×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

در چه دمایی به کولر یا بخاری نیاز پیدا میکنیم؟

در چه دمایی باید کولر را روشن کنیم؟

ما همواره با تغییرات دمایی در فصول مختلف، اقدام به راه اندازی وسایل سرمایشی و گرمایشی می‌کنیم. اما شاید این سوال پیش بیاید که چه زمانی متوجه می‌شویم که نیاز به کولر و یا بخاری داریم؟ علاوه بر توجه به فصل و آب و هوا، آستانه تحمل گرما و سرما در بدن انسان، او را به سمت استفاده از این وسایل سوق می‌دهد. دمای درونی بدن انسان در طول روز با نوسان همراه بوده و به صورت میانگین 36.7 درجه سانتی گراد است. بدن در دمای 35 درجه احساس سرما می‌کند و همچنین در دمای 24 درجه احتمال دچار شدن به سکته قلبی، در اثر سرما، وجود دارد. در این مقاله از آچارباز به سوال «در چه دمایی به کولر یا بخاری نیاز پیدا می‌کنیم؟» پاسخ داده و راه‌های صرفه جویی در مصرف انرژی را بیان و در انتها به خطرات کولر برای بدن اشاره می‌کنیم.

آستانه تحمل گرما و سرما در بدن انسان چقدر است؟

عوامل مختلفی در میزان آستانه تحمل دما در انسان‌ها، تاثیر گذار است. این عوامل را می‌توان در سه دسته شخصی، ویژگی‌های فردی و شرایط محیطی، دسته بندی کرد. برای مثال در ویژگی‌های فردی یکی از آن عوامل، جنسیت افراد است. اغلب زنان تحمل پایین‌تری نسبت به مردان در مقابل سرما دارند. همچنین در عوامل شخصی، می‌توان به میزان فعالیت در طی روز و یا پوشش اشاره کرد. هرچه میزان فعالیت و یا پوشش افراد در طی روز افزایش پیدا کند، میزان احساس گرما به دلیل افزایش سوخت و ساز بدنی و یا عملکرد عایق مانند پوشش، نیز بیشتر می‌شود. هر یک از موارد زیر می‌توانند از عوامل تاثیر گذار در آستانه تحمل بدن انسان در برابر تغییرات دمایی باشند:شرایط محیطی

  • رطوبت: رطوبت زیاد و کم، مشکلات متفاوتی را در پی دارد. رطوبت بالا باعث افزایش ابتلا به آلرژی، رشد قارچ و … می‌شود و  محیط‌های با رطوبت پایین، باعث عدم تنفس راحت، آسیب به پوست و بیماری‌های چشمی می‌گردند.

  • سرعت هوا: هرچه سرعت گردش هوا در محیطی افزایش پیدا کند، سرمای بیشتری در محیط احساس خواهد شد.

  • دمای هوا: اگر دمای هوا بالا باشد. بدن سریعتر واکنش نشان داده و گرم می‌شود.

  • تبادل دمایی: قرار گرفتن در کنار یک جسم گرم باعث تبادل دمایی و افزایش احساس گرما، می‌شد.
  • عوامل شخصی
  • پوشش: عملکرد عایق مانند پوشش روی پوست، افزایش دمای بدن، پوشیدن لباس‌های متناسب با هر فصل، در تغییرات آستانه تحمل، تاثیر گذار است.

  • فعالیت: هرچه میزان فعالیت، افزایش پیدا کند، بدن برای تامین انرژی نیاز به سوخت و ساز بیشتری داشته و با بالا رفتن فرآیندها درونی، دمای بدن نیز بالا می‌رود.
  • ویژگی‌های فردی
  • انتظارات و عادت‌ها: افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند با توجه به عادت خود، بدنشان با این دما سازگار شده و میزان تحمل سرمای بالاتری دارند. همچنین تحمل گرما برای افراد ساکن در مناطق گرم و خشک بیشتر است.
  • سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
    برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
    سرویس کولر گازی

    مضرات گرمای شدید برای بدن

    گرمای شدید، باعث کاهش رطوبت و افزایش دمای بدن می‌شود. با افزایش دمای بدن، گردش خون در پوست برای دفع حرارت، افزایش یافته و در سایر اجزا کاهش پیدا می‌کند. همچنین بدن شروع به تعریق می‌کند. این مورد نیز نتایجی چون احساس خستگی، افزایش نبض و ضربان قلب، اسهال، تهوع، سرگیجه و … را به دنبال دارد.

    مضرات گرمای شدید برای بدن
    گرمای شدید، می‌تواند در روان و اخلاق تاثیر بگذارد.

    مضرات هوای سرد برای بدن

    همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم بدن در دمای 35 درجه سانتی گراد و پایین‌تر، احساس سرما می‌کند. در این شرایط سیستم ایمنی بدن به سرعت واکنش نشان داده و برای حفظ اندام‌های حیاتی، سرعت گردش خون را کاهش می‌دهد. همین عکس العمل، منجر به یخ زدگی دست‌ها و پاها می‍‌شود. از سویی دیگر بدن شروع به لرزیدن می‌کند. این لرزش به افزایش فعالیت بدنی و گرم شدن بدن کمک می‌کند. علاوه بر موارد بیان شده، هوای سرد، سخت شدن تنفس، سردرد، آبریزش بینی و … را نیز به دنبال دارد.

    پیشنهاد مطالعه

    چه وقت بدن نیاز به استفاده از کولر یا لوازم گرمایشی را احساس می‌کند؟

    هنگامی که میانگین دمای محیط بیرون 65 درجه فارنهایت (18.33 درجه سانتیگراد) باشد، نیاز به وسایل گرامایشی و یا سرمایشی ندارید. اما اگر این دما بیشتر از این حد استاندارد شود. لازم است اقدام به راه اندازی کولر کرده و در حالت کمتر، وسایل گرمایشی، همچون بخاری خود را روشن کنید. برای بدست آوردن دمای محیط بیرون، می‌توانید دمای صبح و شب را با یکدیگر جمع کرده و میانگین آن را با حالت استاندارد، مقایسه کنید. توجه کنید که این میانگین دمایی در نواحی کویری که اختلاف دمای صبح و شب، با یکدیگر تفاوت زیادی دارند، صادق نیست.

    اندازه گیری میانگین دمای محیط
    برای به دست آوردن میانگین دمای منطقه سکونت خود، می‌توانید به سایت‌های آنلاین هواشناسی، مراجعه کنید.

    عوامل موثر در دمای مطلوب منزل در تابستان و زمستان

    با فرارسیدن فصول گرم و یا سرد، مصرف انرژی در راستای بالا بردن و یا کاهش دمای محیط، افزایش پیدا می‌کند. این افزایش مصرف انرژی، با افزایش هزینه‌ها نیز همراه است. آشنایی با موارد و رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا سریعتر محیط را به دمای مطلوب رسانده و در هزینه‌های خود، صرفه جویی کنید.

     ۱-  رطوبت

    افزایش رطوبت هوا در زمستان، باعث افزایش دمای محیط و کاهش آن در تابستان، در کاهش دما، موثر عمل می‌کند.

     ۲- چیدمان و متراژ منزل

    هرچه متراژ خانه افزایش پیدا کند، گرم کردن و یا خنک کردن آن زمان بیشتری به طول خواهد انجامید. پس بهتر است مکان استقرار شما نزدیک به دستگاه‌های خنک کننده و یا گرم کننده باشد تا سریعتر دما را دریافت کرده و در انرژی نیز صرفه جویی شود. از سویی دیگر استفاده از یک پنکه سقفی در محیط‌های بزرگ، برای به گردش در آوردن هوای محیط، بسیار می‌تواند موثر باشد.

     استفاده از یک پنکه سقفی
    در محیط‌هایی که پنکه نصب است دمای هوا چند درجه کمتر از سایر نقاط و خنک تر، است.

     ۳- فصل و موقعیت جغرافیایی

    دمای مناسب محیط، در فصل سرد 20 درجه و در فصل گرم 25 درجه سانتی گراد است. البته موقعیت جغرافیایی در این مورد تاثیر گذار است. برای مثال، امکان دارد در مناطق سردسیر، دمای 18 درجه نیز دمای مناسبی باشد.

     ۴- وضعیت سلامتی و سن افراد

    افراد با سن بالاتر، به دیل ضعف بدنی و پایین آمدن سطح ایمنی بدن، به سرعت سرما را احساس می‌کنند. در همین راستا تمایل بیشتری به تجربه دمای بالاتر دارند.

     ۵- استفاده از لباس فصل مناسب

    پوشیدن لباس‌های نخی و رنگ روشن در تابستان و همینطور رنگ تیره و پشمی در زمستان، می‌تواند به شما در کاهش مصرف انرژی، کمک بسیاری کند.

     ۶- استفاده از دماسنج برای ثابت نگه داشتن دمای منزل

    دمای استاندارد در هر محیط می‌تواند متنفات از محیط دیگر باشد. برای مثال: دمای 20 درجه سانتی گراد، برای مکان‌های اداری و 18 درجه برای اتاق خواب‌ها مناسب است.

    استفاده از دماسنج برای ثابت نگه داشتن دمای منزل
    برای اندازه گیری دمای اتاق، می‌توانید از دماسنج‌های دیواری، استفاده کنید.

     ۷- استفاده از پنجره دوجداره

    هدر رفت انرژی یکی از موارد جدی در افزایش هزینه های مصرفی و از دست دادن دمای استاندارد محیط است. با استفاده از پنجره‌های دوجداره تا حدود زیادی، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

    سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
    تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
    سرویس کولر آبی

    8- کارایی هر بخش و معماری ساختمان

    روشن بودن دستگاه‌های گرمایشی چون اجاق گاز، فر و… درهنگام پخت و پز، باعث بالا رفتن دمای محیط آشپزخانه می‌شوند. همچنین ساختار خود منزل مانند: نورگیر بودن و تعداد پنجره‌ها، سرعت هوا، دمای کف طبقات و …نیز در تعیین دما تاثیر گذار است.

    استفاده از کولر از دید اقتصادی

    استفاده از کولر آبی و یا گازی در تابستان، بی‌شک باعث افزایش هزینه‌های برق مصرفی شما خواهد شد. اما رعایت آنچه که تا به اینجا اشاره شد و عدم استفاده از آن در ساعات پیک مصرف، می‌تواند تا حدود زیادی به شما، در صرفه جویی در مصرف برق و هزینه‌ها، کمک کند.

    آیا استفاده از کولر برای بدن ضرر دارد ؟

    همانطور که می‌دانید و یا تجربه داشته‌اید، قرار گرفتن در مقابل باد مستقیم کولر همواره خشکی و سردرد را در پی داشته است. اما کولر ضررهای دیگری، همچون: مشکلات تنفسی و خشکی پوست را نیز برای بدن شما می‌تواند به دنبال داشته باشد. عدم تعویض پوشال و سرویس استاندارد کولر، می‌تواند قارچ و باکتری‌هایی که در آن رشد کرده‌اند را به ریه شما منتقل و باعث عفونت‌های ریوی شود.

    ضرر کولر برای بدن
    بسیاری از افراد در اثر بی احتیاطی و قرار گرفتن در مقابل باد مستقیم کولر، در فصل تابستان دچار سرما خوردگی می‌شوند.

     پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه دمای هوا شما را مجبور به راه اندازی سریع وسایل سرمایشی کند، جهت سرویس کولر خود با مراکز معتبر ارائه دهنده خدمات سرویس و تعمیر کولر آبی و یا گازی، تماس گرفته و نسبت به راه اندازی استاندارد آن، اقدام کنید.

    4/5 - (4 امتیاز)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا