×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

دمپر یخچال چیست و خرابی آن چه مشکلاتی در یخچال به وجود می آورد؟

بررسی دمپر یخچال ال جی و نحوه تعویض آن

اگر دمای یخچال فریزر استاندارد نباشد یعنی هوای داخل آن به اندازه کافی سرد نباشد و یا زیاد از حد سرد باشد، یعنی مشکل اساسی وجود دارد. نگهداشتن تعادل دمایی در یخچال و جلوگیری از نوسان دما وظیفه ی قطعه ای به نام دمپر در یخچال فریزر است. در این مقاله درباره ی وظیفه‌ی دمپر، محل قرارگیری، مشکلات خرابی دمپر و همینطور نحوه ی تست و تعویض این قطعه صحبت می شود.

دمای استاندارد یخچال فریزر در فصول مختلف

دمای استاندارد با توجه به فصل و شرایط آب و هوا متفاوت است. در فصل تابستان بهترین دما برای یخچال معمولی ۴+، برای یخچال دیجیتال ۳+ و برای فریزر ۲۰- درجه سانتی گراد است. البته اگر مقدار کمی مواد غذایی در آن نگه می‌دارید، روی دمای بیشتر یعنی ۴+ هم می‌تواند باشد. دمای مناسب یخچال معمولی در زمستان ۲+ یا ۳+، برای یخچال دیجیتال ۳+ یا ۴+ درجه سانتی‌گراد است. برای فریزر هم دمای ۱۷- مناسب است.

اما اگر متوجه شدید که عملکرد یخچال فریز شما در این زمینه به درستی انجام نمی‌شود، مشکلی‌ست که نباید نادیده گرفته شود. زیرا می‌تواند باعث فاسد شدن یا یخ‌زدگی حجم زیادی از مواد غذایی شود. در این صورت، پیش از تعمیر یخچال قطعات مختلفی از جمله کمپرسور یا اواپراتور باید بررسی شود تا دستگاه عیب‌یابی شود. یکی از این قطعات دمپر است که خودتان به راحتی می‌توانید آن را بررسی کنید.

چگونگی برطرف کردن دمپر یخچال ال جی
دمای درست و استاندارد داخل یخچال فریزر نشان دهنده عملکرد صحیح کاغذ است

 وظیفه دمپر یخچال چیست؟

دمپر یک قطعه مکانیکی به صورت دریچه است که در بین یخچال و فریزر قرار دارد و از یک موتور کوچک و چندین پره تشکیل شده است. این قطعه در تمام یخچال های تک اواپراتور وجود دارد ولی در یخچال های دو اواپراتوره مانند ساید بای ساید سامسونگ دمپر وجود ندارد.

نحوه کار دمپر بدین صورت است که پس از انجام عمل سرماسازی توسط کمپرسور، سرما در ابتدا وارد فریزر شده و سپس به محفظه یخچال می‌رود. در بین این دو قسمت این دریچه دمپر است که با دستوری که می‌گیرد باز و بسته می‌شود و اجازه عبور و گردش هوای سرد را می‌دهد.

زمانی که دمای یخچال بالا می‌رود یا به دلیل باز شدن درب یخچال، هوای گرم داخل فضای آن می‌شود، ترموستات در یخچال‌های قدیمی یا برد الکترونیکی در یخچال‌های جدید دستور می‌دهد تا دریچه دمپر باز شود. زمانی که دمای یخچال به میزان تنظیم شده و متعادل رسید، مجددا دستور بسته شدن دریچه دمپر توسط ترموستات و برد الکترونیکی صادر می‌شود.

محل قرارگیری دمپر در مدل‌ها و برندهای مختلف یخچال متفاوت است. اما به صورت معمول می توان گفت دمپر در بالاترین قسمت یخچال قرار دارد. به عنوان مثال دمپر یخچال ال جی به صورت معمول در قسمت عقبی و بالای داخل یخچال است.

خرابی دریچه دمپر چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

گرم شدن یخچال یا سرد شدن بیش از اندازه آن، از عواقب خرابی دمپر است؛ که هر دو حالت باعث می‌شود مواد غذایی داخل یخچال خراب شوند و بی استفاده بمانند. اگر این دریچه به علت خرابی همیشه بسته بماند هوای داخل یخچال گرم می‌شود و اگر همیشه باز بماند باعث می‌شود که مواد غذایی داخل یخچال یخ بزند.

علت خرابی دمپر یخچال

خرابی دمپر می تواند 3 دلیل داشته باشد.

  • اگر دریچه ی دمپر خراب شود همانطور که گفته شد یا یخچال بیش از اندازه سرد و یا گرم می شود.
  • اگر خرابی دمپر در نتیجه ی شکسته شدن یکی از پره های آن باشد باز هم دمپر به درستی عمل نمی کند.
  • در صورت مسدود شدن راه انتقال هوا در دمپر با حجم زیادی از مواد غذایی گردش هوا به درستی صورت نگیرد به موتور یخچال فشار وارد می شود و باعث خرابی می گردد.

 

بررسی دلایل خرابی دمپر یخچال
اگر دمای درون یخچال ال جی تعادل نداشته و یا بیش از حد گرم و سرد باشد یعنی دمپر خراب شده است

نحوه تست دمپر یخچال

همان طور که گفتیم هنگامی که هوای داخل یخچال گرم باشد و یا به اندازه کافی خنک نباشد باید دستگاه عیب‌یابی شود. قطعات مختلفی ممکن است ایراد داشته باشند و عامل بروز این مشکل باشند. کمپرسور یخچال، قطعات دیفراست و گاز باید بررسی شوند. در صورتی که این قطعات سالم باشند باید به سراغ دمپر بروید و آن را تست کنید.

برای تست دمپر یخچال ال جی ابتدا درب یخچال را باز کنید و سوئیچ لامپ را خاموش کنید. پس از آن هنگام کار کردن دستگاه، نگاه کنید تا ببینید از کناره‌ها و یا منافذ مخصوص بدنه، هوای سرد وارد یخچال می‌شود یا نه! درستی عملکرد فریزر را هم باید بررسی کنید. در شرایطی که فریزر درست کار می‌کند اما فضای یخچال خنک نمی‌شود، می‌توانید مطمئن شوید که دمپر یخچال خراب است.

پیشنهاد مطالعه

نکات مهم در خرید دریچه دمپر برای انواع یخچال

پیش از اقدام به تعویض دمپر قدیمی باید دمپر نو خریداری کنید. برای اینکار پیش از مراجعه به فروشگاه مربوطه، لازم است تا مدل یخچال و سال تولید آن را یادداشت کنید. از برچسب اطلاعات که معمولاً در پشت یخچال یا داخل آن قرار دارد عکس بگیرید و آن را به فروشنده نشان دهید. دمپر خریداری شده باید کاملا مطابق با نمونه قبلی باشد.

این قطعه معمولا به همراه یک دفترچه راهنما به شما ارائه می‌شود. در صورتی که خودتان بخواهید کار تعمیر یا تعویض این قطعه را انجام دهید می‌توانید از این دفترچه ‌راهنما کمک بگیرید. اما در صورت عدم آشنایی با کارهای فنی  توصیه می‌شود از تعمیرکاران مجاز کمک بگیرید.

 

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

 

بررسی دلایل خرابی دمپر یخچال
پیش از اینکه برای خرید دمپر اقدام کنید، باید ابتدا سال تولید و مدل یخچال را یادداشت کنید

نحوه تعویض دمپر در یخچال چگونه است؟

تعویض دریچه دمپر را با خالی کردن داخل و اطراف یخچال شروع کنید تا فضای کافی برای کار کردن داشته باشید. درون یخچال و در عقب آن یک درپوش یا پنل قرار دارد که دمپر از طریق این پنل قابل دسترسی است. در صورتیکه این درپوش با پیچ سفت شده است برای باز کردن آن از پیچ گوشتی استفاده کنید. در غیر این صورت گیره نگهدارنده آن را با دست بردارید.

علت خرابی دمپر یخچال ال جی
قبل از شروع به تعمیر کردن یخچال، ابتدا باید به طور کامل دور و اطراف بخچال را خالی کنید

داخل درپوش را بررسی کنید؛ گاهی وجود جسم خارجی در بین پره‌های موتور مانع گردش هوا در داخل یخچال می‌شود. سپس موتور دمپر قدیمی را درآورید و آن را در یک پاکت بگذارید. دمپر جدید را در محل دمپر قدیمی بگذارید و با استفاده از اطلاعات دفترچه راهنما از قرارگیری صحیح موتور دمپر و پره‌های آن اطمینان حاصل کنید.

سپس آن را با انگشت خود بچرخانید تا مطمئن شوید که در محل درست قرار گرفته است. درپوش دمپر را بگذارید و آن را ببندید و تنظیمات دمای یخچال را انجام دهید. اجازه دهید تا یخچال چند ساعت کار کند. پس از چند ساعت مجددا دمای داخل یخچال را بررسی کنید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید. در صورتی که باز هم مشکل یخچال شما رفع نشده بود با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.

فراموش نکنید که خرابی دمپر یخچال حتی برای چند ساعت می‌تواند باعث خرابی همه مواد غذایی شود؛ در صورتیکه تعمیر آن کار بسیار ساده‌ای است. بنابراین آن را پشت گوش نیاندازید و در اسرع وقت این کار را انجام دهید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. با سلام
    من تنظیمات منوی یخچال الکترو استیل مدل es20 رو تغییر دادم و الان یخچال خوب خنک نمیکنه
    چطوری میتونم اون رو به حالت کارخانه برگردونم
    اگر تنظیمات و راهکاری داشته باشه هزینشو پرداخت میکنم
    با تشکر

  2. سلام
    روزتون بخیر
    در یخچال ساید ال جی ما مواد غذایی و آب داخل یخچال به شدت سرد میشه
    مشکل از کجاها میتونه باشه
    ممنون

    1. باسلام
      مینوی عزیز، این اختلال می‌تواند ناشی از مواردی همچون:
      + تنظیمات اشتباه یخچال
      + اختلال در دمپر ورودی هوا
      + میعوب بودن ترمیستور یا سنسور دما
      + خرابی برد الکترونیکی
      + معیوب بودن ترموستات در یخچال های مکانیکی و قدیمی

  3. نبودن دمپر توی بعضی از یخچال ها از مزیت هاشون محسوب میشه و یا از معایبشون؟ (وجود این دستگاه نکته قابل توجهی هست که زمان خرید باید در نظر گرفت؟ )

    1. باسلام
      سلمان عزیز، دمپر در مدل‌های تک اواپراتور برای خنک کردن یخچال به میزان تنظیم شده استفاده می‌شود، دمای فریزر با یخچال متنفاوت است و اگر دمپر نبود این دو دما یکسان میشد. اما اگر یخچال دو اواپراتور (یکی برای فریزر و یکی برای یخچال) داشته باشد، نیازی به وجود آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا