×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

دلایل خرابی یخساز یخچال و روش فعال و غیر فعال کردن آن

دلایل خرابی یخساز یخچال

یخچال‌های جدید با وجود یخساز دسترسی به یخ را برای شما آسان می‌کنند. اما گاهی اوقات یخساز یخچال خراب شده و یخ تولید نمی‌کند. خرابی یخساز یخچال، نیز ربطی به نو یا کهنه بودن آن ندارد و گاهی این مشکل در یخچال‌هایی که جدید خریداری شده‌ نیز اتفاق می‌افتد. وبلاگ آچارباز در مقاله «دلایل خرابی یخساز یخچال و روش فعال و غیر فعال کردن آن» قصد دارد به دلایل این اتفاق بپردازد. اما ابتدا برای درک بیشتر مسئله، شما را با نحوه عملکرد یخ ساز و انواع یخساز یخچال آشنا می‌کند. پس از آشنایی با نحوه عملکرد یخ ساز در مراحل بعدی به بررسی این سوال می‌پردازد که چرا یخساز یخچال کار نمی‌کند؟ در انتهای مقاله نیز شما را با نحوه خاموش کردن یخساز یخچال و فعال سازی یخساز آشنا می‌کند. پس همچنان با وبلاگ آچارباز همراه باشید.

چگونه یخ ساز یخچال یخ تولید می کند؟

یخ ساز یخچال آب را از طریق شیری که در زیر سینک آشپزخانه یا پشت یخچال قرار دارد به سمت قسمت پشتی فریزر هدایت می‌کند. لوله‌های آب از جنس مسی و یا پلاستیکی هستند و به شیر ورودی آب یخچال متصل می‌شوند. زمانیکه شیر ورودی جریان الکتریکی را از یخ ساز دریافت می‌کند، سلونوئید روی شیر فعال شده و آب جریان پیدا می‌کند. آب از طریق لوله بیرونی به داخل فریزر و قالب یخ راه می‌یابد و یخ تولید می‌شود. البته مدیریت و کنترل این چرخه توسط ترموستات انجام می‌شود. زمانیکه دمای قالب یخ از یک حد مشخصی پایین‌تر بیاید، چرخه یخ ساز دوباره فعالیتش را شروع خواهد کرد.

یخساز یخچال
یخسازی یخچال‌ها به شما این امکان را می‌دهد در زمان کمتری به یخ دسترسی داشته باشید.

چند مدل یخساز در یخچال‌های امروزی وجود دارد؟

انواع یخساز یخچال‌ها به سه نوع خانگی، عمومی و صنعتی تقسیم می‌شود.

  • یخساز خانگی ظرفیت کمتری داشته و اندازه آن متناسب‌تر است و می‌توان به راحتی آن را در فضای یخچال جابه جا کرد،
  • یخساز عمومی در اماکن عمومی همچون رستوران‌ها، هتل‌ها ، کافی شاپ‌ها و .. استفاده می‌شود و ظرفیتی بیشتر از مصارف خانگی دارد.
  • یخسازهای صنعتی ظرفیتشان بسیار بالاست و یخ ها در قالب‌های متری تولید کرده و برای مصارف مختلف کارخانه‌های پروتئینی، صنایع عمرانی و … استفاده می‌شوند.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

چرا یخساز یخچال کار نمی کند؟

زمانیکه یخساز یخچال کار نمی‌کند، اغلب سه اتفاق می‌افتد:

  • آب به یخساز یخچال نمی‌رسد.
  • دلیل بعدی این است که سیستم یخساز یخچال به طور کلی از کار افتاده و یخ تولید نمی‌کند.
  • حالت سوم زمانی است که یخ تولید می‌شود، اما یخساز یخ را خارج نمی‌کند.

بهتر است قبل از بررسی دلایل خرابی یخساز یخچال، ابتدا چک کنید که دکمه پاور یخساز یخچال روشن است یا نه! دکمه پاور یخچال اغلب روی یخساز و یا بدنه فریزر قرار دارد. در برخی از مدل‌های دیگر یخچال نیز به جای دکمه پاور اهرم یخساز وجود دارد که باید اهرم برای روشن کردن یخساز به سمت پایین قرار گرفته باشد. اگر مشکلی در فعال بودن سیستم یخساز یخچال وجود نداشت، به بررسی دلایل دیگر خرابی یخساز یخچال بپردازید:

نرسیدن آب به یخساز یخچال از دلایل خرابی یخساز یخچال

علت نرسیدن آب به یخساز یخچال که در نهایت منجر به خرابی یخساز یخچال می‌شود، اغلب شامل موارد زیر است:

  • انسداد لوله انتقال یخچال

اولین دلیلی که یخساز یخچال یخ تولید نمی‌کند، نرسیدن آب به آن است. یخچال را از برق بکشید و از دیوار دور کنید تا فضای آزادی در پشتش داشته باشید. لوله انتقال آب را از شیر برقی دستگاه جدا کرده و به دنبال پیچ خوردگی، انسداد یا تکه‌های یخی باشید که درون لوله باقی مانده باشد. لوله را صاف کنید تا یخ‌های مانده در لوله ذوب شوند. سپس دوباره لوله را متصل کنید.

توجه کنید که فشار کم آب نیز می‌تواند سبب انسداد لوله انتقال و خرابی یخساز یخچال شود، است.

  • خرابی شیر یرقی یا شیر ورودی آب

از جمله دلایل دیگر خرابی یخساز یخچال، خرابی شیر برقی یا شیر ورودی آب به آن است

  • یخ زدن لوله کوچک انتقال آب

یکی دیگر از دلایل خرابی یخساز یخچال، یخ زدن لوله کوچکی است که آب را از شیر برقی به یخساز و آبسرد کن می‌رساند.

پایین بودن دمای فریزر یخچال
یکی دیگر از دلایل خرابی یخساز پایین بودن دمای فریزر یخچال است که حداقل باید منفی 12درجه باشد.
  • گرفتگی فیلتر

دلیل دیگر خرابی یخساز یخچال، خرابی فیلتر آن است. بهتر است به دفترچه راهنمای یخچال‌تان مراجعه کرده و نوع فیلتر مناسب با آن را انتخاب کنید و طبق دستورالعمل فیلتر را تعویض کنید. اگر خودتان مهارت تعویض فیلتر را ندارید، می توانید برای تعویض فیلتر و تعمیر یخچال خود، از متخصصان آچارباز کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

سیستم یخساز یخچال خراب شده است

خرابی سیستم یخچال می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

  • خرابی مدول یخساز

مدول یخساز یک موتور است که بازوی یخساز را به حرکت در می‌آورد و قطعات یخ را از قالب یخساز به داخل محفظه یخ‌ها می‌ریزد. در صورتیکه مدول خراب شده باشد، قالب یخساز از آب پر نشده و یخساز یخی تولید نمی‌کند. علاوه براین اگر موتور مدول معیوب باشد، یخی از یخساز خارج نمی‌شود.

  • خرابی ترموستات قالب یخساز

دلیل دیگری که در خرابی سیستم یخساز باید به سراغ آن بروید، خرابی ترموستات است. ترموستات، قالب یخساز را به دمای تهیه یخ می‌رساند. زمانیکه دمای قالب به اندازه مشخص رسید، دستور ریختن یخ به قالب داده می‌شود. وقتی ترموستات خراب شده باشد، یخ ساخته نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه

خرابی ترموستات یخچال
اگر ترموستات یخساز یخچال خراب شده باشد، قالب یخساز یخ تولید نمی‌کند.

عدم خروج یخ ساخته شده از یخساز دلیل اختلال در یخساز

گاهی اوقات یخساز یخچال مشکلی ندارد و یخ را می‌سازد، اما یخ ساخته شده خارج نمی‌شود. دلایل این اتفاق می‌تواند شامل موارد زیر است:

  • خرابی مدول یخساز

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شد، اگر مدول خراب شده باشد، جابه‌جایی قطعات یخ اتفاق نمی‌افتد.

  • خرابی قفل درب

زمانیکه درب یخچال باز است، قفل درب آبسردکن و یخساز از کار می‌افتد. اگر قفل درب خراب شده باشد، گویی درب یخچال باز است و یخساز یخچال، یخ خارج نمی‌کند.

اگر احساس کردید که یخساز یخچال غیرفعال شده، باید دکمه پاور یا اهرم فلزی را روی بدنه پیدا کرده و دستگاه را روشن کنید.

خرابی قفل درب
زمانیکه درب یخچال باز می‌شود به صورت خودکار یخساز یخچال از کار می‌افتد.

فعال سازی یخساز و خاموش کردن یخساز یخچال

قابلیت یخسازی یخچال، با روشن کردن آن فعال می‌شود. اگر احساس کردید که یخساز یخچال غیرفعال شده، باید دکمه پاور یا اهرم فلزی را روی بدنه پیدا کرده و دستگاه را روشن کنید.

چنانچه می‌خواهید قابلیت یخسازی یخچال را خاموش کنید، بسته به مدل یخچال دستورالعمل‌های متفاوتی وجود دارد. در این قسمت به طور خلاصه، چند روش خاموش کردن یخساز یخچال را با هم مرور می‌کنیم:

  • اگر یخچال شما دارای دکمه است با لمس و تغییر وضعیت دکمه یا کلیدی که در قسمت جلوی یخساز وجود دارد آن را خاموش و یا روشن کنید.
  • مدل‌های دیگر یخچال وجود دارد که دارای اهرم در کنار یخساز یخچال هستند، اهرم را برای خاموش کردن یخساز به سمت بالا هدایت کنید.
  • گاهی اوقات در برخی از یخچال‌ها دکمه و یا اهرمی برای خاموش کردن یخساز یخچال، وجود ندارد، در این شرایط بهتر است که دفترچه راهنمای یخچال را مطالعه کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    یخچال من سامسونگ 32 فوت است و مقدار یخی که میدهد خیلی کم است این طبیعیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا