×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانه

8 علت نچرخیدن همزن برقی + ترفندهای رفع مشکل

نچرخیدن همزن برقی

هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از این نیست که در وسط تهیه کیک، شیرینی یا سس دلخواه‌­تان با همزن برقی باشید و حین کار، دستگاه از کار بیافتد و شما را با کاسه‌ای پر از مواد مخلوط نشده رها کند. در این زمان هرچقدر تلاش می‌کنید و دکمه­‌های دستگاه را می‌­زنید همزن چرخیده نمی‌شود. اما علت نچرخیدن همزن برقی چیست؟

اگر همزن برقی شما هم با این مشکل دست­‌وپنجه نرم می‌­کند ادامه این مقاله آچارباز را از دست ندهید؛ زیرا قصد داریم در ادامه با 8 دلیل نچرخیدن همزن برقی و روش­‌های برطرف کردن و نحوه جلوگیری از بروز این مشکل آشنا شویم. چنانچه با وجود راهنمایی‌هایی انجام شده در این مقاله نتوانستید مشکل را برطرف کنید باید از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید؛ کافیست با کلیک روی کلمه تعمیر همزن برقی سفارش‌­تان را در این صفحه ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

8 دلیل اصلی نچرخیدن همزن برقی

دلایلی مانند ایراد در آداپتور و منبع تغذیه، خراب بودن دکمه خاموش و روشن، معیوب بودن موتور، فرسودگی قطعات، حرارت بیش از حد و سایر معایب الکترونیکی می‌توانند عامل نچرخیدن همزن برقی باشد. هر کدام از این دلایل نشانه‌های مختص به خود را دارند که در ادامه شرح می‌دهیم.

1- خرابی اتصالات و منبع تغذیه

اولین و ساده­‌ترین دلیل نچرخیدن همزن برقی، خرابی سیم‌­ها، اتصالات و منبع تغذیه است. منبع تغذیه همان پریز برق است. ابتدا باید از سالم بودن پریز برق مطمئن شوید سپس سراغ عیب‌­یابی همزن بروید. برای بررسی سلامت پریز باید از یک فازمتر استفاده کنید یا دوشاخه همزن را به یک پریز سالم دیگر بزنید. چنانچه منبع تغذیه ایرادی نداشته باشد باید برای عیب‌­یابی و رفع مشکل موارد بعدی را بررسی کنید.

اغلب منبع تغذیه به دلایل زیر ممکن است با مشکل مواجه شوند:

  • سوختن فیوز
  • قطعی سیم‌ها
  • خرابی سوئیچ
  • خرابی ترانسفورماتور
بررسی سلامت پریز برق با فازمتر
سوختن فیوز، قطعی سیم‌ها، خرابی سوئیچ و خرابری ترانسفورماتورها عامل بروز مشکل در منبع تغذیه همزن برقی هستند.

2- خرابی سیم همزن برقی

دومین علت نچرخیدن همزن برقی، خراب شدن سیم دستگاه است. چنانچه هرکدام از سیم­‌های داخلی یا بیرونی دستگاه آسیب دیده یا فرسوده شود، می­‌تواند باعث از کار افتادن دستگاه شود. برای حل این مشکل باید تک تک سیم­‌های همزن را بررسی کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید. برخی از سیم‌­ها قابلیت تعویض دارند؛ در اینصورت با تعویض آنها مشکل برطرف می­شود. اما اگر تعویض سیم­‌ها امکان پذیر نبوده یا مقرون به­صرفه نباشد باید برای خرید دستگاه جدید اقدام کنید.

برخی از نشانه‌های خراب شدن موتور همزن عبارتند از صدا دادن و نچرخیدن دستگاه و بلند بوی سوختگی بعد از روشن شدن همزن

3- ایراد در دکمه خاموش و روشن دستگاه

دکمه روشن و خاموش یا همان پاور، وظیفه قطع و وصل جریان برق به موتور همزن را بر عهده دارد. چنانچه این قطعه با مشکل مواجه شود، جریان برق به موتور نشده و همزن نمی‌چرخد. دکمه پاور اغلب به سه دلیل کار نمی‌کند که عبارتند از:

  1. شکستن دکمه پاور
  2. خرابی فیوز داخل دکمه
  3. مشکلات مربوط به سیم‌های داخلی

راه حل

تعمیر یا تعویض دکمه پاور بسیار ساده است. ابتدا باید پیچ‌های دستگاه را باز و در صورت نیاز سوئیچ را تمیز کنید. چنانچه مشکل از اتصالات بود، کابل‌ها و اتصالات را مجدد به­درستی وصل کنید. اگر کلید خراب باشد، باید آن را به روش زیر تعویض کنید.

  • پیچ ها را باز کنید.
  • کلید روشن و خاموش را پیدا و آن را از اتصالات و کابل‌ها جدا کنید.
  • در صورت نیاز به تعویض، اتصالات را به سوییچ خریداری شده جدید که سازگار با دستگاه شماست و مشابه قطعه قبلی است، وصل کنید.
  • در مرحله آخر باید پیچ ها را دوباره ببندید تا دستگاه مانند روز اول خود شود.
تعمیر همزن برقی با آچارباز
خدمت تعمیر همزن برقی شامل عیب یابی و تعمیر انواع همزن است و در دسته خدمات تعمیر لوازم کوچک آشپزخانه سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. برای تعمیر همزن خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر همزن برقی می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر همزن برقی

4- خراب شدن موتور همزن

اگر منبع تغذیه و کلید پاور سالم بود، بررسی کنید موتور همزن برقی شما مشکل پیدا نکرده باشد. چهار دلیل کلی خراب شدن موتور همزن برقی عبارتند از:

  1. خراب شدن بلبرینگ‌ها
  2. سوختن سیم ‌پیچی موتور
  3. قفل شدن موتور
  4. خراب شدن خازن موتور

از بین موارد بالا، بلبرینگ جزء مهم­ترین و رایج­ترین دلایل برای نچرخیدن همزن برقی است. این مشکل اغلب بدلیل نفوذ آب و نمک به داخل همزن  و رسیدن به یاتاقان و بلبرینگ­ها بوجود می­آید. برای بررسی این مشکل باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • چند مرتبه تیغه­‌های دستگاه را در جت خلاف عقربه­‌های ساعت بچرخانید.
  • سپس چند قطره روغن نارگیل یا خردل روی مکانیسم اتصالات بزنید و دستگاه را برعکس بگذارید.
  • دوباره چند مرتبه تیغه­‌ها بصورت دستی بچرخانید و دستگاه را کنار بگذارید.
  • حالا دوباره دستگاه را به برق زده و تست کنید.
  • اگر مشکل با این راهکارها برطرف نشود باید درب دستگاه را از هم باز کرده و قسمت­های مربوط به آرمیچر، سیم­‌پیچی، اتصالات و … را زیر نظر بگیرید. از آنجایی که بررسی این موارد نیاز به ابزار و تخصص دارد، پیشنهاد می­‌کنیم برای رفع مشکل از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
تعمیر موتور همزن توسط تعمیرکار
برخی از نشانه‌­های خراب شدن موتور همزن عبارتند از صدا دادن و نچرخیدن دستگاه و بلند بوی سوختگی بعد از روشن شدن همزن
پیشنهاد مطالعه

5- فرسودگی قطعات

چهارمین علت نچرخیدن همزن برقی، فرسودگی قطعات داخلی دستگاه است. این قطعات به طور مداوم در حال کار و سایش هستند تا تیغه همزن را به چرخش درآورند؛ در نتیجه پس از مدتی مستهلک می‌شوند. باید این قطعات از فولاد ضد زنگ یا برنج ساخته شده‌ باشند؛ اما در صورتی­که برای کم شدن هزینه­‌ها از مواد اولیه بی­کیفیت ساخته شده باشند یا به دلایل زیر ممکن است زودتر از موعد فرسوده شوند:

  1. هم زدن مواد غذایی سخت
  2. زیاد بودن رطوبت آب و هوای
  3. نفوذ آب و مایعات به داخل دستگاه
  4. روشن گذاشتن دستگاه برای مدت طولانی
  5. استفاده بیش از حد از دستگاه

راه حل

اگر قطعات سایشی با مشکل مواجه شوند، قادر به چرخاندن تیغه‌های همزن نیستند. برای رفع این مشکل باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا قطعات آسیب دیده را تعویض کند.

6- تولید حرارت بیش از حد توسط همزن

قطعات الکتریکی همزن در اثر چرخش حرارت تولید می‌کنند و چنانچه این حرارت تولید شده بیش از حد تحمل دستگاه باشد، موتور از کار خواهد افتاد و همزن نمی‌چرخد. از مهم‌ترین دلایلی که منجر به تولید حرارت در همزن می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. همزدن مواد غذایی سخت
  2. استفاده از همزن در محیط گرم
  3. معیوب بودن قطعات داخلی
  4. استفاده بیش از حد از همزن

راه حل

  • اگر همزن در اثر استفاده بیش از حد از کار افتاده است، توصیه می‌شود آن را خاموش کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا دستگاه به طور کامل خنک شود.
  • هرگز از همزن در محیط‌های گرم استفاده نکنید.
  • از هم زدن مواد غذایی سخت اجتناب کنید.
  • چنانچه هیچ یک از این عوامل موجب تولید حرارت بیش از حد دستگاه نیست، ممکن است کوپلر موتور ایراد داشته باشد؛ در اینصورت باید از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید.
تولید حرارت بیش از حد توسط همزن
اگر حرارت تولید شده بیش از حد تحمل دستگاه باشد، موتور از کار خواهد افتاد و همزن نمی‌چرخد.

7- ایراد داشتن سوئیچ همزن

هفتمین علت نچرخیدن همزن برقی، خرابی سوئیچ یا تنظیم کننده سرعت دستگاه است. این قطعه مهمه که به شما اجازه می­دهد تا سرعت چرخش همزن را تنظیم کنید. اگر این قطعه خراب شود، همزن دیگر کار نمی‌کند. این مشکل می­تواند به دو دلیل خرابی دسته یا خود سوئیچ بوجود آید.

راه حل: برای عیب­یابی و رفع این مشکل باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا مطمئن شوید که دسته سوئیچ در جای خود محکم است و لیز نمی‌خورد.
  • اگر دسته سوئیچ فرسوده یا ترک خورده، آن را تعویض کنید.
  • سپس سوئیچ را با یک مولتی متر یا با وصل کردن مستقیم برق به پایانه‌های موتور بررسی کنید.
  • اگر سوئیچ خراب بود، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

8- خراب شدن برد همزن

آخرین علت نچرخیدن همزن برقی، خرابی برد همزن است. مشکلات برد همزن ممکن است در اثر ضربه، نوسانات برق و استفاده بیش از حد بوجود آید. در صورتی­که هیچ کدام از عوامل فوق علت نچرخیدن همزن نبودند، ممکن است مشکل از برد دستگاه باشد. با توجه به اینکه برد قطعه­ای حساس است و می­تواند به­سرعت آسیب ببیند پیشنهاد می­‌کنیم برای بررسی و تعمیر آن از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید.

عیب یابی همزن توسط تعمیرکار
برد الکترونیکی همزن برقی در اثر ضربه، نوسانات برق و استفاده بیش از حد خراب می‌شود.

ترفندهای پیشگیری از مشکل نچرخیدن همزن برقی

  • از همزن برقی مطابق با استانداردهای ثبت شده در دفترچه راهنما استفاده کنید.
  • اگر حجم مواد زیاد است، دستگاه را برای مدت طولانی روشن نگذارید؛ هر 5-10 دقیقه یکبار چند دقیقه به آن استراحت دهید تا قطعات داخلی خنک شود.
  • همزن برقی را در محلی خشک و خنک نگهداری و استفاده کنید.
  • از نفوذ آب و سایر مایعات به داخل دستگاه جلوگیری کنید و قطعات پلاستیکی را با آب نشویید.
  • بعد از هربار استفاده روی بدنه و تیغه­‌ها را بخوبی تمیز کنید.

هرآنچه درباره نچرخیدن همزن برقی آموختیم

در این مقاله به 8 علت نچرخیدن همزن برقی که یکی از مشکلات همزن برقی است، آشنا شدیم. همچنین نحوه بررسی و تعمیر هر دلیل را به شما بیان کردیم. در نهایت برخی از راهکارها برای جلوگیری از بروز این مشکل را به شما آموزش دادیم. با دانستن این نکات و عملی کردن آنها می­توانید عمر دستگاه خود را چند سال افزایش دهید.

چنانچه مشکل دستگاه شما با راهنمایی‌­های انجام شده برطرف نشد یا ابزار، مهارت و زمان کافی برای عیب­‌یابی دستگاه را ندارید پیشنهاد می­‌کنیم از تعمیرکاران این حوزه کمک بگیرید. کافیست در این صفحه روی کلمه تعمیر همزن برقی کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

تعمیر همزن برقی با آچارباز
خدمت تعمیر همزن برقی شامل عیب یابی و تعمیر انواع همزن است و در دسته خدمات تعمیر لوازم کوچک آشپزخانه سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. برای تعمیر همزن خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر همزن برقی می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر همزن برقی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا