×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

مودم و سوییچسرور و شبکه

11 مشکل مودم + راه حل رفع آنها

مشکل مودم

قطع و وصل شدن پی‌درپی، عدم اتصال به اینترنت و سیگنال ضعیف از جمله مشکلاتی است که هر کاربر هنگام استفاده از مودم با آن مواجه می‌شود. خوشبختانه عیب یابی و حل مشکل مودم بسیار ساده است.

در بسیاری از مواقع ریست کردن مودم مشکل را رفع می‌کند اما این کار همیشه پاسخگو نیست و باید سراغ راه‌حل‌های دیگری باشید. ما در این مقاله 11 دلیل رایج از کار افتادن یا عدم پایداری اتصال مودم‌ها را معرفی می‌کنیم و سپس راه‌ حل رفع مشکلات مودم را آموزش می‌دهیم. اگر زمان یا تخصص کافی حل مشکل مودم را ندارید، می‌توانید از طریق شماره 02154591616 با کارشناسان آچارباز تماس بگیرید یا برای ثبت درخواست روی تعمیر مودم بزنید.

تعمیر مودم و روتر در محل با آچارباز
نصب و راه‌اندازی اینترنت و تعمیر مودم خود را به متخصصین آچارباز بسپارید. در صورتی که هرگونه ایراد در مودم و اینترنت خود مشاهده کردید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر مودم

معرفی راه حل رفع مشکلات مودم

عیب یابی مشکل مودم و حل آن بسیار ساده است. در ادامه دلایل خرابی و راه حل رفع مشکلات مودم را به‌طور مفصل شرح می‌دهیم.

1- بررسی مشکل سیگنال اینترنت یا وای فای

ابتدا باید احتمال وجود مشکل در دریافت سیگنال یا دستگاه وای‌فای را بررسی کنید. اگر مشکل از سیگنال اینترنت باشد، راه‌حل جداگانه‌ای دارد. ابتدا مطمئن شوید به سیگنال قوی دسترسی دارید.

اگر در ساختمانی بزرگ زندگی می‌کنید و سیگنال‌ در همه ‌جای خانه قوی نیست یا دیوارهای بتنی مانع عبور سیگنال وای‌فای می‌شود، باید از روتر برای تقویت امواج استفاده کنید. همچنین می‌توانید مودم را در مکان دارای بیشترین دستگاه‌های متصل قرار دهید.

(بررسی مشکل سیگنال اینترنت یا وای فای)
گاهی مشکلات مودم مربوط به خود دستگاه نیست و سیگنال اینترنت در منطقه شما ضعیف است.

2- روشن نبودن دستگاه مودم

بررسی کنید تمامی چراغ‌های مودم روشن باشد. روشن یا خاموش بودن هر چراغ مشخص می‌کند مودم شما به اینترنت متصل است یا خیر. اگر هیچ ‌یک از چراغ‌ها روشن نباشد، به معنای خاموش بودن مودم است. کابل برق را بررسی کنید تا از سلامت سیم‌ها و اتصال درست مودم مطمئن شوید.

پیشنهاد مطالعه

3- معیوب بودن کابل های کواکس

منبع تغذیه  و تمام کابل‌های مودم مانند کابل کواکس و برق را برای پیدا کردن اتصالات شل یا فرسوده‌ بررسی کنید. اگر هنگام بررسی کابل برق، چراغ‌های مودم پشت سرهم خاموش و روشن می‌شوند، لازم است آداپتور برق را تعویض کنید. در صورت مشاهده آسیب در پین اتصال کابل کواکس (کابل بزرگ و گردی که به پریز متصل می‌شود) بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

(معیوب بودن کابل های کواکس)
چنانچه هر یک از کابل‌های مودم یا اتصالات آن دچار مشکل شده باشد، برای اتصال پایدار به اینترنت آن را تعویض کنید.

4- مشکلات فنی موقت مودم

در برخی مواقع تنظیمات داخلی دستگاه با اختلال مواجه می‌شود که یکی از رایج‌ترین دلایل مشکل مودم است. برای حل مشکلات مربوط به تنظیمات داخلی کافی است، مودم را مجدد راه اندازی کنید. راه‌اندازی مجدد دستگاه می‌تواند مشکلات فنی موقت را برطرف کند.

(مشکلات فنی موقت در مودم)
برای حل مشکلات مربوط به تنظیمات داخلی مودم کافی است آن را ریست کنید.

5- معیوب بودن کابل های اترنت

کابل اترنت مودم شما را به تجهیزات ارتباطی شبکه محلی متصل می‌کند. اگر لپ‌تاپ یا رایانه شما از طریق کابل اترنت به مودم متصل می‌شود، از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید با کابل یدکی دیگر، وجود اتصال درست را بررسی کنید.

(معیوب بودن کابل اترنت)
هر مشکلی در سیم کابل اترنت یا سوکت آن باعث عدم اتصال درست به اینترنت می‌شود.

6- متصل بودن چندین دستگاه به یک مودم

یکی دیگر از عوامل موثر دربروز مشکل مودم، اتصال همزمان چندین دستگاه به آن است. چنانچه با دستگاه‌های زیادی به شبکه وای‌فای وصل شده باشید، این احتمال وجود دارد مودم شما به صورت رندوم برخی از دستگاه‌ها را از مدار اتصال خارج کند.

(متصل بودن چندین دستگاه به یک مودم)
مودم های قدیمی قادر به پشتیبانی هم زمان از چندین دستگاه نیستند و باید از روتر یا مودم جدیدتر استفاده کنید.

برای حل مشکل مودم در چنین شرایطی، ابتدا اتصال به وای‌فای تمامی دستگاه‌ها را قطع و سپس مودم را مجدد راه‌اندازی کنید. پس راه‌اندازی مجدد مودم، می‌توانید دستگاه‌های موردنیاز خود را به آن متصل کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، وقت تعویض مودم فرا رسیده‌است.

پیشنهاد مطالعه

7- داغ شدن بیش از حد مودم

حرارت یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در بروز مشکل مودم است. اگر مودم شما به ‌طرز محسوسی داغ شده‌است، آن را خاموش کنید و اجازه دهید به دمای طبیعی باز گردد. سپس آن را در فاصله 40 سانتی‌ متری از سایر دستگاه‌ها قرار دهید و مطمئن شوید که منافذ تهویه هوا توسط گرد‌و‌غبار مسدود نشده باشد.

هرگز مودم خود را در مجاورت دستگاهای حرارتی مانند بخاری یا محیط‌های مرطوب قرار ندهید. حرارت و رطوبت می‌توانند مودم را از کار بیاندازند.

(داغ شدن بیش از حد مودم)
از قراردادن مودم در کنار لوازم گرمایشی و سایر دستگاه‌های الکتریکی خودداری کنید.

8- مشکلات قطعی شبکه

با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی به شما اطلاع می‌دهند که وضعیت اتصال به اینترنت در منطقه شما چگونه است. ممکن است مشکل موقتی باشد و پس از چند ساعت رفع شود.

(مشکلات قطعی شبکه)
ارائه دهنده سرویس اینترنت گاهی با مشکل رو به رو می‌شود که قادر به ارائه سیگنال نیست.

9- کم بودن SNR خط تلفن

SNR به معنای نسبت سیگنال به نویز است. هرچه این عدد کم‌تر باشد، میزان سیگنالی که به مودم می‌رسد با میزان نویز بیش‌تری همراه است. افزایش نسبت نویز به سیگنال موجب قطعی‌های پی‌درپی اتصال مودم می‌شود. برای اطلاع از SNR خط تلفن، وارد پنل مودم شده و با وارد کردن آی‌پی دستگاه، در پایین اولین صفحه میزان SNR را بررسی کنید. اگر SNR پایین‌تر از عدد 10 است باید با ارائه دهندگان اینترنت برای پیگیری موضوع تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

10- عدم استفاده از Splitter

خط تلفن باید توسط Splitter از مودم جدا شود. چنانچه مودم و خط تلفن از یکدیگر جدا نشود، در صورت تماس تلفنی، میزان برق وارد شده به مودم افزایش می‌یابد و در نتیجه دستگاه به‌طور خودکار اتصال اینترنت را قطع می‌کند. حتماً از اسپلیتر برای جدا کردن خط تلفن از مودم خود استفاده کنید.

(عدم استفاده از Splitter)
خط تلفن را توسط اسپلیتر از مودم جدا کنید تا در زمان برقراری تماس تلفنی دسترس به اینترنت قطع نشود.

11- خراب بودن مودم

ممکن است مودم قدیمی شما از آخرین استانداردهای بی‌سیم پشتیبانی نکند. از سویی دیگر مودم‌ها نیز مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری پس از مدتی استفاده، دچار مشکل می‌شوند. خریدن مودم جدید به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر دسترسی به اینترنت پایدار، بتوانید تعداد دستگاه‌های هوشمند بیشتری را به آن متصل کنید.

(خراب بودن مودم)
مودم ها نیز پس از مدتی از کار خواهند افتاد  نیاز است یک مودم جدید خریداری کنید.

ارائه راه حل رفع مشکلات مودم با تعمیرکاران حرفه‌ای

در این مطلب دلایل اصلی در بروز مشکل مودم از جمله خرابی کابل‌ها، مشکلات مربوط به تنظیمات داخلی، کم بودن SNR، عدم استفاده از اسپلیتر و … را بررسی و در ادامه راه حل رفع مشکلات مودم را نیز با توجه به عوامل موثر در شکل گیری آن آموزش دادیم.

اگر با خواندن این مقاله نتوانستید مشکل مودم را به تنهایی حل کنید یا زمان کافی برای این کار را ندارید، می‌توانید از طریق شماره 02154591616 با کارشناسان آچارباز تماس بگیرید یا برای ثبت درخواست روی تعمیر مودم بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا