×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

بازیابی اطلاعاتخدمات سرور

ریکاوری و بازیابی اطلاعات دیتابیس یا پایگاه داده

از دست رفتن اطلاعات دیتابیس می‌‌تواند برای همه نگران کننده باشد. ولی می‌‌توان به ریکاوری اطلاعات باک اطلاعاتی اقدام کرد. زمانی که با از دست رفتن و غیر قابل دسترس شدن اطلاعات پایگاه داده مواجه می‌‌شوید، از این بابت نگرانی نداشته باشید! می‌‌توانید اطلاعات و داده‌‌های غیر قابل دسترس دیتابیس را مجدد بازیابی و بازگردانی کنید و در دسترس خود قرار دهید.

دیتابیس یا Database چیست؟

دیتابیس، پایگاه داده و بانک اطلاعاتی معادل فارسی Database است. با وجود این که به احتمال زیاد بسیاری از افراد واژه دیتابیس را شنیده‌اند ولی شاید کسی در مورد آن اطلاعات دقیقی نداشته باشد. از این رو، قبل از این که بخواهیم به ریکاوری اطلاعات پایگاه داده اقدام کنیم، بهتر است در مورد بانک اطلاعاتی داشته باشیم.

در تعریف کلی می‌‌توان گفت دیتابیس به مجموعه اطلاعاتی گفته می‌‌شود که به صورت ساختاری سازمان یافته‌‌اند و برای تمامی کامپیوترها قابل خواندن هستند. امروزه از دیتابیس‌‌های مختلفی در سطح دنیا برای نگهداری و ذخیره اطلاعات استفاده می‌‌شود که از جمله آن می‌‌توان به دیتابیس‌‌هایی مانند MSSQL و MYSQL و All Oracle Database و Access و غیره اشاره کرد.

 

ریکاوری و بازیابی اطلاعات در محل با آچارباز
خدمات ریکاوری و بازیابی اطلاعات در محل آچارباز، یکی از سرویس‌های تخصصی سامانه تعمیر در محل آچارباز است. در صورت پاک شدن اطلاعات گوشی موبایل، هارد اینترنال یا اکسترنال، فلش مموری، کامپیوتر و لپ تاپ، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار آنلاین را ثبت کنید.
درخواست بازیابی اطلاعات

 

امروزه برای دسترسی سریع و راحت به اطلاعات به ویژه در طولانی مدت اکثر سازمان‌‌ها، شرکت‌‌ها و مراکز دولتی و غیره از پایگاه داده استفاده می‌کنند. بانک اطلاعاتی امن‌‌ترین و بهترین روش برای نگهداری و ذخیره اطلاعات است. اما ممکن است اطلاعات و داده‌‌های دیتابیس‌‌ها به دلایل مختلف از دسترس خارج شود و یا از بین برود، در چنین شرایطی ریکاوری و بازیابی اطلاعات دیتابیس می‌‌تواند تنها راه چاره است.

عوامل خرابی در دیتابیس

عواملی که سبب خرابی دیتابیس و از دسترس خارج شدن داده‌‌ها و اطلاعات دیتابیس‌ها می‌‌شود می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آسیب هارد دیسک‌‌هایی که دیتابیس بر روی آنها قرار دارد.
  2. حملات ویروسی به فایل‌‌های دیتابیس
  3. قفل شدن پایگاه داده
  4. آسیب دیدن ساختار پایگاه داده

چند نکته در ریکاوری و بازیابی دیتابیس

اگر داده‌‌ها و اطلاعات دیتابیس شما به هر دلیلی با مشکل مواجه شد، با ریکاوری اطلاعات پایگاه داده می‌توانید به داده‌هایتان دسترسی دوباره یابید اما چگونه؟

اولین نکته‌‌ای که باید در ریکاوری و بازیابی اطلاعات دیتابیس در نظر داشته باشید، این است که دلیل از دسترس خارج شدن اطلاعات و خرابی دیتابیس را مشخص و میزان آسیب و خرابی را تعیین کنید

برای ریکاوری اطلاعات از متخصصین کمک بگیرید. اگر در زمینه بانک اطلاعاتی ندارید، در صورت مواجه شدن با مشکل، خونسردی خود را حفظ کنید و با کارشناسان و متخصصان ما تماس بگیرید. از انجام کارهایی که از نتیجه و پیامد احتمالی آن خبر ندارید، اجتناب کنید. چرا که در برخی مواقع کارهایی که انجام می‌‌دهید، شانس ریکاوری و بازگردان اطلاعات دیتابیس را بسیار کم می‌‌کند.

نرم افزار های ریکاوری و بازیابی اطلاعات دیتابیس

برای ریکاوری اطلاعات پایگاه داده می‌‌توان از نرم افزارهای مختلف استفاده کرد. این نرم افزارها را می‌‌توانید از اینترنت دانلود کرده و آن را بر روی سیستم خود نصب کنید. نرم افزارهایی مانند نرم افزار Stellar Phoenix Access Database Repair v5.5.0.0 x64 و Stellar Repair for MS SQL.

استفاده از نرم افزار Stellar Repair for MS SQL برای ریکاوری ریتابیس

در اینجا نحوه استفاده از نرم افزار Stellar Repair for MS SQL برای ریکاوری و بازیابی اطلاعات دیتابیس بررسی می‌‌کنیم. برای استفاده از این برنامه به صورت زیر عمل کنید.

گام اول: دانلود و نصب برنامه

اولین کاری که باید انجام دهید، دانلود و نصب برنامه Stellar Repair for MS SQL استت سپس آن را اجرا کنید.

بعد از اجرای این برنامه پنجره‌ رابط کاربری اصلی آن باز می‌‌شود و می‌‌توانید با استفاده از کادر جستجو  یا Browse دیتابیس خود را انتخاب کنید و یا به جستجوی فایل‌‌های MDF بپردازید.

گام دوم: در این مرحله مسیر و آدرس فایل‌‌هایی که می‌خواهید به صورت کامل نمایش داده شوند در کادر دیتابیس وارد می‌‌کنید. با انتخاب جستجو و انتخاب فایل‌ها و دیتابیس این کادر به صورت اتوماتیک پر می‌شود.

گام سوم: بعد ازاین که فایل‌ها بارگذازی شدند می‌‌توانید روی دکمه Repair کلیک کنید تا برنامه شروع به تعمیر و بازیابی اطلاعات دیتابیس کند.

گام چهارم: وقتی که روند تعمیر به صورت کامل و موفقیت‌آمیز به پایان رسید، فایل‌‌ها و داده‌‌های قابل بازیابی و ریکاوری را که شامل Tables و  Defaults و  Viewsو  Data Typesو  Synonymsو غیره می‌شود را به شما نمایش می‌دهد. در پنل سمت چپ می‌‌توانید ساختار آنها را مشاهده کنید.

به صورت پیش فرض چک باکس دیتابیس‌‌ها انتخاب شده است. برای این که محتویات دیتابیس‌‌ها قابل مشاهده شود روی آنها از پنل سمت چپ کلیک کنید، تا خصوصیات و قابلیت ریکاوری آنها در پنل سمت راست نمایش داده شود. سپس می‌‌توانید بر روی آپشن ذخیره یا Save که در منوی فایل در دسترس است، کلیک کنید و به ریکاوری اطلاعات و داده‌‌های دیتابیس بدون استفاده از بکاپگیری بپردازید.

گام پنجم: در این مرحله گزینه MDF را انتخاب کنید. این دکمه در بخش Save As قرار دارد.

گام ششم: بعد از این مرحله باکس MS SQL dialog برنامه Stellar Repair ظاهر خواهد شد. در این پنجره می‌توانید موارد زیر را انتخاب کنید.

1- دیتابیس‌‌های جدید (New Database): اگر می‌‌خواهید ریکاوری و بازیابی اطلاعات دیتابیس در new database ذخیره شود، این آپشن را انتخاب کنید.

2- انتخاب آپشن Live Database اگر می‌‌خواهید دیتابیس های ریکاوری شده را در existing database ذخیره کنی، استفاده می‌شود.

ذخیره ریکاوری اطلاعات دیتابیس در دیتابیس جدید

برای ذخیره ریکاوری اطلاعات پایگاه داده در دیتابیس جدید به صورت زیر عمل کنید:

1- بر روی دکمه دیتابیس جدید یا New Database کلیک کنید.

2- کادر روبروی Server/Instance Name را پر کنید و یک مسیر مقصد برای صرفه‌جویی در دیتابیس انتخاب کنید.

3- بر روی دکمه Save برای تعمیر فایل‌‌های پایگاه داده کلیک کنید. بعد از این که روند به صورت موفقیت‌آمیز به پایان رسید، پیغام File saved at the desired location ظاهر می‌‌شود. روی دکمه Ok کلیک کنید.

4-نرم افزار دیتابیس را در New Database ذخیره می‌‌کند و پنجره‌‌ای به صورت زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

ذخیره ریکاوری اطلاعات دیتابیس در Live Database

برای ذخیره اطلاعات و داده‌‌های دیتابیس در Live Database به صورت زیر عمل کنید:

1- روی دکمه رادیویی یعنی Live Database کلیک کنید.

2- کادر Server/Instance Name را پر کنید.

3- از لیست کشویی Existing Database را انتخاب کنید، جایی که می‌‌خواهید ریکاوری اطلاعات دیتابیس در آن ذخیره شود.

4- بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید تا برنامه شروع به ذخیره و تعمیر فایل‌های دیتابیس کند. وقتی که روند ذخیره به صورت کامل و موفقیت‌آمیز به پایان رسید، شما پیام File saved at the desired path را دریافت خواهید کرد.

5- نرم افزار دیتابیس‌ها را در Live Database ذخیره خواهد کرد. در پنجره زیر آن را مشاهده می‌‌کنید.

استفاده از نرم افزار Stellar Phoenix Access Database Repair v5.5.0.0 x64 برای ریکاوری دیتابیس

این نرم افزار، یک برنامه کاربردی برای بازیابی و ریکاوری داده‌‌های بانک اطلاعاتی است. با استفاده از آن می‌توان به بررسی دیتابیس‌‌ها و خطاهای موجود در آن پرداخت و آنها را شناسایی و نواقص موجود در آن‌ها را ترمیم و بازیابی کرد. از جمله ویژگی‌‌ها و خصوصیاتی که این برنامه دارد عبارت است از امکان ریکاوری فایل های دیتابیس‌های MDB و یا ACCDB، امکان ریکاوری فرم‌‌ها و ماژول‌هایی که رمزنگاری شده‌اند، قابلیت ریکاوری اطلاعات حذف شده از یک پایگاه داده در یک پایگاه داده جدید، امکان تعیین مسیر اطلاعات بازگردانی شده و غیره اشاره کرد. این نرم افزار را می‌‌توانید از سایت‌های اینترنتی دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید. به این صورت نیز شما می‌‌توانید به ریکاوری اطلاعات دیتابیس خود بپردازید و آنها را ذخیره کنید.

جمع بندی

دیتابیس و یا به عبارت دیگر بانک اطلاعاتی به مجموعه اطلاعات با ساختار منظم گفته می‌‌شود. دیتابیس های اطلاعاتی معمولا قالبی برای دستگاه‌‌ها و رایانه‌ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند، ذخیره می‌‌شوند. ذخیره اطلاعات و داده‌ها در دیتابیس از جمله روش‌‌های مطمین و ایمن برای حفظ اطلاعات است. ولی با این حال، دیتابیس ها به دلایل مختلف ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و اطلاعات آن از بین برود. از این رو، ریکاوری و بازیابی اطلاعاتی که در اثر اختلال و مشکل در دیتابیس از بین رفته‌‌اند، بهترین راه برای دسترسی مجدد به اطلاعات ذخیره شده در دیتابیس است. به این روش دیگر نگران از دست رفتن اطلاعات و داده های روی دیتابیس خود نباشید.

 

3.6/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا