×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

مودم و سوییچ

راهکارهایی برای جلوگیری از هک شدن وای فای

جلوگیری از هک شدن وای فای

اگر شما هم جزء کسانی هستید که از اینترنت استفاده می‌کنید، باید نسبت به ایمن کردن وای فای اقدام کنید تا افراد سودجو از حجم اینترنت شما استفاده نکنند. این روزها ابزار متعددی برای هک کردن وای فای در اختیار کاربران قرار دارد. در این بحث به بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از هک شدن وای فای می‌پردازیم.

امروزه اینترنت هرروزه در دسترس همه افراد قرار گرفته است. از بچه‌های کوچک تا افراد میانسال، زمان زیادی را در فضای مجازی صرف می‌کنند. از این رو افراد سوجویی هم در پی استفاده نادرست از این تکنولوژی برخواهند آمد. با توجه به هزینه‌های بالای تامین حجم اینترنت، این افراد سعی در هک کردن و استفاده از حقوق دیگران خواهند کرد. پس بهترین راه، ایمن کردن امکانات است و باید با چند ترفند ساده دسترسی به وای فای و اینترنت را برای سودجویان ببندید.

در این بحث سعی داریم بهترین راهکارهای جلوگیری از هک شدن وای فای را برای شما مورد بحث قرار دهیم.

نشانه های هک شدن wifi:

کند شدن سرعت اینترنت:

هر زمانی که احساس کردید سرعت اینترنت کند شده، باید به بررسی مسائل مربوطه بپردازید. این مورد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از این دلایل می‌تواند مربوط به سرور و یا زیرساخت اصلی شود. در صورتی که از سوی مخابرات و یا ISP مطمئن شدید که مشکلی وجود ندارد، پس ممکن است کسی اینترنت وای فای شما را هک کرده باشد. از این رو باید تمامی موارد امنیتی را برای محافظت از اینترنت خود در پیش بگیرید.

تشخیص یک مورد ناشناس در بین دستگاه‌های متصل به مودم:

شما به آسانی قادر هستید از وجود دستگاه‌های ناشناسی که به مودم متصل شده‌اند مطلع شوید. به طور قطع با مراجعه به تنظیمات مودم ماهیت دستگاه‌های خود را شناسایی خواهید کرد و در صورتی که آدرس IP و یا آدرس مک متفاوتی از دستگاه‌هایی که در منزل دارید در لیست اتصالات مودم مشاهده کردید باید سطح دسترسی آن را محدود کنید.

تطابق نداشتن مصرف اینترنت:

در پنل کاربری سرویس اینترنت امکانی تعبیه شبده است که از طریق آن می‌توانید وضعیت سرویس فعلی خود و حجم باقی مانده، زمان باقی مانده، سرعت سرویس،  مشاهده ریز مصرف را بررسی کنید. اگر در بخش ریز مصرف، تاریخ و ساعت بعلاوه حجم مصرفی در آن بازه با مصرف شما تغایر داشت و شما در آن تاریخ و ساعت اصلا از اینترنت مودم استفاده نکرده باشید یکی از احتمالات هک شدن wifi است.

راه‌کارهایی برای ایمن سازی شبکه اینترنت بی سیم:

رمز عبور مودم امن:

رمز عبوری که برای مودم انتخاب می‌کنید باید تا حد امکان طولانی و پیچیده باشد. بهتر است از ترکیب حروف، عدد و کاراکتر برای ایجاد رمز عبور استفاده کنید.

پروتکل WPA2 راهکاری امنیتی است که در شبکه‌های بی سیم وای فای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتکل از سرعت و امنیت بالاتری نسبت به دیگر پروتکل‌ها برخوردار است. شما باید امنیت WPA را در روتر تنظیم و یک رمز عبور قدرتمند برای آن تعیین کنید. در انتخاب رمز عبور باید به حد کافی دقت کنید، تا برای سودجویان قابل حدس نباشد. همچنین رمزی که انتخاب می‌کنید هم باید همیشه به خاطر بسپارید و فراموش نکنید.

رمز عبور ایمن برای جلوگیری از هک شدن وای فای
تغییر نام کاربری، رمز عبور و تغییر اطلاعات روتر اولین قدم در ایمن سازی مودم است

تغییر اطلاعات روتر:

تمامی روتر و یا مودم‌ها دارای دو آدرسIP  ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۲.۱بوده که از طریق تمامی مرورگرها قابل دسترسی هستند. تنظیمات اولیه این دستگاه‌ها به صورتی است که با کلمه عبور Admin و یا Administrator و یک رمز بسیار ساده می‌توان وارد پنل کنترل آن‌ها شد. با وارد شدن به پنل تنظیمات می‌توان آدرس مک دستگاهی را به لیست موجود افزود، رمز عبور را تغییر داد و یا تنظیمی را روی آن اعمال کرد.

برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از این قبیل باید اطلاعات ورود به سیستم را تغییر دهید تا نام کاربری و رمز عبور به آسانی برای هر کسی قابل حدس نباشد.

فیلتر کردن مک آدرس:

تمامی دستگاه‌های دیجیتال دارای یک آدرس مک منحصربه‌فرد هستند. شما هم به تعداد دستگاه‌هایی که به مودم‌تان متصل می‌شوند آگاه هستید و ماهیت تمامی آن‌ها را می‌دانید. پس بهتر است تنظیمات مودم را محدود کنید و فقط دستگاه‌هایی که آدرس مک آن‌ها در تنظیمات مودم تعریف شده‌اند، امکان اتصال به مودم و استفاده از وای فای را داشته باشند.

 

تعمیر مودم و روتر در محل با آچارباز
نصب و راه‌اندازی اینترنت و تعمیر مودم خود را به متخصصین آچارباز بسپارید. در صورتی که هرگونه ایراد در مودم و اینترنت خود مشاهده کردید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
درخواست تعمیر مودم

 

مخفی کردن SSID مودم:

یکی از کاربردی‌ترین کارهایی که برای حفاظت از مودم می‌توان انجام داد مخفی کردن SSID است. با این کار تا حد قابل توجهی از خطر هک شدن توسط هکرها در امان خواهید بود. برای آموزش مخفی کردن نام wifi مقاله چگونه نام شبکه یا SSID را تغییر داده و پنهان کنیم؟ را مطالعه کنید.

استفاده از نرم افزارهای هک وای فای:

با استفاده از برخی از نرم افزاهایی که در اختیار شما قرار گرفته می‌توانید مانع از هک شدن وای فای شوید و یا در صورتی که دستگاه ناشناسی به وای فای شما متصل شد، شما را مطلع کند.

با این راهکارهایی که برای شما توضیح داده شد، 100 درصد از وجود هکرها در امان نیستید، اما می‌توان چند قدم از هکرهای کم تجربه جلوتر باشید.

غیر فعال کردن WPS

WPS که مخفف Wi-Fi Protected Setup است، به عنوان استاندارد غیرمطمئنی در مودم، به کاربران اجازه می دهد بدون استفاده از رمزعبور از پین ۸ رقمی مودم یا فعال کردن دکمه WPS به شبکه وایفای متصل شوند. حتماً برای جلوگیری از هک شدن وای فای این قابلیت رو غیرفعال کنید.

بعضی از مودم‌ها دکمه ی روشن و خاموش کردن wps در پشت آن قرار دارد و اما برای برخی دیگر باید از طریق پنل تنظیمات این کار را انجام بدید که معمولاً در قسمت تنظیمات مربوط به وایرلس می‌توانید آن را پیدا کنید.

به‌روزرسانی فریمور مودم

به‌روز بودن یا آپدیت فریمور مودم نیز یکی از کارهایی است که برای جلوگیری از هک wifi باید انجام داد. این بروز رسانی باعث می شود همیشه آخرین ویژگی‌های امنیتی روی مودم شما وجود داشته باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا