×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

سرور و شبکه

آشنایی با انواع باتری های یو پی اس

انواع باتری یو پی اس

UPS یا منبع تغذیه بدون وقفه، وسیله‌ای ضروری برای اطمینان از روشن ماندن تجهیزات الکترونیکی هنگام قطعی برق است. با‌این‌حال، برای اطمینان از عملکرد بهینه UPS، انتخاب باتری مناسب بسیار مهم است. انواع باتری یو پی اس در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع باتری‌های UPS بپردازیم. در صورت نیاز به تعمیر یو پی اس می‌توانید از تعمیرکار حرفه‌ای آچارباز و خدمات ویژه‌ی ما استفاده کنید. شماره تماس: 02154591616

باتری یو پی اس چیست؟

باتری UPS نوعی باتری قابل شارژ است که در صورت نوسان یا قطع شدن برق شهری، با منبع خود برق پشتیبان دستگاه الکترونیکی را تامین می‌کند.  UPSمخفف عبارت Uninterruptible Power Supply است و هدف اصلی آن تامین برق موقت هنگام خاموشی برای حفظ اطلاعات و جلوگیری از آسیب به تجهیزات است.

انواع باتری UPS

باتری‌های یو پی اس انواع مختلفی دارند که در این بخش به بررسی دقیق انواع آن می‌پردازیم:

باتری UPS اسید سرب چیست و چگونه کار می‌کند؟

باتری‌های UPS سرب اسیدی رایج‌ترین نوع باتری‌های UPS هستند که در مراکز داده و مشاغل امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این باتری‌ها از صفحات سربی و الکترولیت‌های اسید سولفوریک تشکیل شده‌اند که انرژی الکتریکی را ذخیره و استفاده می‌کنند. وقتی برق متناوب در دسترس باشد، باتری شارژ می‌شود و انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند. هنگامی‌که برق AC قطع می‌شود، باتری انرژی ذخیره شده را تخلیه و منبع مورد استفاده را تغذیه می‌کند.

باتری‌های UPS اسید سرب را می‌توان به 2 نوع اصلی طبقه‌بندی کرد که شامل باتری‌های سرب اسیدی ‌تر (VLA)، سرب اسیدی خشک (VRLA) می‌شوند.

باتری‌های سرب اسیدی‌ تر چگونه عمل می‌کند؟

باتری‌های سرب اسیدی تر قدیمی‌ترین انواع باتری‌های سرب اسیدی هستند. آنها از صفحات سربی غوطه‌ور در یک الکترولیت مایع تشکیل شده‌اند. هنگامی‌که باتری تخلیه می‌شود، الکترولیت دستخوش تغییرات شیمیایی شده و گازهای اکسیژن و هیدروژن تولید می‌کند. این گازها باید به بیرون تخلیه شوند تا از تجمع آنها در داخل محفظه باتری جلوگیری شود.

باتری‌های سرب اسیدی تر نیاز به تعمیر و نگهداری منظم از جمله بررسی سطح الکترولیت و افزودن آب مقطر در صورت لزوم دارند. عدم بررسی و نگهداری منظم باتری می‌تواند منجر به کاهش عمر و عملکرد باتری شود.

انواع باتری یو پی اس
پیشنهاد مطالعه

باتری‌های سرب اسیدی خشک

باتری‌های VRLA یا همان سیلد لید اسید (SLA)، باتری‌های سرب اسیدی مهر و موم شده‌ای هستند که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند. آنها دارای دریچه‌ای هستند که فشار داخل باتری را تنظیم می‌کند تا از تجمع گازهای اکسیژن و هیدروژن جلوگیری کند. این دریچه با آزاد کردن فشار اضافی یا جذب اکسیژن، فشار را تنظیم می‌کند. باتری‌های VRLA برای کاربردهایی که نیاز به فضای کمی داشته و امکان تهویه مناسب وجود ندارد، ایده‌آل هستند.

باتری‌های سرب اسیدی خشک به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  • AGM: باتری‌های سرب اسید خشکAGM از یک جداکننده پشم شیشه‌ای برای جذب الکترولیت استفاده می‌کنند. حتی اگر باتری خراب شود، جداکننده از هدررفت الکترولیت جلوگیری می‌کند. باتری‌های AGM VRLA به دلیل داشتن نسبت چگالی به توان بالا، برای کاربردهایی ایده‌آل هستند که در آنها کوچک بودن باتری اهمیت دارد.
  • GEL: باتری‌های GEL VRLA از یک الکترولیت ژله‌ای ضخیم استفاده می‌کنند که از ریختن باتری حتی در صورت ضربه خوردن جلوگیری می‌کند. GEL VRLA همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد و باتری‌ها را برای کاربردهای حیاتی مانند سیستم‌های UPS ایده‌آل می‌کند.

باتری‌های لیتیوم یون و کاربرد آن‌ها

باتری‌های لیتیوم یون باتری‌های قابل شارژ بسیار کارآمد و قابل اعتمادی هستند که در طیف گسترده‌ای از وسایل الکترونیکی قابل حمل و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شوند. باتری لیتیوم یونی شامل یک الکترود مثبت (کاتد)، یک الکترود منفی (آند) و یک جداکننده است که الکترودها را از هم جدا می‌کند. آنها با حرکت یون‌های لیتیوم بین کاتد و آند در هنگام شارژ و تخلیه کار کرده و جداکننده از تماس مستقیم بین دو الکترود جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

باتری‌های نیکل-کادمیوم ؛ عناصر ساخت + کاربردها

باتری‌های نیکل_کادمیوم (Ni-Cd) باتری‌های قابل شارژی هستند که از نیکل فلزی، کادمیوم و الکترولیت هیدروکسید پتاسیم ساخته شده‌اند. این باتری‌ها در مقایسه با انواع دیگر باتری‌های قابل شارژ مانند لیتیوم یون، سازگاری کمتری با محیط زیست دارند. کادمیوم یک فلز سنگین سمی است که در صورت عدم دفع صحیح می‌تواند اثرات مضری بر محیط زیست و سلامت انسان داشته باشد. باتری‌های Ni-Cd همچنین چگالی انرژی کمتری نسبت به باتری‌های لیتیوم یون دارند، به این معنی‌که برای همان ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی، حجیم‌تر و سنگین‌تر هستند. همچنین به دلیل توانایی در عملکرد خوب در دماهای پایین، آنها را برای استفاده در محیط‌های سرد ایده‌آل می‌سازد.

بهترین باتری یو پی اس چیست؟

بهترین باتری یو پی اس UPS

بهترین نوع باتری یو پی اس به استفاده خاص فرد یا سازمان بستگی دارد. به طور کلی، باتری‌های سرب اسیدی یک انتخاب محبوب‌اند زیرا قابل اعتماد و مقرون به صرفه با طول عمر بالا هستند. این نوع باتری همچنین قادر است طیف وسیع‌تری از دما را تحمل کند و برای محیط‌های مختلف مناسب است.

در نهایت، بهترین باتری یو پی اس باتری است که بتواند به طور قابل توجهی توان پشتیبان کافی برای مدت زمان مورد نیاز را فراهم کند. همچنین با سیستم UPS خاص سازگار بوده و با محدودیت‌های بودجه متناسب باشد. برای تعیین بهترین نوع باتری برای هر موقعیت خاص، مشورت با یک متخصص آگاه بسیار مهم است.

انتخاب نوع مناسب باتری یو پی اس برای ایمن نگه داشتن تجهیزات الکترونیکی شما در هنگام قطع برق حیاتی است. هر نوع باتری UPS ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد خود را دارد. پس انتخاب شما باید به نیازهای خاص‌تان بستگی داشته باشد. برای اطمینان از عملکرد مطلوب و جلوگیری از خطرات احتمالی، هنگام تهیه کردن باتری یو پی اس می‌توانید از مشاوره متخصصان استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا