×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

چگونه بلبرینگ ماشین لباسشویی را عوض کنیم؟

آموزش تعویض بلبرینگ لباسشویی

یکی از قطعاتی که در عملکرد درست لباسشویی تاثیرگذار است بلبرینگ ماشین لباسشویی است. خراب شدن این قطعه عملکرد کل دستگاه را مختل می‌کند. بلبرینگ لباسشویی و یا همان یاتاقان به دیگ ماشین لباسشویی متصل است و به طور سه نظام در حال رد شدن از آن است؛ به این صورت که محورِ چرخشی دیگ از داخل بلبرینگ سه نظام رد شده و باعث چرخش راحت لباسشویی می‌شود.

آنچه در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد:


بلبرینگ ماشین لباسشویی یا یاتاقان ماشین لباسشویی چه قطعه‌ای است؟

همانطور که ذکر شد یاتاقان یا بلبرینگ ماشین لباسشویی قطعه ای است که باعث چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌شود و در صورت خرابی استفاده از ماشین لباسشویی با اختلال روبه‌رو خواهد شد. یکی از علائمی که خرابی یاتاقان ماشین لباسشویی را اطلاع می‌دهد سرو و صدای زیاد در حین شستشو است که اگر به آن توجه نشود و مورد تعمیر قرار نگیرد، عملکرد سایر قطعات دستگاه را نیز دچار اختلال خواهد کرد.

یاتاقان‌ها به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند:

  1. بلبرینگ‌ها
  2. رولبرینگ‌ها

بلبرینگ و رولبرینگ دارای طراحی نسبتا ساده و مشابهی هستند و تنها تفاوتشان در این است که عنصر غلطانِ بلبرینگ‌ها به‌صورت ساچمه و عنصر غلطان رولبرینگ‌ها به‌صورت استوانه است. و همچنین اگر بخواهیم تفاوت دیگری هم برای این دو قطعه بیان کنیم باید بگوییم که میزان تحملِ بارِ رولبرینگ‌ها بیشتر از بلبرینگ‌ ماشین لباسشویی است. بلبرینگ‌ها به دلیل تحمل کردن بار به‌صورت محوری و شعاعی نمی‌توانند در برابر بارهای سنگین از خود مقاومت زیادی نشان دهند.

عنصر غلطان بلبرینگ‌ها
عنصر چرخاننده بلبرینگ‌ها ساچمه است.

علت خرابی بلبرینگ لباسشویی

  • فرسودگی و پوسیدگی بلبرینگ
  • استفاده بی وقفه از لباسشویی طی روز
  • فشار زیاد به لگن لباسشویی

فرسودگی و پوسیدگی بلبرینگ

بلبرینگ‌ قطعه‌ای بسیار کاربردی در ماشین لباسشویی است که معمولا بعد از گذشت چند سال از استفاده‌ از ماشین لباسشویی فرسوده می‌شود و نیاز است که به تعمیر ماشین لباسشویی بپردازیم. بعد از گذشت سال‌ها از استفاده از لباسشویی به مرور آب از میان کاسه نمد عبور می‌کند و باعث زنگ زدگی بلبرینگ‌ می‌شود. و در نهایت بلبرینگ‌های زنگ زده باعث سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی می‌شوند که معمولا بعد از ۱۰ سال استفاده باید تعویض شوند.

استفاده بی وقفه از لباسشویی طی روز

از علل دیگر خرابی بلبرینگ٬ بی وفقه استفاده کردن از ماشین لباسشویی است. این به این معنی که پس از هر بار استفاده٬ باید حداقل ۴ ساعت برای خنک شدن لباسشویی زمان استراحت در نظر گرفته شود.

فشار زیاد به لگن لباسشویی

اگر بیش از حد مجاز لگن لباسشویی٬ در آن لباس گذاشته شود و یا از موارد حجیمی چون پتو استفاده شود که ماشین توان تحمل آن را نداشته باشد٬ باعث فشار بر بلبرینگ و خرابی آن میشود.

پیشنهاد مطالعه

علائم خرابی بلبرینگ لباسشویی

اگر این علائم و نشانه‌ها را در ماشین لباسشویی‌تان دیدید به احتمال بسیار زیاد باید به تعویض بلبرینگ دستگاه بپردازید و از آسیب رسیدن به بخش‌های دیگر ماشین لباسشویی جلوگیری کنید.

سر و صدای زیاد در حین شستشو

بلبرینگ دیگ ماشین لباسشویی بعد از سال‌ها استفاده از بین می‌رود و اگر در حین شستشوی لباس‌ها صدای بسیار زیادی را احساس کردید هر چه زودتر باید بلبرینگ‌های آن‌را تعویض کنید تا به بخش‌های دیگر ماشین لباسشویی آسیبی وارد نشود.

حرکت زیاد دیگ‌های داخلی و خارجی

با یک بررسی کوتاه می‌توان مطمئن شد که میزان حرکت‌ مابین دیگ‌های داخلی و خارجی به چه صورت است. برای انجام این کار باید دیگ را با دست بالا پایین کنید؛ اگر بعد از انجام این کار احساس کردید که دیگ داخلی حرکتی بیشتر از چند میلی‌متر دارد مطمئنا بلبرینگ ماشین لباسشویی یا همان یاتاقان‌ها ساییده شده‌اند و باید به تعویض آنها پرداخت.

شسته نشدن تمیزِ لکه‌های روغن از روی لباس‌ها

یکی دیگر از نشانه‌هایی که از بین رفتن بلبرینگ‌ها را گوشزد می‌کند دیدن لکه‌های روغن بعد از شستشوی لباس‌ها بر روی آن‌ها است. پس به این موضوع دقت کنید که آیا بعد از شستشوی لباس‌ها لکه‌های روغنی روی آنها باقی مانده است یا خیر. اگر به این‌صورت بود به سرعت بلبرینگ‌ها را چک کرده و در صورت لزوم به تعویض‌شان بپردازید.

پیشنهاد مطالعه

نشتی آب

نشتی آب نیز می‌تواند یکی دیگر از علائم خرابی بلبرینگ لباسشویی باشد؛ به بلبرینگ‌ها و کاسه نمدی ماشین لباسشویی دقت کنید و اگر نشتی آب را از این قسمت احساس کردید به بلبرینگ‌ها دقت کنید و از سالم بودن‌شان اطمینان خاطر پیدا کنید و یا در غیر این‌صورت به تعویض‌شان بپردازید.

مراحل تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

در تعویض بلبرینگ ماشین‌های لباسشویی درب بالا و درب جلو دقت کنید زیرا اگر تعویض به درستی صورت نگیرد میتواند به قطعات دیگر ماشین لباسشویی آسیب وارد کند و خسارت هایی را به همراه داشته باشید؛ پس توصیه می‌شود اگر تجربه کافیِ انجام این کار را ندارید از متخصصین کمک بگیرید.

 1- جداسازی اتاقک برای تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

اولین کارهایی که باید انجام شوند جدا کردن پریز برق لباسشویی، بستن دریچه‌های ورودی آب گرم و سرد و جدا کردن شیلنگ‌ها از پشت دستگاه می‌باشند. سپس نوبت جدا کردن اتاقک ماشین لباسشویی است که باید مرحله به مرحله انجام شود.

جداسازی اتاقک لباسشویی
برای تعویض بلبرینگ لباسشویی ابتدا باید به جداسازی اتاقک آن پرداخت.

ابتدا تسمه ۷ شکلی که باعث اتصال پولیِ پشت دیگ به موتور درایو است را جدا کنید و سپس پیچ مخصوصی که باعث اتصال پولی به شفت می‌شود را باز کنید؛ و البته اگر لباسشویی‌تان با استفاده از موتور دیگ را می‌چرخاند نیازی به انجام این کار نیست. سپس پیچ‌های مخصوص گیره‌هایِ سیم موتور و همچنین سیم سبز رنگ اتصال به زمین را به کمک آچار باز کنید.

در این حین با دستیاری دیگ را نگه دارید و پیچ شفتِ مرکزیِ دیگ را با آچار بوکس باز کنید سپس استاتور و آرماتور را از هم جدا کنید و نگه‌ دارید. بعد از جدا کردن آرماتور از محفظه درام آن‌را به سمت جلو بیاورید تا دو رابط سیم پایینی را پیدا کنید. همه سیم‌ها و شیلنگ‌های محفظه درام را جدا کرده، پیچ و مهره‌ها را باز کرده و وزنه‌ها را بیرون بکشید.

بعد از این کارها ۴ لرزش‌گیر یا همان کمک فنری که در سمت زیرین محفظه درام است را جدا کنید و ۲ لرزش‌گیری که در سمت بالای شاسیِ لباسشویی قرار دارد را بردارید و روی تکه‌ای چوبی قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه

2- جدا کردن بلبرینگ ماشین لباسشویی

بعد از اینکه اتاقک ماشین لباسشویی را جدا کردید زمان جدا کردن بلبرینگ لباسشویی رسیده است که باید طبق توضیحات زیر مرحله به مرحله آن ‌را انجام دهید.

۱. باز کردن پیچ و مهره‌های متصل کننده محفظه بالایی و پایینی به کمک آچار بوکس و جدا کردن واشرِ آب‌بند لاستیکی از روی شیار فلنج

۲. برگرداندن محفظه داخلی و قرار دادن لبه بیرونی روی قطعه‌های چوبی و صبر کردن به مدت ۱۵ دقیقه برای جدا شدن روغنِ اطراف لبه

۳. قرار دادن تخته چوب در بالای شفت و ضربه زدن به آن برای آزاد شدن شفت و دیگ و در نهایت بلند کردن نیمه داخلی برای دیدن شفت و سه نظام

ضربه زدن برای آزادی شفت و دیگ
قرار دادن تخته در بالای شفت و ضربه زدن به آن باعث آزادی دیگ داخلی و شفت می‌شود.

۴. بررسی شفت و نظام و تعمیر یا تعویض کردن آنها در صورت لزوم

۵. خارج کردن کاسه نمد و پاک کردن زنگ زدگی‌ها و تکرار همین کار برای بلبرینگ داخلی

۶. تمیز کردن محفظه و حفره بلبرینگ داخلی از آثار روغن

۷. قرار دادن بلبرینگ در جای اصلی خود به کمک روان کننده‌ای مانند مایع ظرف‌شویی

۸. برگرداندن دیگ و قرار دادن بلبرینگ داخلی در جای خود

۹. بلند کردن دیگ و تنظیم شفت و حفره بلبرینگ

۱۰. قرار دادن یک واشر در شیار لبه بیرونی محفظه

۱۱. بستن همه پیچ‌ها به‌طور محکم و به یک اندازه به کمک آچار بوکس

۱۲. قرار دادن درام در جای خود و نصب همه اجزا به صورت برعکس در جایگاه خودشان

تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. گفتنیست ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به رفع آن خواهند بود. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست تعمیر خود را ثبت کنید:
درخواست تعمیر ماشین لباسشویی


1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. باسلام
      آقا/ خانم عباسی عزیز، کارشناسان آچارباز تمامی قطعات مورد نیاز را از مراکز معتبر و با کیفیت بالا تهیه و همراه خود دارند، با این حال در صورت تمایل می‌توانید خودتان قطعه را تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با شماره پشتیبانی ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۰۰ تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا