×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

بازیابی اطلاعات

راهکارهای ریکاوری هارد SSD

ریکاوری هارد SSD

اولین چیزی که بعد از پاک شدن اطلاعات هارد به ذهن شما می‌رسد چیست؟

اینکه چطور اطلاعات را بازگردانید؟

در اینجا قصد داریم در مورد ریکاوری اطلاعات هارد SSD صحبت کنیم.

شاید لازم باشد پیش از آن که به موضوع ریکاوری هارد SSD بپردازیم، ابتدا این نوع هارد را معرفی کنیم. هارد دیسک در واقع هاردی است که اطلاعات را روی دیسک‌‌های مغناطیسی چرخان بایگانی می‌کند. این دیسک‌‌های مغناطیسی پلاتر (Platter) نام دارند. SSD همانطور که از نام آن نیز پیداست به معنی دیسک حالت جامد است؛ منظور از جامد در اینجا این است که هیچ قطعه‌‌ی متحرکی در آن وجود ندارد.

این نمونه از دیسک شبیه به فلش مموری هستند. اجزای مکانیکی هارد SSD ثابت هستند و همین خصوصیت یک مزیت برای این حاظه به حساب می‌آید. در واقع می‌توان گفت SSDها الکترونیکی هستند نه الکترومکانیکی. در مبحث ریکاوری هارد SSD لازم است به برخی از مزیت‌های دیگر این نوع هارد نیز بپردازیم.

 

ریکاوری و بازیابی اطلاعات در محل با آچارباز
خدمات ریکاوری و بازیابی اطلاعات در محل آچارباز، یکی از سرویس‌های تخصصی سامانه تعمیر در محل آچارباز است. در صورت پاک شدن اطلاعات گوشی موبایل، هارد اینترنال یا اکسترنال، فلش مموری، کامپیوتر و لپ تاپ، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار آنلاین را ثبت کنید.
درخواست بازیابی اطلاعات

 

مزیت‌های هارد SSD

– سرعت بالا در خواندن و نوشتن داده‌ها

–  کاهش مصرف در باتری لپ تاپ و کاهش در مصرف برق

–  مقاوم در برابر آسیب‌هایی چون ضربه (دلیل این مقاومت متحرک نبودن اجزای آن است)

–  پایین بودن دمای دستگاه (دستگاه داغ نمی‌شود)

–  ایجاد کمترین صدا

می‌توان گفت که به‌طور کلی ریکاوری هارد SSD کار آسانی نیست. در برخی از اوقات ریکاوری هارد SSD و همچنین تعمیر آن نیاز به ابزار پیشرفته دارد که داشتن این ابزارها برای هرکسی مقدور نیست و برای تعمیر این نوع هارد باید به مراکز تخصصی مراجعه کرد.

اما به طور کلی مشکلاتی که می‌توانند برای هارد SSD بوجود بیایند یکی از مشکلات زیر هستند:

– ظرفیت و گنجایش هارد کم شده است.

– هارد در سیستم کامپیوتر شناسایی نمی‌شود.

– دسترسی به اطلاعات مقدور نیست.

–  همه چیز به ظاهر درست است اما به قسمتی از ظرفیت هارد دسترسی نداریم.

– اسامی فایل‌ها غیرعادی شده و تغییرکرده‌اند.

مشکلات ذکر شده به علل زیر برای هارد SSD پدید می‌آیند:

– آسیب دیدگی برد الکترونیکی

– خراب شدن کانکتور‌های رابط

– آسیب دیدن و یا خراب شدن قطعات الکترونیکی هارد

– خراب شدن چیپ کنترل کننده

– خراب شدن چیپ فلش

– خطای انسانی، ویروس‌های کامپیوتری، بلایای طبیعی و خرابی در نرم افزارها

ریکاوری هارد SSD

با توجه به مطالبی که گفته شد، اکنون بهتر است که به‌صورت کلی به مشخصات این نوع هارد بپردازیم. چیزی که برای ریکاوری هارد SSD باید بدانید این است که این نوع هارد برخلاف هاردهای دیگر مانند HDD، نیاز به اتاق ایزوله و پاک ندارند. اما در موارد جدی لازم است تراشه‌های حافظه بصورت جدا جدا با جدا کردن لحیم‌کاری‌ها با سخت افزارهای مخصوص طراحی شده برای اینکار خوانده شوند. سپس داده‌های خام تراشه‌های حافظه را می‌توان براساس الگوریتم‌های خاصی ادغام کرد و در نهایت به دیتای کاربر رسید.

اگر بخواهیم سخت‌ترین مانع را در مورد ریکاوری هارد SSD توضیح دهیم، باید بگوییم که در واقع سختی کار این است که تولیدکنندگان حالت جامد در مدل‌های خاص، تراشه اطلاعات را به طور پیشفرض رمزگذاری می‌کنند. کاربر این نوع هارد ممکن است متوجه این موضوع نشود. این رمزگذاری یا رمزگشایی باعث می‌شود که بازیابی SSD‌ها سخت‌تر شود، زیرا اطلاعات خام هنوز قابل استفاده و خواندن نیستند، بلکه باید نخست این اطلاعات رمزگشایی شوند.

کاربران هارد SSD اغلب این پرسش را دارند که آیا بازیابی اطلاعات هارد گران است یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ باید بدانید که ریکاوری هارد SSD هزینه‌بر است.

این امر به این دلیل است که برای آماده‌سازی و خواندن حافظه‌‌ی تراشه‌ها، کارهای زیادی نیاز است. یکی از پرهزینه‌ترین مراحل در ریکاوری اطلاعات رسانه‌‌ی فلش، ترکیب بلوک‌های حافظه با یکدیگر است که با آن می‌توان سیستم فایل را سالم بازسازی کرد.

در نتیجه بازیابی اطلاعات فلش درایوها یاUSB ، کارت‌های کامپکت فلش و غیره به دلیل کم بودن تعداد تراشه‌های حافظه، ارزان‌تر است. درمورد بازیابی و یا ریکاوری هارد SSD و هر هارد دیگری لازم است بدانید که همیشه نمی‌‌توان اطلاعات را ریکاوری کرد زیرا در برخی مواقع آسیب دیدگی سامانه‌ مورد نظر به اندازه‌ای است که قسمت زیادی از اطلاعات بازگشت‌‌پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه

برای مثال شرکت استرالیایی کرول ‌آنترک که در ریکاوری اطلاعات متخصص است، توانست 99 درصد اطلاعات هارد دیسکی را بازیابی کند که در فضاپیمای منفجر شده‌ چالنجر نصب شده بود. ریکاوری هارد SSD و هاردهای مشابه آن که حالت جامد دارند سختی زیادی به دنبال دارد. زیرا این نوع هارد جدیدترین رسانه تکنولوژی ذخیره اطلاعات است. همانطور که می‌دانید هارد SSD با هاردهای دیگر از جمله هارد HDD متفاوت است. برای ریکاوری هارد SSD لازم است تشابه و تفاوت‌های میان این هارد و هارد HDD را بدانید.

این تشابه و تفاوت‌ها به شرح زیر هستند:

– در هر دو درایو، قابلیت رمزگذاری به صورت کامل وجود دارد. در صورت فراموشی رمز می‌توانید خدمات مرتبط با دسترسی به داده‌های درایو و بازیابی اطلاعات حافظه‌های SSD را با حضور در مراکز ریکاوری اطلاعات دریافت کنید.

– سرعت SSD حدود 30 درصد ازHDD  بیشتر است.

-SSD  در مقابل اثرات مغناطیسی ایمن است در صورتی که اثرات مغناطیسی می‌تواند اطلاعات روی HDD را حذف کند.

– از نظر قیمت درایو حالت جامد (SSD) از درایو دیسک سخت (HDD) گران‌‌‌تر است.

– تخصصی‌ترین خدمات در ارتباط با هر دو درایو در مراکز مجاز و استاندارد ریکاوری اطلاعات از جمله واحد بازیابی اطلاعات حافظه‌های SSD ارائه می‌شود.

– به لحاظ گنجایش، درایو حالت جامد (SSD)، در حجم کمتر از یک ترابایت برای نوت‌ بوک و یک ترابایت برای لپ تاپ‌ها تولید می‌‌شود. این میزان در درایو سخت (HDD) در دو نوع ۵۰۰ گیگابایت و ۲ ترابایت برای نوت‌ بوک‌ها و ۶ ترابایت برای لپ تاپ‌ها است.

–  مصرف توان در  SSDبین ۲ تا ۳ وات و در HDD به طور متوسط ۶ تا ۷ وات است. این بدان معناست که HDD مصرف توان بالاتری را دارا است.

-SSD   بدون لرزش و صدا کار می‌کند زیرا همانطور که گفته شد در این درایو قسمت متحرکی وجود ندارد. در HDD صدای چرخش شنیده می‌‌شود و در برخی موارد چرخش دیسک‌‌ها علت این لرزش است.

– بارگذاری سیستم در درایو حالت جامد به‌طور متوسط مدت زمانی حدود ۱۰ تا ۱۳ ثانیه نیاز دارد. این میزان در درایو دیسک سخت به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ ثانیه است.

– گرمای تولیدی در SSD به واقع ناچیز است. حرارت در HDD نیز پایین است اما در مقایسه می‌توان گفت میزان گرمای تولیدی HDD بیشتر از SSD است.

– میزان خرابی SSD چیزی در حدود هر ۲ میلیون ساعت برآورد شده است. این میزان در HDD حدود 5 میلیون ساعت است.

– هاردهای SSD دارای خانه‌های پردازشی هستند که عمل خواندن و نوشتن اطلاعات را انجام می‌دهند اما در هارد‌های HDD این وظیفه برعهده‌‌ی قسمت مکانیکی سیستم است.

– ظاهر یک SSD شبیه به یک دیسک سخت معمولی است که در ابعاد 1.8، 2.5 و 3.5 در بازار یافت می‌شود.

ریکاوری هارد SSD

نکته‌‌ی دیگری که در مطلب ریکاوری هارد SSD جالب است بدانید این است که، زمانی که این هارد وارد بازار شد شایعه شده بود که این هارد‌ها، اطلاعات و داده‌ها را در خوش بینانه‌ترین حالت به مدت 3 تا 4 سال نگهداری می‌کنند. عده‌ای ادعا می‌کردند که پس از گذشت زمان مذکور، اطلاعات به صورت نامحسوس به مرور از بین می‌روند.

با پیشرفت تکنولوژی و تولید سری جدید این هاردها، این مشکل برطرف شده و دیگر جای نگرانی برای این موضوع نیست و این هارد‌ها اطلاعات را به خوبی درون خود نگه می‌دارند. هارد SSD در بازار به صورت اینترنال و اکسترنال عرضه می‌شود. اکنون در ادامه‌‌ی مطلب ریکاوری هارد SSD یکی از نرم افزارهای ریکاوری و بازیابی اطلاعات را معرفی می‌کنیم.

RescuePRO Deluxe SSD

این ابزار نرم افزاری برای ریکاوری هارد SSD است. این نرم افزار قابلیت آن را دارد که تمام اطلاعات مانند فرمت‌های تصویری، ویدئویی، صوتی، اسناد، ایمیل‌ها و دیگر فرمت‌های قابل ریکاوری را ریکاوری کند. RescuePRO Deluxe SSD دارای یک نوع الگوریتم است که به شکلی خلاقانه پدید آورده شده است.

وقتی که کاربر قصد بازیابی اطلاعات با نرم افزار RescuePRO Deluxe SSD را دارد، این برنامه پیش نمایشی از فایل‌هایی که قابل ریکاوری شدن هستند را نشان  می‌دهد.

RescuePRO Deluxe SSD یکی از نخستین نرم افزار‌هایی است که دارای الگوریتمی برای ریکاوری فایل‌های MPEG ویدئویی (MPEG-1/2/3/4) و MPEG صوتی است. اگر اطلاعات کاربر از دست رفته باشد، با کمک این برنامه و با چند کلیک می‌توان اطلاعات مورد نیاز را ریکاوری یا بازیابی کرد.

اما این را بدانید که ریکاوری اطلاعات هارد SSD کاری نیست که به‌راحتی بتوان از پس آن برآمد. بهتر است این کار را به افراد متخصص در همین زمینه بسپارید. آچارباز با متخصصانی که در حوزه ریکاری اطلاعات دارد، به‌راحتی اطلاعات از دست رفته هارد شما را بازیابی خواهد کرد.

3.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا