×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تبلت و موبایل

7 دلیل از کار افتادن دوربین گوشی اندروید و آیفون

مشکل از کار افتادن دوربین گوشی

آیا تا به حال شده درست زمانیکه می­خواهید از یک لحظه ناب عکس بگیرید یا خاطره­ای را ثبت و ضبط کنید، دوربین گوشی­تان از کار افتاده باشد یا اروری دهد و امکان ثبت لحظه را از شما بگیرد؟ نگران نباشید، این اتفاق ممکن است برای هر فردی رخ دهد و با چند ترفند ساده، اغلب قابل حل است. در نتیجه تصمیم گرفتیم این مقاله آچارباز با 7 دلیل اصلی از کار افتادن دوربین گوشی آشنا شویم و راه حل رفع مشکل را به شما آموزش دهیم؛ پس در صورتی­که می­خواهید خودتان ریشه مشکل را شناسایی کرده و آن را از بین ببرید در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

چک لیست 7 دلیل از کار افتادن دوربین گوشی

دلایل از کار افتادن دوربین گوشی، می­تواند نرم­افزاری یا سخت­افزاری باشد. گاهی بدلایلی چون نفوذ آب یا سقوط دستگاه از ارتفاع، مشکلات مختلفی برای دوربین یا سایر قطعات بوجود می­آید. در نظر داشته باشید عیب­یابی و رفع مشکلات سخت­افزاری گوشی بسیار پیچیده است و نیاز به مهارت و ابزار مخصوص دارد؛ در نتیجه باید توسط تعمیرکار موبایل انجام شود. اما اگر به­تازگی گوشی شما ضربه یا آب نخورده به احتمال زیاد مشکل از کار افتادن دوربین گوشی نرم افزاری است و با راهکارهای اعلام شده در این مقاله می­توانید خودتان مشکل را شناسایی و برطرف کنید. در ادامه لیست دلایل از کار افتادن دوربین گوشی بیان شده و هرکدام به طور مفصل توضیح داده می­شود.

  • کم بودن حافظه ذخیره­ سازی موبایل
  • کم بودن رم گوشی
  • کم بودن باتری گوشی
  • داغ شدن بیش از حد گوشی
  • کندی گوشی به دلیل نصب زیاد برنامه­ها
  • مشکل در سیستم عامل
  • مشکل برنامه شخص ثالث
اینفوگرافیک دلایل از کار افتادن دوربین گوشی موبایل
در تصویر بالا مهم­ترین دلایل از کار افتادن دوربین گوشی موبایل نمایش داده می­شود.

1- کم بودن حافظه ذخیره­ سازی موبایل

اولین دلیل از کار افتادن دوربین گوشی، کم بودن فضای ذخیره­سازی داخلی یا حافظه جانبی موبایل است. کمبود حافظه در گوشی‌های هوشمند مشکلی رایج است که می‌تواند سرعت و عملکرد دستگاه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. علت کم شدن حافظه اغلب به دلایل زیر بوجود می­آید.

  • ذخیره فایل­های حجیم روی گوشی
  • دانلود فایل­ها، تصاویر، ویدئوها و … از شبکه­های اجتماعی
  • آپدیت نرم­افزارها و پاک نکردن فایل­های اضافی در برنامه
  • نصب نرم­افزارهای مختلف روی گوشی
  • تعداد زیاد پیام، ایمیل و … روی گوشی  

برای از بین بردن این مشکل می­توانید در صورت امکان یک کارت حافظه خارجی روی گوشی نصب کنید یا برخی از فایل­های حجیم خود را روی فضاهای ابری نگه دارید؛ همچنین راه حل دیگر این است که به صورت دوره­ای فایل­های داخل گوشی­تان را بررسی و فایل­های اضافه را از روی آن پاکسازی کنید.

پیشنهاد مطالعه

2- کم بودن رم گوشی

برخی از گوشی­ها سخت­های مهم­ مانند رم­شان قوی نیست در اینصورت طبیعیست که با باز شدن چند نرم­افزار سرعت بشدت کاهش یابد و عملکرد دوربین تحت تاثیر قرار گیرد. اما اگر گوشی شما رم بالایی دارد نباید این مشکل را داشته باشد مگر اینکه با گذر زمان سرعت و عملکرد دستگاه کم شود. این مسئله نیز می­تواند یکی از دلایل از کار افتادن دوربین گوشی باشد. برای رفع مشکل می­توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برنامه­های غیر ضروری را هنگام باز کردن دوربین ببندید.
  • برنامه­های در حال اجرا در پس زمینه را غیرفعال کنید.
  • از بروز بودن سیستم عامل و نرم­افزارهای عکاسی مطمئن شوید.
  • یک آنتی ویروس رایگان برای گوشی موبایل خود دانلود و نصب کنید.
  • گوشی را ریست کنید.  
باز بودن همزمان چند نرم­افزار در گوشی موبایل
مشکل کم شدن رم بیشتر در اثر اجرای همزمان چند برنامه سنگین، اجرا شدن برنامه‌های اتوماتیک در پس زمینه یا وجود ویروس­ها در تلفن همراه بوجود بیایند.

3- کم بودن باتری گوشی

سومین عامل از کار افتادن دوربین گوشی، کم بودن باتری است. در نگاه اول ممکن است تصور کنید ارتباطی بین کم بودن باتری و از کار افتادن دوربین گوشی وجود ندارد، اما باید بدانید این دو پدیده می‌توانند به طور غیرمستقیم روی یکدیگر اثر بگذارند. زیرا:

  • با کم بودن باتری حالت battery saver گوشی فعال شده شود و برنامه­های پر مصرف باز نمی­شود.
  • گوشی بیش از حد داغ می­شود.
  • استفاده در این حالت به باتری فشار زیادی وارد کرده و عمر آن را کم می­کند.

برای حل این مشکل نیز کافیست چند دقیقه گوشی موبایل­تان را به شارژ بزنید یا از پاوربانک مناسب استفاده کنید. سپس منتظر بمانید تا درصد شارژ باتری بیشتر از 20 درصد شود سپس با آن عکاسی کنید یا فیلم بگیرید.

شارژ گوشی و باتری موبایل
برای اینکه سرعت شارژ گوشی موبایل را افزایش دهید، می­توانید آن را روی حالت هواپیما بگذارید یا نور صفحه را کم کنید.

4- داغ شدن بیش از حد گوشی

گرم شدن یا داغ شدن بیش از حد گوشی نیز چهارمین مورد دلایل از کار افتادن دوربین است. این مسئله ممکن است بدلایل مختلفی چون استفاده از برنامه‌های سنگین، بازی کردن، تماشای ویدیو با کیفیت بالا، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و شارژ طولانی مدت بوجود آید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می­توانید مقاله «7 دلیل داغ شدن گوشی موبایل» را مطالعه کنید. برای از بین بدن این مشکل نیز می­توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • زمان استفاده از برنامه­ها و بازی­های سنگین را کاهش دهید.
  • برنامه­های غیر ضروری را ببندید.
  • از برخورد نور مستقیم خورشید به گوشی جلوگیری کنید.
  • برای گوشی­تان قاب مناسب نصب کنید.

5- کندی گوشی به دلیل نصب زیاد برنامه­ها

یکی دیگر از دلایلی که می­تواند موجب از کار افتادن دوربین گوشی باشد، کندی گوشی است. برخی از کاربران عادت دارند که همه برنامه­ها را روی گوشی خود نصب می­کنند و حتی بعد از مدتی، برنامه­های غیرکاربردی را حذف نمی­کنند. در اینصورت فضای زیادی از گوشی اشغال شده و بدلیل اینکه برخی از این نرم­افزارها به صورت اتوماتیک در پس زمینه گوشی اجرا می­شوند، سرعت هر روز کمتر می­شود. همچنین ممکن است برخی از این برنامه­ها باهم تداخل داشته یا ناسازگار باشند؛ در اینصورت دوربین باز نشده، ارور می­دهد یا حتی بعد از باز شدن از کار می­افتد.

  • برای جلوگیری یا رفع این مشکل باید برنامه­های غیر کاربردی را از روی گوشی­تان حذف کنید.
  • برنامه­های کاربردی­تان را همیشه بروز نگه دارید.
  • برنامه­هایی که در پس زمینه اجرا می­شوند را غیرفعال کنید.
  • اگر مشکل با این کارها حل نشد، می­توانید گوشی را ریست فکتوری کنید.
ریست فکتوری گوشی موبایل
با ریست فکتوری همه برنامه­ها و تنظیمات شما به حالت کارخانه­ای باز می­گردد.

6- مشکل در سیستم عامل

در نگاه اول ممکن است تاثیر داشتن مشکلات سیستم عامل روی دوربین بی­معنی به نظر برسد؛ اما باید بگوییم مشکلات سیستم عامل به صورت غیر مستقیم روی دوربین و دیگر قطعات تاثیر می­گذارد. برای مثال ارورهای مختلفی نمایش می­دهد؛ موجب ناسازگاری و عدم همخوانی برنامه­ها باهم می­شود و تنظیمات دوربین یا دیگر نرم­افزارها را بهم می­ریزد. 

برای حل این مشکل نیز باید سیستم عامل گوشی خود را بروزرسانی کنید تا مشکلات مختلف نرم­افزاری آن برطرف شود.

7- مشکل برنامه شخص ثالث

آخرین مورد از دلایل از کار افتادن دوربین گوشی، مشکل داشتن یا ناسازگار بودن برنامه­های شخص ثالث نصب شده روی دستگاه است. برخی از افراد برای عکاسی از برنامه­های شخص ثالث استفاده می­کنند تا کیفیت عکس­ها را تغییر دهند یا آنها را مطابق سلیقه خودشان ویرایش کنند. در برخی اوقات این برنامه­های شخص ثالث با سیستم عامل و گوشی شما سازگار نبوده و موجب از کار افتادن دوربین می­شود. در این زمان باید برنامه­ها را متوقف و حذف کنید تا مشکل برطرف شود.

اگر به‌تازگی گوشی شما ضربه یا آب نخورده به احتمال زیاد مشکل از کار افتادن دوربین گوشی نرم افزاری است.

راه حل­های از بین بردن مشکل از کار افتادن دوربین گوشی

تا اینجا دلایل مختلف از کار افتادن دوربین گوشی و راه حل هرکدام را بیان کردیم. در ادامه برخی راهکارهایی دیگر که می­تواند در از بین بردن این مشکل کارساز باشد را بیان می­کنیم:

  1. ابتدایی­ترین روش، ریست کردن یا راه اندازی مجدد دستگاه بعد از مشکل است. با این کار می­توانید مقداری فضای رم را آزاد کنید.
  2. اگر باتری گوشی شما قابل جداشدن است؛ می­توانید برای راه حل بعدی آن را جداکنید و بعد از چند دقیقه دوباره سرجای خود بگذارید و موبایل را راه­اندازی کنید. در برخی مواقع که مشکل نرم­افزاری است با این راهکار برطرف می­شود.
  3. می­توانید یکبار برنامه دوربین خودتان را Force Stop کنید. برای اینکار باید از تنظیمات وارد قسمت برنامه­ها و برنامه دوربین شوید و گزینه Force Stop را بزنید و سپس آن را فعال کنید.
  4. یکی دیگر از ترفندهای حل مشکل از کار افتادن دوربین گوشی پاک کردن داده­ها یا حافظه پنهان گوشی است. برای این کار نیز باید از طریق تنظیمات وارد  Apps or App managerشوید و روی اسم برنامه بزنید؛ سپس گزینه­های Clear cache و Clear data را بزنید.
  5. برنامه­های شخص ثالث برای عکاسی و استفاده از دوربین را حذف کنید.
  6. تمام مجوزهای دوربین گوشی را از طریق قسمت App info یا آیکونی که دارای حرف i در داخل یک دایره مشخص شده است فعال کنید. برای این کار باید انگشتتان را چند ثانیه روی آیکون دوربین نگه دارید و App info را بزنید و از قسمت Permissions تمام دسترسی­های لازم را فعال کنید.
  7. در انتها اگر مشکل با اقدامات اعلام شده از بین نرفت باید یکبار گوشی­تان را ریست فکتوری کنید.
تعمیر دوربین موبایل توسط تعمیرکار
برای تعمیر دوربین گوشی باید موبایل به طور کامل باز شده و پس از عیب­یابی اقدامات لازم روی آن انجام شود.

 آنچه درباره از کار افتادن دوربین گوشی آموختیم

در این مقاله با 7 علت اصلی از کار افتادن دوربین گوشی اندروید و ios (آیفون) آشنا شدیم و ترفندهای رفع هر مشکل را به زبان ساده و مرحله به مرحله آموزش دادیم تا خودتان بتوانید مشکل را برطرف کنید. در صورت تمایل می­توانید مشکلات دوربین خود را در زیر این مقاله ثبت کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

چنانچه با راهکارهای اعلام شده مشکل گوشی برطرف نشد، ممکن است علت این مشکل سخت­افزاری باشد؛ پس بهتر است از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان خودتان گوشی را باز نکنید تا مشکلات سخت­افزاری را تعمیر کنید؛ زیرا این کار به ابزار و مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا