستن قطعات مختلف آبمیوه گیری، از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکار سیار آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر آبمیوه گیری

موتور آبمیوه گیر چگونه کار می‌کند؟

اصلی‌ترین قسمت آبمیوه گیر موتور آن است، که می‌توان آن را به قلب دستگاه تشبیه کرد، وظیفه موتور روشن کردن دستگاه است. اجزای تشکیل دهنده موتور شامل: بلبرینگ، زغال‌های کربنی، سیم‌های رابط، لاستیک زیر پیچ و محفظه موتور که همه قطعات موتور را پوشش می‌دهد، می شوند.

  • موتور آبمیوه گیر مانند موتور سایر وسایل برقی‌ با سرعت زیادی می‌چرخد و به کمک تیغ برنده میوه‌ها را خرد می‌کند، سپس به وسیله صافی آبمیوه را گرفته و به لوله خروجی دستگاه منتقل می‌کند.
  • جهت جلوگیری از داغ شدن موتور دستگاه، بهتر است آبمیوه گیری را قبل از روشن کردن روی سطح صاف قرار دهید، همچنین از قرار دادن آن روی فرش بپرهیزید.
موتور آبمیوه گیر
در حین استفاده از دستگاه مراقب باشید که آب به قسمت موتور، نفوذ نکند.
  • از دیگر نکاتی که جهت جلوگیری از سوختن موتور آبمیوه گیر باید بدانید این است که میوه‌های سفت مانند: به، نارگیل و … را با آن، آبگیری نکنید.

مخزن آبمیوه گیری

مخزن آبمیوه گیری به قسمتی از آن گفته می‌شود، که میوه‌ها را درون آن ‌می‌ریزید و در مرحله بعد میوه خرد شده و به سمت صافی حرکت می‌کند. محل قرار گیری مخرن آبمیوه گیر روی صفحه بالای موتور است، پس از قرار دادن میوه‌ها درون آن، درب محفظه را بسته و پس از به اتمام رسیدن آبگیری آن‌ها، دوباره مخرن را پر ‌کنید، البته منظور از پر کردن این نیست که به صورت فشرده میوه درون آن بریزید چرا که در این حالت به موتور دستگاه فشار وارد شده و داغ می‌کند.

جهت جلوگیری از داغ شدن موتور دستگاه، بهتر است آبمیوه گیری را قبل از روشن کردن روی سطح صاف قرار دهید.

مخزن آبمیوه گیر
پس از بستن محفظه، از چفت شدن درب آن مطمئن شوید.

حجم مخزن‌ آبمیوه گیر در هر دستگاه وابسته به برند و مدل آن: کوچک، بزرگ و متوسط است.

نقش صفحه بالای موتور در آبمیوه گیری

صفحه بالای موتور همانطور که از نامش پیداست، یک صفحه فلزی است که روی محفظه موتور و کف مخزن آبمیوه گیر، قرار دارد. وظیفه اصلی صفحه بالای موتور در آبمیوه گیر، جلوگیری از نفوذ آبمیوه به قطعات داخلی موتور است، به صورت کلی می‌توان گفت صفحه بالای موتور از سوختن موتور جلوگیری می‌کند.

  • در صورت بروز اختلال در آن، این قطعه باید به سرعت تعویض شود، چراکه باعث سوختن موتور خواهد شد.

نقش تیغه برنده در آبمیوه گیری

می‌توان گفت که تیغ برنده در آبمیوه گیر نقش بسیار مهمی دارد، چرا که میوه‌ها را به صورت کامل خورد کرده و به صورت آب آن‌ها را می‌گیرد و به صافی منتقل می‌کند.

نحوه کارکرد تیغ برنده اینگونه است که بلافاصله پس از روشن شدن دستگاه به کمک موتور به سرعت می‌چرخد و میوه‌ها را خرد می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

تیغه برنده آبمیوه گیری
در عکس بالا یک تیغه برنده آبمیوه گیری را مشاهده می‌کنید.

کارایی لوله خروج آبمیوه درآبمیوه گیری

لوله خروج آبمیوه، آبمیوه گرفته شده را به بیرون از دستگاه، یعنی مخزن آبمیوه جهت مصرف منتقل می‌کند. در برخی موارد ممکن است به همراه آبمیوه تفاله وارد لوله خروجی دستگاه شده و باعث مسدود شدن مسیر آن شود. جهت جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است پس از هربار استفاده آن را با دقت شستشو دهید.

کوبه آبمیوه گیری چیست؟

کوبه آبمیوه گیر به قطعه‌ای استوانه‌ای شکل گفته می‌شود که پس از قرار دادن میوه‌ها درون مخزن، به کمک آن میوه‌ها را به قسمت تیغ برنده و صافی هدایت می‌شوند.

کوبه آبمیوه گیری
به کمک این قطعه می‌توان عملکرد دستگاه را سرعت بخشید.

نقش صافی در آبمیوه گیری

صافی یا توری در آبمیوه گیر به قطعه‌ای گفته می‌شود، که تیغ برنده درون آن قرار دارد، پس از برش میوه‌ها به تکه‌های خیلی ریز، ریز میوه‌ها به صافی و یا توری برخورد کرده و آب میوه‌ها به لوله خروجی منتقل می‌شوند.

صافی آبمیوه گیری
پس از هر بار استفاده صافی را به کمک فرچه مخصوص، تمیز شستشو دهید.

توجه کنید در صورتیکه مخزن تفاله‌ها پر باشد، امکان اینکه تفاله از صافی رد شده و وارد آبمیوه شود وجود دارد.

مخزن تفاله آبمیوه گیر

مخزن تفاله آبمیوه گیر به قسمتی از آن گفته می‌شود، که تفاله آبمیوه درون آن ریخته می‌شود و شما قبل از اینکه به صورت کامل پر شود باید آن‌را تخلیه کنید.

مخزن تفاله در آبمیوه‎‌ گیرها با توجه به برند و مدل آن‌ها متفاوت است و در سایزهای بزرگ، متوسط و کوچک موجود هستند.

کلید روشن و خاموش در آبمیوه گیری

پس از قرار دادن میوه‌ها درون آبمیوه گیر، دستگاه را به برق متصل کنید، سپس دکمه on دستگاه را فشار دهید، اجازه دهید آب میوه‌ها، گرفته شود.

پس از به اتمام رسیدن میوه‌های درون دستگاه دکمه off را فشار دهید تا دستگاه خاموش شود.

تعمیر آبمیوه گیر
آچارباز مرکز تخصصی عیب یابی و تعمیر انواع آبمیوه گیری در استان تهران است.

در صورتی‌که دستگاه شما دچار مشکلاتی شد که شما توانایی رفع آن را نداشتید و نیاز به تعمیر آبمیوه گیری بود، بهتر است از نمایندگی‌ پس از فروش دستگاه و یا مراکز تخصصی تعمیر آبمیوه گیری کمک بگیرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا