×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

علت بوی بد آبسردکن چیست و چگونه آن را تمیز کنیم؟

علت بوی بد آبسرد کن یخچال

یخچال‌های امروزی مجهز به سیستم ‌آبسردکن هستند. آبسردکن‌ها جهت ارتقا تجربه کاربری و جلوگیری از باز شدن مکرر درب یخچال و صرفه‌ جویی در مصرف انرژی بر روی یخچال‌ها نصب شدند. این وسیله مانند تمام وسایل مصرفی نیاز به رسیدگی و نظافت دارد و عدم توجه به آن می‌تواند باعث ایجاد بو و طعم بد در آب سرد خروجی از آن گردد. در این مقاله از آچارباز قصد داریم موارد دخیل در بوی بد آبسرد کن سرد را بررسی و روش رفع آن را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

بررسی دلایل بوی بد آب موجود آبسردکن یخچال

گاه هنگام نوشیدن آب از آبسردکن یخچال ممکن است متوجه بوهایی چون: بوی پلاستیک، تخم مرغ فاسد، شیر مانده، کهنگی و خاک و … شوید. در این هنگام از نوشیدن آب خودداری کرده و اقدام به بررسی آبسردکن و یخچال کنید.

  • دلیل بوی پلاستیک: اگر بویی که به مشامتان می‌رسد بویی پلاستیک مانند است این یعنی باید مشکل را در قطعات و لوله‌های آبسرد کن جستجو کنید. البته هنگامی که آبسردکن نو باشد نیز این بو در آن احساس خواهد شد.
  • دلیل بوی کهنگی و یا خاک: احساس ای بو از آب خروجی، می‌تواند نشان دهنده وجود کپک در آبسردکن باشد. همینطور وجود املاح مختلف که همراه با آب درون آبسرد کن وارد شده اند نیز ممکن است باعث این مورد شود.
  • دلیل بوی تخم مرغ فاسد، شیر مانده: اگر آب مدت زیادی در یک جایی راکد بماند نیز بو می گیرد. این بوی ماندگی ممکن است مانند بوی تخم مرغ مانده باشد. از سوی دیگر وجود مواد غذایی مانده و فاسد درون یخچال نیز ممکن است باعث این بو شود.
علت بو گرفتن آب در یخچال
اگر آب آبسرد کن یخچال بوی خاصی می‌دهد از نوشیدن آن خودداری کنید

نحوه رفع بوی بد آبسردکن یخچال ساید بای ساید

رفع بوی پلاستیک:

برای رفع این بو اقدام به تخلیه آب درون آبسرد کن کنید و چندین بار آن را پر و خالی کنید. این کار باعث می‌شود بوی پلاستیک آن از بین برود.

رفع بوی کهنگی و یا خاک:

این مورد زمانی رخ می‌دهد که قسمت‌هایی از لوله‌های پلاستیکی شکافته شده باشند. این کپک‌ها می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند سردرد، تحریک پوست و مشکلات تنفسی شوند. برای رفع این مورد با استفاده از یک اسفنج و ماده شوینده اقدام به شستن مخزن کنید تا کپک‌ها از آن جدا شود. دلیل دیگر بوی کهنگی و خاک استفاده از فیلتر

رفع بوی تخم مرغ فاسد، شیر مانده:

به سراغ یخچال بروید و بعد از کشیدن برق، درب آن را باز کرده و دنبال کشف مواد غذایی مانده و فاسد درون یخچال باشید. قفسه‌ها را از نظر بگذرانید و اگر لکه‌ای دیدید آن را به سرعت تمیز کنید. لکه یا سایر مواد آلوده در یخچال ممکن است علاوه بر تاثیری که در بوی یخچال می‌گذارند بر بو و مزه آب آبسردکن نیز اثر گذار باشند. مواد غذایی فاسد را از یخچال بیرون آورده و مواد سالم را درون کیسه مناسب بگذارید.

رفع بو مخزن آب یخچال
کپک می‌تواند درون لوله‌های پلاستیکی انتقال دهنده آب به وجود بیاید

نحوه شستن آبسرد کن یخچال فریزر؛ ترفندها و نکات

رسیدگی به آبسردکن به دلیل اینکه وسیله‌ای برای تامین آب سرد مصرفی روزانه افراد در خانه است، اهیمت بالایی دارد. بهتر است برای شستن محفظه نگهدارنده آبسرد کن یک برنامه زمانی خاص داشته باشید. به عنوان مثال هفته‌ای سه بار را به شستن محفظه آبسردکن اختصاص دهید. شستشوی کم محفظه نگهدارنده آبسردکن، باعث پایین آمدن کیفیت آب آشامیدنی می‌شود.

  1. در قدم اول باید یخچال را از برق بکشید تا از هرگونه آسیب الکتریکی جلوگیری کنید.
  2. حالا باید بدنه داخلی و خارجی یخچال را تمیز کنید، تا اثر مواد غذایی و سایر آلودگی‌ها از بین برود. می‌توانید از دستمال مرطوب نیز استفاده کنید اما بهتر است، برای تمیز کردن یخچال از مواد شوینده بهره ببرید تا اثر بهتر و بیشتری بگذارند. آبسرد کن یخچال را فراموش نکنید، ظرف نگهدارنده آب را برداشته و آن را به خوبی با مواد پاک کننده بشویید.
  3. برای تمیز کردن قطعات مختلف آبسردکن، باید از یک دستمال تمیز استفاده کنید.( نکته: دستمال کهنه و مرطوب می‌تواند قطعات آبسردکن را کثیف کرده و بوی بد آن را فزونی بخشد.)
  4. سینی تخلیه‌ای که در زیر آبسردکن قرار دارد را نیز می‌توانید تمیز کنید با دستمال روی آن بکشید و رطوبت اضافی را از آن بگیرید.
شستشو آبسردکن
قبل از اینکه تمیزکاری را شروع کنید ابتدا یخچال را از برق بکشید
  1. به سراغ قسمت‌های داخلی یخچال بروید. روی زمین روزنامه بیندازید و قفسه‌ها و کشو‌های یخچال را یکی یکی  بیرون بیاورید و روی آن بگذارید. با آب گرم و مایع ظرفشویی قفسه‌ها و کشو را با دقت بشویید، گوشه و کناره‌های این ملزومات فراموش نکنید،زیرا این نقاط مکان بسیار مناسبی برای کپک زدن هستند. محفظه نگهدارنده آبسردکن را برداشته و آن را به خوبی بشویید و سپس با یک دستمال خشک کنید تا جلوی لک انداختن قطره‌های آب را بگیرید. بهتر است برای شستن محفظه نگهدارنده آبسردکن یک برنامه زمانی خاص داشته باشید. به عنوان مثال هفته‌ای سه بار را به شستن محفظه آبسردکن اختصاص دهید.
  2. در این مرحله نباید غذا‌ها را فراموش کنید، غذا‌های بو‌دار، ادویه‌ها و ترشی‌ها می‌توانند عطر و رایحه خود را به یخچال منتقل کنند. پس تعدادی ظرف غذای در دار بردارید و مواد غذایی را درون آن بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید. حالا می‌توانید آن‌ها را با اطمینان از اینکه بویی نمی‌دهند درون یخچال بگذارید.
  3. بسیاری از یخچال‌های مدرن در سیستم آبسردکن خود از فیلتر استفاده می‌کنند، فیلتر‌ها چون املاح و آلودگی‌های موجود در آب را می‌گیرند بیشتر از سایر قطعات آبسردکن کثیف می‌شوند. دفترچه راهنمای یخچال خود را برداشته و با دقت آن را بخوانید و ببینید، فیلتر آبسرد کن یخچال شما قابل تعویض است یا خیر. بهتر است برای از بین بردن بوی بد آبسردکن یخچال فیلتر‌ها را هر سه ماه یکبار تمیز کنید.
  4. در برخی از مدل‌های آبسرد کن، لوله‌هایی که وظیفه انتقال آب به محفظه نگهدارنده را دارند، قابل دسترس نبوده و در دید نیستند. برای اینکه نحوه دسترسی به لوله‌ها را بدانید باید دفترچه راهنمای یخچال را بخوانید، اگر این دفترچه به شما اطلاعاتی نداد بهتر است از یک متخصص برای تمیز کردن لوله‌های آبسردکن کمک بگیرید.
پیشنهاد مطالعه

ترفندهای شستن آبسردکن:

  • می‌توانید از مواد پاک کننده طبیعی مانند جوش شیرین نیز استفاده کنید. یک چهارم فنجان جوش شیرین را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید، ترکیبی که بدست می‌آید کمی رقیق است. آن را به بدنه داخلی و بیرونی یخچال بکشید.
  • برای پاک کردن کپک موجود در لوله‌ها و آبسردکن از یک مسواک استفاده کنید.
  • شستشوی کم محفظه نگهدارنده آبسردکن، باعث پایین آوردن کیفیت آب آشامیدنی می‌شود. بعد از شستشو، محفظه را سرجای خود قرار دهید، آن را با آب پر کرده و لیوان را زیر آبسردکن قرار دهید. اهرم آبسردکن را فشرده و لیوان را پر از آب کنید. اینکار را تا جایی ادامه دهید که محفظه نگهدارنده آب خالی شود و سپس دوباره آن را پر از آب کنید. این فرایند را چندبار تکرار کنید تا جایی که دیگر بوی بدی از آب حس نکنید.

ترفند طلایی رسوب زدایی آبسردکن با سرکه و شستن آن

برای اینکه فرایند شستشوی آب سرد کن را مدیریت کنید، یک جفت دستکش بردارید و پیشبند تن کنید، بهتر است در جریان تمیز کردن آبسردکن از لباس‌های کهنه و قدیمی خود استفاده کنید. تا بدون اینکه نگران پاشیدن یک قطره از مواد شوینده روی لباس خود باشید، مراحل را طی کنید:

  1. ابتدا سطل را باید با حدود ۴ لیتر آب گرم پر کنید
  2. سفید کننده را برداشته و یک قاشق غذاخوری از آن را به آب اضافه کنید.

نکته: سفید کننده‌ای را انتخاب کنید که به نسبت دیگر برند‌ها بوی کمتری داشته باشد. به یاد داشته باشید، باید تمیز کردن آبسردکن را در محیطی باز انجام دهید، تا کنترل بیشتری به فرایند داشته باشید.

  1. حالا سرکه سفید را برداشته و حدود ۵ فنجان از آن را درون آب بریزید،

نکته: برای اینکه بوی سرکه را رقیق تر کنید می‌توانید بعد از اضافه کردن سرکه به این محلول، کمی لیموی طبیعی نیز به آن بیفزایید. استفاده از سرکه در شستشوی آب سرد کن، به خاطر خاصیت ضدعفونی آن است، زیرا به راحتی می‌تواند جلوی رشد میکروب‌ها را بگیرد.

  1. بعد از تهیه محلول موردنظر، باید آبسردکن را برای شستشو آماده کنید. قبل از هرکاری برای امنیت بیشتر و رعایت ایمنی، یخچال را از برق بکشید.

نکته: باید شستشوی آبسردکن را در محلی انجام دهید که هیچ وسیله الکترونیکی و پریز برقی وجود نداشته باشد.

رسوب زدایی آبسردکن
هر چند روز یکبار محفظه نگهدارنده آب را به خوبی بشوئید
  1. گالن آب آبسردکن را بردارید، یک قطعه اسفنج تمیز برداشته و آن را کمی مرطوب کنید و به خوبی محل اتصال گالن با دستگاه را تمیز کنید.
  2. حالا محلول شوینده را برداشته و آن را درون مخزن آبسردکن بریزید و اجازه دهید محلول برای ۲ الی ۵ دقیقه درون آن بماند.
  3. سپس زیر شیر آب تخلیه، یک ظرف بزرگ قرار داده و شیر آب تخلیه را باز کنید، تا در زمان خروج محلول شوینده، شیر‌های آب نیز تمیز شوند.
  4. حالا باید اثرات سرکه و سفید کننده را از درون مخزن پاک کنید، نباید بو و یا طعمی از این مواد درون مخزن باقی بماند. برای پاک کردن اثرات سفید کننده و سرکه، درون مخزن آبسرد کن را چندین بار با آب پر و خالی کنید.

نکته: فرایند تخلیه آب را از طریق شیر‌‌های آب انجام دهید تا، بوی سرکه و سفیدکننده از شیر برود. با این کار علاوه بر تمیز کردن آبسرد کن، آن را به طور کامل رسوب گیری نیز کرده‌اید.

  1. در این میان نباید سینی تخلیه آب دستگاه را فراموش کنید، زیرا این مکان بستر بسیار مناسبی برای کپک زدن و ایجاد بوی بد است. آن را به سادگی از آبسردکن جدا کرده و درون آن را با مواد شوینده به خوبی بشویید. بعد از شستشو، آن را به خوبی خشک کنید تا هیچ رطوبتی درون آن باقی نماند.
  2. بعد از شستشوی آبسرد کن دستان خود را به خوبی بشویید، حالا گالن آب آبسردکن را برداشته و با یک حوله پاکیزه بدنه آن را به خوبی تمیز کنید.
  3. قبل از نصب گالن آب آبسردکن، دوباره دستان خود را با دقت بشویید.
  4. اکنون زمان آن رسیده است که گالن آب را درون آبسردکن قرار داده و آن را نصب کنید.

زمان امتحان فرا رسیده است، یک لیوان برداشته و شیر آب را بفشارید، برای اطمینان از انجام شدن کار درست، بو و مزه آب را بچشید.

راهکارهای ساده برای جلوگیری از بو گرفتن آب آبسردکن یخچال

  1. مخزن و لوله‌ها را به صورت دوره‌ای گندزدایی و تمیز کنید.
  2. اجازه ندهید که آب به صورت راکد در آبسرد کن بماند هر چند روز یکبار آب درون آن را در صورتی که تمام نشده بود تعویض کنید.
  3. منبع آب را با آب تصفیه شده شده پر کنید.
  4. در صورتی که آبسردکن دارای فیلتر قابل شستشو است، آن را شستشو و در غیر اینصورت در دوره‌های مختلف تعویض کنید.
  5. غذاها را درون ظرف درب‌دار گذاشته و سپس درون یخچال قرار دهید.
  6. به صورت مرتب اقدام به تمیز کردن محفظه آبسردکن کنید.
پیشنهاد مطالعه
جلوگیری از بو گرفتن مخزن آب
برای رفع طعم بد آبسردکن یخچال غذا‌هایی که بو و مزه‌ای قوی دارند را درون ظروف دربسته بگذارید

تمام مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد برای سالم ماندن دستگاه آبسردکن شما است. با رعایت این موارد عمر دستگاه بیشتر می‌شود و از کیفیت عملکرد آن کاسته نخواهد شد. از سوی دیگر هر زمانی که احساس کردید دستگاه شما دچار مشکل شده، به درستی آب سرد از آن خارج نمی‌شود و جهت تعمیر یخچال خود با یک تعمیرکار متخصص و ماهر تماس بگیرید تا نسبت به رفع عیب دستگاه اقدام کند.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

نحوه رفع طعم بد آبسردکن

علاوه بر احساس بو مشکل دیگری که ممکن است هنگام آشامیدن آب از آبسردکن یخچال متوجه آن شوید، مشکل طعم دار بودن آب است. اما نگران نباشید و برای رفع این مورد مراحل زیر را طی کنید:

  • باید فیلتر آبسردکن یخچال خود را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل، آن را تعویض کنید. یک فیلتر فرسوده و ناکارآمد نه تنها املاح و مواد موجود در آب را نمی‌گیرد بلکه می‌تواند محل خوبی برای تجمع میکروب‌ها و کپک‌ها شود. بهتر است فیلتر آبسردکن یخچال ،حداقل سالی یکبار تعویض شود. فیلتر جدید را قبل از نصب بشویید. عدم انجام اینکار می‌تواند باعث به وجود آمدن مزه پلاستیک در آب شود.
  • غذا‌هایی مانند ماهی، ترشی و پنیر و ادویه جات می‌توانند بو و عطر قوی خود را به آب و یخ موجود در آبسردکن منتقل کنند و طعم و مزه آب را تغییر دهند. غذا‌هایی که بو‌هایی تند و قوی دارند را در ظروف در دار و محکم بگذارید و از بسته شدن کامل آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • همیشه داخل یخچال را تمیز و مرتب نگه دارید و یک بسته باز شده جوش شیرین را داخل یخچال بگذارید.
رفع طعم بد آبسردکن
قفسه‌ها و کشو‌ها را از درون یخچال در آورده و با آب گرم و مایع ظرفشویی آن را تمیز کنید

3.7/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا