×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

11 علت خنک نکردن کولر گازی + راه حل از بین بردن آنها

خنک نکردن کولر گازی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در مهر 1399 نوشته شده بود و در اسفند 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

با گرم شدن هوا، استفاده کردن از تجهیزات سرمایشی مثل کولر گازی افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از افراد در ابتدای فصل بهار برای راه اندازی و سرویس کولر گازی اقدام می‌کنند تا چند ساعت هم گرمای هوا را تحمل نکنند. در نتیجه خنک نبودن هوای کولر گازی برای آنها قابل چشم پوشی نیست. اما علت خنک نکردن کولر گازی چیست ؟ آیا علت خنک نکردن کولر گازی اسپلیت با علت خنک نکردن کولر گازی پنجره ای فرقی دارد؟

در این مقاله آچارباز قصد داریم 11 علت خنک نکردن کولر گازی نو، پنجره ای و اسپلیت و راه حل برطرف کردن آنها را آموزش دهیم، پس با ما در ادامه همراه باشید.

در صورتی‌که خودتان فرصت بررسی مشکلات یا سرویس و تعمیر کولر گازی را ندارید، می‌توانید با شماره 02154591616 تماس بگیرید و از کارشناسان آچارباز برای رفع مشکل کمک بگیرید.

فرقی ندارد که شما از کدام مدل کولرگازی استفاده می‌کنید، علت خنک نکردن کولر گازی پنجره ای و اسپلیت و … یکسان است. با مطالعه این مقاله می‌توانید علت خنک نکردن کولر گازی اسپلیت ، پنجره ای و … خود را در هر برندی پیدا و برطرف کنید.

یادداشت ویراستار: این مطلب در خرداد 1401 توسط کارشناسان کولر گازی آچارباز، بررسی و تایید شده است.

اولین علت خنک نکردن کولر گازی : کثیفی و گرفتگی فیلتر هواست

هوای بیرون به وسیله کندانسور، به داخل کولر منتقل می‌شود. در این مرحله گرد و غبار و کثیفی هوا، توسط فیلترهای کولر گازی گرفته می‌شود. اما به مرور زمان و بعد از مدتی ، گرد و غبار روی فیلتر جمع شده و مسیر حرکت باد را مسدود می‌کند.

با درست حرکت نکردن هوا، ظرفیت و قدرت خنک کنندگی کولر گازی کم می‌شود. در مواردی کثیفی فیلتر می‌تواند، باعث یخ زدگی قطعات کولر نیز بشود. تمیز کردن فیلتر کولر گازی، کارایی آن را بالا برده و موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

تمیز کردن فیلتر هوا در کولر گازی
با تمیز کردن فیلترهای هوای کولرگازی می‌توانید در مصرف برق دستگاه صرفه جویی کنید.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

دومین علت خنک نکردن کولر گازی : از کار افتادن فن یا موتور فن

یکی از اصلی‌ترین قطعات، در جریان پرتاب باد خنک از کولر گازی، فن دستگاه است. این قطعه، باد خنک را به محیط منتقل و به گردش هوا کمک می‌کند.

اگر فن دستگاه مستهلک یا پره‌های آن شکسته شده باشد، هوا به درستی گردش نمی‌کند. در نتیجه یکی از علت‌های خنک نکردن کولر گازی ، خرابی یا از کار افتادن فن یا موتور فن است.

 راه حل :
برای رفع این مشکل باید درب پنل خارجی را باز و پره های پنل را بررسی کنید. اگر پره‌ها آسیب دیده بود باید برای تعمیر کولر گازی  از یک تعمیرکار کمک بگیرید. اما در صورتی که پره ها مشکلی نداشت برای پیدا کردن علت خنک نکردن کولر گازی به سراغ موارد بعدی بروید.

تعمیر خرابی فن کولر گازی
خرابی فن کولر گازی باعث بالا رفتن دمای موتور و مصرف برق دستگاه می شود.

تنظیم اشتباه و خرابی ترموستات سومین علت خنک نکردن کولر گازی

سومین علت خنک نکردن کولر گازی، از کار افتادن یا تنظیم اشتباه ترموستات دستگاه است.

قبل از راه اندازی کردن کولر گازی، دمای مورد نظر برای دستگاه تعریف می‌شود. تا اگر دمای محیط از حد تعیین شده بیشتر شد، کولر روشن شود. ترموستات این سیگنال‌ها را برای کمپرسور می‌فرستد. اگر در ارسال این فرمان اختلالی پیش بیاید یا ترموستات دمای اشتباهی را برای کمپرسور ارسال کند، ممکن است کولر گازی باد خنک تولید نمی‌کند یا به طور مداوم هوای سرد تولید می‌کند.

راه حل:

برای بررسی وضعیت ترموستات، ابتدا به وسیله کنترل، دمای دستگاه را حدود پنج درجه پایین‌تر از دمای محیط تنظیم کنید. سپس وضعیت دستگاه را چک کنید. چنانچه کمپرسور و فن بیرونی کار می‌کند ولی هوا خنک نمی‌شود، ممکن است ترموستات کولر به مشکل خورده باشد.

پیشنهاد مطالعه

مشکل در برد اصلی یا برد فرمان چهارمین علت خنک نکردن کولر گازی پنجره ای است

برد اصلی یا برد فرمان کولر گازی، در اصل مغز دستگاه است و وظیفه کنترل کردن بخش‌های مختلف کولرگازی را برعهده دارد. برد فرمان ابتدا سیگنال دما را از ترموستات دریافت و سپس دستور روشن یا خاموش شدن را برای کمپرسور ارسال می‌کند. اگر برد در دریافت و ارسال این دستورات مشکل داشته باشد کولر گازی خنک نمی‌کند.

راه حل:

اگر احساس می‌کنید برد، مشکل پیدا کرده است، ابتدا باید علائم خرابی برد الکتریکی کولر گازی را بررسی کنید. سپس برای تعمیر یا تعویض آن از یک تعمیرکار با تجربه کمک بگیرید.

کولر گازی خوب خنک نمیکند
تعمیر یا تعویض کردن برد الکتریکی کولر گازی هزینه زیادی به دنبال دارد.

پنجمین علت خنک نکردن کولر گازی اسپیلت : از کار افتادگی کمپرسور یا موتور

کمپرسور در یونیت خارجی کولر گازی نصب شده است  و کار آن گرفتن باد خنک کننده از اواپراتور و تبدیل آن به گاز داغ و پر فشار است. کمپرسور مانند قلب دستگاه است زیرا اگر کمپرسور کار نکند، کل سیستم از کار می‌افتد.

راه حل:

برای حل این مشکل باید ابتدا مطمئن شوید که کمپرسور به مشکل خورده یا سالم است. سپس تعمیر آن را به یک فرد ماهر بسپارید. اما چک کردن وضعیت کمپرسور راه‌های مختلفی دارد. در مقاله روش های مختلف تست کمپرسور کولر گازی می‌توانید با این راه‌ها آشنا شوید.

خرابی کمپرسور دلیل خنک نکردن کولر گازی پنجره ای
کمپرسور مانند قلب کولر گازی است و باید توسط فرد متخصص تعمیر شود.

پیشنهاد مطالعه

ششمین علت خنک نکردن کولر پنجره ای :  گرفتگی مسیر گاز در لوله ها

پنل داخلی و خارجی  کولر گازی به وسیله لوله‌های مسی را به یکدیگر متصل شده و هوای خنک را به یونیت داخلی منتقل می‌کنند. انسداد و گرفتگی در مسیر گاز که شامل شیر، لوله مسی، لوله مویی و شلنگ می‌شود، در ورود جریان هوا مشکل ایجاد کرده و باعث می‌شود پرتاب باد و میزان خنکی کولر گازی، کیفیت چندانی نداشته باشد.

راه حل:

ابتدا بررسی کنید که نشانه‌هایی مثل یخ زدن لوله‌ها یا آمپر کشیدن کمپرسور وجود دارد یا خیر. این نشانه‌ها علامت گرفتگی لوله های کولر گازی هستند. چنانچه از گرفتگی آنها مطمئن شدید باید از یک فرد ماهر که تجهیزات لازم برای باز کردن لوله ها را دارد، کمک بگیرید.

رفع گرفتگی مسیر گاز لوله های کولر گازی
یکی از روش‌ها برای برطرف کردن این مشکل شستشوی مدار با ازت است.

هفتمین علت خنک نکردن کولر گازی: از کار افتادن خازن (سنسور دما)

خازن کولر گازی، نقش مهمی در عملکرد دستگاه دارد و به راه اندازی و استارت اولیه کمپرسور کمک می‌کند. سنسور دما (ترمیستور) دمای محیط را با دمای تنظیم شده در دستگاه مقایسه می‌کند. در صورتی‌که دمای محیط کمتر از دمای تنظیم شده باشد، دستور خاموش شدن و در غیر اینصورت دستور روشن شدن کمپرسور را می‌دهد. چنانچه این قطعه مشکلی داشته باشد دستور اشتباه به کمپرسور داده و علت خنک نکردن کولر گازی اسپیلت، پنجره ای و … می‌شود.

راه حل:

برای بررسی وضعیت خازن، باید از آن را به ولت متر بزنید و از سلامت آن مطمئن شوید. چنانچه خازن مشکلی داشته باشد یا از نظر ظاهری دچار فرورفتگی یا برآمدگی باشد باید برای تعویض آن اقدام کنید.

خرابی خازن علت خنک نکردن کولر گازی جنرال
علت خنک نکردن کولر گازی هایسنس، ال جی، سامسونگ و … مشابه یکدیگر است.

پیشنهاد مطالعه

هشتمین علت خنک نکردن کولر گازی : کثیفی یا خرابی کندانسور

اگر علت خنک نکردن کولر پنجره ای یا اسپیلت شما از موارد بالا نبود، ممکن است کندانسور کولرگازی آسیب دیده یا کثیف شده باشد. با خرابی یا کثیف شدن کندانسور، گاز مبرد خنک نشده و فرآیند سرمایش با مشکل مواجه می‌شود. اگر کندانسور کثیف باشد، حتی بعد از شارژ گاز فریون نیز، دستگاه محیط را خنک نمی‌کند.

راه حل:

اگر مدت زیادی است که کندانسور کولرتان را تمیز نکرده‌اید، بهتر است با سرویس کولر گازی توسط یک فرد ماهر مشکل را برطرف کنید. اما اگر مشکل ناشی از کثیفی قطعه نباشد باید برای عیب یابی و تعمیرکردن دستگاه از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

کثیفی کندانسور دلیل خنک نکردن کولر پنجره ای
کویل‌های کندانسور در محیط بیرونی کولر قرار گرفته و بیشتر از سایر بخش‌ها در معرض آلودگی قرار می‌گیرد.
سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

نهمین علت خنک نکردن کولر گازی: کمبود و نشتی گاز مبرد

نشت کردن یا کم بودن گاز مبرد کولرگازی می‌تواند علت خنک نکردن کولر گازی شما باشد. نشت گاز اغلب از چشم کاربران پنهان می‌ماند. زیرا در بسیاری از مواقع کاربران حدس می‌زنند که میزان گاز کم شده و آن شارژ می‌کنند. اما این کار فایده‌ای ندارد و باید برای رفع نشتی اقدام شود.

راه حل:

ابتدا باید مطمئن شوید گاز کولر نشتی دارد یا خیر؛ سپس برای شارژ یا تعمیر آن اقدام کنید. اغلب نشت گاز عواملی چون گرم شدن باد کولر، برفک زدن روی لوله‌های مسی و کویل اواپراتور، بالا رفتن مصرف برق، تغییر رنگ لوله‌ها و … مشخص می‌شود.

نشت گاز علت خنک نکردن کولر گازی ال جی
برای تشخیص قطعی نشت گاز از کولر گازی بهتر است از یک تعمیرکار فنی کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

دهمین علت خنک نکردن کولر گازی : مستهلک شدن و عمر بالای کولرگازی

مانند همه وسایل برقی، قطعات استفاده شده در کولرگازی عمر مشخصی دارند و در اصر استفاده زیاد مستهلک می‌شوند. به همین علت پس از چند سال استفاده، قدرت و توان دستگاه کاهش می‌یابد و نمی‌تواند محیط را مانند گذشته خنک کند.

راه حل:

برای استفاده بیشتر از کولرگازی، در ساعات مشخصی دستگاه را روشن کنید. همچنین در صورتی که مدت زیادی است که از دستگاه استفاده می‌کنید و امکان تعمیر آن وجود ندارد، به فکر خرید دستگاه جدید باشید.

فرقی ندارد که شما از کدام مدل کولرگازی استفاده می‌کنید، علت خنک نکردن کولر گازی پنجره ای و اسپلیت و … یکسان است.

بالا بودن دمای محیط یازدهمین علت خنک نکردن کولر گازی است

اگر فقط در ساعات گرم روز یا در روزهای خیلی گرم سال، با این مسئله روبه‌رو هستید، جای نگرانی نیست. زیرا در ساعات گرم روز که اختلاف دمای محیط بیرون و داخل زیاد است، این مشکل جدی نیست.

پیشنهاد مطالعه

علت خنک نکردن کولر گازی نو چیست ؟

اگر کولرگازی خود را به تازگی خریداری کرده‌اید ولی با این مشکل روبه‌رو هستید، علت خنک نکردن کولر گازی می‌تواند موارد زیر باشد:

قدرت و ظرفیت کولر گازی مناسب محیط نیست

یکی از معیارهای قدرت و ظرفیت دستگاه، اندازه و نوع فضای شما و تعداد افرادیست که در آن تردد دارند. همچنین چینش لوازم در محیط و معماری ساختمان نیز در کارایی دستگاه شما موثر است.

پس در هنگام خرید کولر گازی، تنها به برند و قیمت توجه نکنید. قدرت و ظرفیت دستگاه و متراژ خانه را نیز در نظر گرفته و سپس انتخاب کنید.

ظرفیت مناسب کولر گازی
کم بودن ظرفیت دستگاه نسبت به متراژ محیط، می‌تواند علت خنک نکردن کولر گازی نو باشد.

نصب پنل خارجی دستگاه در محل نامناسب

در هنگام نصب دستگاه، به مکان قرارگیری پنل خارجی دقت کنید. زیرا اگر پنل بیرونی کولرگازی که شامل کندانسور و کمپرسور می‌شود، برای زمان‌هایی طولانی در معرض تابش آفتاب قرار بگیرند، به شدت گرم شده و دیگر نمی‌توانند فرآیند خنک سازی را انجام دهند.

نصب سایبان برای پنل بیرونی کولر گازی
اگر پنل خارجی کولر گازی شما در محلی نامناسب نصب شده است می‌توانید با نصب کردن سایبان مشکل را حل کنید.

در این مقاله سعی کردیم 11 علت خنک نکردن کولر گازی را به همراه راه حل رفع مشکل بیان کنیم. اگر با راهنمایی‌های ارائه شده نتوانستید مشکل دستگاه را برطرف کنید، می‌توانید درخواست خود را در سایت یا اپلیکیشن آچارباز در قسمت سرویس کولر گازی ثبت کنید تا کارشناسان ما مشکل دستگاه را برطرف کنند.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

4.9/5 - (14 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام کولر سرد و گرم گرفتم تعمیر کار میگه از گرمش استفده نکنید که عمر و سرمایش کولرتون کم میکنه
    ایا حقیقت داره ؟

  2. وقتتون بخیر
    ما تو زمستون برای گرمایش خونمون هم از کولر گازی استفاده می کردیم ولی حتی رو حالت گرمایشم صدای فن کمپرسور قطع نمیشد حتی این اواخر حس میکنم صداش بیشتر از قبل هم شده میشه راهنماییم کنید؟

    1. با سلام
      بهنام عزیز، کار کردن فن کمپرسور در حالت گرمایشی امری کاملا طبیعی است. ولی اگر صدای کمپرسور زیاد شده است باید قطعات سخت افزاری آن بررسی شود زیرا ممکن است قطعاتی مانند بلبرینگ آن ایراد پیدا کرده باشد. برای اینکار شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر گازی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا